Testresultat: AMD FX-8150 med KB2592546 – uppdaterad schemaläggare i Windows 7

Permalänk
Melding Plague

Testresultat: AMD FX-8150 med KB2592546 – uppdaterad schemaläggare i Windows 7

SweClockers undersöker effekterna av Microsofts uppdatering av schemaläggaren till Windows 7, som numera ska ta hänsyn till Bulldozer-arkitekturens uppbyggnad.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

"oops"

Till och med sämre i vissa spel ju. Iofs förväntat men ändå, med tanke på AMDs reklam så är BD fortfarande en katastrof.

Visa signatur

Acer Aspire E1-572-6497 | i5-4200U | Intel HD 4400 | W10 | Steelseries Rival

Permalänk

känns som att amd verkligen gör bort sig gång på gång nu, hoppas dem hittar tillbaka på rätt bana igen!

Permalänk
Medlem

Det var ju inga roliga siffror direkt.

Visa signatur

CM Storm Enforcer ~ i5-2500k @ 4GHz ~ Hyper 212 Plus ~ P8P67 Deluxe ~ HyperX Genesis Grey 4x4GB ~ Geforce GTX 560Ti DirectCU II TOP ~ ModXStream 600W ~ 120GB SSD ~ 1,5TB HDD

Permalänk
Medlem

Se där ja. 12% förbätring är alltså potentialen om de jobbar lite mer. Jävligt illa att det blev en försämring på vissa resultat dock, men men. Det är en ung arkitektur och vi får väl se vad som händer. Jag kommer i alla fall inte springa iväg och köpa innan de har fixat strömförbrukningen. Den är ju sjuk.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem

Nu var det ju dock microsofts optimering som jämfördes. Tråkigt hur som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kniffarn_:

känns som att amd verkligen gör bort sig gång på gång nu, hoppas dem hittar tillbaka på rätt bana igen!

detta är ju inte AMDs fel. är ju pyttemjuk som släppt denna uppdatering. såg att det var någon som skrev att denna dessutom blivit borttagen från deras hemsida möjligtvis av denna anledning?

Visa signatur

Workstation: Fractal Design Define R4, Core i5-3550, 16GB ram, ASUS P8Z77-V, GTX570, Corsair CX500M, 74GB WD Raptor+4,1TB HDD, 3x Dell P2314H.
Notebook: HP EliteBook 840, i7-4600U, FHD 14", 8GB ram, Samsung 840 PRO 256GB, Intel AC WLan, 4G-LTE.
Htpc: Raspberry pi med rasplex

Permalänk
Citat:

Fotnot: Nämnvärt är att Microsoft av okänd anledning inaktiverat nedladdningslänkarna för KB2592546, även om informationssidan fortfarande ligger tillgänglig.

Känns som de inte var riktigt nöjda med den om de plockar ner den igen, bara att hoppas på en ny bättre uppdatering!

Permalänk
Entusiast

Så -0,5 % hit och +0,5 % dit. Vad är egentligen standardavvikelsen på de där testerna? Vad får man för avvikelser om man kör samma benchmark flera gånger i rad?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara, för en som inte begriper, varför det blev sämre på vissa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kniffarn_:

känns som att amd verkligen gör bort sig gång på gång nu, hoppas dem hittar tillbaka på rätt bana igen!

Dock Microsoft som släppt denna uppdatering.

Permalänk
Medlem

Hmm.. 12% förbättring är ju bra, men några % försämring är desto sämre.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem

Trist på i övrigt så bra produkter och så kommer Bulldozergate skandalen, hoppas på att dom har ett ess i rockärmen denna gång!

Permalänk
Medlem

Testa gärna med Windows 8 också. Där har alla skrivit att man får ungefär 10% prestandaökning jämfört med Windows 7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mallow:

Kan någon förklara, för en som inte begriper, varför det blev sämre på vissa?

För att schemaläggaren inte kan avgöra hur koden körs effektivast. 1 modul har separata heltalsdelar och gemensam flyttalsdel.

När 2 trådar har liten del flyttalskod körs de effektivast på 1 modul så att turbocore kan klocka upp maximalt. När det blir för mycket flyttalskod i trådarna kommer det bli väntetid, och då är det effektivare att flytta trådarna till separata moduler, även om processorn klockas ner till normalt.
Sedan är det även avgörande hur mycket information som delas mellan trådarna. Körs de i samma modul finns informationen snabbt tillgänglig för andra tråden tack vare den gemensamma L2 cachen, men är det flyttad till separata moduler sker kommunikationen via den långsammare L3 cachen. Många variabler att ta hänsyn till, och det är svårt att avgöra vilket som är effektivast.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Frågan är nu: Kan man rädda Bulldozer? :/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Music expresses that which cannot be said and on which it is impossible to be silent." - Victor Hugo
- Beyerdynamic DT770, Pro-Ject Head Box II, Asus Xonar DX -

Permalänk
Inaktiv

kanske värt å testa i windows 8 med

Permalänk
Entusiast

För att svara på min egen fråga körde jag ett snabbt test i 7-zip på laptopen. Jag körde 10 test i rad och använde en 32 MB testfil i benchmarkingen. Resultatet varierade mellan 1497 och 1557 MIPS, en skillnad på 4 %! Det kunde även skilja 2 % mellan två körningar direkt efter varandra. Standardavvikelsen blev 20,4 vilket i % från medelvärdet blir ca 1,3 %.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Så -0,5 % hit och +0,5 % dit. Vad är egentligen standardavvikelsen på de där testerna? Vad får man för avvikelser om man kör samma benchmark flera gånger i rad?

Skrivet av Zotamedu:

För att svara på min egen fråga körde jag ett snabbt test i 7-zip på laptopen. Jag körde 10 test i rad och använde en 32 MB testfil i benchmarkingen. Resultatet varierade mellan 1497 och 1557 MIPS, en skillnad på 4 %! Det kunde även skilja 2 % mellan två körningar direkt efter varandra. Standardavvikelsen blev 20,4 vilket i % från medelvärdet blir ca 1,3 %.

vilket gör de flesta resultat totalt meningslösa om det inte upprepades typ 10ggr minst :/

saknar verkligen avikelse och osäkerheter i swec's tester

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Zotamedu:

Så -0,5 % hit och +0,5 % dit. Vad är egentligen standardavvikelsen på de där testerna? Vad får man för avvikelser om man kör samma benchmark flera gånger i rad?

Skrivet av Zotamedu:

För att svara på min egen fråga körde jag ett snabbt test i 7-zip på laptopen. Jag körde 10 test i rad och använde en 32 MB testfil i benchmarkingen. Resultatet varierade mellan 1497 och 1557 MIPS, en skillnad på 4 %! Det kunde även skilja 2 % mellan två körningar direkt efter varandra. Standardavvikelsen blev 20,4 vilket i % från medelvärdet blir ca 1,3 %.

Skrivet av Kogster:

vilket gör de flesta resultat totalt meningslösa om det inte upprepades typ 10ggr minst :/

saknar verkligen avikelse och osäkerheter i swec's tester

Vi kör generellt varje test 3-5 gånger och plockar ett medelvärde, är differensen för stor kör vi om tills vi har ett par bra värden i rad. Oftare än man kan tro är dock resultaten väldigt lika, speciellt för spel där siffrorna normalt landar inom någon enstaka FPS. Vi drar heller aldrig på några större växlar av små variationer (som i det här fallet), utan det är de signifikanta ändringarna som spelar roll (PCMark, Crysis, Metro etc.). Jag tror de flesta inser att för små skillnader är inom felmarginalen, och vi brukar också trycka på det i kommentarer.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

Tack Microsoft.....

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

Är det fel på uppdateringen eftersom den är indragen?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Hardware guy:

För att schemaläggaren inte kan avgöra hur koden körs effektivast. 1 modul har separata heltalsdelar och gemensam flyttalsdel.

När 2 trådar har liten del flyttalskod körs de effektivast på 1 modul så att turbocore kan klocka upp maximalt. När det blir för mycket flyttalskod i trådarna kommer det bli väntetid, och då är det effektivare att flytta trådarna till separata moduler, även om processorn klockas ner till normalt.
Sedan är det även avgörande hur mycket information som delas mellan trådarna. Körs de i samma modul finns informationen snabbt tillgänglig för andra tråden tack vare den gemensamma L2 cachen, men är det flyttad till separata moduler sker kommunikationen via den långsammare L3 cachen. Många variabler att ta hänsyn till, och det är svårt att avgöra vilket som är effektivast.

Om jag förstår beskrivningen av detta korrekt så gör Windows schemaläggare ändå ett hyfsat försök genom att anta att två olika processer antagligen inte delar data (är nog rätt i princip hela tiden) och genom att anta att två trådar som kör i samma proces delar data (är inte alls säkert och är ofta en rätt dålig design ur många hänseenden; svårt att få korrekt och extremt svårt att få det att skala till många CPU-kärnor på ett effektivt sätt).

Sedan så delar två CPU-trådar som kör i samma BD modul även prefetch/decode-steget (den s.k. front-end delen av CPUn) samt även L1I (level 1 instruktions-cache). Så de två trådarna i BD är inte alls så långt i från Intels hyperthreading som AMD vill få det att låta som. Skillnaden är att varje BD tråd har en separat L1D cache på 16kB och 4 ALU-enheter per tråd (2 för minnesoperationer och 2 för beräkningar). I Sandy Bridge delar de två trådarna på en 32kB stor L1D cache samt trådarna delar på 6 ALU-enheter (3 för minnesoperationer och 3 för beräkningar).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av kade89:

detta är ju inte AMDs fel. är ju pyttemjuk som släppt denna uppdatering. såg att det var någon som skrev att denna dessutom blivit borttagen från deras hemsida möjligtvis av denna anledning?

Eller? Om nu AMD vill satsa på ny arkitektur får de väl ändå se till att den fungerar på ett bra sätt, inte göra så att den är värdelös i dagsläget för att senare blir bra. Om du nu ens tänkte på det viset.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Vi kör generellt varje test 3-5 gånger och plockar ett medelvärde, är differensen för stor kör vi om tills vi har ett par bra värden i rad. Oftare än man kan tro är dock resultaten väldigt lika, speciellt för spel där siffrorna normalt landar inom någon enstaka FPS. Vi drar heller aldrig på några större växlar av små variationer (som i det här fallet), utan det är de signifikanta ändringarna som spelar roll (PCMark, Crysis, Metro etc.). Jag tror de flesta inser att för små skillnader är inom felmarginalen, och vi brukar också trycka på det i kommentarer.

Skriv ut standardavvikelsen för varje testresultat hädanefter då så blir jag och andra nöjda

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Vi kör generellt varje test 3-5 gånger och plockar ett medelvärde. Oftare än man kan tro är dock resultaten väldigt lika, speciellt för spel där siffrorna normalt landar inom någon enstaka FPS. Vi drar heller aldrig på några större växlar av små variationer (som i det här fallet), utan det är de signifikanta ändringarna som spelar roll (PCMark, Crysis, Metro etc.). Jag tror de flesta inser att för små skillnader är inom felmarginalen, och vi brukar också trycka på det i kommentarer.

Skrivet av Flutide:

Skriv ut standardavvikelsen för varje testresultat hädanefter då så blir jag och andra nöjda

standardavikelsen är ju ett fantastiskt sett att se hur exakt ert värde är. Ni snackade om att att BF3 pendlade och det hade ju varit trevligt att veta

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Flutide:

Skriv ut standardavvikelsen för varje testresultat hädanefter då så blir jag och andra nöjda

Skrivet av Kogster:

standardavikelsen är ju ett fantastiskt sett att se hur exakt ert värde är. Ni snackade om att att BF3 pendlade och det hade ju varit trevligt att veta

Det är kanske något vi kan se över för framtiden. I dagsläget har vi dock tillräckligt med andra bollar i luften..

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Med reservation för en eventuell framtida mirakelpatch för schedulern, så verkar ju Bulldozer som produkt vara ett fullständigt lik.

Jag hoppas det är jag som har missat något centralt här, men utifrån den informationen jag tagit del av, så borde AMD så fort det bara är möjligt gå tillbaka till ritbordet och helt enkelt försöka glömma allt vad Bulldozer heter.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av emilakered:

Vi kör generellt varje test 3-5 gånger och plockar ett medelvärde, är differensen för stor kör vi om tills vi har ett par bra värden i rad. Oftare än man kan tro är dock resultaten väldigt lika, speciellt för spel där siffrorna normalt landar inom någon enstaka FPS. Vi drar heller aldrig på några större växlar av små variationer (som i det här fallet), utan det är de signifikanta ändringarna som spelar roll (PCMark, Crysis, Metro etc.). Jag tror de flesta inser att för små skillnader är inom felmarginalen, och vi brukar också trycka på det i kommentarer.

Fast ett medelvärde utan någon som helst intervall säger ju bara halva sanningen. Sen tror jag du överskattar folks förmåga att tyda statistik. Det är ofta det bråkas hej vilt om någon enstaka procentenhet eller två mellan grafikkort. Gärna drar man upp olika sidor som visar lite olika resultat och i stället för att dra den korrekta slutsaten att det antagligen inte är någon signifikant skillnad så bråkas det om vilket som är bäst. Det har ju redan frågats i den här tråden om skillnader som eventuellt inte är statistiskt signifikanta. Om ni hade redovisat en standardavvikelse eller åtminstone ett intervall så hade man lättare kunnat dra vettiga slutsatser om det faktiskt är någon skillnad eller inte. Att till exempel presentera ett resultat med 0,5 % skillnad om standardavvikelsen än 1 % är ju faktiskt rent felaktigt. Om man inte ger sig in på att göra en hypotesprövning. Ett T-test skulle ju vara relevant i detta sammanhang då det borde vara rimligt att anta att skillnaden är normalfördelad. Att vara tydlig med feluppskattning är ju extra viktigt om det bara skiljer någon enstaka FPS hit eller dit.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Zotamedu:

Fast ett medelvärde utan någon som helst intervall säger ju bara halva sanningen. Sen tror jag du överskattar folks förmåga att tyda statistik. Det är ofta det bråkas hej vilt om någon enstaka procentenhet eller två mellan grafikkort. Gärna drar man upp olika sidor som visar lite olika resultat och i stället för att dra den korrekta slutsaten att det antagligen inte är någon signifikant skillnad så bråkas det om vilket som är bäst. Det har ju redan frågats i den här tråden om skillnader som eventuellt inte är statistiskt signifikanta. Om ni hade redovisat en standardavvikelse eller åtminstone ett intervall så hade man lättare kunnat dra vettiga slutsatser om det faktiskt är någon skillnad eller inte. Att till exempel presentera ett resultat med 0,5 % skillnad om standardavvikelsen än 1 % är ju faktiskt rent felaktigt. Om man inte ger sig in på att göra en hypotesprövning. Ett T-test skulle ju vara relevant i detta sammanhang då det borde vara rimligt att anta att skillnaden är normalfördelad. Att vara tydlig med feluppskattning är ju extra viktigt om det bara skiljer någon enstaka FPS hit eller dit.

Som tidigare sagt är det något vi kan titta på för framtiden, men knappast nu. Testerna är redan tillräckligt komplexa, och med fullspäckat schema för överskådlig framtid kan vi inte göra någora större ingrepp. Ni får helt enkelt lita på att vi vet vad vi håller på med tills vidare, och acceptera att värden väldigt nära varandra i princip kan ignoreras. För sakens skull plockade jag bort alla siffror <=1 % och satte till "±0".

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S