Net1-router till antennförstärkare och tv-antenn - Ingen anslutning

Permalänk

Net1-router till antennförstärkare och tv-antenn - Ingen anslutning

Hej.

Fick en förfrågan av mina föräldrar som bor ute på vischan och just har skaffat Net1 i förhoppning om att få upp hastigheten lite.
Hittills har det inte varit annat än strul med signaler och anslutningar hit o dit och jag tror de är inne på sin tredje Net1router nu och de har inte ens hunnit använda internet.

De bor som sagt väldigt avlägset men Net1 garanterar ändå att de ska ha bra täckning där. De har köpt till en riktantenn där de får in signalen ibland men den försvinner oftast lika fort.
Nu hade de prövat att koppla antennkabel direkt från routern till den antennförstärkare dom använder till tvsignalen och som även har en antenn riktad mot den station som Net1 rekomenderar. Signalen blir då stabil på en gång men de kan istället inte ansluta datorn.

Min egna teori var att det kunde ha något att göra med att deras tv-antenn inte är en 3G-antenn men vet samtidigt inte om det borde vara möjligt för dem att ens få in en stabil signal på routern?

Någon som har ett bra svar på detta?

Med vänliga hälsningar
Daniel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lowrider89:

Hej.

Fick en förfrågan av mina föräldrar som bor ute på vischan och just har skaffat Net1 i förhoppning om att få upp hastigheten lite.
Hittills har det inte varit annat än strul med signaler och anslutningar hit o dit och jag tror de är inne på sin tredje Net1router nu och de har inte ens hunnit använda internet.

De bor som sagt väldigt avlägset men Net1 garanterar ändå att de ska ha bra täckning där. De har köpt till en riktantenn där de får in signalen ibland men den försvinner oftast lika fort.
Nu hade de prövat att koppla antennkabel direkt från routern till den antennförstärkare dom använder till tvsignalen och som även har en antenn riktad mot den station som Net1 rekomenderar. Signalen blir då stabil på en gång men de kan istället inte ansluta datorn.

Min egna teori var att det kunde ha något att göra med att deras tv-antenn inte är en 3G-antenn men vet samtidigt inte om det borde vara möjligt för dem att ens få in en stabil signal på routern?

Någon som har ett bra svar på detta?

Med vänliga hälsningar
Daniel

Öhhh... En antennförstärkare förstärker inkommande signaler, så länge är allt väl, men när modemet/routern vill skicka något via antennen till masten (utgående signaler) så blir det stopp. Tänk dig en telefon som bara kan ta emot signaler men inte sända.....

Net1 arbetar på ca 450Mhz så en 3G antenn på 900/1800Mhz skulle förmodligen inte fungera alls...

Deras antenn har 10,5 dBi förstärkning, en ganska simpel antenn, jag hittade en på 14dBi vid en snabb sökning på google, borde finnas ännu vassare.

VIKTIGT är att du ställer in antennen rätt, kolla även upp om det är vertikal eller horisontal polarisation, jag har ingen aning men tror de kör vertikal, dvs att spröten ska vara lodrätta och inte vågräta som hos en TV-antenn.

Om man gillar att experimentera så kan en vanlig STOR UHF TV antenn gå att använda, en passiv utan inbyggd förstärkare, de har ett ganska brett frekvensområde och kommer troligen inte att lämpa sig som en sändarantenn, men man kan ha tur och träffa just det frekvensområde som funkar, dock har de 75 ohms impedans så man tappar mycket effektivitet i missanpassningen samt att det inte är så hälsosamt för sändarsteget i modemet/routern.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"