För klen förstärkare?

Permalänk
Medlem

För klen förstärkare?

Hej

Jag skaffade ett par Dali Zensor 7 i julas. Jag är nöjd med högtalarna men tycker att de låter lite skummt på högre volymer. När jag provlyssnade på hifiklubben så körde dom med en NAD C375BEE och det lät riktigt bra. Jag spelade på rätt högt utan att det lät dåligt (rummet på hifikluben är minst 2x mitt).

Jag driver dom med en äldre hemmabioreciever, Harman Kardon AVR-130 för att vara precis. Tror den kan trycka ut 2x 55 watt i "stereo mode", vilket jag trodde skulle räcka. Det skumma är att basen förlorar sitt djup helt på högre volym, den går över till ljudet från två träklossar som slås ihop. Ljudet blev lite bättre när jag körde analogt från datorn istället för optiskt, men ljudet blir fortfarande "burkigare" vid högre volymer.

Kan detta bero på att min förstärkare är för klen, för gammal eller helt enkelt så mycket sämre än en NAD C375BEE?

Alla tankar och tips är välkommna
Stavfel och liknande bjuder jag på!

Tack för er tid!

Dali Zensor 7
Harman Kardon avr-130

Visa signatur

Karl Pilkington, discussing dopplegangers - "How would I know which one I was?"

Permalänk
Medlem

Eller så är det din akustik som spökar,därför det låter sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Eller så är det din akustik som spökar,därför det låter sämre.

Rummet som högtalarna står i är ett gammalt ombyggt poolrum, dvs det finns en tom pool under högtalarna. Skulle detta kunna äta upp basen?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av WijK:

Rummet som högtalarna står i är ett gammalt ombyggt poolrum, dvs det finns en tom pool under högtalarna. Skulle detta kunna äta upp basen?

Ja, det låter som en akustisk mardröm.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Kan vara som Oyegie säger men din förstärkare är ganska klen och när du försöker kompensera det med att vrida upp volymen för mycket så får du en distad signal och kan lätt förstöra dina högtalare. Nätdelen var ganska klen på den serien av Harman har (jag) för mig. Gogla lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WijK:

Står dom på golvet med spikes eller kuddar ska det inte påverka nämnvärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

De står på gummiplopparna som de levererades med. Då kanske det är en ide att komplettera med en sub?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

Johoddu! Det kan det visst göra och det gör det nog också.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Johoddu! Det kan det visst göra och det gör det nog också.

Tror du att en subwoofer kan fixa basförlusten? Isf, räcker det med en sub från samma serie som mina golvhögtalare (typ denna)?
Har annars läst att baslådorna från velodyne ska vara bra. Kommer använda systemet till både musik och film.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ett dåligt rum kommer inte göra en subwoofer rättvis om du nu inte provar med flera subbar kanske blir bättre då.
Lyssnar du på musik så ska du normalt sett inte behöva ha en sub utan klara dig på golvarna.

Permalänk
Medlem

Bättre att se över rummet först. Är nog billigare och bättre.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem
Skrivet av WijK:

Tror du att en subwoofer kan fixa basförlusten? Isf, räcker det med en sub från samma serie som mina golvhögtalare (typ denna)?
Har annars läst att baslådorna från velodyne ska vara bra. Kommer använda systemet till både musik och film.

Alltså den subben är ju matchad till dina ZENSOR högtalare. du kommer få mer och tyngre bas de är ett som är säkert. MEN om de nu handlar om musik så är de bästa om du kör en sub per sida så du får ut full STEREO effekt. Annars kan de lätt bli att basen bara blir grötig och de låter nästan sämre än att köra utan.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Rummets storlek har betydelse men rent effektmässigt har kanske naden 7 gånger så mer strömstyrka än avr 130 vilket gör att basarna presterar sämre med din förstärkare.

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk
Medlem

Att riva upp golvet och fylla igen poolen är inte riktigt något alternativ för mig.
Vad tror ni skulle bli bäst med tanke på hålfan under golvet, en lite större sub (12 tum typ) eller en mindre med mer watt (velodyne tex).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av WijK:

Den basen kommer göra ett rejält lyft kan jag lova dig. :]

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem

Jag kom på att jag för några år sedan hade en logitech z-5500 bas i samma rum. Då tyckte jag den klarade av det alldeles utmärkt, idag tycker jag den låter skit men bas var där. Eftersom att jag använder högtalarna för filmtittande också så känns det som att basen är av stor vikt.

Kanske blir en http://www.hifiklubben.se/produkter/hogtalare/subbas/dali_sub.... Får väl åka o provlyssna på den (vad det nu känar till när man sitter ovanför helvetets största hål hemma).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av WijK:

Att riva upp golvet och fylla igen poolen är inte riktigt något alternativ för mig.
Vad tror ni skulle bli bäst med tanke på hålfan under golvet, en lite större sub (12 tum typ) eller en mindre med mer watt (velodyne tex).

Om nu hålfan äter upp bas så blir det knappt bättre med sub då får det nog vara en jäkligt stor sådan med massor av effekt om det ska bli bra.

Permalänk
Medlem

En billigare och bättre idé vore nog faktiskt att på något sätt fylla igen det där hålet med något. Behöver inte vara något permanent lösning. Eller så bygger du själv och utnyttjar det utrymmet (tänk Royal Device typ).

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem

Tycker verkligen att du ska köpa en ny förstärkare. Gärna en Stereo modell om möjligt annars ett slutsteg till dina frontar.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

DU kanske kan låna en förstärkare från Hifiklubben och testa hemma under en dag eller 2? De brukar vara ganska bra att ha att göra med, iaf här i Malmö.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotcpu6:

DU kanske kan låna en förstärkare från Hifiklubben och testa hemma under en dag eller 2? De brukar vara ganska bra att ha att göra med, iaf här i Malmö.

Tänkte precis skriva samma sak.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotcpu6:

Hade varit ruskigt bra om man hade kunnat låna en sub över en dag. Får köra in till dom på mobilia (malmö) o höra med dom. Tack för tipsen!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Riv upp golvet och stoppa ner subben där i, alla kommer bli förvirrade när dom hör konstiga dunkljud under ditt golv!

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Xtia xProto-L
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo
Motherboard: Asus ROG Strix X570-i Cooler: AC NeXXos 1080mm
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Proffsmobbare

För att förbättra akustiken, skulle man inte kunna fylla poolen med något så exotiskt som.. vatten?

Permalänk
Medlem

Låna och låna, jag köper alltid grejer via öppetköp (som det typ alltid är) som jag senare lämnar tillbaka. Har testat många högtalare på det viset

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk

Ditt problem låter som att din förstärkare tappar kontrollen på högtalaren när du drar på lite.
Basproblemen bör finnas där redan vid lägre volym om det är rummet som är boven. Skulle man inte kunna bygga ett golv över en pool så skulle man inte kunna ha en stereo på övervåningen i ett hus. Jag har ett par stativare på jobbet som jag driver med en liten BRIK stärkare från kjell. Den spelar riktigt bara men den tappar kontrollen på högtalarna när man drar på ordentligt. helt normalt efter effekten i stärkaren. Man ser att konerna börjar "röra sig" och ljudet blir diffust och det låter allmänt illa. Samma högtalare har jag kört med Nad 208THX som vi har några här på jobbet och då kunde man spela i stort sett hur högt som helst och man såg knappt att konerna rörde sig. Nu vågade jag inte testa max för det slutsteget hade nog lyckats spränga högtalarna förr eller senare. Men för liten förstärkare brukar leverera ett diffust mellanregister och en slappbas som inte stannar utan lever sitt eget liv. Detta blir mer markant om man har konstruktioner där basen även spelar mellanregister som i dina högtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av annorssan:

Ditt problem låter som att din förstärkare tappar kontrollen på högtalaren när du drar på lite.
Basproblemen bör finnas där redan vid lägre volym om det är rummet som är boven. Skulle man inte kunna bygga ett golv över en pool så skulle man inte kunna ha en stereo på övervåningen i ett hus. Jag har ett par stativare på jobbet som jag driver med en liten BRIK stärkare från kjell. Den spelar riktigt bara men den tappar kontrollen på högtalarna när man drar på ordentligt. helt normalt efter effekten i stärkaren. Man ser att konerna börjar "röra sig" och ljudet blir diffust och det låter allmänt illa. Samma högtalare har jag kört med Nad 208THX som vi har några här på jobbet och då kunde man spela i stort sett hur högt som helst och man såg knappt att konerna rörde sig. Nu vågade jag inte testa max för det slutsteget hade nog lyckats spränga högtalarna förr eller senare. Men för liten förstärkare brukar leverera ett diffust mellanregister och en slappbas som inte stannar utan lever sitt eget liv. Detta blir mer markant om man har konstruktioner där basen även spelar mellanregister som i dina högtalare.

Skönt att se att i alle fall någon här har fattat

Permalänk
Medlem
Skrivet av annorssan:

Jag har planer på att köpa både ny reciever och en sub, frågan är vilken man ska köpa först. Om jag tex skulle köpa en Onkyo TX-NR608B, skulle den verkligen vara på 160w eller är det ren myt som många andra kör på?

En snubbe på hifiklubben sa att harman kardon precis som NAD, är ärliga när det gäller watt-antalet på sina förstärkare. Så frågan är hur mångs watt en icke NAD/HK-förstärkare ska ha?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av WijK:

Jag har planer på att köpa både ny reciever och en sub, frågan är vilken man ska köpa först. Om jag tex skulle köpa en Onkyo TX-NR608B, skulle den verkligen vara på 160w eller är det ren myt som många andra kör på?

En snubbe på hifiklubben sa att harman kardon precis som NAD, är ärliga när det gäller watt-antalet på sina förstärkare. Så frågan är hur mångs watt en icke NAD/HK-förstärkare ska ha?

Onkyon klarar 160 watt 6ohm,en kanal driven, 1khz sinuston,1% dist,men 160w på alla kanaler samtidgt går inte,bara att kolla max strömförbrukning så förstår du nog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Onkyon klarar 160 watt 6ohm,en kanal driven, 1khz sinuston,1% dist,men 160w på alla kanaler samtidgt går inte,bara att kolla max strömförbrukning så förstår du nog.

Då kanske Denon AVR-1912 är bätte? Trots att det står ett lägre watt-antal. Eller vad tror du?

Visa signatur