Musik i högtalare och spel i lurarna?

Permalänk
Medlem

Musik i högtalare och spel i lurarna?

Hej

Jag tänker köpa ett par högtalare och en förstärkare som jag kopplar till datorn.
Då kommer den simpla frågan:

Kan man spela upp musik i högtalarna samtidigt som man kör spel/skype i hörlurar?

Om inte, finns det något program som löser detta?

Visa signatur

Karl Pilkington, discussing dopplegangers - "How would I know which one I was?"

Permalänk

Du behöver två ljudkort isf.

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D | Intel 2700K @ 4.5 Ghz | ASRock Fatal1ty Z68 Professional Gen3 | XFX HD 7970 Black Edition | Corsair Force GT 120GB SSD | Corsair 16GB Vengeance 1600 MHZ | Corsair AX 850W | Asus Xonar STX | Qpad 5k | Qpad MK-80 PRO | Qpad Heaton XL
The Black,Blue & Red Ocean

Permalänk
Medlem

Men går det inte om man har ett som är koplat till ljud kortet vanlig och lurar med USP ingång ?

Visa signatur

Det är jag som är Stav felet här på forumet (Dyslexi)

Permalänk
Medlem

I programmet du spelar musik kan du väll bara sätta högtalarna som output sen använda headset som default i windows?
Så gör jag iaf

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Xtia xProto-L
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo
Motherboard: Asus ROG Strix X570-i Cooler: AC NeXXos 1080mm
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem

Frågan är ju varför du vill kunna köra båda samtidigt, känns rät så onödigt. Byt bara output när du vill byta källa.

Visa signatur

Intel i5-11400F | Gigabyte Z590I Aorus Ultra | ASUS RTX 3060 Dual V2 OC | Corsair Vengeance LPX 16 GB
Samsung 980 Pro 1 TB | Seagate Exos 7E8 8 TB | WD Red 2 TB | Fractal Design Define Nano S | Fractal Design Ion+ 660W

Permalänk
Medlem

Jag kör BF3 på mina G930 och Optisk för video i MPC

G930 är angiven som standardenheten i Win7 och så ändrar man output i MPC ^^

EDIT: Fattade fel, men lär gå att göra samma i andra program för musik med?

Visa signatur

`.´ My brain is perfect `.´

Core i7 2600K | Maximus IV Extreme | 2x Sapphire 6970 @ CF | 16GB Vengeance 1600MHz CL8 | Corsair AX 850W | Samsung 840 Pro 256GB (system) + Intel X25-M G2 80GB + Raptor X 150GB (spel) + 8.5TB (lagring) | Lian Li PC-P80 Armorsuit | Dell 27" U2711 2560x1440px + Benq G2400WD 1920x1200px + Samsung UE40B7050 LED-TV

Permalänk
Medlem

I vissa program kan man inte ändra output-enhet. Då kan man göra en fuling och starta uppspelning av ljud i t.ex. spelet genom lurarna, och sen ändra output-enhet till högtalarna och starta uppspelningen där. Då brukar spelet ligga kvar i lurarna och det andra kommer i högtalarna som man vill.
Kan vara smidigt om tjejen vill se på nån film eller nåt från t.ex. SVT Play på den ena skärmen samtidigt som man lirar på den andra.
Det bästa vore dock om dina program tillåter dig ändra uppspelningsenhet.

Permalänk
Medlem

Skaffa två ljudkort. Ställ in spelet/skype på att använda ljudkort 1. Ställ in musikprogrammet på att använda ljudkort 2.

Brukar dock bli problem när spel/program inte ger dig möjligheten att välja vilket kort som ska användas. Lättast är nog att hitta ett musikprogram som du kan välja ljudkort på och sedan köra hörlurarna som standardutgång.

Permalänk
Medlem

Har själv undrat detta och jag var 100% på att det inte fungerade. Dock får jag ju testa nu när jag läst dessa posts.

Visa signatur

- You are now breathing manually -

CPU: 2500k@4.2GHz, 1.320V with Noctua DH-14 | GFX: XFX 6950 2GB@950/1400, 1,2V | RAM: Corsair 8GB 1600MHz, 1.5V | Motherboard: MSI P67A-C45 REV B3 | HDD1: Western Digital 7200RPM 1TB | HDD2: Samsung 7200RPM 700GB | OS: Windows 7 x64

Permalänk
Medlem

Jag kör så just nu (eller iaf skype i hörlurar, resten i högtalare) men för att kunna köra så måste jag använda digital utgång till högtalarna t.ex. optisk vilket e det jag vänder. Då väljer jag digital SPDIF som default i windows o sen i skype väljer jag analoga ut som uppspelningsställe. Det enda ljudkortet jag då behöver är moderkortets integrerade.

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk

Lånar tråden lite Funderar lite på samma, kör ljud och bild till en tv via hdmi från grafikkortet, går det att få ut filmljudet där separat med ljudet till spel som jag tar från ljudkortet på något sätt? Borde det gå att ställa in i vlc att köra ljudet bara via hdmi då?

Permalänk
Medlem

Så jag kan köra mina hörlurar till mitt sound blaster och köra optisk från moderkortets inbyggda ljudkort?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

I realtek kan du välja "blabla ljudkällor på två separata ljudströmmar"

Visa signatur

GPU: Sapphire HD7950 3GB OC CPU: i5 2500K 4.4GHz KYL: Scythe Mugen 2
MOBO:
Gigabyte Z68X-UD3H B3 RAM: GSkill 8GB 1600MHz PSU: Corsair TX650W
MUS: Logitech G400 TB: Logitech G15 SKÄRM: BENQ G2220HD // G2400W
HÖRLUR: HD558 LJUDKORT: Xonar DX CASE: Define R3 SSD: NOVA 2 60GB MECH: 3.75TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Skaffa två ljudkort. Ställ in spelet/skype på att använda ljudkort 1. Ställ in musikprogrammet på att använda ljudkort 2.

Brukar dock bli problem när spel/program inte ger dig möjligheten att välja vilket kort som ska användas. Lättast är nog att hitta ett musikprogram som du kan välja ljudkort på och sedan köra hörlurarna som standardutgång.

Finns det något sätt att ändra audio output på spotify/mediamonkey?
Allt annat kan jag tänka mig köra via hörlurarna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av WijK:

Finns det något sätt att ändra audio output på spotify/mediamonkey?
Allt annat kan jag tänka mig köra via hörlurarna.

Tror inte att den möjligheten finns i Spotify, försökte själv ett tag när jag ville ha musik i högtalarna men Skype och spel i hörlurarna. Mediamonkey vet jag inget om. VLC m.fl har möjligheten att välja vilken ljudutgång som ska användas, men det är förmodligen inte aktuellt med tanke på att du säkert betalar för Spotify för att slippa MP3or.

Skrivet av WijK:

Så jag kan köra mina hörlurar till mitt sound blaster och köra optisk från moderkortets inbyggda ljudkort?

Ja, det ska du kunna. Sätt den ena som standardenhet och den andra som specifik utgång i ett program.