GA-MA790FXT-UD5P ser inte alla diskar, 2 saknas

Permalänk

GA-MA790FXT-UD5P ser inte alla diskar, 2 saknas

Hej.

Jag köpte kortet GA-MA790FXT-UD5P för några månader sen och jag tycker det har fungerat ganska bra. Problemet är att nu antagligen efter någon bios uppgradering eller en ommöblering inne i chassit så kan jag inte se alla mina 8 diskar från bios i boot priority eller WIndows 7. Jag kan heller inte starta Windows 7 från Grub 2 som ligger på en av de 2 saknade diskarna. De går utmärkt att se inifrån Linux de och verkar vara vid god hälsa. Moderkortet har 10 SATA2 portar. Jag har kopplat in 2 SATA dvd brännare och 8 SATA diskar. BIOS jag kör är senaste F8m. Jag vill helst inte nedgradera då de äldre bios versionerna har andra buggar.

Jag ser att det finns något om SMART BACKUP i BIOS som kanske kan vara orsaken men jag har pillat runt där men hittar inte någon inställning som fixar problemet. Diskarna syns i SMART BACKUP tillsammans med de två brännarna. Det är alltså kontrollern GSATA2 som är problemet.

Jag har kört AHCI på allt ganska länge men jag ser inte de saknade hårddiskarna om jag byter till IDE.

edit: Jag fick en till disk att synas genom att ändra bland gsata2 sata platserna men det är nu problem med att boota min ubuntu disk och dvd brännaren syns inte vid boot.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB