Permalänk
Medlem

Hjälp med DNS - Binero och DynDNS

Hej,

Jag har en domän hos Binero och en domän hos DynDNS. Använder de för mail så har även MX uppsatt. Allt fungerar som det ska men har en frågeställning angående uppsättningen.

Just nu har jag det uppsat hos Binero så här:
A-record som pekar mot serverns IP-adress.
CNAME med autodiscover.domän.nu.
CNAME med mail.domän.nu.
MX-record som pekar mot mail.domän.nu.

Hos DynDNS (en annan domän):
A-record som pekar mot servern IP-adress och uppdateras automatiskt. Eget domännamn men samma IP-adress som A-recordet hos Binero pekar mot. Min router hemma stödjer DynDNS.

Kan jag sätta upp min DNS hos Binero på något sätt så att den nyttjar DynDNS och uppdateras automatiskt med IP:et? Genom typ CNAME eller liknande? Har ganska dålig koll på DNS så därför jag frågar här.

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Binero stödjer som du vet inte dyndns. Det du kan göra är att lägga upp cname på binero mot din dyndns. Dock inte på dindomän.se utan bara på saker som www.dindomän.se, mail.dindomän.se

Viktigt att tänka på vid mejl är att när man gör en reverse på ip't ska det returnera samma svar som servern identifierar sig med för att skicka. Annars finns risk att mejl man skickar hamnar i spamfilter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Binero stödjer som du vet inte dyndns. Det du kan göra är att lägga upp cname på binero mot din dyndns. Dock inte på dindomän.se utan bara på saker som www.dindomän.se, mail.dindomän.se.

Hm. Hoppas jag har gjort rätt nu.

Domän1.nu ligger hos Binero.
Domän2.com ligger hos DynDNS och uppdateras dynamiskt.

Hos Binero har jag gjort så här nu:
CNAME med autodiscover.domän1.nu som pekar mot domän2.com.
CNAME med mail.domän1.nu som pekar mot soderstadion.com.
MX mot mail.domän1.nu

Det här borde väl fungera?

Skrivet av jocke92:

Viktigt att tänka på vid mejl är att när man gör en reverse på ip't ska det returnera samma svar som servern identifierar sig med för att skicka. Annars finns risk att mejl man skickar hamnar i spamfilter.

Jo precis. Dock vill inte Bahnhof ställa in reverse DNS då mitt IP är dynamiskt, så den biten kan jag tyvärr inte lösa... =/

Permalänk
Skrivet av Ralph13:

Jo precis. Dock vill inte Bahnhof ställa in reverse DNS då mitt IP är dynamiskt, så den biten kan jag tyvärr inte lösa... =/

Sitter i en liknande sits. Ringt till min egen ISP (Bredband 2) och alla andra ISP's som kan leverera i mitt stadsnät, inkl. Bahnhof.
Men ingen av dem kan erbjuda en tjänst med statiska IP-adresser till privatpersoner. Man måste skaffa F-skattesedel och bilda firma för att kunna köpa sådana tjänster. Borde vara en smal sak idag att ordna det, men men...

Visa signatur

Asus ROG Strix X470-F Gaming | AMD Ryzen 7 5700X | 32GB G.Skill TridentZ F4-320016D-16GTZR @ 3200Mhz 16-18-18-38 | RX 6900XT | Fractal Design R4 | AOC Q3279VWF 32" 1440p | Qpad MK-50 | Logitech G500 | Cooler master MasterLiquid Lite 240 | Cooler Master Silent Pro 1kW | Samsung 830 256GB | Samsung 850 EVO 500GB | WD Black SN770 2TB Gen 4 NVME |
Kingston KC3000 M.2 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ralph13:

Hm. Hoppas jag har gjort rätt nu.

Domän1.nu ligger hos Binero.
Domän2.com ligger hos DynDNS och uppdateras dynamiskt.

Hos Binero har jag gjort så här nu:
CNAME med autodiscover.domän1.nu som pekar mot domän2.com.
CNAME med mail.domän1.nu som pekar mot soderstadion.com.
MX mot mail.domän1.nu

Det här borde väl fungera?

Jo det borde fungera, men äger du domän2.com eller är det en domän2.dyndns.com adress? Är det webbsidor brukar man välja att göra en 302 redirict så att alla domäner slutar i samma toppdomän.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Jo det borde fungera, men äger du domän2.com eller är det en domän2.dyndns.com adress? Är det webbsidor brukar man välja att göra en 302 redirict så att alla domäner slutar i samma toppdomän.

Nej, jag äger domän2.

Permalänk
Medlem

Kanske är en dum fråga men det är inte så att du kan fråga om du kan få en fast ipv6 adress av din ISP istället för en IPv4.
Att de är restriktiva med IPv4 är förståeligt då det är brist på dem men ipv6 borde inte vara några problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Binero stödjer som du vet inte dyndns. Det du kan göra är att lägga upp cname på binero mot din dyndns. Dock inte på dindomän.se utan bara på saker som www.dindomän.se, mail.dindomän.se

Det går väl visst att skicka vidare även huvuddomänen? Ange * som cname! Laborerade med detta just från binero för cirka två veckor sedan och det fungerade utmärkt under de tester som gjordes.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan_S:

Det går väl visst att skicka vidare även huvuddomänen? Ange * som cname! Laborerade med detta just från binero för cirka två veckor sedan och det fungerade utmärkt under de tester som gjordes.

Skickades från m.sweclockers.com

ok, tack. det visste jag faktiskt inte. Men jag vet att * ger match för alla domäner, så visst kan det fungera. Får prova det nästa gång