Inlägg

Inlägg som Johan_G3 har skrivit i forumet
Av Johan_G3

Nycklar, plånbok, kamera och en powerbank.
Mobilen råkar jag dessvärre glömma hemma allt som oftast, åtminstone så ofta jag vågar och till skillnad mot många av mina jämnåriga tycks jag bli allt modigare med åren...

Av Johan_G3

Helsinki Whiskey Release #17

Av Johan_G3
Skrivet av Chromatic:

Varför får butiker inte lov att porta folk?
Vi har på senare år ett jätteproblem med tre lokala alkisar som går in på ICA och bryter upp förpackningar för att få i sig mat, alla kronor dom har går till Arboga 10%...

Personalen känner att det är hopplöst, och dom har inte rätt att avhysa folk säger dom, men vafan ska dom göra i den situationen...

I USA så kan man ju bara kalla det för tresspassing och ringa polisen?

Jo det får de sedan ett par år tillbaka om besökaren är över 15år.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svens...

Av Johan_G3

Det finns flera lite billigare LED-paneler, de är inte lika bra som de dyrare, men de gör sitt jobb.

Godox 126LED, 399kr (flera olika alternativ för strömförsörjning.) hos Kamda:
https://www.kamda.se/godox-led126-videobelysning-for-dslr-kam...

Ulanzi VL81, 329kr (okay men inte mer, inbyggt batteri) hos Kaffebrus:
https://kaffebrus.com/sv/products/vijim-mini-led-med-bicolor

LituFoto F3 RGB Full-Color LED, 379kr (något bättre, inbyggt batteri) hos Kaffebrus:
https://kaffebrus.com/sv/products/mini-led-panel-med-rgb-och-...

Av Johan_G3
Skrivet av Mickeolsson:

Tack Johan_G3.
Det var inte så lätt.
Men nu har jag bytt plats på brännaren & hårddisken.
Det första jag gjorde var att gå in i mitt videoprogram och kolla
på mina filmprojekt.
Men det fanns inget alls helt tomt.
Mycket mycket tråkigt.
Jag sökte på datorn efter filmen men hittade den inte.
Men jag har nu filmen som MP4 och MPEG-2.
Jag hade tänkt att göra lite förändringar i båda filmerna, men men.
Men det är synd att den inte finns kvar i videoprogrammet.
Nu är det bara det att jag vill ha dom på DVD skiva också.
En annan fråga eller skall man byta tråd då ?
När jag skall köra degfram så kommer inte min usb hårddisk med
Min hårddisk är Western Digital My Book 8 TB.
Sen är jag på jakt efter detta Ram Minne gammalt.
DD3 1333 MHz 4 GB.
Om någon har i byrålådan.
MVH
Micke.

Nej håll dig i samma tråd, det är lättare att följa och nästan alltid bättre än att splittra upp den.

Det är alltid trist när projektsfiler försvinner.

Nu vet jag inte vilken Windows version du använder.
I Windows 10 och senare är "defrag" utbytt mot "Optimera".
Om du har W10: Sätt i USB-disken, högerklicka på enheten och välj Egenskaper -> Fliken Verktyg -> Knappen Optimera.
Välj Analysera för att se om disken behöver optimeras och om den gör det, knappen optimera.

Jag har inte gjort någon Video-DVD på 10-12 år, så där kan jag tyvärr inte hjälpa dig.
Några DDR3-minnen som jag vet fungerar hittade jag dessvärre inte, men jag hittade lite sådant här i bland mina foton som du kanske har användning av:

https://knytpunkt.com/Album/musikbilder/20200203_musik_bilder_04...

https://knytpunkt.com/Album/musikbilder/20200203_musik_bilder_04...

https://knytpunkt.com/Album/musikbilder/20200203_musik_bilder_04...

https://knytpunkt.com/Album/musikbilder/20200203_musik_bilder_38...

Jag förmodar att herrn känns igen

Av Johan_G3
Skrivet av Mickeolsson:

Jo jag har sparat filmbygget i videoprogrammet.
Min stora hårddisk hette som enhet G.
För ett litet tag sedan så köpte jag en extern DVD brännare.
Så dom bytte tydligen plats med varandra.
Så nu heter min hårddisk F och brännaren G.
När jag öppnar videoprogrammet så hittar den inte det som jag hade
sparat.
Och jag kommer inte ihåg vart programmet har lagt projektet.
Micke.

Du kan gå in i diskhanteraren och byta enhetsbeteckning.
Sätt en skiva i brännaren. Högerklicka på DVD-brännaren och välj "Ändra enhetsbeteckning och sökväg för G:()"
Klicka på "Ändra" och välj valfri fri enhetsbeteckning, t.ex. Z.

Nu kan du högerklicka på F-enheten och på samma sätt ge den enhetsbeteckningen G.
Sökvägarna du hade tidigare kommer då att stämma igen om du inte ändrat något i övrigt.

https://knytpunkt.com/mediapi/bilder/andra_enhets.jpg

Av Johan_G3

Först lite of topic, en liten varning efter att ha sett sidan.
Kontrollera så att ni har tillstånd att publicera bild-/videomaterialet och glöm inte att ge fotograferna cred för sitt arbete!
Det kan bli ganska dyrt med skadestånd för olovlig publicering och utebliven byline ovanpå det.

Nu till videorna.
Jag antar att du sparat videon som ett projekt så att du kan rendera om den.
Att konvertera en färdig video från en mp4-container till mpeg2 kommer inte bli riktigt bra.
Redan vid första renderingen användes en förstörande komprimering och att konvertera den till mpg kommer förstöra kvaliteten ännu mer.
Börja med att rendera ner originalprojektet i mpeg2 för att behålla så mycket av originalkvaliteten som möjligt.

När du har en fil i mpeg2 brukar det normalt gå enkelt att skapa ett DVD-projekt och skapa menysystem.
"Bränn" ner projektet till en ISO-fil, montera ISO-filen och kontrollera med t.ex. VLC att projektet fungerar som du vill och inte är för stort för skivan.
När det är klart, starta brännarprogrammet och bränn ISO-filen -> VideoDVD till skivan.

Personligen kan jag väl medge att jag tycker att VideoDVD-formatet är ganska föråldrat och det finns bättre sätt att dela med sig av skapat material och det i högre kvalitet.
Den enda anledningen jag kommer på är om videon ska ges till någon med en gammal TV utan USB-ingång med en DVD-spelare.
För alla andra ändamål är det rent generellt bättre att dela ut videon via en cloudtjänst, via en streamingtjänst eller ett USB-minne.

Av Johan_G3

Little Ceasars LP, titeln I whish it would rain.

Av Johan_G3

Ett annat enkelt sätt, om det ska vara billigt, vore nog att göra om presentationen till en video och ladda upp på Google Drive.

Använd Rclone på de olika enheterna för att montera Google Driven.

Konfigurera CVLC på RPI:erna för remote control via Netcat och låta ett shell- eller Phytonscript starta senast inlagda video när den som spelas är färdigspelad.

Starta RPI:erna i kiosk-läge och låt scripten sköta sig själva eller kontrollera, starta/stoppa dem via SSH.

Av Johan_G3

När du köpte stativet borde säljaren lagt med snabbplattan, kolla med säljaren om säljaren har den hemma.

Efter en snabbökning verkar det vara kamda.se som säljer stativet i Sverige.
De har en snabbplatta för Weifeng. Sannolikt, även om det står ett annat modellnamn för stativet, kommer den fungera, tillverkare brukar hålla sig till samma standard under en längre tid.

https://www.kamda.se/snabbplatta-53x44mm-wf571h-1
Kontakta Kamda och fråga om de vet om fungerar till ditt stativhuvud.

Av Johan_G3

USB 3.0 Typ B (hanne)

Av Johan_G3
Skrivet av mikoto:

Nissling: Cool, jag ska testa detta vid ett senare tillfälle. Det påverkar nog inte hur jag jobbar nu, men om det fungerar kan det vara bra att ha i portföljen om jag vill testa 10-bitars video mer i framtiden

Johan_G3: Härligt! Sonys APS-C kameror verkar ganska vassa, jag har varit tvungen att börja om från början hade jag nog övervägt en ZV-E10. De verkar vara en toppenkamera för det jag gör. Men vissa saker är svårt att märka när man läser på om en kamera innan man faktiskt ägt en en stund. Lätt att bli blind på vad man söker...

Jag körde en del gamla manuellt objektiv ett tag med, men på Micro Four thirds presterar de väldigt dåligt som regel tyvärr. När man beskär så hårt märks det att gamla objektiv inte är så skarpa. De fungerar toppen på fullformat för det mesta dock och borde vara någonstans mitt emellan på APS-C. Jag har köpt lite nya manuella "kinaobjektiv" från 7artisans och TTartisan och de har vart trevliga objektiv för väldigt rimlig peng, slipper adaptern med.

Jag har ändå klarat mig med manuell fokus väldigt länge men om man är själv och dessutom är det som kameran ska fokusera på så är autofokusen väldigt trevlig. Är nog som en diskmaskin, har man aldrig haft en kan man undra vad man ska ha den till men skaffar man en går livet under dagen den går sönder...

Kul klipp! Måste vara klurigt att hitta bra vinklar och ställen att filma ifrån. Filmade ni materialet i 720P eller hur kommer det sig att det är den upplösningen? Jag känner det som att youtube medvetet misshandlar allt material under 1080P. 1080 uppladdningar ser också konstiga ut ibland, det är mest det som får mig att envisas med 4K.

Gällandes bildhastighet:

Jag märker nog inte så mycket när folk laddat upp 25fps material, youtube är ganska kompromissat överlag ändå gällandes bildkvalitet. Jag filmar i 24 fps mest för att jag tycker det är kul att läsa om och studera spelfilmsmaterial på lediga stunder, det är kul att låtsas lite att man någon dag skulle kunna göra något sådant själv...

Annars är teorin om att 30 och 60fps vore det mest "tekniskt korrekta"

Faktum är ju dock att mig veterligen finns det knappt några kameror som kan filma i 60 fps. Den gamla NTSC timingen har satt sin förbannelse i branschen och skapar en del plågor. Den innebär i korta drag att det som kamerorna rapporterar som 60 fps är 59.94. Samma sak med 30, det är 29.97 fps. Att kamerorna använder NTSC klockfrekvensen är orsaken att de flesta kameror filmar i 23.976 fps istället för rena 24.

Är man en mobilfilmare så kan man gräva lite i sina videofiler och hitta ännu en märklig sak. De verkar inte ha någon egentlig klockfrekvens att använda, eller något åt det hållet. Jag kan inte exakta anledningen men nästan inga telefoner kan filma i en stabil bildhastighet. 24, 25, 30 etc är alltid bara deras mål på bildhastigheten. Granskar du de färdiginspelade klippen så kommer man märka att de så gott som alltid diffar.

Det mesta av det här är mindre problem i praktiken. Redigeringen löser det mesta. Men jag har haft problem med att blanda material filmat i 23.976 och 24. Och jag vande mig tidigt vid att använda 24(då min GH4 faktiskt hade stöd för det), samt min OCD eller vad man ska kalla det älskar att slippa decimalerna.

Slutartiden är ju lösningen annars på flimret för det mesta. En del av mina kameror klarar bara 29.97 fps(många av Olympus tidigare kameror är hårdlåsta till den hastigheten) och då har jag fuskat genom att använda 1/50 sekund slutartid till 30 fps... Inte idealiskt men fungera ok som nödlösning.

Min GH5 kan filma med 1/48 slutartid(180 graders vinkel) men vissa av mina lampor visar knepigheter då med så jag kör 1/50 där med pga det. Man tycker det borde vara nära nog annars.

Vi filmar allt i 4k 25p och med en hackad firmware så vi dels slipper 29:59 tidsgränsen och dels kan öka bitrate från tidigare 100 till 150Mb/s.
Normalt lägger vi upp i 1080, att den här videon blev 720 var för att den skulle gå snabbt under en diskussion i ett annat forum för några dagar sedan som mest handlade om ljud och om kamerans ljud inte var tillräckligt bra som det är, det är också därför två av intervjuerna är direkt nedminskade från orginalfilen (uselt ljud).

"Jag har ändå klarat mig med manuell fokus väldigt länge men om man är själv och dessutom är det som kameran ska fokusera på så är autofokusen väldigt trevlig."
Åh tusan, jag som alltid trott att man blir fotograf eller filmare för att stå på rätt sida om kameran
Nä men mer allvarligt, som allt som har med foto eller video att göra mer med vad man vill och valet av teknik bygger på det.
Eftersom vi alltid är två som är ute ihop på sådant här så har vi inte det behovet när vi själva måste vara med i bild.

Absolut skärpa är inte alltid det jag prioriterar.
Ett exempel, För några år sedan skulle vi filma en Elvis tributeartist. Spelningen skulle bygga på de stora Las Vegas showerna från 70-talet.
Jag började med att hämta upp de VHS-banden jag hade i källaren med flera av de släppta showerna och började detaljstudera dem, t.ex. hur ser bakgrund och förgrund ut? hur hanteras ljuskällor i periferin och så vidare.
Vi valde att filma hela showen med gamla Meyer objektiv och använda CZJ 50mm Tessar för intervjuer och backstage efter som det var de objektiv som mest påminde om de som användes då.
Inte de skarpaste objektiven vi har men artisten blev nöjd med resultatet.

När det gäller vinklar så är det svåra oftast inte att hitta vinklar, det svåra är att skydda kamerorna mot publiken.
Blir det "lapp på luckan" (slutsålt) så är uppgjorda kameraplatser alltid det som rycker först för att klubbägaren eller arrangören vill kunna få in några till.
Det är åtskilliga gånger vi stapplat hemåt mer eller mindre blåslagna och med avsevärda mängder starka drycker innanför kragen och det utan att ha fått en droppe genom strupen, svurit och sagt aldrig mer...

Av Johan_G3
Skrivet av Laxpudding:

Generellt är 25 FPS en konsekvens av elnätets och därmed analog TV-frekvens om 50 Hz som lever kvar i modern tid, trots att vi inte längre tvunget måste synka bildröret mot oscillationen i elnätet.

Så gott som alla som producerar för broadcast med europeisk bas, oavsett om det är drama, fiktion, dokumentär eller reklam lever därför med 25p som sitt mål. Det är ett måste för dem om de ska kunna få sitt material godkänt för utsändning och syndikalisering. Ringer jag någon i branschen mitt i natten och frågar dem kommer de flesta yrvaket svara: "Öhhh... ...du kör alltid 25 FPS. Aldrig gjort något annat hela mitt yrkesliv."

Youtube är baserad på datorer och bärbara enheter samt appar i TV/AppleTV etc. Basen för dessa är 60 Hz. Därför är 4K/30 den mer lämpade frekvensen för den som lever enbart på Youtube- och onlineexponering.

YT-appen kör 60 Hz. Majoriteten datorer kör 60 Hz. 25 och 60 går inte jämnt upp vilket måste hanteras på något sätt och det vanligaste är någon form av repetition av var femte bildruta. Detta leder till hackande i bilden, vilket kanske inte märks på en TV eftersom många kör sin TV med interpolering. Eller så blir det supertydligt om de kör en TV med dålig interpolering eftersom det gör hackandet värre...

För mig som främst ser på Youtube på datorn är det tydligt att många europeiska innehållsmakare kör med 25 FPS och de klipper in bild som hackar hela tiden precis på det sätt som det blir när var femte bildruta repeteras. Särskilt panorerande klipp. Detta kan också förvärras av sådant som att de köper in stock reel/b-roll som ursprungligen är i 24 eller 30 FPS och sedan blir det random ryckig effekt beroende på hur de redigerar det hela.

Jag gissar att dessa skapare på YT – som inte är videotekniker i grunden – helt enkelt har rådfrågat någon de känner i branschen som yrvaket och på reflex svarar "Kör 25 FPS – jag skulle få sparken om jag körde annat!".

Detta har också förvärrats, åtminstone tidigare år, av att kameror som säljs inom EU en gång ofta var låsta till 25 FPS och inte kan köra 30 FPS eller liknande. Men detta verkar inte vara fallet längre.

Det finns mig veterligen få anledningar för den som kör online som sin enda målgrupp att köra annat än på basen av 60 Hz, alltså 30 eller 60 FPS eftersom bilden kommer se bäst ut på global basis.

Inget specifikt kritik om just dina videos. Men ifall man skapar för YT – eller konsumerar medvetet – och reagerar över rycken. Det finns en förklaring till varför.

Jo det stämmer som du skriver om frekvensen, problemet när vi är ute och filmar, och som gjort att vi väljer 25fps ligger just i att i det närmaste alla ställen kör belysningen i 50Hz eller en kombination av 50Hz för lampor/flodljus etc. och 60Hz för projektorer.
Bästa sättet då för att undvika/minska flimmer är normalt att filma i 25p eller 50p och sedan ändra/ställa slutartiden "fel" t.ex. 1/60 eller 1/120 istället för 1/50 eller 1/100. Att filma i 30p eller 60p ger betydligt mer flimmer i sådana lägen. Det kommer successivt att ändra sig allt eftersom belysning byts ut mot LED-ljus men i de flesta offentliga lokaler eller små klubbar har det inte skett än.

När det gäller YT måste jag nog erkänna att jag reagerar mindre på de små rycken som kan uppstå mot att en hyfsat skarp video kan se ut som en sönderkomprimerad jpeg när den blir uppladdad.

Av Johan_G3

Mycket av det du skriver känner jag igen, även om vi, ja jag och min fru då som vi, uteslutande använder oss av lite äldre MF-objektiv, mestadels Minolta med SR-fattning och någon gång emellanåt ett eller annat Minolta AF-objektiv via ”dumma” adaptrar som tillåter oss att kontrollera bländaren manuellt.

Som kameror använder vi Sony A6300:or och vi kör normalt med en 3-5 kamerasättning och filmar allt i 4K 25p.

När vi började filma. 2012, använde vi oss av lite större kameror, men när minneskortet i ena gav upp slängde jag upp en Nex-5 och upptäckte att personerna vi intervjuade slappade av på ett helt annat sätt för en så liten kamera och vågade öppna upp sig mer, det blev helt enkelt bättre innehåll.

Anledningen till att vi valt att använda lite äldre objektiv från 60- mitten av 80-talet beror på vad vi ofta filmar, klubbspelningar och konserter som hobby (ja självklart med ackreditering) och publicerar allt utan reklam.

Det tog inte lång tid att inse att AF sällen fungerar bra i riktigt mörka, rökiga miljöer, i synnerlighet inte kombinerat med strobe-ljus och spotlights.
Bildstabiliseringar i objektiven och kamerahus var en annan sak som inte uppskattade lite tyngre bas eller trumslag utan jobbar övertid och ger ett närmast geléartat utseende på allt.

Det har gjort att även på annat vi filmar, som diverse pressträffar, teater, manifestationer etc. fortsatt att använda MF mest av vana/ovana trots att modernare objektiv skulle ha fungerat utmärkt.

Ljudet micar vi normalt upp själva men det händer att vi också kombinerar det med ljudet från mixerbordet kombinerat med det vi micat upp själva, eller snarare micade ska jag väl skriva, jag råkade ut för en trafikolycka som resulterade i ett år i rullstol och två på kryckor så vi har väl mer eller mindre lagt ner sidan vi drev och video för stunden, men en dag ger jag mig fn på att jag ska stå där igen och filma i en trång mörk klubblokal någonstans.

Programvarumässigt använder jag en registrerad DaVinci Resolve under CentOS.
Så vad vi då gör, en av Youtube sönderkomprimerad video i 720p:
https://www.youtube.com/watch?v=xC15qaUILHo

Av Johan_G3
Skrivet av Maaxan:

Inte hobby verksamhet?

Så sådana som jag och min fru, och jag vet att det finns ganska många som oss runt om i landet, som under många år fotograferat och filmat flera hundra hela konserter med allt från små klubbspelningar till festival- och arenaspelningar med i normalfallet en 3-5 kamerasättning för video och ett par kameror till för stillbilder.

Följt politiker och intervjuat från de olika partierna från de nybakade partipolitikerna till partiledarna, suttit på oräkneliga pressträffar, fotograferat och filmat åtskilliga tal.

Varit med åtskilliga föreningar, från den lilla lokala fiskeföreningen till att följa stadens MC-klubbar och sportföreningarna och diverse andra olika intresseorganisationer, diverse manifestationer, demonstrationer och invigningar.

Intervjuat allt från hemlösa och missbrukare till kungen och drottningen under de senaste dryga 18 åren är alltså inte seriösa innehållsleverantörer bara för att vi valt att göra det på vår fritid som hobbyverksamhet?

Av Johan_G3
Skrivet av Sidde:

Lyfter denna tråd igen då vi är på g att skaffa en hundvalp (Finsk lapphund) om några veckor.
Är i full fart med att anpassa hemmet och alla dess kablar för att bli mer valpvänligt.

Vad har ni för hundar?

Tidigare hade vi en liten, nåja en klump med en mankhöjd på 74cm och en vikt på närmare 60kg, blandrashanne vi fick avliva senvintern förra året när han drabbats av cancer.

https://knytpunkt.com/Album/Minolta_PF-100_2_5/minolta_pf_100mm_...

Numera är vi dagvakter 3 dagar i veckan åt vår yngsta och hennes sambos lilla snart 1,5-åriga finska lapphund.

9 veckor gammal:

https://knytpunkt.com/Album/MF/20230720_Kira_001.jpg

11 veckor gammal:

https://knytpunkt.com/Album/MF/20230720_Kira_002.jpg

13 månader gammal:

https://knytpunkt.com/Album/MF/20230720_Kira_003.jpg

Av Johan_G3
Skrivet av Phobios:

Tack för tipsen. Inrego verkar ju ha riktigt schyssta priset, men tyvärr hittade jag inga ceritfierade av de certifierade datorerna där. Är väl oftast med BIOS/UEFI som det bråkar för att kunna installera linux. Hur pilligt är det egentligen att försöka fixa till det till en, säg HP EliteBook?

Det är inte särskilt pilligt, allt utom WLAN fungerade direkt efter install av Debian (sitter med en gammal EliteBook 2570p med Debian 11 just nu), men jag var ju såklart tvungen att köra trådat under installationen (för uppdateringar) och installera WLAN.

Vad jag vet har alla EliteBooks Broadcom chip för WLAN, men kör lspci i terminalen och kontrollera för säkerhets skull.

För mig räckte det att installera broadcom-sta-dkms och starta om så var allt klart för att logga in på trådlösa vad jag kommer ihåg.
Borde inte vara några stora skillnader mellan olika distributioner.

Av Johan_G3
Skrivet av mange112112:

Aphahanne, tack jag håller med dig. Vill inte klippa någonting på en så fin gammal spelare, men jag har inte hittat någon adapter, men det borde ju fungera med någon slags omvandlare från Banan(hona) till RCA/PHONO ? Om jag lyckas hitta en sådan.

Om det är vanliga "Standard" 4mm kontakten så finns det lösa kontakter att köpa på t.ex. Kjell & co.
https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/matinstrument/m...

eller:
https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/matinstrument/m...

Av Johan_G3
Skrivet av Mangee75:

Tjena.
Har letat på nätet efter en kabel att överföra eller att titta direkt på tv´n men jag vet inte riktigt vad jag letar efter. Har en kabel kvar som jag fick med videokameran " firewire " men vart ska man koppla denna? Den lilla passar i videokameran, men den andra passar inte nånstans.
Kan en sån här fungera?
https://www.amazon.se/USB-konverteringskabel-Firewire-kabel-D...
https://www.amazon.se/Regun-Kontrollkort-PCI-kontrollkort-Fir...
Tack för svaren/Mange

För att ansluta till TV:n behöver du en sådan här kabel:

https://knytpunkt.com/mediapi/bilder/Sony_Handycam_TV-kabel_001....

Mindes lite fel, det är inte S-VHS utan composit-video ut:

https://knytpunkt.com/mediapi/bilder/Sony_Handycam_TV-kabel_002....

USB är en mini USB-B och vid ett litet snabbt test var jag tvungen att ansluta den till en USB2-port, fungerade inte att använda USB3 på min dator iaf.
Videon spelas in som en fil och du kommer få klippa isär den själv där du påbörjat en ny inspelning. Du måste starta videon manuellt via kameran och inspelningen i capture-programmet.

För FireWire/DV/iLink, tjärat barn har många namn eller hur det nu heter, är kabeln och IEEE 1394a du länkade in rätt lösning.
Med FW/iLink kan du kontrollera kameran och inspelningen från capture-programmet och klippen delas upp efter hur de är inspelade.

Till sist, japp NightVision gör det möjligt att se genom kläder... testade just, behövs bara att det är en tunn vit skjorta eller blus och att kommeran är mindre än 35-40 cm från det som ska filmas.

Av Johan_G3
Skrivet av Mangee75:

Ska skicka iväg dom till en firma som gör detta.
Tack för svaren/ Mange

Trevlig kamera på sin tid

Du behöver kanske inte skicka kameran till en firma för att flytta videon till en dator.
På höger sida fram ska det finnas en liten gummilucka om jag inte minns fel, under den finns anslutningar till USB, FireWire (av Sony kallat DV-utgång) och S-VHS.

Sist jag testade en gammal handycam (DCR-HC37) var det inga problem att föra över videon via USB och FireWire, till Win10 eller Debian, vill minnas att jag fick hämta en drivrutin bara för USB.

FW rekommenderas om du har något gammalt IEEE 1394 kort liggandes.