EXTRA: Intel återkallar alla styrkretsar för Sandy Bridge

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gender Bender:

Utbytet måste väl ändå kunna ske på ett smidigt sätt. Affärerna borde kunna skicka ut det moderkort man beställt tillsammans med en retursedel, också skickar man tillbaka de defekta moderkortet när man fått det nya.Det är ju ändå Intel som står för hela kalaset så vad har butikerna att säga till om egentligen? Dom har fått sina pengar av oss konsumenter redan, och Intel lär ju ersätta dom för att kunna ersätta oss. Jag tycker Intel borde kunna bjuda oss på ett nytt moderkort utan att behöva skicka tillbaka det defekta

Ja det vore inte helt fel. Menar att det är inte kul att vara utan dator, särskilt inte när man nyligen besällt programvara i 5000+euro-klassen som är knuten till exakt den konfiguration jag har nu. Fick ta fram ett machine id innan beställningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hucke:

Kaoz skulle man kunna säga.

Gillar att antalet sidor i den här tråden ökade från 5 till 7 under tiden jag läste 1 till 4, haha

och från 7 till 8 medans du skrev ditt svar

Visa signatur

ASRock p67 extreme 4 | OCZ 240gb SSD + 320GB WDC + 1TB WDC GP | Intel Core i7 2600k | Nvidia Geforce GTX970 | 16gb Crucial Ballistix | Antec HC pro 1200w | Fractal define R2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Enligt uppgifter till SweClockers är det endast SATA-portar 2-5 som berörs av felet. Det är således riskfritt att använda SATA 0 och 1 för att undvika att råka ut för eventuella bekymmer.

Mer info inom kort.

Någon sorts positiva nyheter iaf. Men tusan vad detta kommer svida för intel. Nu borde AMD köra 110% på bulldozer.

Visa signatur

I5 2500k@4,6ghz 8gb ram, 6950 Asus Directcu II Fractal design define r3, Corsair h60.
Microsoft sidewinder 4, Logitech mx518, Benq 24", Beats by dr.dre Studio edition.
PSN: Sazern

Permalänk
Medlem

Bara det inte slutar med att återförsäljarna skickar ut kontrollerkort och så nöjer dom sig med det. Jag ska ha ny bräda ffs

Komplett gör det ju nu men antar att det är tillfälligt till de kan börja återkalla. Men man vet ju aldrig.

Visa signatur

i7 2600K - MSI P67A GD65 - EVGA 970 GTX - Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 - Windows 10 64bit

Permalänk
Medlem

Nu när Intel ändå håller på att revidera kretsen varför inte aktivera överklockning på h67? Lär ändå inte hända...

Permalänk

Blir intressant och se när tester visar på hur snabbt och till vilken grad SATA enheter blir påverkade.

Troligtvis sker skadan efter en längre period av användning, annars hade problemen hittats betydligt tidigare.

I såfall bör det inte vara några större bekymmer för oss konsumenter, tvärtom.
Detta kan ge AMD den knuff de behöver för att vinna nödvändiga marknadsandelar och pressa priser på entusiast marknaden.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk

Vad händer med min oem version av OS, om jag skickar in och får ett nytt MB?

Vem betalar för den nya kylpastan?

Visa signatur

Ska det stå något här?

Permalänk
Medlem

Fan osså, beställde ett Asus P8P67 Deluxe i helgen till grabben, tur att han har sin i7 920 att köra med så länge, har väl kommit sand i SATA styr kretsarna, tur att man själva kör med 1366 socketen, inga sandiga broar för min del.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk

Konstigt av Intel att skriva att inte så många har drabbats. Lär ju vara miljoner som hunnit köpa SB-system. Å andra sidan så kanske det är "få" räknat för Intel, jämfört med om felet hade drabbat typ förra generationen av styrkretsar...

edit: kanske inte miljoner, men hundratusentals iaf.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem

är ju inte precis första gången dom återkallar/ersätter felaktiga styrchips/cpu

820 chipset , pentium bug osv

Permalänk

Jag är SB äger och bryr mig inte så mycket.

Du kommer kunna köra 100% tills de nya korten kommer så varför bry sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

Hoppas man kan få nytt moderkort innan man lämnar in sitt gamla.. kan inte vara utan datorn :/

Ja kan bara hålla med, blir jäkligt surt om man måste sitta utan dator i väntan på ny mammaplanka.
Ja har iofs 2 datorer varav SB burken är folding burk men ändå

Permalänk
Medlem

The fuck!? Jävlar vad detta kommer ställa till med problem... blir inte billigt att åtgärda =/

Permalänk

Gillar att det står EXTRA, ger lite aftonblad-feeling

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Enligt uppgifter till SweClockers är det endast SATA-portar 2-5 som berörs av felet. Det är således riskfritt att använda SATA 0 och 1 för att undvika att råka ut för eventuella bekymmer.

Mer info inom kort.

Hur vet man vilken som är SATA 0 och 1?

Visa signatur

Asus P8P67 Deluxe B3 | Intel i7-2600k@3,4GHz | 16 GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz CL9 | Asus GTX 580 Matrix@900Mhz | Corsair Force GT 120GB | WD Caviar Black 1TB | Corsair 850 AX | Fractal Design R4 | Dell u2410 | Qpad MK-80 | QPad 5K

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem

jag har beställt helt ny burk med SB system förra veckan men jag är då inte spec orolig, jag kommer ju kunna använda den som vanligt tills det kommer nya kort. bara dom inte ska ha tillbaka kortet innan man får ett nytt men det tvivlar jag på. tycker inte man ska vara så orolig om man nu inte MÅSTE använde de sata portar som är defekta.

Visa signatur

NZXT Phantom | ASUS maximus IV extreme | 2500K 3,3 | Coler master hyper 212 plus | Corsair AX 850 | ASUS GTX 580 | Corsair VENGEANCE 8gb|

Permalänk
Skrivet av Lillem4n:

Hur vet man vilken som är SATA 0 och 1?

Kolla moderkorts manualen?

Visa signatur

🖥️ Gigabyte Aorus B450I Pro (mITX), AMD Ryzen 5 3600, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000MHz, Corsair SF600 V2, ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix, Corsair Force MP510 960GB, Samsung 850 EVO 250GB & OCZ Vector 256GB, ASUS VG248QE & DELL U2312HM
📱OnePlus 6
🏍️ 2018 Kawasaki Ninja 650

Permalänk

Stackars er som köpte SB Kommer bli en 1100t för mig och sen om Bulldozer är bra så köper jag den

Visa signatur

| Corsair 800D | AMD Phenom II 965BE @ 3.7 | Corsair AX 1200 | Corsair Vengeance 2x4gb | Asus Crosshair V Formula | Asus 6970 DC II | WD Black 1TB |

| Sennheiser 360 | BenQ XL2410T | Logitech G19 | Ace Edge 3200 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lillem4n:

Hur vet man vilken som är SATA 0 och 1?

Gissar på att de menar sata3 portar...

Permalänk
Medlem

Det är rimligtvis bara P67 Sata kontrollern som är påverkad, mitt mobo P8P67 PRO har även en Marvell kontroller på SATA 0-1 som inte är påverkad.

Visa signatur

[Intel Core i5 2500K][Nvidia GTX 760]

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Andreas D:

Enligt uppgifter till SweClockers är det endast SATA-portar 2-5 som berörs av felet. Det är således riskfritt att använda SATA 0 och 1 för att undvika att råka ut för eventuella bekymmer.

Mer info inom kort.

Om jag läser den infon rätt så är SATA 6Gbit/s (SATA III) OK medan SATA 3Gbit/s (SATA II) kan degenerera med tiden.

Mao, SATA 6Gbit/s portarna, eventuella Marvel och/eller andra extra Sata kontrollers som är på entusiastmoderkorten är OK att använda, det man tappar är 4p SATA II onboard som vissa erbjuder tills vidare med PCI-E sata kontroller i väntan på officiell lösning.

Låter inte som det är hela världen, och för någon här ovanför som kör en foldingrigg sitter nog bara en disk i den datorn ändå

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Stor eloge till Sweclockers som tveklöst är den bästa källan till info om ärendet. Sammanställer senaste nytt från både intel och de större svenska leverantörerna.

Extra thumb up för komplett som bistår med kontrollerkort till drabbade.

Permalänk
Medlem

i min p67 ud4 manualen står det sata3_0 sata3_1 sen står det sata2_2 sata2_3 sata2_4 sata2_5, så det betyder alltså att jag ska använda sata3 portarna?

Visa signatur

Gigabyte P67 UD4 | Intel Core i5 2500k @ 5GHz 1.35v prime95 stabil 24/7| 2x2GB Corsair @ 1600MHz 1.56v | Antec TruePower Quattro 850w |
|eVGA GTX470 superclocked @ 780/1620@1.037v / 1950| HAF 932 | Viewsonic vx2268wm 120hz | intelli ie 3.0 | RATT: Logitech G27 för F1 2010<3 nickname: grisfiske videos: http://www.youtube.com/user/GTXwek

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lillem4n:

Hur vet man vilken som är SATA 0 och 1?

Läs manualen så står det där vilka de är.

Tur att det inte va fel på alla portar. Jag använder bara tre och DVD-brännaren kan jag gott och väl spela farligt med tillsvidare. Men om man kan få minst samma tröst hos Inet som man får hos Komplett så vore ju det riktigt schyst Kanske en extra jordgubbsstång också

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av pHr33:

Stor eloge till Sweclockers som tveklöst är den bästa källan till info om ärendet. Sammanställer senaste nytt från både intel och de större svenska leverantörerna.

Extra thumb up för komplett som bistår med kontrollerkort till drabbade.

Håller med, bra jobbat sweclockers!

Vad menar du att komplett bistår med kontrollerkort?

Visa signatur

Asus P8P67 Deluxe B3 | Intel i7-2600k@3,4GHz | 16 GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz CL9 | Asus GTX 580 Matrix@900Mhz | Corsair Force GT 120GB | WD Caviar Black 1TB | Corsair 850 AX | Fractal Design R4 | Dell u2410 | Qpad MK-80 | QPad 5K

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem

Oj. Det verkar vara en återkallningarnas tid detta. Tänkte främst på biltillverkarna under förra året. Trist om man uppgraderat :S

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Permalänk
Medlem

Ouch! Hoppas att inget här drabbas av felen dock!

Permalänk
Medlem
Skrivet av wekkt0r:

i min p67 ud4 manualen står det sata3_0 sata3_1 sen står det sata2_2 sata2_3 sata2_4 sata2_5, så det betyder alltså att jag ska använda sata3 portarna?

Ja dessa två är riskfri enligt den info som finns.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem

Ouch det blir till att avbeställa då jag hade tänkt använda en ssd, tre hårddiskar samt en optisk enhet...

Visa signatur

Abashed the devil stood and felt how awful goodness is.