Test: Ray tracing

Utöver klassisk rastrering testar vi givetvis även hur grafikkorten hanterar hårvaruaccelererad ray tracing, dels genom UL Benchmark 3DMarks Raytracing Feature Test men också i Port Royale. Utöver de båda testerna har vi valt fyra spel från testsviten som har körts igenom i de tre upplösningarna med ray tracing aktiverat.

1_4k_native.jpg

I sedvanlig ordning börjar vi med de syntetiska testerna och 3DMarks Raytracing Feature Test samt Port Royal. Som en föraning inför resterande ray tracing-tester är Geforce RTX 4080 Super näst snabbast i dessa tester. Marginalen nedåt till föregångaren är lite drygt 3 respektive 4 procent och är väldigt mycket i linje med det som utlovats.

I dessa båda tester är den enda egentliga konkurrensen från Nvidias egna kort. I Raytracing feature test innehas nu de tio översta placeringarna av Nvidia-grafikkort. I Port Royal är det något mer konkurrens från AMD som står att finna. konkurrenten Radeon RX 7900 XTX är dock mer i nivå med RTX 4070 Ti Super än med RTX 4080 Super.

När vi rör oss mot de renodlade spelen är det inga större överraskningar som erbjuds. Det är dock noterbart att nykomlingen förlorar mot sin föregångare Geforce RTX 4080 i två av testerna. I båda fallen faller nykomlingen efter med ett par FPS och har med stor sannolikhet att göra med att de blir begränsade av processorn.

I 1440P-upplösning faller nykomlingen återigen bakom i Chernobylite, dock enbart med en enstaka FPS. I övriga titlar presterar den likvärdigt eller ett fåtal procent bättre än sin föregångare. Inga större överraskningar alltså och ett relativt väntat resultat.

Vid 4K UHD sker inga större förändringar mer än att Geforce RTX 4080 Super nu har ledningen i samtliga spel. Skillnaden från föregångaren är återigen alltifrån icke existerande till ett par procent. Det är återigen väldigt smal marginal ned till föregångaren och inte helt oväntat är Geforce RTX 4080 Super det näst snabbaste ray tracing-grafikkortet i våra tester.