Plötsligt jättelångsam extern hårddisk (WDED 2.0, 2TB)

Permalänk
Medlem

Plötsligt jättelångsam extern hårddisk (WDED 2.0, 2TB)

Hej!

Jag börjar snart gråta.
Jag har en Western Digital Elements Desktop 2.0 2TB (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=538962) och har sedan någon vecka tillbaka börjat få mäkta problem med den. Jag kan knappt öppna och titta på filerna i den då den bara står och laddar (se bild http://i.imgur.com/PNcHk.png), vilket nu tog 2-3 minuter innan den till slut öppnade katalogträdet. Att öppna nästa mapp (Bilder, Filmer eller dylikt) eller aktivera en .exe fil tar en evighet.

Kort sagt. Allting har blivit extreeeemt mycket långsammare och jag vet inte om det beror på att jag dragit ut hårddisken vid något tillfälle (drog strömmen av misstag).

Jag har följt detta:

1. Högerklicka på disken och välj "Egenskaper".
2. Klicka på "Maskinvara" och se till att välja RÄTT disk! Har du fler externa hårddiskar kan det vara svårt att skilja dem åt så jag drog ut mina andra diskar vilket lämnade bara kvar (längst ner) "WD Ext HDD 1021 USB Device". Välj och klicka på knappen "Egenskaper" längre ner.
3. Klicka på fliken "Principer" och välj "Bättre prestanda".

.. och är rädd att viss data är trasig/korrumperade (eller hur man nu säger) i/på den externa hårddisken. Finns det någon generell anledning till varför externa hårddiskar kan göra så här och kan det bli åthjälpt?
Har massa fina semesterbilder som jag inte vill bli av med! Kommer åt dem nu, om än att det tar en evighet.

Tackar och bockar på förhand.

Permalänk
Medlem

Börja med att ta backup på det du vill spara innan vi gör något annat.

Permalänk
Hedersmedlem

Mekaniska hårddiskar är extremt känsliga saker eftersom huvuden svävar ca tio nanometer ovanför skivytorna. Minsta stöt eller kraftig vibration kan få de att krascha och bli skadade.

Vet du med dig att disken rörts eller flyttats medan den varit igång har du svaret på problemen.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag har inte flyttat på den överhuvudtaget. Den har stått på golvet i.. all evighet.
Men det som jag nämnde ovan, att dra ut strömsladden - är det ett giltigt sätt för hårddisken att krascha?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Swe.Stars:

Jag har inte flyttat på den överhuvudtaget. Den har stått på golvet i.. all evighet.
Men det som jag nämnde ovan, att dra ut strömsladden - är det ett giltigt sätt för hårddisken att krascha?

Golvet? Är det inte en extern disk? Vad händer isf vid dammsugning och annan golvstädning?

Går strömmen brukar det värsta som kan hända vara att filsystemet blir korrupt. Högerklicka på enheten, välj egenskaper, verktyg, kontrollera enhet. Då får du preliminärt svar.

För att kolla disken fysiskt hämtar du windlg från tillverkarens sida och kör långa testet. Tar lång tid.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Antielefant

Det kan också vara USB-interfacet i disken som fått sig en törn. Detta åtgärdas enklast genom att helt sonika öppna plastlådan och ta ut den faktiska hårddisken, för att sedan montera in den i datorn. Det sitter en standard 3,5" intern SATA-disk inuti lådan, oftast av modell WD Green.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Golvet? Är det inte en extern disk? Vad händer isf vid dammsugning och annan golvstädning?

Går strömmen brukar det värsta som kan hända vara att filsystemet blir korrupt. Högerklicka på enheten, välj egenskaper, verktyg, kontrollera enhet. Då får du preliminärt svar.

För att kolla disken fysiskt hämtar du windlg från tillverkarens sida och kör långa testet. Tar lång tid.

Det kan även vara att jag dragit ut den, strömsladden, innan jag tänkte mig för om att man inte ska göra det när man "snabbat upp disken" (som i infon ovan). Vad gäller Windlg; är det den här? http://support.wdc.com/product/download.asp?groupid=606&sid=3

Skrivet av Zcenicx:

Det kan också vara USB-interfacet i disken som fått sig en törn. Detta åtgärdas enklast genom att helt sonika öppna plastlådan och ta ut den faktiska hårddisken, för att sedan montera in den i datorn. Det sitter en standard 3,5" intern SATA-disk inuti lådan, oftast av modell WD Green.

Så man _ska_ kunna öppna och plocka ur den utan att man "permanent" pajar den?

En annan tanke: jag håller på att - faktiskt *peppar peppar - föra över framförallt semesterbilder till en annan extern liten Passport hårddisk.
Tanken är att jag därefter formaterar den (2 TB) då resten inte är så jätteväsentligt och går att få tag på i efterhand.
Är det klokt?