Usb ljudkort, några frågor

Permalänk
Medlem

Usb ljudkort, några frågor

Tjenare! Hade tänkt beställa ett par sp2500 på måndag
http://www.dustinhome.se/product/5010549429/corsair-gaming-au... Läste dock folk rekommenderade att köpa till ett ljudkort.

Nu är det så att det är två nya dator jag byter ofta mellan och vill därför ha ett externt isånnafall. Pungar inte ut mer än runt 400kr till ljudkort, gärna mindre. Har ni något tips?

Mitt användningsområde är Gaming, Musikproducering (house), lite film. Någon som har tips? Gärna från Dustin då det är där jag köper högtalarna ifrån. Är dessa kanske något att föredra? http://www.dustinhome.se/product/5010618839/creative-sound-bl...

Är det verkligen märkbar skillnad?

Permalänk
Medlem

musik producering är du långt ifrån för att få ett riktigt ljud med de högtalarna.

du kommer inte märka någon skillnad med ett ljudkort, om så väldigt minemalt för ett sådant billigt och "dåligt" ljudsystem.

du kommer inte märka någon skillnad om du inte har ett väldigt bra öra för ljud.

köp riktiga saker istället. kostar mer men du får va du betalar för.

inget illa menat, men dedär är ren "skit" speciiellt för musikproduiktion.

Permalänk
Entusiast

När det kommer till alla former av ljudproduktion, så får man lov att tänka två och tre gånger innan man bestämmer sig för ett externt ljudkort.
Anledning: USB ger ljudsystemet en märkbar latens.

...och då talar vi inte om vilka kvalitetskrav man har som producent.
Jag vet inte hur mycket du har satsat på "studion" för övrigt, men de låter lite antiproduktivt att skaffa "Första bästa billiga" ljudkortet man kan hitta. Då kan man lika gärna köra på det som redan finns inbyggt i datorn.

Gäller det en bärbar dator? Är det därför ni föredrar externt ljudkort?

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Avstängd

Det är ju andra som har tjatat på honom om extra ljudkort.

Skit i att köpa ljudkort och kör på det inbyggda du har.

Möjligen finns det kanske sådana högtalarset som kör spdif med. Men det spelar nog mindre roll.

Personligen hade jag velat veta hur bra o2 dac är vad gäller mixning och hur stor skillnad det är mot random ljudkort men det är en helt annan femma och fråga så den hör inte hemma här. Men jag undrar lite över rekommendationerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FortuN:

Tjenare! Hade tänkt beställa ett par sp2500 på måndag
http://www.dustinhome.se/product/5010549429/corsair-gaming-au... Läste dock folk rekommenderade att köpa till ett ljudkort.

Nu är det så att det är två nya dator jag byter ofta mellan och vill därför ha ett externt isånnafall. Pungar inte ut mer än runt 400kr till ljudkort, gärna mindre. Har ni något tips?

Mitt användningsområde är Gaming, Musikproducering (house), lite film. Någon som har tips? Gärna från Dustin då det är där jag köper högtalarna ifrån. Är dessa kanske något att föredra? http://www.dustinhome.se/product/5010618839/creative-sound-bl...

Är det verkligen märkbar skillnad?

Det kommer kanske låta bra för dig men tänkt att folk har inte samma högtalare som du så det låter kanske skit för dem.
Köp istället ett par riktiga studiomonitorer typ nåt från Behringer truth serien,den dyraste ska vara rätt bra,kolla på thomann.de

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Det jag såg var på Youtube recensioner av diverse sidor rekommonderar nästan alla att man ska ha ljudkort till den. Har ingen erfarenhet av det alls.

Förstår att man måste ha dyrare monitorer och sådant, men tänkte få så bra som möjligt bara går med den prislappen så får jag öka på sedan om något år eller så. Har tyvärr inte inkomst som berättigar mig till inköp över denna prislappen för tillfället hehe

Tänkte mest höra liksom om det fanns ljudkort för den prislappen som verkligen hjälpte och så eftersom jag inte har erfarenhet av det som sagt.

Musiken jag gör är inte på proffs nivå utan för tillfället hobby. Har som sagt inte råd just nu att uppgradera så jag enbart får bra studiomonitorer utan får köra på "All-inclusive" system just nu. Fö House musik (som verkar väldigt populärt bland många just nu) som jag sitter och pillar med. Alltså elektronisk. Har förstått det där med att man vill ha så neutral som möjligt. http://www.youtube.com/watch?v=YM5a3nFJ160

38.30 in i den ca säger han att man ska försäkra sig om att ha ett bra ljudkort. Och flera andra säger det med. Tydligen håller ljudet i dessa trotts allt rätt bra kvalite ändå, kanske inte studiomonitor kvalite men hyffsat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FortuN:

Tack för alla svar!

Det jag såg var på Youtube recensioner av diverse sidor rekommonderar nästan alla att man ska ha ljudkort till den. Har ingen erfarenhet av det alls.

Förstår att man måste ha dyrare monitorer och sådant, men tänkte få så bra som möjligt bara går med den prislappen så får jag öka på sedan om något år eller så. Har tyvärr inte inkomst som berättigar mig till inköp över denna prislappen för tillfället hehe

Tänkte mest höra liksom om det fanns ljudkort för den prislappen som verkligen hjälpte och så eftersom jag inte har erfarenhet av det som sagt.

Musiken jag gör är inte på proffs nivå utan för tillfället hobby. Har som sagt inte råd just nu att uppgradera så jag enbart får bra studiomonitorer utan får köra på "All-inclusive" system just nu. Fö House musik (som verkar väldigt populärt bland många just nu) som jag sitter och pillar med. Alltså elektronisk. Har förstått det där med att man vill ha så neutral som möjligt. http://www.youtube.com/watch?v=YM5a3nFJ160

38.30 in i den ca säger han att man ska försäkra sig om att ha ett bra ljudkort. Och flera andra säger det med. Tydligen håller ljudet i dessa trotts allt rätt bra kvalite ändå, kanske inte studiomonitor kvalite men hyffsat.

Jag skulle nog lägga mer vikt på högtalarna och mindre på ljudkortet eftersom du bara ska lyssna på det du åstadkommit. I detta fall så agerar ditt ljudkort endast som DA omvandlare, förstärkningen och själva ljudet sköts av högtalarna, så satsa på ett par studiomonitorer istället, som skulle ge dig en mycket mer realistisk feedback. T.ex. så är dessa i samma prisklass som Corsair systemet http://www.thomann.de/se/maudio_bx5_d2.htm

Permalänk
Medlem

Tackar.
Så ljudkort är alltså inte värt att införskaffa? När är det man drar nytta av ljudkort isånnafall?

Högtalarna du skickade, hur funkar dem ihop vanligt med spel och sånt? Tänkte eftersom det är studiomonitorer så kanske det blir "tråkigt" ljud ungefär. Och hur är ljudet på sådana om man ska ha en hemmafest och så? Kommer sånna upp lika bra i volym? Kan ju tänka mig att det inte blir lika bra bas i det eftersom till sp2500 så är det ju en separat bas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FortuN:

Tackar.
Så ljudkort är alltså inte värt att införskaffa? När är det man drar nytta av ljudkort isånnafall?

Högtalarna du skickade, hur funkar dem ihop vanligt med spel och sånt? Tänkte eftersom det är studiomonitorer så kanske det blir "tråkigt" ljud ungefär. Och hur är ljudet på sådana om man ska ha en hemmafest och så? Kommer sånna upp lika bra i volym? Kan ju tänka mig att det inte blir lika bra bas i det eftersom till sp2500 så är det ju en separat bas.

Studiomonitorer har neutralt ljud och inte nån överdriven bas eller nåt annat som sticker ut.
Varken sp2500 eller bx5orna är gjorda för att festa,vill du göra det får du väl skaffa aktiva fullrange PA-högtalare om det nu ska spelas högt.

Permalänk
Medlem

Nej men sp2500 funkar väll ändå hyffsat i en liten lägenhet för ett rum, hade inte tänkt något överdrivet stort direkt hehe

Min polares Logitech 630 eller vad det nu heter (2.1 systemet på 200w) duger helt hyffsat när vi lyssnat att ha till en liten fest på 10-15 pers i ett rum. Så tänkte inte något större system.

sp2500 borde ju duga gott och väl till det antar jag. Frågan är ju om systemet jag fick tips om ovan, M-audio, om dem också gör det eller om de är renodlade Studiomonitorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FortuN:

Nej men sp2500 funkar väll ändå hyffsat i en liten lägenhet för ett rum, hade inte tänkt något överdrivet stort direkt hehe

Min polares Logitech 630 eller vad det nu heter (2.1 systemet på 200w) duger helt hyffsat när vi lyssnat att ha till en liten fest på 10-15 pers i ett rum. Så tänkte inte något större system.

sp2500 borde ju duga gott och väl till det antar jag. Frågan är ju om systemet jag fick tips om ovan, M-audio, om dem också gör det eller om de är renodlade Studiomonitorer.

Seriöst 200watt,inte ens så mycket har Logitech 630 i max strömförbrukning,det är bara glädjewatt tyvärr.
Studiomonitoer funkar till allt bara det att folk fått för sig att det är bara för musikproduktion sen så har de oftast bättre ljudkvalite än nåt 2.1 Corsair.

Permalänk
Medlem

sitter med ett par monitor audio bronze bx5or och en hk 3490 till dem. Helt underbara, väldigt bra ljud för den prislappen.

alltihop gick på 10400. mycket ljud för pengarna, och då har man haft hemma polaren som sitter på ett par klipch rf7 or xD och massa mumms mumms till det.

Så dem kan jag starkt rekommendera!

logitech 630 e inte mkt att hänga i julgranen lol.

håller med oyegie.

Permalänk
Medlem

Eftersom jag inte är så insatt, hur funkar det om man köper några av dem tipsade M-audio högtalarna? Följer kontakter med för inkoppling? Har inte spdfi kontakt eller något sådant på mitt moderkort. Har ett http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=746688
Måste man ha till någon förstärkare eller något sådant? Eller är det medföljande AUX kablar så man bara kan koppla in via högtalarutgångarna i datorn?

Permalänk
Medlem

du måste ha en förstärkare såklart.
den jag har hk-3490 är väldigt bra till de högtalarna och har inbygt dac. för din del så hade jag köp ett ljudkort så du får de ingångarna du vill ha.
ska du ha lång kabel kör optisk, ska du ha kortare kör coaxialt.

gå in till närmaste hifi butik å prata med dem.

sen måste du ju ha kablar från högtalarna till förstärkaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FortuN:

Eftersom jag inte är så insatt, hur funkar det om man köper några av dem tipsade M-audio högtalarna? Följer kontakter med för inkoppling? Har inte spdfi kontakt eller något sådant på mitt moderkort. Har ett http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=746688
Måste man ha till någon förstärkare eller något sådant? Eller är det medföljande AUX kablar så man bara kan koppla in via högtalarutgångarna i datorn?

M-audio bx5 är aktiva och behöver bara strömkabel och en vanlig lågnivåkabel som du oftast får köpa själv,helst bör man ha nån fysisk nivåreglering typ ett försteg,mixer eller passiv volymratt så man slipper knöla med windows volymkontroll dessutom får man bättre ljudkvalite om man spelar låg volym.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FortuN:

Jag har precis de högtalarna inkopplade till ett Focusrite Saffire 6 USB via 6,3 mm. Jag kan inte spela speciellt högt, ljudet distortas (stavning?) när man drar upp de för högt, inget för fester med andra ord. Men det kanske är ljudkortet som är problemet, jag vet inte. Basen är inte heller så bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Jag har precis de högtalarna inkopplade till ett Focusrite Saffire 6 USB via 6,3 mm. Jag kan inte spela speciellt högt, ljudet distortas (stavning?) när man drar upp de för högt, inget för fester med andra ord. Men det kanske är ljudkortet som är problemet, jag vet inte. Basen är inte heller så bra.

Det är högtalarna som har sina fysiska begränsningar,med så liten låda och bara ett litet baselemet osv så ska man inte förvänta sig att kunna partaja för fulla muggar,du får helt enkelt skaffa betydlig större saker.

Permalänk
Medlem

Ajfan, där spricker ju som sagt budgeten om man måste ha till förstärkare och ljudkort eventuellt. Får antagligen bli sp2500 då det är det som räcker för budgeten. Har ca max 2k att ge just nu. Får se nästa år om man kan uppgradera till annat "separata" system. Högtalare + Förstärkare + Ev ljudkort för ingångar och kablar blir nog i dagsläget alldeles för dyr historia och satsar inte så himla mycket i musik att jag känner jag kan lägga ut det just nu. Får göra det bästa utav pengarna man har för tillfället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FortuN:

Ajfan, där spricker ju som sagt budgeten om man måste ha till förstärkare och ljudkort eventuellt. Får antagligen bli sp2500 då det är det som räcker för budgeten. Har ca max 2k att ge just nu. Får se nästa år om man kan uppgradera till annat "separata" system. Högtalare + Förstärkare + Ev ljudkort för ingångar och kablar blir nog i dagsläget alldeles för dyr historia och satsar inte så himla mycket i musik att jag känner jag kan lägga ut det just nu. Får göra det bästa utav pengarna man har för tillfället.

Jag skrev ju att m-audio bx5orna har inbyggd förstärkare,det är aktiva högtalare.
Är ganska dumt om du ska köpa sp2500 och sen uppgradera till bättre,blir lite slöseri med pengar.

Permalänk
Medlem

sorry, ignorera mina inlägg, trodde ni prata om monitor audio först. de har ett par golvare som heter bx5 också xD inte i närheten samma saker :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Jag skrev ju att m-audio bx5orna har inbyggd förstärkare,det är aktiva högtalare.
Är ganska dumt om du ska köpa sp2500 och sen uppgradera till bättre,blir lite slöseri med pengar.

Hade skrivit klart det innan era inlägg kom så jag missade det tyvärr hehe

Ja helt klart. Dock så lär jag inte ha pengar för det ändå förens om ett bra tag framöver och behöver något snarast (sitter just nu på headset och några gamla Logitech högtalare på ca 40W..)

Verkar ju bra då att man slipper ha något till, men som du sa det är lite drygt att ändra i volymkontrollen i längden men har inte massa tusen att slänga ut för att åtgärda det problemet för tillfället.

Tror du högtalarna spelar bättre än Corsair systemet? Alltså får man ut lika mycket från det? Läst på flera ställen att just corsair systemet var priseffektivt.

Hur funkar det om man ska uppgradera M-Audio systemet sen? Vad är det man bör köpa till?

Du sa man behöver lågnivå kabel, hur tusan koplar man in den i datorn utan något förstärkare? Måste man väll köpa ljudkort till den också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FortuN:

Hade skrivit klart det innan era inlägg kom så jag missade det tyvärr hehe

Ja helt klart. Dock så lär jag inte ha pengar för det ändå förens om ett bra tag framöver och behöver något snarast (sitter just nu på headset och några gamla Logitech högtalare på ca 40W..)

Verkar ju bra då att man slipper ha något till, men som du sa det är lite drygt att ändra i volymkontrollen i längden men har inte massa tusen att slänga ut för att åtgärda det problemet för tillfället.

Tror du högtalarna spelar bättre än Corsair systemet? Alltså får man ut lika mycket från det? Läst på flera ställen att just corsair systemet var priseffektivt.

Hur funkar det om man ska uppgradera M-Audio systemet sen? Vad är det man bör köpa till?

Du sa man behöver lågnivå kabel, hur tusan koplar man in den i datorn utan något förstärkare? Måste man väll köpa ljudkort till den också?

Det är en smaksak,är man basnörd så är nog sp2500 ett bättre val,det är i alla fall det bästa 2.1 i sin prisklass,men bx5 är att föredra om det ska vara ordentliga grejer imo.
Finns inte så mycket att uppgradera på bx50rna men du kan köpa till en http://www.thomann.de/se/behringer_dcx2496_ultradrive_pro_lau... så kan du koppla till en aktiv sub plus att du får parametriskt EQ osv på köpet.
Du köper bara en vanlig ljudkabel med rätt kontakter och kopplar från ljudkort till högtalarna,det behövs ingen förstärkare som sagt,ljudkort har du i datorn men bättre om man skaffar nåt externt studiokort med volymratt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av SysGhost:

När det kommer till alla former av ljudproduktion, så får man lov att tänka två och tre gånger innan man bestämmer sig för ett externt ljudkort.
Anledning: USB ger ljudsystemet en märkbar latens.

...och då talar vi inte om vilka kvalitetskrav man har som producent.
Jag vet inte hur mycket du har satsat på "studion" för övrigt, men de låter lite antiproduktivt att skaffa "Första bästa billiga" ljudkortet man kan hitta. Då kan man lika gärna köra på det som redan finns inbyggt i datorn.

Gäller det en bärbar dator? Är det därför ni föredrar externt ljudkort?

Än en gång, har du problem med latencer via USB så har du gjort något fel och problemet dyker upp om du spelar in ljud samtidigt som du spelar upp. Har du problem med latenser via USB så har du fortfarande gjort något fel. Det finns nackdelar med USB där det vanligaste är IRQ interupts. När det kommer till dyrare utrutning börjar bandbredden bli en viktig faktor och där har USB inte en chans mot PCI-e.

Men visst, köper man billigast möjligaste skit så blir det skit. Jag har ett USB-kort från Creative i en hylla och det är helt oanvändbart för musikproduktion. Fast det har noll och inget med interfacet att göra utan för att drivrutinerna var sämst och det inte var designat för musikproduktion.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Om man nu tar sp2500, så tycker ni inte man behöver ett ljudkort alltså om det inte är just för utgångarna? Känns som jag kör på det först och senare kollar på ett sånt system du rekommenderar oyegie.

Har som sagt att jag just håller på med producering på en dator och ibland flyttar jag över systemet till min bärbara som jag har i en annan lägenhet bara för att ha något bra ljud när man spelar eller lyssnar på musik och sådant. Därför är man väll antagligen tvungen till usb om man ni nu inte tycker man ska enbart köra ljudkort på den datorn man producerar på?

För som sagt, i youtube videon rekommenderade dem ju att man skulle ha ljudkort så jag vet inte, hittade en till där de står i manualen att man ska ha
http://www.youtube.com/watch?v=Gq07xwAWUl0 04.55 in i videon. Är sugen också senare på att köpa de där m-audio bx5 d2. Kanske ha dem på ett ställe och sp2500 på andra.