Godafton kära Sweclockare!
Jag har bestämt mig för att bygga en HTTPC som skall plaseras nere i mitt vardagsrum.
Mina krav är:
1) Den måste vara tyst, man vill inte att oljud skall förstöra film/musikupplevelsen.
2) Den skall vara snabbstartad, när man vill se på film orkar man inte vänta på att datorn skall starta upp. Därför planerar jag att
använda mig av en SSD som systemdisk.
3) Ljudet måste vara riktigt bra, datorn skall kopplas upp mot min fars ganska påkostade stereoanläggning.
Det handlar inte om ett surround system, därav är jag lite osäker på valet av ljudkort. Jag vill helt enkelt se till att vi får så bra ljud som möjligt.
4) Datorn skall även delvis använda som NAS, därav 4x2gb diskarna. Jag vill att man skall kunna komma åt filer på datorn och hämta dem,
utan att det stör filmtittandet vare sig om det rör sig om 720p eller kanske t.o.m 1080p. Orkar Fusion-plattformen med detta?
5) Jag planerar att dela ut filerna över mitt trådlösa nätverk, kan detta fungera smärtfritt?
Om det kan bli problematiskt vad behövs då för att lösa det?
Jag har utgått från mina krav och plockat ihop följande:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/662806/2011-07-26
Kom gärna med synpunkter kring mina val av komponenter, men framförallt valet av ljudkort.
Tack på förhand!
edit: Layouten och stavningen blir helt galen när man skriver på telefon.