Felsökning: Datorn laggar när jag tabbar ur spel och börjar surfa/scrolla på hemsidor osv.

Permalänk

Felsökning: Datorn laggar när jag tabbar ur spel och börjar surfa/scrolla på hemsidor osv.

Tjena!

jag har byggt ihop exakt den här datorn fast med annat chassi: https://www.inet.se/produkt/1517097/taurus-overkill-gtx-1080#...

Datorn är perfekt ihopsatt och kabeldragningen är i världsklass, ihop satt av en IT snubbe.
Mitt största problem är att när jag t.ex spelar World of Warcraft eller egentligen vad som helst och tabbar ur ett spel och går in på en hemsida (som typ nu och skriver det här) så laggar min dator typ, vad beror detta på? T.ex tar det lång tid att öppna flera flikar samtidigt eller att scrolla ner på hemsidan tar oerhörd tid? Behöver jag uppdatera mitt BiOS för att min CPU ska börja visa vad den går för eller och vilka typ av software rekommenderar ni att man använder sig utav för att tweaka systemet? Jag har uppdaterat Grafikkortet iaf.
Spontant känns det helt skit att lägga 17k på en dator som knappt känns som en upgrad jämfört med min gamla burk som kosta 10 för 3 år sen.

Tacksam för hjälp..

§3.1
Permalänk
Medlem

Standard fråga: Du har kopplat in skärmen i grafikkortet och inte i moderkortet?

Permalänk
Medlem

Det är ju bra att beskriva vad du menar med 'laggar min dator typ'. Vad exakt är det som händer?

Händer det enbart när du spelar samtidigt eller händer det hela tiden?
Tar det alltid lång tid att öppna flera tabbar eller bara när du spelar?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheddarjoe:

Behöver jag uppdatera mitt BiOS för att min CPU ska börja visa vad den går för eller

Nej. Pro tip är att ge fan i BIOS så länge ingen komponent fungerar fel, har du ett BIOS som din CPU inte spelar ihop med kommer du inte så långt att du stör dig på en webläsare.

Skrivet av cheddarjoe:

och vilka typ av software rekommenderar ni att man använder sig utav för att tweaka systemet?

Ingen alls egentligen, UEFI har alla funktioner du behöver/vill ha och ger lite bättre kontroll på grejer. Inlärningskurvan är ett faktum men det är inget någon timme eller två på Youtube inte kan ordna.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Inaktiv

God morgon!

Nu behöver jag ställa massa frågor så att jag kan förstå lite mer hur problemet orsakar för dig.
Som ovan skrev, rör inte bios än så länge tro mig kommer inte mycket till hjälp där.
Men jag kan starkt!! Rekommendera att du formaterar om disken och gör en ren installation trots att du kanske har gjort det.
Inte så jobbigt och det tar inte så lång tid. Är felet kvar så då måste du testa dig fram med minnen och cpu, Kanske till och med att gå igenom alla kabeldragning igen tyvärr.

Men börja med att göra en ren installation av OS.

Kan notera att jag hade någon liknade problem då min dator frös fast mitt i spel. Jag var tvungen och starta om datorn. Då menar jag allt
frös fast musen, spelet, ljudet allt möjligt. Jag löste problemet efter 1år genom att överklocka min cpu och allt löste sig konstigt nog.
Men nu säger jag inte att du ska göra det du har en ny cpu som sagt.

Permalänk
Skrivet av olssn:

Standard fråga: Du har kopplat in skärmen i grafikkortet och inte i moderkortet?

Kan jag "se" om jag gjort detta i datorn på något sätt? Typ någon inställning eller så?

Permalänk
Skrivet av Elghinnarisa:

Det är ju bra att beskriva vad du menar med 'laggar min dator typ'. Vad exakt är det som händer?

Det är min CPU som krånglar, jag kan se detta i aktivitetshanteraren

Permalänk
Skrivet av Elghinnarisa:

När jag spelar och tabbar (kör windowmode på spelet så att jag kan tabba på en sekund och kolla nätet typ). T.ex så laggar det nu när jag skriver texten kommer med 0.5 sec fördröjning..

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheddarjoe:

Kan jag "se" om jag gjort detta i datorn på något sätt? Typ någon inställning eller så?

Titta bakom datorn så ser du ifall du har kopplat in sladden i moderkortet eller i grafikkortet. Utifrån det du har skrivit i övrigt om datorn så låter det som att du eventuellt har värmeproblem, vad har du för temperatur på processorn?

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [LG Ultragear 27GP850 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Glorious Model O White] [Epos H3PRO]

Permalänk
Medlem

Hmm, har du slagit av alla power-saving funktioner i windows?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av anon254573:

God morgon!

Nu behöver jag ställa massa frågor så att jag kan förstå lite mer hur problemet orsakar för dig.
Som ovan skrev, rör inte bios än så länge tro mig kommer inte mycket till hjälp där.
Men jag kan starkt!! Rekommendera att du formaterar om disken och gör en ren installation trots att du kanske har gjort det.
Inte så jobbigt och det tar inte så lång tid. Är felet kvar så då måste du testa dig fram med minnen och cpu, Kanske till och med att gå igenom alla kabeldragning igen tyvärr.

Men börja med att göra en ren installation av OS.

Kan notera att jag hade någon liknade problem då min dator frös fast mitt i spel. Jag var tvungen och starta om datorn. Då menar jag allt
frös fast musen, spelet, ljudet allt möjligt. Jag löste problemet efter 1år genom att överklocka min cpu och allt löste sig konstigt nog.
Men nu säger jag inte att du ska göra det du har en ny cpu som sagt.

Jag har redan gjort detta före jag skapade tråden, glömde nämna det!

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Hmm, har du slagit av alla power-saving funktioner i windows?

Ja, jag har prövat alla har nu "balanserad"

Permalänk
Skrivet av bluppblupp:

Titta bakom datorn så ser du ifall du har kopplat in sladden i moderkortet eller i grafikkortet. Utifrån det du har skrivit i övrigt om datorn så låter det som att du eventuellt har värmeproblem, vad har du för temperatur på processorn?

Hur ser jag detta?

Permalänk
Skrivet av cheddarjoe:

Hur ser jag detta?

Hwmonitor brukar jag använda för att se temperaturerna på cpun

ladda hem programmet och sen så startar du det och låter det vara igång medans du spelar eller något som använder cpun

Visa signatur

Mobo: Gigabyte Z790 Gaming X AX
CPU: Intel Core i5 14600K Stock
RAM: PNY XLR8 Mako 32GB (2x16GB) 6000Mhz
GPU: 2080Ti ROG STRIX GAMING OC (ska bytas på 5 serien)
If There Is No Games, Then It Is No Life

Permalänk
Medlem

Vissa spel sätter sig i någon form av background mode och sänker sin FPS när man tabbar ut, ibland smittar det av sig till annat. Dock har jag endast varit med om det med Steam-spel/chat kombinationen. Men finns det någon frame rate limiter i WOW när man tabbar ut, prova ta bort den och se vad som händer.

Permalänk
Skrivet av DreinLifeOfYou:

Hwmonitor brukar jag använda för att se temperaturerna på cpun

ladda hem programmet och sen så startar du det och låter det vara igång medans du spelar eller något som använder cpun

Så, jag testar och tar en print över allting nu, återkommer strax

Permalänk

Sidofråga, är det viktigt att chassit sitter på? Jag tänker att fläktarna blir meningslösa om inte chassit är förslutet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheddarjoe:

Hur ser jag detta?

jösses, kolla på baksidan av datorn, sitter sladden i samma område som dina usb portar, eller sitter dom längre ner? se bifogad bild.

Mobo=moderkort
GPU=grafikkort

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk

@DreinLifeOfYou: Grafikkortet ligger och tuggar på 84 grader celcius

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheddarjoe:

@DreinLifeOfYou: Grafikkortet ligger och tuggar på 84 grader celcius

Det låter varmt, Snurrar fläktarna på det?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk

@Haptic: Hahaha tack för illustrationen, jag har kopplat rätt!

Permalänk

@Haptic: Så in i helvete, låter som ett mindre kraftverk

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheddarjoe:

@swehunter2000: Så in i helvete, låter som ett mindre kraftverk

Då är risken att dens kylare inte sitter riktigt. Detta bör vara ett garantiärende. Vill du ladda upp en screenshot på hur HWmonitor ser ut för dig?

Visa signatur

Permalänk
Permalänk
Skrivet av Haptic:

Då är risken att dens kylare inte sitter riktigt. Detta bör vara ett garantiärende. Vill du ladda upp en screenshot på hur HWmonitor ser ut för dig?

Se ovanför!

Permalänk
Medlem

grafikkortet jobbar på 100%, vad har du igång? 83 är högt, men det är ingen fara för grafikkortet, den har dessutom inte dragit upp fläkthastigheten på max, så det finns lite spelrum. Så det måste vara något annat fel.

Är datorn alltid seg, eller bara när du har ett spel på och har tabbat ut?

Visa signatur

Permalänk

Låter som ett överhettningsproblem.

nu utgår jag ifrån WOW i mina frågor, mest då jag själv har lite intressanta problem där.
då och då i wow, när jag tabbar ut etc, så kan processorn gå ner i "sparläge" på min 6600K, så går den ner i viloläge med 800Mhz, vilket ger rätt rejälja FPS drops, löser sig när jag tabbar in och ut igen.

När du spelar wow, vilket temp har du på CPU och GPU då?

räknar med att du kör med 10 i grafikinställningarna i wow?

Mitt system (se sign) kör på 8a, med Vsync, och håller processorn runt 45-50 grader och grafikkort mellan 45-50 också, med två frontfläktar och en ut.

släpper jag lös Vsync så kör den iväg på ca 150fps och då drar tempen iväg till ca 60-65 på processor och 70 på grafikkort, det med en klockad CPU, så har du något att jämnföra med.

Allt kyls av corsair sp120 pwm quiet edition, så inga högprestanda fläktar utan tysta.

men se om du kan se om processorn klockar ner sig i "sparläge", jag kollar på det via AIsuite som är till för mitt moderkort, men går via HWmonitor etc att se.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Skrivet av Haptic:

grafikkortet jobbar på 100%, vad har du igång? 83 är högt, men det är ingen fara för grafikkortet, den har dessutom inte dragit upp fläkthastigheten på max, så det finns lite spelrum. Så det måste vara något annat fel.

Är datorn alltid seg, eller bara när du har ett spel på och har tabbat ut?

Den flyter jättebra i själva spelet men det är just multitaskingen att ha chrome öppet samtidigt som jag upplever enormt lagg (se bild: http://imgur.com/a/Zk6gn ). Om jag ska beskriva lagget? Varje tangent som jag trycker ner kommer i en slinga efteråt, när jag scrollar ner på hemsidor är det oerhört segt och tar lite tid. När jag ska öppna en ny flik tar det flera sekunder innan något händer ens.

Permalänk
Skrivet av alex_farnstrom:

nu utgår jag ifrån WOW i mina frågor, mest då jag själv har lite intressanta problem där.
då och då i wow, när jag tabbar ut etc, så kan processorn gå ner i "sparläge" på min 6600K, så går den ner i viloläge med 800Mhz, vilket ger rätt rejälja FPS drops, löser sig när jag tabbar in och ut igen.

Mitt system (se sign) kör på 8a, med Vsync, och håller processorn runt 45-50 grader och grafikkort mellan 45-50 också, med två frontfläktar och en ut.

släpper jag lös Vsync så kör den iväg på ca 150fps och då drar tempen iväg till ca 60-65 på processor och 70 på grafikkort, det med en klockad CPU, så har du något att jämnföra med.

Allt kyls av corsair sp120 pwm quiet edition, så inga högprestanda fläktar utan tysta.

men se om du kan se om processorn klockar ner sig i "sparläge", jag kollar på det via AIsuite som är till för mitt moderkort, men går via HWmonitor etc att se.

Låter ju som något som faktiskt kan stämma för min del, men jag är ungefär lika bra på datorer som Glenn Hysén på en isbana... hur ska jag kolla detta via Hwmonitor?

Permalänk
Skrivet av alex_farnstrom:

Jag har nivå 7 grafikinställningen (Det står att det är recommended), min temp har jag bifogat över när jag har igång spelet.