Ska ha ett redigt ljudkort!

Permalänk
Medlem

Det är väldigt bra DAC i STX kortet, hörlursförstärkaren är riktigt bra den med, men man märker solklar skillnad till det bättre om man matar en bra extern hörlursförstärkare via RCA från STX direkt än inbyggda hörlursförstärkaren
vill man ha bättre får man kolla på extern DAC i high end klassen

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Det är väldigt bra DAC i STX kortet, hörlursförstärkaren är riktigt bra den med, men man märker solklar skillnad till det bättre om man matar en bra extern hörlursförstärkare via RCA från STX direkt än inbyggda hörlursförstärkaren
vill man ha bättre får man kolla på extern DAC i high end klassen

Ok , Jag kör aldrig med hörlurar . Men hoppas kortet ska göra skillnad till mina högtalare

Permalänk
Medlem

Jag har en dacmagic och kan inte klaga på något...

Permalänk
Rekordmedlem

Ska du ha bästa möjliga musikljud eller har du krav på flerkanal? för ett rent musiksytem kan du köra med en logitech transporter http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=123717 den låter riktigt bra för hifibruk, men vilket bättre dac/digitalförsteg som hellst fungerar också typ väldigt bra http://www.dcsltd.co.uk/product/paganini-dac

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Ska du ha bästa möjliga musikljud eller har du krav på flerkanal? för ett rent musiksytem kan du köra med en logitech transporter http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=123717 den låter riktigt bra för hifibruk, men vilket bättre dac/digitalförsteg som hellst fungerar också typ väldigt bra http://www.dcsltd.co.uk/product/paganini-dac

Logitech transporter verkar väldigt intressant . Kanske i lite väl dyraste laget för min del men helt klart värt en funderare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jooonaaas:

Exakt , Hade jag velat kört digitalt så hade jag väl inte behöva ett såpass dyrt ljudkort om jag har förstått det här rätt ?

Förespråkade aldrig att du skulle köpa ett så dyrt ljudkort, bara ett med optisk ut.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Ska du ha bästa möjliga musikljud eller har du krav på flerkanal? för ett rent musiksytem kan du köra med en logitech transporter http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=123717 den låter riktigt bra för hifibruk, men vilket bättre dac/digitalförsteg som hellst fungerar också typ väldigt bra http://www.dcsltd.co.uk/product/paganini-dac

Med tanke på TS prisklass på högtalare och vad som diskuterats tidigare i tråden, är det ditt råd?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Skrivet av Mr_Lazy:

Förespråkade aldrig att du skulle köpa ett så dyrt ljudkort, bara ett med optisk ut.

Nej nej. Men jag hade inte digital in i förstärkaren så det fick bli det ljudkortet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jooonaaas:

Nej nej. Men jag hade inte digital in i förstärkaren så det fick bli det ljudkortet

oj den detaljen såg jag inte

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Permalänk

Ja den första argon där såg ju trevlig ut .

Permalänk
Medlem

Ska gå ned till Hifiklubben idag och köpa en, kommer med ett utlåtande så snart jag har brutaltestat den.

Permalänk
Skrivet av Kalasis:

Ska gå ned till Hifiklubben idag och köpa en, kommer med ett utlåtande så snart jag har brutaltestat den.

Aa grymt . Hör av dig när du provat den så är den bra köper jag den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jooonaaas:

Aa grymt . Hör av dig när du provat den så är den bra köper jag den

Kan säga att den höjde kvaliteten på ljudet mycket.
Blev dessutom varmare, dock inte så varmt som man kan tro.

Ska testa den ikväll under melodifestivalen, då detta program är notoriskt för att ha riktigt kasst ljud.

Permalänk
Skrivet av Kalasis:

Kan säga att den höjde kvaliteten på ljudet mycket.
Blev dessutom varmare, dock inte så varmt som man kan tro.

Ska testa den ikväll under melodifestivalen, då detta program är notoriskt för att ha riktigt kasst ljud.

Ja okey . Ljudkortet jag köpte hjälpte en del faktiskt . Men man kanske skulle köpa en sån här också

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ilstallione:

Med tanke på TS prisklass på högtalare och vad som diskuterats tidigare i tråden, är det ditt råd?

Svaret var med tanke på frågan som ställdes först i tråden, om du menar att priset är högt så är det väldigt mycket lägre än delar jag själv har, frågar man efter "bäst" så bör man få reda på det, dcs är definitivt i topp och transportern är ett mycket bra interface mot datorn, den kan även användas ensam men presterar då inte i absoluta toppskiktet.
Man får svar som man frågar, jag tolkar inte in bäst för 2000 kr om det står bäst, dessutom kan det vara bra att veta att det finns helt andra prestandaklasser.
Headsettestet nu är ett bra exempel på det, vinnaren där som en del kallar dyr kallar jag lägsta acceptabla kvaliet. alla har vi olika referenserramar och tur är väl det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Citat:

Man får svar som man frågar, jag tolkar inte in bäst för 2000 kr om det står bäst, dessutom kan det vara bra att veta att det finns helt andra prestandaklasser.

Prestanda och pris är väldigt dåligt korrelerade när det gäller digitala ljudkällor. Den tekniska prestandan hos STX-kortet som nämnts i tråden är bättre än det mesta på marknaden, oavsett prisklass.

Sen finns det givetvis en gräns för hur bra en apparat behöver vara och den överskrider de flesta ljudkort/DACar på marknaden.

Inget ont om dCS (eller andra tillverkare av exotiska produkter), men man bör vara medveten om att det till största delen är märket man betalar för.
Att lägga 132000kr (dCS Paganini) på en DAC är ganska korkat om man är ute efter bästa möjliga ljud, iaf om man inte har obegränsade resurser. De pengarna gör betydligt större nytta på andra ställen, t.ex. högtalare, akustik eller ännu bättre: man kan köpa musik för dem!

Permalänk
Medlem

Om man ska upp i sånna prisklasser, tror du inte att en DA från apogee är bättre? Med tanke på att fokus har legat på professionell inspelning i 20 år. Bara en tanke.

http://www.apogeedigital.com/products/duet.php

Visserligen bara till mac.

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Medlem

Köpte det mest som en kul grej.
Få lite extra värme i ljudet och sen är det ju en penisförlängare som heter duga.

Polarna blir helt till dig när de ser att man har rör hemma

Permalänk
Skrivet av Kalasis:

Köpte det mest som en kul grej.
Få lite extra värme i ljudet och sen är det ju en penisförlängare som heter duga.

Polarna blir helt till dig när de ser att man har rör hemma

Haha fan va bra . Men det hjälpte lite iaf ?

Permalänk
Medlem

Räckte rätt långt tyckte jag!

Permalänk
Skrivet av Kalasis:

Räckte rätt långt tyckte jag!

Yeah! . Men då får det nog bli en sådan också då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jooonaaas:

Yeah! . Men då får det nog bli en sådan också då

Har svårt att tro att du skulle bli besviken.
Men kom ihåg att röret behöver ca 30 minuter på sig att bli varmt.

Permalänk
Skrivet av Kalasis:

Har svårt att tro att du skulle bli besviken.
Men kom ihåg att röret behöver ca 30 minuter på sig att bli varmt.

Aa jo jag läste det . Men det blir nog grymt

Permalänk
Rekordmedlem

Rör innebär mest problem, det finns ingen teknisk anledning att ha rör annat än man gillar designen, förstärkartekniskt är det bara vid oerhört höga effekter och frekvenser de kan matcha halvledare idag. Men visst lyser de vackert, har själv rördelar också för de är vackra, men de ger ganska mycket dist om man jämför med trissor, dessutom får man mikrofoni med de flesta rörsteg, samt ofta dålig dämpfaktor om de används i slutsteg som inte är riktigt dyra, så man haft råd med många bra effektrör.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag tycker Essence st ser bättre ut än Auzentech meridian d2 rent fysiskt men enligt en recensent föredrogs auzentechs ljud vid jämförelse.

Visa signatur

Core i5, gtx660