Nikon D5200, bra eller dåligt köp?

Permalänk
Avstängd

Nikon D5200, bra eller dåligt köp?

Igår köpte jag en Nikon D5200 i väldigt fint skick, men jag är nybörjare gällande systemkameror och kan inte så mycket. Jag gav 2.000 kr för den med medföljande 18-55mm objektiv.

Kameran verkar riktigt bra hittills, visst borde den vara värd pengarna jag gav för den? Hade först funderat på en canon 550D, men valde den här istället då det var en kompis som sålde den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emmet45:

Igår köpte jag en Nikon D5200 i väldigt fint skick, men jag är nybörjare gällande systemkameror och kan inte så mycket. Jag gav 2.000 kr för den med medföljande 18-55mm objektiv.

Kameran verkar riktigt bra hittills, visst borde den vara värd pengarna jag gav för den? Hade först funderat på en canon 550D, men valde den här istället då det var en kompis som sålde den.

Det var riktigt bra köp skulle jag säga. Lite avis måste jag säga
Däremot kan det var värt att införskaffa något typ 35 eller 50mm objektiv. Det finns rätt bra fasta som inte kostar så mycket. Tyvärr är de billiga nikon-objektiven rätt mycket dyrare än canons instegsvarianter. Antar att det finns adaptrar, men har ingen erfarenhet av det. Jag tänker att om du vill komma så billigt undan som möjligt, så kanske det är något du ska titta på.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Det var riktigt bra köp skulle jag säga. Lite avis måste jag säga
Däremot kan det var värt att införskaffa något typ 35 eller 50mm objektiv. Det finns rätt bra fasta som inte kostar så mycket. Tyvärr är de billiga nikon-objektiven rätt mycket dyrare än canons instegsvarianter. Antar att det finns adaptrar, men har ingen erfarenhet av det. Jag tänker att om du vill komma så billigt undan som möjligt, så kanske det är något du ska titta på.

Nja inte så stor skillnad tar vi t ex 50/1,8 så kostar canons 1 299 och Nikons 1 490 på cyberphoto och vill man ha 50/1,4 kostar båda 3 490.

För övrigt har du fått väldigt mycket kamera för de pengarna och det är en riktigt bra första kamera. Kan också rekommendera att köpa ett fast objektiv.

Något du ska tänka på är att det sitter en APS-C sensor i d5200 som är lite mindre än "fullformat". Det gör att du får räkna om med en faktor 1,5 på objektiven. Vilket gör att ditt objektiv motsvarar ca 27-80 mm.

Sen rekommenderar jag dig att börja experimentera med manuella inställningar direkt, iaf bländarprio som styr skärpedjupet och slutarprio som styr slutartiden och avgör hur snabba rörelser du lyckas "frysa" i bilden.

Lycka till med fotandet!

Permalänk
Medlem

Jag tycker du ska fota loss med kitojektivet ett tag innan du köper massa nya prylar.
Visst kan exempelvis ett fast normalobjektiv vara trevligt och användbart, men det är ju inte säkert att det är det som DU kommer att använda mest. Du kanske känner att du hellre skulle vilja ha ett makroobjektiv eller en vidvinkel och då är det ju bättre att lägga pengarna där istället.

Skrivet av Chibariku:

Något du ska tänka på är att det sitter en APS-C sensor i d5200 som är lite mindre än "fullformat". Det gör att du får räkna om med en faktor 1,5 på objektiven. Vilket gör att ditt objektiv motsvarar ca 27-80 mm.

Varför ska hen tänka på det?

Om man är nybörjare och inte har fotat med småbild innan så har man ju inte någon erfarenhet av småbild och behöver ju inte någon referens till det.
Det är ju bara om man behöver jämföra kameror med olika sensorstorlek som det är användbart att räkna om mha cropfaktorn. Eg hade det ju dock varit bättre om man angav bildvinkel istället för brännvidd. Då hade man inte behövt räkna om det.

Permalänk
Medlem

@dumbo: Ville bara ge ett tips eftersom det där förbryllade mig mycket i början när man skulle välja objektiv. Hade då en d3100 och tyckte det inte stämde alls med de guider jag läste.