Tester med DirectX 12

Färska gränssnittet DirectX 12 är en stor snackis för 2016 och börjar så sakteliga leta sig ut i skarpa titlar. Än så länge handlar det dock bara om en handfull spel, där stödet varierar mellan fullt utbyggt och påklistrat i efterhand.

risetomb_1.jpg

SweClockers erfarenheter av DirectX 12 är minst sagt varierande, där prestanda och stabilitet kan påverkas stort med uppdateringar eller nya drivrutiner. Testandet kantas av märkliga krascher och förvirrande resultat, ofta båda på samma gång.

Det gör sammanvägda bedömningar svårt, och redaktionen väljer därför att bryta ut testerna till en egen sida. Förhoppningen är att DirectX 12 kommer att mogna under året, vilket på sikt gör gränssnittet redo att på allvar kliva in i tabeller och prestandaindex.

I omtalade Ashes of the Singularity är skillnaderna små mellan de båda gränssnitten. Geforce GTX 1070 landar mellan Radeon R9 Fury X och R9 390X vid DirectX 12, samt mellan GTX 1080 och GTX 980 Ti vid DirectX 11.

Även i Hitman är det jämnt mellan gränssnitten. GTX 1070 landar strax före GTX 980 Ti, med snittvärden bakom Radeon R9 390X vid DirectX 12. Med DirectX 11 kliver nykomlingen förbi AMD-modellen.

I Rise of the Tomb Raider lyckas Geforce GTX 1070 i DirectX 11 knipa åt sig några extra bildrutor ställt mot färska DirectX 12, vilket även är i linje med storebror Geforce GTX 1080.

När API-testet i 3DMark får rulla är det tydligt att något inte står rätt till. Geforce GTX 1070 får konsekvent på tok för låga siffror, långt under var kortet borde hamna. Förhoppningsvis kan framtida finslip av mjukvara ställa allt till rätta.