Spillt ett glas juice över laptopen, går den att rädda?

Permalänk
Medlem

Spillt ett glas juice över laptopen, går den att rädda?

Hej!

Hade detta rört mjölk hade jag inte varit ledsen men nu blev det ett glas apelsinjuice med fruktkött min "underbara och älskade dotter" (finns öppet köp på dessa?) lyckades spilla över min laptop.

Då datorn är knappa året gammal och används flitigt så vill jag inte ge upp direkt utan ge det ett ärligt försök att rädda den.

Stängde av den direkt, tog ut batteriet och har i första skedet använt en rulle hushållspapper för att torka och absorbera juicen från datorns chassi och tangentbord. Har därefter tagit bort alla berörda tangententer och hastigt torkat av med papper under dessa. Tangenterna kommer jag sedan tvätta rent med vatten och såpa.

Behöver era tips på hur (om möjligt) jag rengör tangentbordsytan i datorn. Ser att lite juice kommit in under mattan, finns risk att detta läcker in i datorn och kortsluter? Iof är den risken överhängande då juice även rann ner över utblåset för varmluften...

Att juicen även innehåller fruktkött gör ju inte saken enklare, rester av fruktköttet sitter överallt på tangentbordsmattan. Bild på länken nedan.

https://www.dropbox.com/s/d11m3vknh5lbgf3/20121229_085840.jpg

Någon som har några tips eller idéer på hur jag enklast går till väga här? Typ, något magiskt knep med riskorn (absorberar ju väta men fruktkött vette tusan...) eller dylikt?

I värsta fall, om det leder till att köpa ny dator för pengar jag inte har - går det att ta tillvara på delar eller hela datorn i delar på ett smidigt sätt eller är det ett helsike att plocka isär en laptop?

All feedback är välkommen!

Visa signatur

Gaming: Win 10 64-bit | FD Define S | MSI B450M PRO-VDH MAX | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance | AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 36MB | MSI GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ARMOR OC | Corsair CX 600M 80+ Bronze Modulär | ASUS VG248QE |
Server Win 10 64-bit | FD Define R4 | ASRock Z77 Pro4 | Intel Core i7 3770K + Noctua NH-C12P SE14 | Corsair 8GB (1x8192MB) CL10 1600MHz VENGEANCE + 4GB okänt märke |

Permalänk
Medlem

Du borde plocka isär laptopen så gott du kan, det finns guider på nätet du kan söka efter. Rengör med typ tops på svåråtkomliga ställen och med nått medel som får bort allt kladd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk

Går den inte och rädda, Så har du väll iaf en hemförsäkring ?

Plocka isär så mycket som det går och gör rent med Isopropanol och nåt som inte luddar av sig. Sen låt allt ligga några dagar efter du rengjort den.

Visa signatur

Sveriges Största Discord för Nintendo switch spelare : https://discord.gg/tJyJDGR Välkommen in!!

Permalänk
Medlem

Om inget ovan funkar kan du prova att sätta datorn i ugnen på ganska låg värme. (bara i nödfall)

Permalänk
Medlem

Tack för många bra tips. Har fram tills nu rengjort så gott jag kunnat på tangentbordsmattan med tops och varmvatten och lite, lite diskmedel. Fruktköttet är dock ett helsike att få väck.

Märker dock när jag trycker lite på tangentbordsmattan (kallar det tangentbordsmatta, pratar om ytan under knapparna) att vätska pressas upp på kanterna och under springor.

Tossitoker12: Täcker hemförsäkringen sånt här? Har hemförsäkring hos Folksam och ska slå dem en signal i veckan när de har öppet igen. Trodde dock att den här typen av "skylla sig själv" skador inte faller under några försäkringar eller garantier. Värt ett försök i alla fall!

Jag skall försöka plocka isär den bäst jag kan och rengöra så mycket som möjligt. Problemet är att jag befinner mig på besök hos bekanta över helgerna så osäker på om jag vågar ge mig på att plocka isär den nu eller om jag törs vänta ett par dagar tills jag kommit hem? Misstänker att ju längre jag väntar, desto större chans att vätskan sprider sig och ställer till otyg.

Visa signatur

Gaming: Win 10 64-bit | FD Define S | MSI B450M PRO-VDH MAX | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance | AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 36MB | MSI GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ARMOR OC | Corsair CX 600M 80+ Bronze Modulär | ASUS VG248QE |
Server Win 10 64-bit | FD Define R4 | ASRock Z77 Pro4 | Intel Core i7 3770K + Noctua NH-C12P SE14 | Corsair 8GB (1x8192MB) CL10 1600MHz VENGEANCE + 4GB okänt märke |

Permalänk
Medlem

Har hänt mig ett par gånger. En gång så illa att datorn inte längre startade. Tricket är som sagt att vara snabb när det händer och luta datorn så att det inte rinner ner på moderkortet, och stänga av osv.

Hitta en servicemanual på nätet så att du kan lyfta palmrest och tangentbord. På det sättet ser du om du har en pöl någonstans under. Har du det så låt det droppa av eller torka. Använd alkohol/vattenbaserad sprit som lösningsmedel om du behöver.

Gå igenom så noggrant du kan utan att överdriva. Risken är att man skadar den också om man smetar och petar med gegga. Det ska lyftas bort, inte mosas in.

När du är nöjd så testar du att starta. Startar den inte så lägg datorn i ugnen i 12 timmar på 60 grader.

Mousepad och tangentbord kan vara trasigt men sådant kan man byta för en billig peng på ebay.

Har du fått för mycket skit på moderkortet så är det nog kört dock.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem

Det handlar om att hitta en balans. Startar du den för tidigt så riskerar du att pajja den, och tar du inte bort det värsta riskerar du att pajja den.

Bröt du strömmen så fungerar nog datorn fortfarande. Det gäller att få den i så oskadat skick som möjligt innan du väljer att slå på den igen.

Använd inte vatten. Det tar död på komponenterna också.

Lämnar du datorn med fukt i för länge så kommer skit att börja oxidera och det dödar också datorn så det gäller att handla snabbt om fukt kommit i kontakt med kretskort. Alkoholen hjälper att tränga bort vatten och sedan avdunsta snabbt.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem

Ser ut som en riklig mängd juice har kommit över datorn.
Montera bort tangentbordet (inte bara knapparna) och kolla ifall det har runnit igenom och kommit på moderkortet, det är enda säkra setet.
I bästa fall behöver du bara ett nytt tangentbord i värsta fall får du ta det på drulleförsäkringen om du har en.
Vad är det för modell på datorn?

Permalänk
Medlem

Efter händelsen ta bort samtliga strömkällor. Vänd datorn så att tangentbordet är riktitat rak ned. Gör detta så länge du orkar. Ta bort hela tangenbordet. Inte raketforskning direkt. Kontrollera om juicen har vandrat till andra komponenter. Bada tangentbord och andra smittade komponenter i T-sprit.

Min dell xps överlevde en halv flaska Heineken. Jag gjorde inte så mycket mer än att bryta strömmen och torka med papper. Först började grafiken strula, datorn började hänga sig. jag stängde av och efter en natts vila så var den frisk igen. Stor elloge till Dell för den upphämtningen!

Permalänk
Medlem

Datorn (en Acer Aspire 7750G) befinner sig nu i ugnen på 50-60 grader där jag låter den stå under dagen. Det jäkliga är att jag inte kan lägga den upp och ner på ett smidigt sätt, det går endast men skärmen nedfälld och då kommer ev vätska rinna ut på den.

Förhoppningsvis så oxiderar vätskan ändå, sedan väntar jag nog ett par dagar innan jag testar att starta den igen. Sitter som sagt lite illa till just nu för att skruva isär den helt och rengöra alla delar men tar nog tag i det sen när jag kommer hem.

Ingen bra månad detta. Först pajja platt-teven, sen small tjock-teven (som tillfälligt skulle ersätta platt-teven) och nu rök laptopen...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Uppdatering: Efter 5-6 timmar i ugnen så verkar mycket av fukten nu vara borta. För säkerhets skull skall jag låta den ligga på tork ett par dagar extra innan jag testar att starta den igen.

Har däremot tagit bort alla tangenter och upptäckte igår när jag skulle sätta tillbaka dem att det är nästintill omöjligt. Funderar därför på att bespara mig besväret och införskaffa en ny laptop, denna känns lite väl besvärlig och "risky" att använda framöver.

En fundering dock: Går det att ta tillvara på tekniken i en laptop om man plockar isär den? Om batteri, RAM-minne och hårddisk klarat sig så kommer jag ta tillvara på detta. Men min tanke är snarare, om det går att plocka isär moderkort, skärm m.m. och kanske mecka ihop detta till något nytt och roligt i ett nytt chassi. Ex till en HTPC eller dylikt?

Är total novis när det gäller hårdvara i bärbara datorer så vill bara bolla denna fundering med er som vet mer innan jag tar mig för att skruva isär den.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Köp ett nytt tangentbord, det första jag tänkte när jag såg att du plockat bort tangenterna var,, Oh My God =), Pchub.com borde du kunna hitta nytt tgb till din modell för en billig peng. VIsst kan du plocka isär allt och bygga något nytt men, MEN, Inget kommer att passa rakt av, Du får modifiera allt för att det skall passa i en HTPC.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

För ett antal år sedan (Laptoppen hade Windows 98...) lyckades en släkting spilla ut en hel kopp kaffe över tangentbordet. Hon tog ut strömmen och batteriet och lät datorn ligga kanske 3-5 dagar. Sedan när den startades fungerade den som valigt igen. Så det är nog inte helt kört för dig, än finns hopp!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djärven:

Tossitoker12: Täcker hemförsäkringen sånt här? Har hemförsäkring hos Folksam och ska slå dem en signal i veckan när de har öppet igen. Trodde dock att den här typen av "skylla sig själv" skador inte faller under några försäkringar eller garantier. Värt ett försök i alla fall!

De flesta erbjuder drulleförsäkring så beror ju helt på vad du tecknat för typ av hemförsäkring. Kallas hos Folksam för Otursskydd och ingår i de flesta försäkringar.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk

Som sagt, kör både tangentbord och dator i ugnen på låg temp ett par timmar i stöten, ta ut och låt ligga över natten och gör samma procedur igen några dagar. Hårtork kan också fungera men inte lika bra. Torka av tangentbordet med handsprit och en duk.

EDIT: Om du fått in juice och fruktkött i dator så är det isopropanol, kemiskt ren bensin eller t-röd som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djärven:

Hej!

Hade detta rört mjölk hade jag inte varit ledsen men nu blev det ett glas apelsinjuice med fruktkött min "underbara och älskade dotter" (finns öppet köp på dessa?) lyckades spilla över min laptop.

All feedback är välkommen!

Eftersom alla här redan kommit mes bra tips om datorn tänkte jag ge mig in på det öppna köpet av dottern, tror tyvärr det är för sent brukar vara ett ärende av ca Max 18 månader.

Lycka till med datorn dock

Gott nytt år.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Eftersom alla här redan kommit mes bra tips om datorn tänkte jag ge mig in på det öppna köpet av dottern, tror tyvärr det är för sent brukar vara ett ärende av ca Max 18 månader.

18 veckor menar du nog.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Köp ett nytt tangentbord, det första jag tänkte när jag såg att du plockat bort tangenterna var,, Oh My God =), Pchub.com borde du kunna hitta nytt tgb till din modell för en billig peng. VIsst kan du plocka isär allt och bygga något nytt men, MEN, Inget kommer att passa rakt av, Du får modifiera allt för att det skall passa i en HTPC.

Jo, vill verkligen inte råda framtida otursdrabbade att börja pilla bort tangenterna och tro att man gör något smart... Kollade Pchub men min modell fanns inga tangentbord till. Kommer däremot ta som ett långvarigt projekt att försöka få dit tangenterna igen.

Skrivet av TiasE:

De flesta erbjuder drulleförsäkring så beror ju helt på vad du tecknat för typ av hemförsäkring. Kallas hos Folksam för Otursskydd och ingår i de flesta försäkringar.

Är medlem i Handels och har via facket en herrans massa försäkringar och noll koll på vilka (som vilken svensson som helst m.a.o.). Ska kolla upp detta som sagt, vore ju trevligt om något plåster fanns för såren.

Skrivet av Zeuxlarsson:

Som sagt, kör både tangentbord och dator i ugnen på låg temp ett par timmar i stöten, ta ut och låt ligga över natten och gör samma procedur igen några dagar. Hårtork kan också fungera men inte lika bra. Torka av tangentbordet med handsprit och en duk.

EDIT: Om du fått in juice och fruktkött i dator så är det isopropanol, kemiskt ren bensin eller t-röd som gäller.

Mycket bra tips! Kommer köra någon vända till i ugnen när jag kommer hem igen och sedan försöka rengöra bäst jag kan. Har redan dömt ut datorn och kommer spara ihop pengar till en ny men tills dess får detta bli mitt nya hobbyprojekt.

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Någon pekade på 18 veckor och har för mig att det även stod så i någon broschyr vi fick med oss från BB. Kan kolla med BVC vad som gäller senare i veckan.

Tack till er alla för alla bra tips och idéer! Jag har tagit lite foton på vägens gång och lyckas jag komma till ett lyckligt slut på detta så kanske jag uppdaterar med en liten bygg-/restaureringslogg i slutänden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

18 veckor menar du nog.

Ehm jo hehe menade veckor.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Fick ett PM under natten av "Fredrik" som tipsade om denna sida. Blir till att beställa ett nytt tangentbord (ca 262 kr exkl frakt) och testa att byta ut hela rasket.

http://acerparts.eu/partfinder/Acer/...7750G#Keyboard

Hoppas denna länk även kan vara till nytta för fler (tack Fredrik!).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Slänger in mitt svar här från en annan tråd, där en person spillt mjölk på sin dator.

"Syrrans barn spillde juice på deras laptop från HP (kommer ej ihåg modell). Efter att den torkat gick det ej att boota, det enda som syntes var boot-loggan i någon sek och sen dog den.

Jag tog på mig uppdraget och skruvade isär datorn i beståndsdelar, spolade av alla kretskort med ljummet vatten och lät allt torka i 3 dagar. Trodde aldrig att den skulle starta igen, men till min förvåning så startade den och gick galant och den går än idag.
Glöm bara inte att plocka ur cmos-batteriet innan du börjar.

Ge inte upp!"

Visa signatur

AMD 5800X3D - Asus ROG B450-F - AMD Sapphire Vega 56 Pulse
Intel 330 180GB - 32gb DDR4 - Meshify C - beQuiet L8 530w
Panasonic 50" VT60 - Xonar Essence STX - Arcam FMJ A39 - Monitor Audio BR5 - Nintendo

Permalänk
Skrivet av Pelleboj:

Slänger in mitt svar här från en annan tråd, där en person spillt mjölk på sin dator.

"Syrrans barn spillde juice på deras laptop från HP (kommer ej ihåg modell). Efter att den torkat gick det ej att boota, det enda som syntes var boot-loggan i någon sek och sen dog den.

Jag tog på mig uppdraget och skruvade isär datorn i beståndsdelar, spolade av alla kretskort med ljummet vatten och lät allt torka i 3 dagar. Trodde aldrig att den skulle starta igen, men till min förvåning så startade den och gick galant och den går än idag.
Glöm bara inte att plocka ur cmos-batteriet innan du börjar.

Ge inte upp!"

Vatten går utmärkt ja, förutsatt att man torkar delarna noga och då gärna med ugn eller hårtork. Om man endast låter det lufttorka så finns risk att det bildas ärg och andra beläggningar på kretskorten.

Permalänk
Medlem

Bra tips!

Testade att starta datorn idag och den gick igång utmärkt. Passade på att säkerhetskopiera ett par foton jag inte har backup på och sedan stängde jag av den direkt igen. Vill inte riskera en kortslutning i onödan om fukt finns kvar.

Kommer plocka isär den när jag kommer hem och rengöra så gott jag kan och även köra delarna/datorn i ugnen någon vända till i väntan på att mitt beställda ersättningstangentbord kommer. Det verkar båda gott.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ren sprit eller bensin för säkert skull rengör delarna med ren sprit eller bensin.

Visa signatur

CPU: i7 3770k RAM: 16 Gb DDR3 Moderkort: MSI Z77
GPU: MSI GTX 680 Lightning SLI SSD: 256Gb Kingston HyperX 3K SSD
HDD : 2TB Skärm: BenQ xl2420t

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korh:

ren sprit eller bensin för säkert skull rengör delarna med ren sprit eller bensin.

Mjo, tänkte det. Även om jag hört om folk som spolat av hela datorn i duschen och sedan låtit den torka så känns det tryggare med sprit.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Djärven:

Mjo, tänkte det. Även om jag hört om folk som spolat av hela datorn i duschen och sedan låtit den torka så känns det tryggare med sprit.

Faran med vatten är just risken för ärg eller kortslutning. Om dessa undviks genom att låta sakerna torka ordentligt och helst snabbt så är vatten i sig ingen fara.

Permalänk
Medlem

Byte av tangentbord på Acer Aspire 7750G

Hej igen!

Tangentbordet är nu bytt och datorn fungerar som den ska igen. Kan inte hjälpa att jag upplever att den lever på lånad tid bara men den får hänga med så länge det går då jag har för många andra projekt att investera pengar i.

Dokumenterade det hela och tänkte dela med mig. Vill på inget sätt säga att detta är fackmannamässigt utfört och det här underlaget bör inte ses som en guide att följa steg för steg. Det är nog många som har synpunkter och förslag på hur man kan göra det bättre men förhoppningsvis kanske denna lilla logg kan vara till hjälp för någon som drabbas av detsamma.

Kortfattad historik: Dotter i bebisform spiller apelsinjuice med fruktkött över datorn, det mesta hamnar över tangentbordet. Pappa svär högt och snabbt plockas tangenterna bort. Det rengörs med tops så gott det går och därefter griljeras datorn i ugnen på 60 grader i ca 5 timmar en lördag. Därefter en provstart (låt svalna ca 30 minuter, ej under bakduk dock) och datorn visar liv varpå säkerhetskopiering av det viktigaste sker. Sist stängs dator av och får stå i ett par dagar torrt i rumstemperatur före vidare ingrepp. Bebis klarade sig utan skråmor, pappa svär fortfarande dock.

1. Reservdelen

Nya tangentbordet (beställd reservdel från Zandparts, kostade ca 360 kr med frakt och leveranstiden var ca 3 arbetsdagar) har kommit och skall strax ersätta det juicedränkta, brutalt lemlästade tangentbordet. Gjorde misstaget att ta bort ca 80% av tangenterna för rengöring men fann att det var ett helsike att få dit dem igen. Nä, det duger inte. Bort med rasket!

2. "Piggen"

Sökte snabbt på YouTube och fann en video där ett tangentbord byttes på en annan Acer-modell. Det fick räcka som underlag tyckte jag och satte igång. Ovanför de två översta tangenterna i vänstra hörnet syns en liten pigg. Längs tangentbordets överkant fanns 5-6st sådana som höll det på plats tillsammans med en pigg på vardera kortsida. Denna pigg måste tryckas in för att tangentbordet skall kunna lossas. Syns även en del rester från fruktköttet i juicen, var värre dock innan topsen gjorde sitt även fast topsen lämnat lite rester den med.

3. Alfabetet börjar med A.

Jo, jag fick dit A-tangenten och det fungerade klockrent. Pillade även dit Space-tangenten men fick inte fjädern att fixera så den blev stum.(Tänkdigdennaloggskrivenpålaptopenidåvarandeform...). Dessa två tog kanske 30 minuter då en liten plastbit först skall fästas och därefter skall ytterligare en plastbit pillas dit och slutligen skall tangenten fästa på dessa och vissa tangenter kräver även en metallpinne och... ja, där tog tålamodet slut. Bort med rasket!

4. Verktygen

Till min hjälp hade jag en liten, liten platt-mejsel och en något större. Rekommenderar dock verktyg i plast, åtminstone för min datormodell. Även om dessa funkar klockrent så får ni snart svar på varför.

5. Tryck, och bänd!

Med den liten större mejseln tryckte jag in piggen som höll tangentbordet på plats. Den lite mindre mejsel pressades försiktigt ner mellan tangentbordets kant och chassit. Av naturliga skäl var båda händer upptagna för att jag skulle kunna ta kort på förfarandet men ni förstår säkert att båda mejslarna måste användas samtidigt.

6. #&@¤!!!

Som jag nämnde i punkt 4 så rekommenderar jag verktyg i plast. Mejslarna visade sig vassa mot den mjuka plasten i chassit och tangentbordet. Skador på tangentbordet gjorde i.o.f detsamma för det skulle ändå skrotas och som tur var blev skadorna ytterst små mot chassit och syns knappt nu. Då jag sällan säljer av teknik utan hittar på nya användningsområden med det med tiden så gör det mig inget om andrahandsvärdet sjönk något i.o.m. detta ingrepp.

7. Toppen är toppen

Sådär! Alla piggar har tryckts in och tangentbordet har lyfts något. Redo att tas bort! (OBS! Om du mot min förmaning är naiv nog och ändå följer denna logg som en guide steg för steg, snälla gör dig själv en tjänst och läs nästa punkt innan du verkställer punkt 7!)

8. Piggen på kortsidan

Jo, jag började lyfta upp tangentbordets övre del och mötte motstånd. Tyvärr funkar vi människor som så när vi möter motstånd att vi tar i lite extra istället för att avbryta och sätta oss ner och sansat analysera problemet (fråga alla som knäckt kontakten på en mikroUSB-laddare när de försökt pressa i den upp och ner, de instämmer nog i denna dumhet). Jag hade helt glömt bort piggen på respektive kortsida!

Syns tydligt på bilden att tangentbordet blev lite böjt (det består av mjuk, böjbar metall). Men som jag nämnde på punkt 3 så gör det mig detsamma, rasket ska bort! Kunde dock ha blivit skador på datorns chassi/piggar så jag hade lite tur här.

9. Tangentbordet är löst

Samtliga piggar har tryckts in, tangentbordet har frigjorts i övre delen men piggarna på kortsidorna satt rätt hårt så jag måste vara ödmjuk och erkänna att i detta steg så använde jag lite extra våld för att avlägsna tangentbordet vilket böjde tangentbordet ytterligare (i ärlighetens namn, hur i helsike skall man lyckas med detta utan att skada tangentbordet!?).

10. Kontakten

Tangentbordet är kopplat mot datorn via en platt, fin kabel. Här gjorde jag också en miss och drog den rakt ut. Fanns ett smidigare sätt vilket jag återkommer till. Återigen, är du så naiv att du följer denna guide steg för steg trots alla mina varningar och uppriktiga misstag hittills, ja - vid det här laget bryr jag mig faktiskt inte längre hur det går för dig då...

Här börjar vi även ana omfattningen av juice-skadan vilket även den jag återkommer till. Spännande intriger nu, eller hur?

11. Fruktkött, fruktkött - everywhere fruktkött!

5 timmar i ugnen på 60 grader och ett par dagars jäsning i rumstemperatur har resulterat i fruktkött i kolaform ungefär. Lite här och var verkar det även har lyckats rinna djupare in i datorn på kretsar, moderkort och diverse delar. *svälj*. Nä, så här kan vi inte ha det! Dags för...

12. Rengöring!

Frugan som var på affären fick hastigt inhandla kemiskt ren bensin (som jag nu i efterhand vette fasiken vad det har för påverkan på fruktkött?) och min bäste vän Tops fick skrida till verket!

13. Schnaps!

Bensinen hällde jag upp lite av i ett snapsglas för enklare hantering. Självklart fick synen mig att sukta efter den där traditionella meckar-pilsnern men det fick vänta, jag hade viktiga saker för mig här!

14. Hårddisk i farozonen

En klump av juicefruktsköttsgegga (bidrag till SAOB 2013?) med kola-konsistens fann jag farligt nära hårddisken. Bensindoppad Tops fick gripa in här.

15. Nja?

Jo, Topsen gjorde sitt och visst blev det bättre. Men riktigt nöjd var jag inte. Nä, här krävdes hårdare tag!

16. Return of the mejsel

Mejseln, modell större fungerade utmärkt att skrapa med. Blev lite repor i plåten dock så även här borde ett plastverktyg kanske ha varit bättre.

17. Som ny *harkel*!

Mejseln gjorde susen och det blev betydlig skillnad mot innan.

18. Ansluta nya tangentbordet

Jag satt länge och väl och försökte fixera in kabeln från det nya tangentbordet i kontakten. Som vanligt när det gäller datorer så brukar tillverkarna dock vara barmhärtiga mot oss och hitta på enkla lösningar men samtidigt rent av jävliga mot oss då vi måste lista ut dem själva utifrån logik som inte verkar finnas. När vi väl lyckas lista ut det dock så är det vanligt förekommande att vi datorentusiaster häpet utropar "aha!" och ler nöjt åt oss själva.

Likaså i detta fall, såklart. Ytterst på kontakten satt ett litet svart plastlås, detta drog man ut något och därefter var det bara att lägga kabeln i låset och trycka tillbaka det - lugnt, mjukt och försiktigt. På bilden syns låset utdraget.

19. Komplement till punkt 18

Jo, lugnt mjukt och försiktigt som sagt. Var ju en baggis!

20. Fixering av tangentbord

Till sist var det bara att fixera tangentbordet och gänga det i nederkanten först.

21. På plats!

Slutligen tryckte jag till tangentbordet i överkanten och på sidorna och den fäste perfekt! Sådärja, 360 kr och ca en timme (40 minuter svordomar och huvudbry) senare så var datorn återställd och redo att användas igen!

Slutord:
Jag vet att jag med säkerhet har datorn på lånad tid framöver. Det har kommit juice (med förbannat fruktkött) djupare in i datorn men jag ger mig inte på i nuläget att försöka putsa bort det från moderkort och komponenter. Misstänker att det visserligen kanske föreligger brandrisk och andra faror genom detta men... äsch, jag är så tråkigt vuxen idag att det bara gläder mig med lite risker i vardagen.

Jag hade otur i detta fallet att glaset innehöll juice (...orkar inte ens nämna tillsatsen vid namn längre) och inte vanligt vatten. Vatten är nog enklare att råda bot på genom ugnsvärme och det blir nog svårt att få bort alla rester ur datorn. Min förhoppning är dock att den här lilla loggen, som trots allt blev 21 punkter lång, kan vara till nytta för andra som råkar ut för liknande och liksom jag aldrig tidigare gett sig på att skruva i en laptop.

Slutligen, om du fortfarande varit naiv och följt detta som en steg för steg guide och nu har en mer eller mindre totalt demolerad dator - hör av dig till mig. Jag har en jättefin Acer Aspire 7750G (med nya delar!) som jag kan erbjuda för en nätt summa om 8000 kr - och du kommer alltid ha en angenäm doft av apelsin när den högpresterar i spel! Har du inte fattat mina varningar så är du korka... smart nog att se värdet i detta!

Med vänliga hälsningar

// Peter

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skönt att höra att datorn fungerar med nytt tangentbord
Nu får vi hålla tummarna att den slipper möta din dotters vrede igen innan den går pension

Permalänk
Hedersmedlem

Svar på rubrik och första posten.

Näe. Juicen är nog förlorad för alltid när den väl letat sig in bland finelektroniken men fruktköttet kanske gick att rädda, eller?
Aja, du får väl köpa ny juice helt enkelt.

Väldans bra att den här historien fick ett så bra slut. Och en fin utförlig logg är alltid trevligt.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Svar på rubrik och första posten.

Näe. Juicen är nog förlorad för alltid när den väl letat sig in bland finelektroniken men fruktköttet kanske gick att rädda, eller?
Aja, du får väl köpa ny juice helt enkelt.

Väldans bra att den här historien fick ett så bra slut. Och en fin utförlig logg är alltid trevligt.

...nu var du elak. Haha!

Visa signatur