Permalänk
Medlem

Olika reaktioner på alkohol

Ja hur kommer det sig att folk har så olika reaktioner när det kommer till att dricka för mycket? För mig blir det minnet som sviker först och därefter blir jag mer eller mindre efterbliven på ett väldigt lugnt sätt.

Andra blir våldsamma och en del kan knappt gå. Någon som vet varför alkoholen sätter sig på olika delar?

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Skrivet av jonazz:

Ja hur kommer det sig att folk har så olika reaktioner när det kommer till att dricka för mycket? För mig blir det minnet som sviker först och därefter blir jag mer eller mindre efterbliven på ett väldigt lugnt sätt.

Andra blir våldsamma och en del kan knappt gå. Någon som vet varför alkoholen sätter sig på olika delar?

Blir efterbliven på ett lungt sätt jag också.
Men jo, en väldigt bra första fråga som jag också lite smått undrar över.

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar

Permalänk
Medlem

För att folk är olika...

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

För att folk är olika...

No shit sherlock.

Är väl svårt med något annat svar kanske. Men det borde ha några fysiska anledningar som man kan peka på.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Ptja, de allra flesta, fysiska, effekterna är ju samma för alla. Man blir slö och klumpigare. Det är knappast en vetenskaplig beskrivning, men på anekdotisk grund skulle jag vilja hävda att drickandet gör att man "släpper hämningarna". Man tappar delar av förmågan att identifiera kausalitet och på logisk väg förutspå händelseförlopp. Mer eller mindre. Jag upplever det också som att allt en person gör på fyllan på något sätt kan kopplas till hur sagda person är i nyktert tillstånd.

Det du skriver att du drabbas av t.ex måste ju betraktas som saker som drabbar alla. Det som skiljer är till vilken grad och hur mycket alkohol som behövs. Om det här bestäms av fysiologi eller även kan ha att göra med beteende och personlighet har jag inte en aning om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonazz:

No shit sherlock.

A

Men vad mer vill du veta? Det är väl klart att folk reagerar olika på samma drog. Det beror på livssituation, mängd stress, hur mycket alkohol som intas osv osv osv.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Ptja, de allra flesta, fysiska, effekterna är ju samma för alla. Man blir slö och klumpigare. Det är knappast en vetenskaplig beskrivning, men på anekdotisk grund skulle jag vilja hävda att drickandet gör att man "släpper hämningarna". Man tappar delar av förmågan att identifiera kausalitet och på logisk väg förutspå händelseförlopp. Mer eller mindre. Jag upplever det också som att allt en person gör på fyllan på något sätt kan kopplas till hur sagda person är i nyktert tillstånd.

Det du skriver att du drabbas av t.ex måste ju betraktas som saker som drabbar alla. Det som skiljer är till vilken grad och hur mycket alkohol som behövs. Om det här bestäms av fysiologi eller även kan ha att göra med beteende och personlighet har jag inte en aning om.

Mjo men själv behöver jag inte dricka några enorma mängder innan minnet sviker men fortfarande har jag aldrig i hela mitt liv haft problem med balansen när jag druckit, trots att det har hänt fler än en gång att det blivit alldeles för mycket. Med alldeles för mycket så menar jag minneslucka på flertalet timmar samt att jag hamnat på platser som jag aldrig varit på tidigare. Fortfarande inga problem att gå;)

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Avstängd

Alkohol sätter sig på alla delar av hjärnan om jag ej har fel, så antagligen är våra hjärnor olika och självklart beror det på hur mkt alkohol man har i hjärnan.
Finns folk som blir helt galna på LSD tex medans en normal person bara blir glad o ser roliga mönster

Hjärnan blir typ sämre på allt av att dricka, ganska självklart att det inte är värt att dricka alkohol

Permalänk
Medlem

Beror främst på att folk är som sagt olika, men också att det beror på situationen, hur man mår etc.
Jag får olika reaktioner beroende på hur jag själv mår. Samma sak är det med många andra droger. Någon nämnde LSD och det är en drog som spelar stor roll på hur situationen är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonazz:

No shit sherlock.

Är väl svårt med något annat svar kanske. Men det borde ha några fysiska anledningar som man kan peka på.

Det där var ett genuint och korrekt svar.

- Folk tar upp alkohol olika, har man dessutom intagit föda och tex socker så påverkar även det upptaget och fyllan.
- Folk processar alkoholen olika:
*Hur ofta man druckit och hur stora mängder spelar stor roll för hr mycket man klarar
*Ovanstående leder till att levern processar alkoholen olika snabbt
*Det medför även att receptorer ned/uppregleras vilket gör att olika mängder alkohol kan ge samma effekt lika ofta som att lika mängder alkohol kan ge olika effekter

Det är då utöver allt annat som påverkar alkoholens effekter på kroppen såsom vad man dricker till, vad man dricker, sällskapet och andra sociala faktorer.

Men tar du en grupp och jämför effekterna så ska du få samma resultat som för vilket annat substans som helst: generellt reagerar de flesta med liknande symtom/på liknande sätt medan du alltid kommer ha personer som reagerar mer/mindre och annorlunda.

Det gamla talesättat "Där alkohol går in går vett ut" är faktiskt väldigt sant.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av jonazz:

Med alldeles för mycket så menar jag minneslucka på flertalet timmar samt att jag hamnat på platser som jag aldrig varit på tidigare. Fortfarande inga problem att gå;)

Hur vet du att du inte hade några problem med att gå om du hade en minneslucka?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Fick reda på att jag kanske borde hålla mig från shotsbrickor efter förra löningen. Var tydligen väldigt öppenhjärtlig mot någon pojkvän hur jag vill sätta på hans brud .. Ja ja.. så kan det gå

Permalänk

Undra hur stor av alkoholens effekt på psyket som är placebo? Alltså alkoholen påverkar mycket som främst trötthet och pissnödighet, men även lite minne, koncentration och balansförmåga m.m.

Dock ser gott om ynglingar på stan som beter sig som sina kusiner och med tanke på att de kan skutta omkring, klättra i träd m.m, så lär andelen alkohol i blodet knappast vara så hög. Ändå beter sig inte dessa individer så när de är nyktra. Visst alkohol påverkar ens hämningar, men jag tror att den största delen är placebo, ihop med att det är socialt accepterat att bete sig som en apa när man är full, det är en ursäkt till att vara dum.

Nu är såklart detta individuellt, bara att min gissning är att samspelet, de sociala reglerna har stor betydelse. Precis som att det i vissa kretsar socialt kan vara okej i nyktert tillstånd att slåss, vandalisera m.m på en fotbollsmatch.

*edit*

Så varför slåss vissa när de är fulla. Så påstår jag förenklat att det till stor del beror på att de umgås i kretsar där detta är okej. Även om nu alkoholen har en positiv påverkan, men kan man inte kontrollera sitt psyke bättre än så borde man vara inspärrad eller förbjudas intaga alkohol.

*edit2*

För min egen del så gör jag mindre full än nykter, då jag alltid tycker det är bättre att vänta in rätt tillfälle. Visst kan man använda ursäkten jag var full, ifall den andra parten inte gillar det man säger, men jag tycker det är en dålig ursäkt, speciellt om man utnyttjar detta när man är full.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

själv blir jag ibland som en "zombie" fast en lydig sådan, klarar alltid att gå utan att ramla. ibland så "snackar" jag för mkt, säger saker som man inte ska säga...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Undra hur stor av alkoholens effekt på psyket som är placebo? Alltså alkoholen påverkar mycket som främst trötthet och pissnödighet, men även lite minne, koncentration och balansförmåga m.m.

Dock ser gott om ynglingar på stan som beter sig som sina kusiner och med tanke på att de kan skutta omkring, klättra i träd m.m, så lär andelen alkohol i blodet knappast vara så hög. Ändå beter sig inte dessa individer så när de är nyktra. Visst alkohol påverkar ens hämningar, men jag tror att den största delen är placebo, ihop med att det är socialt accepterat att bete sig som en apa när man är full, det är en ursäkt till att vara dum.

Nu är såklart detta individuellt, bara att min gissning är att samspelet, de sociala reglerna har stor betydelse. Precis som att det i vissa kretsar socialt kan vara okej i nyktert tillstånd att slåss, vandalisera m.m på en fotbollsmatch.

*edit*

Så varför slåss vissa när de är fulla. Så påstår jag förenklat att det till stor del beror på att de umgås i kretsar där detta är okej. Även om nu alkoholen har en positiv påverkan, men kan man inte kontrollera sitt psyke bättre än så borde man vara inspärrad eller förbjudas intaga alkohol.

*edit2*

För min egen del så gör jag mindre full än nykter, då jag alltid tycker det är bättre att vänta in rätt tillfälle. Visst kan man använda ursäkten jag var full, ifall den andra parten inte gillar det man säger, men jag tycker det är en dålig ursäkt, speciellt om man utnyttjar detta när man är full.

Ja vissa kan ju överdriva lite ibland särskilt 14-åringar som fick tag på 1 folköl och kan knappt gå efteråt så man verkligen undrar hur mycket dom har druckit egentligen men annars så binder etanol fast sig till vissa receptorer i hjärnan och bedövar dessa (stänger av?) så att till exempel ballans, sinne och andra hjärncentra fungerar inte som dom ska. Tror att det är med ålder som man skärper sig lite när man har druckit lite och inte försöker göra alltför duma saker- stämmer hos de flesta ialf

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Hur vet du att du inte hade några problem med att gå om du hade en minneslucka?

Brukar inte vara ensam och dricka.^^

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Har själv aldrig testat att bli full. Men har sett folk som är fulla och dom "coola" killarna brukar oftast vara lite aggressivare medan dom som är lite lugnare och snällare nykter oftast bara blir lugn, snäll och pratglad.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Har själv aldrig testat att bli full. Men har sett folk som är fulla och dom "coola" killarna brukar oftast vara lite aggressivare medan dom som är lite lugnare och snällare nykter oftast bara blir lugn, snäll och pratglad.

Antagligen samma killar som blir beroende efter 2 cigaretter som dom stall från sina mammor

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

Alokohol brukar väl generellt förstärka den sinnestillstånd man redan är i och de personlighetsdrag man redan har?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Själv är jag inte särskilt pratig av mig som nykter. Med lite alkohol i kroppen så blir det tvärt om.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Jag har alltid hört att man inte kan vänja levern vid alkohol. Många påstår ju att om man dricker ofta så "tål" man mer. Men det är väl fortfarande samma promillehalt i blodet bara det att personen i fråga känner sig inte full eftersom han är "van" vid att vara full? Alltså man blir fysiskt sett inte tåligare mot alkohol om man dricker mer (läs: oftare) bara psykiskt? Eller är det helt fel?

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zartax:

Alokohol brukar väl generellt förstärka den sinnestillstånd man redan är i och de personlighetsdrag man redan har?

Att den skulle förstärka sinnestillståndet man är i skulle jag kunna köpa, men inte andra punkten, det skulle tex innebära att en som är blyg och tyst blir blygare och tystare, men så är det väl oftast inte? (Bara rena spekulationer utifrån vad jag har sett under åren).
Blir snarare så at man blir något mer hämningslös dvs är man blyg blir man mindre blyg.

Skrivet av Pinkspear:

Jag har alltid hört att man inte kan vänja levern vid alkohol. Många påstår ju att om man dricker ofta så "tål" man mer. Men det är väl fortfarande samma promillehalt i blodet bara det att personen i fråga känner sig inte full eftersom han är "van" vid att vara full? Alltså man blir fysiskt sett inte tåligare mot alkohol om man dricker mer (läs: oftare) bara psykiskt? Eller är det helt fel?

Jo, man blir fysiskt sett mer tålig mot alkohol. Jämför det med människor som står på morfin pga smärtor och som allt eftersom måste öka dosen för att man tappar effekten av läkemedlet. Kallas sensibilisering.
Dock så är det inte levern i sig som blir tillvand, utan snarare receptorer i hjä'rnan som moduleras.
Om något så blir levern bara mindre effektiv på att dra upp alkohol pga steatosen och senare cirrosen som medföljer vid ett långvarigt alkoholkonsumtion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Att den skulle förstärka sinnestillståndet man är i skulle jag kunna köpa, men inte andra punkten, det skulle tex innebära att en som är blyg och tyst blir blygare och tystare, men så är det väl oftast inte? (Bara rena spekulationer utifrån vad jag har sett under åren).
Blir snarare så at man blir något mer hämningslös dvs är man blyg blir man mindre blyg.

Jo, det är sant. Tänkte mer på att de som kanske har lite latent aggressivitet får fram den när de blir fulla men det lär bero mer på att man blir omdömeslös/hämningarna släpper än någon personlighetsförstärkning.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk

Kan man inte säga att alkohol i princip mental kan påverka folk åt vilken riktning som helst, man kan bli räddare, modigare, snällare, lugnare etc. Däremot påverkar alkoholen vissa kroppsfunktioner vilket mer är generellt, där det såklart finns olika faktorer som jag är dålig insatt i.

Sedan angående det psykiska att man vet om att man har intagit något och detta i sin tur påverkar tycker jag är intressant. För min del så tillhör jag som sagt skaran som blir räddare och lugnare med alkohol, då jag vet om att min "försvarsposition" sänks. Folk kan attackera en både verbalt och fysisk, där den verbala är det största hotet.
Andra kan använda alkohol som en ursäkt till att bete sig som en idiot, detta gäller inte bara ungdomar utan gatan är fullt med äldre som beter sig knepigt åt (jämförelse mot de sociala normerna vid nyktert tillstånd) Och jag har svårt att tro att det enbart är alkohol som får dessa att bli sådan, utan det är mer att de känner att de får släppa lös med alkohol i blodet.
När det är helg och man är full så får folk göra vissa saker, skulle de göra detta i nyktert tillstånd så skulle deras sociala status rasa. Det är väl snarare så att man man är full på en festdag så ska man bete sig som en idiot(jämfört mot nyktert tillstånd) för att öka sin sociala status, och nu pratar jag inte bara om ungdomar utan även pensionärer.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Anser att man bara blir sig själv "mer" vid normala doser.

Många människor som är hämmade och blyga eller arga på sin omgivning men inte vågar stå för det blir jobbiga och dryga när de får i sig för mycket för att de vågar helt plötsligt säga vad de tycker rakt ut.

Sen verkar vissa ha svårt att kontrollera sig, har aldrig förstått varför man skulle ändra sina principer bara för att man är berusad (inom vissa gränser, sen tar obalansen över s a s) men vissa är väl så styrda av rädsla att de blir som de är inombords vid rätt låg berusning.

Stela hämmade svenskar blir fyllesvin efter 5 öl

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.