Nu får vi väl se lite när spelet släpps hur vida det är optimerat eller inte, rekommended för ultra säger ju i princip ingeting. Ultra är ju lite per definition att valfitt o-optimera ett spel, det är ju där för att vrida reglagen i botten oavsett om det är värt prestandaförlusten eller inte.
Personligen är jag av åskiten att det är bra att det inte går att driva ett spel i Ultra på den hårdvara som finns när det släpps, det är ju det som är det fina med PC, att ha möjligheten att trycka på allt till MAX, för även om det inte går idag så kan det mycket väl gå imorgon. Lättdrivna spel i "ultra" är betydiligen värre, att man liksom bara portar över inställningarna från konsoller utan att ta till vara på potentialen. Jag kom ihåg hur det var under ps3/360 generationen där vi såg väldigt mycket spel som bara portades över till maskiner som sprang cirklar runt konsollerna som var otroligt lättdrivna, då var det snack om hur mycket det höll tillbaka utvecklingen, men nu blir vi tydligen kränkta när inte ens kort kan spela på max inställningar, i max upplösning, med max fps.
Sen slutligen ska man nog som vanligt ta det med en nypa salt, en 12600k är bra mycket snabbare än en 8700k, har väldigt svårt att se att 4k utltra skulle vara så extremt mycket mer CPU krävande än 1080p high.
Att använda t ex DLSS är ju att optimera ett spel, eller? Eller vad tänker du att det är? Visst man optimera i det avseendet att beräkningar går snabbare, men när det kommer till spel så ju en stor del av optimeringen att göra så lite beräknar som möjligt utan att det ska påverka pressentationen allt för mycket, det går helt emot saker man kan se i ultra-inställningar som t ex SSAA som var populärt ett tag, eller väldigt höga MSAA inställnigar. Vill ni spela native 2160p, ja sänk då era inställningar, eller ska vi bli av med alterntiv att kunna vrida upp o-optimerade inställningar för att göra er nöjda?