Ny dator startar men ingenting händer, kommer inte ens till BIOS.

Permalänk
Medlem

Ny dator startar men ingenting händer, kommer inte ens till BIOS.

Byggde ihop min nya dator idag men när jag satte igång den hände det inget på skärmen. Alla fläktar och lampor funkar som de ska. Jag testade att starta den utan grafikkort men det hände inget då heller. Finns det flera saker jag kan testa för att ta reda på felet? Detta är vad jag har för specs:
ASUS Z87-A
EVGA GeForce GTX 970
Intel Core i5 4460 3,2 GHz
Corsair 8GB CL9 1600MHz VENGEANCE PRO RÖD + 4gb
Corsair CX 750M 80+ Bronze Modulär

Permalänk
Medlem

Testa boota upp utan 970 grafikkortet och kör med det integrerade, samt med ett ramminne, funkar inte det första minnet testa det andra.

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Medlem

Såhär står det på ASUS hemsida; Core i5-4460 (3.2GHz, 4C, L3:6M, HD Graphic, 84W, rev.C0) *Before using the new Intel 4th Gen Core processors, we suggest that you first download the BIOS updater for new Intel 4th Gen Core Processors and then update the BIOS using this tool.

Du bör nog uppdatera BIOS, tror det löser det för dig.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - MSI RTX 5070 Ti Vanguard - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Det finns även en knapp moderkortet, MemOk! som du kan trycka på, det kan också lösa allt, testa det först, använd endast en sticka.

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - MSI RTX 5070 Ti Vanguard - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArKAN:

Testa boota upp utan 970 grafikkortet och kör med det integrerade, samt med ett ramminne, funkar inte det första minnet testa det andra.

Skrivet av Aeig:

Det finns även en knapp moderkortet, MemOk! som du kan trycka på, det kan också lösa allt, testa det först, använd endast en sticka.

https://dlcdnwebsites.asus.com/existone/websites/global/products/9QxiE6DZEdR1sou1/MEMOK.jpg

Jag testade att boota upp utan 970 med ett utav ramminnena osv men det hjälpte inte. Testade också att trycka på MemOk knappen men det hjälpte inte heller :/
Jag hittade det du skrev om att uppdatera BIOS, men hur ska jag använda det? Ska jag koppla hårddisken till en annan dator och installera det där?

Permalänk
Medlem

felet kan vara intel Core i5 4460 processorn är Haswell ,och kräver z97 chipset. eller får du/ni göra en bios flash med nyaste bios som stöder den.

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

felet kan vara intel Core i5 4460 processorn är Haswell ,och kräver z97 chipset. eller får du/ni göra en bios flash med nyaste bios som stöder den.

Där kan du nog ha rätt. Är fel chipset något som kan skapa ett sånt här problem?

Permalänk
Medlem

Har exakt samma problem, dock med z97-e och i5 4690k http://www.sweclockers.com/forum/trad/1380940-uppgraderade-ko...

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 Ash | Corsair SF750 | Nvidia GeForce RTX 3080 Ti Founders Edition
AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix B550-I Gaming | Alpenföhn Blackridge (NF-A12x15 Chromax)
Corsair Vengeance LPX 32gb @ 3600Mhz | MP600 Pro 2TB + 970 Evo Plus 1TB

Samsung Odyssey G7 27" | Razer Deathadder Elite | GMMK Pro Olivia / Ikki68 Dreamscape | Steelseries Arctis 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Etnojz:

Där kan du nog ha rätt. Är fel chipset något som kan skapa ett sånt här problem?

Nej, det är inget fel på ditt chipset på moderkortet,utan att bios behöver nytt bios update
en bios update skulle fixa detta problem för dig, samma med Intel core i7 5775c "Broadwell" den skulle funka på ett z87 chipset om nytt bios var installerad men får och vara säker ha ett moderkort med Z97 redan från start vid nyare processorer.

andra fel kan vara att vissa moderkorts märken inte stöder nyaste Gtx 970 korten och behöver ochså nyaste bios för erat moderkort, kända märken som mest krånglar är Gigabyte vad jag vet om. haft liknande problem med mina saker. jag hade innan, Gigabyte UD3 Socket 2011, med orginal bios på moderkortet, samt en 3930K Processor installerad, och ett Evga Gtx titan den gamla versionen. jag fick ingen bild och jag felsökte och, provade med andra grafikkort där kom felet fram " Fick göra Bios update " sedan funkade gtx titan kortet o allt var frid o fröjd

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Skrivet av Etnojz:

Ja, jag hade samma problem med min dator eftersom mitt moderkort gjordes för SB-E processorer men jag skaffade en IB-E processor så bioset behövdes uppdateras innan datorn funkade.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Etnojz:

Jag testade att boota upp utan 970 med ett utav ramminnena osv men det hjälpte inte. Testade också att trycka på MemOk knappen men det hjälpte inte heller :/
Jag hittade det du skrev om att uppdatera BIOS, men hur ska jag använda det? Ska jag koppla hårddisken till en annan dator och installera det där?

Nej du måste sätta i en äldre processor i moderkortet som nuvarande bios stödjer, uppdatera biosen och sen sätta i din nya.

Du använde distanserna mot chassit när du monterade mobot va?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

På nyare moderkort kan man flasha bios utan att ha Processor och minnen installerad lägg nya bios filen på ett usb minne o gör det. oftast talar moderkortet om när bios flashen vart lyckad *

som denna video visar

https://www.youtube.com/watch?v=oyK5RsFiPXw

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

På nyare moderkort kan man flasha bios utan att ha Processor och minnen installerad lägg nya bios filen på ett usb minne o gör det. oftast talar moderkortet om när bios flashen vart lyckad *

som denna video visar

Nice, vet du om funktionen finns på lägre chipset med och på andra tillverkare än gigabyte?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Nice, vet du om funktionen finns på lägre chipset med och på andra tillverkare än gigabyte?

vet ej borde stå på doms hemsida verkar vara fint o kunna göra så. synd mitt kort inte kan göra så har Asus x79 deluxe

hmm Q-flash borde finnas på dom nyaste tycker jag allså z87/z97 korten

läser lite om trådskaparens moderkort verkar inte det

BIOS
64 Mb Flash ROM, UEFI AMI BIOS, PnP, DMI2.7, WfM2.0, SM BIOS 2.7, ACPI 5.0, Multi-language BIOS,
ASUS EZ Flash 2, ASUS CrashFree BIOS 3, My Favorites, Quick Note, Last Modified log, F12 PrintScreen, F3 Shortcut functions, and ASUS DRAM SPD (Serial Presence Detect) memory information

Nyaste bios är Version 2103

hela listan över alla stöd för processor finns här https://www.asus.com/se/Motherboards/Z87A/HelpDesk_CPU/

med stöd för i5-4460 från bios 1802

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

vet ej borde stå på doms hemsida verkar vara fint o kunna göra så. synd mitt kort inte kan göra så har Asus x79 deluxe

hmm Q-flash borde finnas på dom nyaste tycker jag allså z87/z97 korten

Hittar inget stöd för det på ASUS Z87-A.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArKAN:

Hittar inget stöd för det på ASUS Z87-A.

ja det var synd bästa nog är o ha en äldre processor liggnas, som man kan byta när ni ska göra bios flash

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Eller köpa Z97 moderkort

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArKAN:

Eller köpa Z97 moderkort

hittade ett Z97 kort med stöd för Q-Flash tror alla gigabytes kort stöder det Woooot !!!

https://www.komplett.se/gigabyte-ga-z97x-gaming-3-socket-1150...

https://www.komplett.se/gigabyte-ga-z97x-ud3h-socket-1150/815...

Hårdrdvaruegenskaper Q-Flash, Intel Extreme Memory Profile-stöd (XMP), NVIDIA 2-way SLI Technology Support, On/Off Charge, Intel Smart Response Technology, Fanless Design Heatsink, AMD CrossFireX-tekniksupport, AMD 3-way CrossFireX-tekniksupport, Intel Rapid Start Technology, Intel Smart Connect Technology, GIGABYTE OPT Fan Support, GIGABYTE AMP-UP Audio, GIGABYTE Smart Switch

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Nej du måste sätta i en äldre processor i moderkortet som nuvarande bios stödjer, uppdatera biosen och sen sätta i din nya.

Du använde distanserna mot chassit när du monterade mobot va?

Skrivet av pytonOrm:

som denna video visar

Min gamla processor har inte samma socket som mitt nuvarande moderkort, så att byta till det gamla går ej :/ Det moderkortet som sitter i nu har jag haft i nått år nu fast aldrig använt, så om jag behöver köpa ett nytt som qflash funkar på så gör jag nog det. Vad tycker ni att jag ska göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Etnojz:

Min gamla processor har inte samma socket som mitt nuvarande moderkort, så att byta till det gamla går ej :/ Det moderkortet som sitter i nu har jag haft i nått år nu fast aldrig använt, så om jag behöver köpa ett nytt som qflash funkar på så gör jag nog det. Vad tycker ni att jag ska göra?

Köpa nytt moderkort alla Gigabytes kort verkar ha Q-flash för o vara säker

ett gott råd är när du är redo beställa det kortet du ska ha, är att ladda ner nyaste bios för den och lägg på en usb minne

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om det är möjligt att enkelt byta moderkort till ett med z97 chipset så skulle jag göra det. annars fråga runt om kompisar/bekanta har en cpu liggandes som passar. Alt fråga butiken där du köpte om dom kan flasha om bioset åt dig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

ett gott råd är när du är redo beställa det kortet du ska ha, är att ladda ner nyaste bios för den och lägg på en usb minne

Skrivet av ArKAN:

Om det är möjligt att enkelt byta moderkort till ett med z97 chipset så skulle jag göra det. annars fråga runt om kompisar/bekanta har en cpu liggandes som passar. Alt fråga butiken där du köpte om dom kan flasha om bioset åt dig.

Jag köpte moderkortet från Inet så jag hör väl av mig till dom om det. Annars köper jag detta (http://www.inet.se/produkt/1903027/gigabyte-ga-z97x-gaming-3) som pyton länka

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

Ja asso gigabytes flash heter Q-flash, tror Q-flash är gigabytes namn på saken och heter eventuellt ngt annat på andra tillverkares mobos fast de har samma funktion.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

http://www.asus.com/microsite/2014/MB/New_4th_gen_Intel_proce...

USB Bios Flashback kallas ASUS variant. men som sagt ASUS Z87-A har ej stöd för detta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har nu köpt det moderkortet som jag länkade och satte i det idag, men problemet kvarstår :/ Samma problem som förut, ingen skillnad. Har dock inte testat utan grafikkort osv med detta moderkortet i men det borde jag väl inte behöva? Ska jag försöka med det Q-Flash nu ändå om det har med BIOS o göra?

Permalänk
Medlem

Lägg upp bild över moderkortet med allt inkopplat så vi kan spana efter ev felkopplingar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElvanX:

Lägg upp bild över moderkortet med allt inkopplat så vi kan spana efter ev felkopplingar.

Kanske inte är den bästa bilden men det får duga. Är ganska säker ändå på att allt sitter rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:
Skrivet av stimpen:
Skrivet av ArKAN:

Har nu testat att flasha biosen men när jag startade datorn utan minnena och med usb-minnet i stängde den av sig själv efter ca 10 sek och startade om. Är det något jag behöver göra med filerna på usb-minnet? Jag extracta filen på usb-minnet och lät det va så. Har ingen aning vad jag ska göra nu :/

Permalänk
Medlem

Jag skulle koppla bort allt utom atx 24+8pins, cpu och en ramsticka i sloten längst bort, dvs alla sata, usb3 kablar pci kort etc. och kolla om den bootar up. annars ta ur grafikkort och testa med integrerade. kan likväl vara nått annat som är anslutet till moderkortet som kortsluter och datorn vägrar boota.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ang att flasha nyare bios utan cpu så funkar det endast på X99 moderkort från Gigabyte. Qflash plus heter den funktionen. http://www.gigabyte.se/MicroSite/372/images/safe.html står om det där.

Visa signatur