Tar mobil teknik över?

Permalänk

@Mizzarrogh: Av samma anledning till att stationära datorer kommer att finnas om många år: Bekvämlighet. Folk som föredrar dem kan inte med att använda något annat.

Permalänk
Skrivet av toobypls:

Jag ser det självklart som att problemet kan gå åt båda hållen, beroende på om gränssnittet är anpassat till mobil eller desktop. Men ja, jag skulle säga att ett mobilanpassat gränssnitt är ju mycket mer hanterbart och därför mindre problematiskt på en desktop-dator.

Se sl.se till exempel. Känns som att deras sida är väldigt anpassad till mobil/platta (responsiv design), men det går ändå att navigera med dator eftersom (och här tror jag det handlar om personlig preferens, "dagens ungdom" vs "oss gamlingar") man har mycket högre precision med mus/tangentbord och större skärmar, därav är man mindre begränsad än de fall där det är tvärtom.

Kommer tyvärr inte på något bättre exempel.

Rese-sajter är nog inget man väntar sig ska ha uttryckligt stöd för PC/Webbläsare då folk som är ute och reser helt enkelt endast har tillgång till telefon.

Permalänk
Avstängd

Jag tror mobilen tar över en del saker som sociala medier osv och funkar för min del som nödlösning till ganska mycket och man ser att ganska många går från laptop till att bara köra mobil och dom har bra prestanda och känns rappare än billiga laptops i mycket

Men ska man skriva mycket text är mobilen kass och en dator är mer multifunktionell och kan optimeras efter behov och är mycket en mobil kan ta över med ett externt tangentbord och köra den mot en skärm eller tv tex men man kommer inte nå pc/laptop prestanda som oftast är ett effektivare verktyg till tyngre arbeten samt spel som mobiler är rätt kass på så nog kommer datorer ha en plats i framtiden även om prestandan närmar sig low end pc hårdvara

Ser man på framtiden så är väll problemet watt för mobila enheter även om det är förfinad teknik och man kan göra "allt" med dom kommer dom aldrig nå pc prestanda men kan se att även pc krymper och vi går tillbaks till mer integrerade kretsar där gpu är integrerad med cpu och ram + ssd kan integreras till mer enkorts datorer som presterar rätt bra typ en nuc på anabola och det är så tekniker kommer mötas men pc kommer alltid ha tronen i highend kategorin

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

@VadSaDu: Jag köpte inte heller mitt Windows 10 direkt från Microsoft.Så ja, det är billigare än *Box.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DesktopUser:

@anders190: Tittade på sidan. Bara fotona fick skepsisen att dyka upp i en ny våg. Enheter som dessa skulle jag bara få ont i huvudet av. Jag saknar djupseende och jag föredrar en riktig skärm och jag vill ha FULL uppsikt vad som pågår runt omkring. OK om man kan installera Windows 10 på en telefon eller Radpberry Pi OCH kunna köra en gammal 21 bitars 3d Studio Max eller nåt annat "Gammalt", så länge jag kan det så är det OK. Men som sagt är skärmar och tangentbord nyckeln. Så länge man tillåts en riktig 21-tums skärm och ett klassiskt "IBM-PC" tangentbord med mus är allt OK oavsett hårdvara.

https://www.theverge.com/2017/12/5/16734402/windows-10-arm-sn...

Så här ser några av de som utannonserats ut. Som användare bör man inte märka någon skillnad. Brutal batteritid som bara lär bli bättre. Finns inget som utesluter att stationära modeller dyker upp men tillverkarna satsar inledningsvis där marknaden är som störst.

Med lite tur får vi kanske även se en satsning på kraftfullare SoCar för att driva dessa system också. Tillverkarna kommer kräva bättre komponenter och alla ARM-tillverkare kommer vilja ha sin del av denna marknad.

Spännande tider framför oss.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@anon5930: Det betyder ju att det kommer att fortsätta som förut, och i så fall kommer moderkort att finnas som alltid innan, om det är i9 eller ARM har ingen betydelse, bara man kan köra program skrivna för Windows NT 5.0 eller NT5.1 x86. Och vad är SoCar? Jag googlade men det enda som kom upp var ett oljebolag i Arizona, USA

Permalänk
Medlem

Vi PC Aficionados är helt enkelt framtidens Audiofiler! Ett speciellt sofistikerat folk! vanligt folk kör på kassettdäck/bergsprängare eg Mobil vi PC filer föredrar den fina stereoanläggningen med ett par fina lurar och ett glas fint vin, kanske cigarr i andra handen... kanske framtidens PC handlare är som dagens Hifi Klubben!

Hoppas ni förstod min allegori !

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Jag saknar MSN,. Har provat Skype men fattar inte, haha.

Ska man sakna något så är det ICQ, bästa IM ever.

Permalänk
Skrivet av Joakim Ågren:

Vi PC Aficionados är helt enkelt framtidens Audiofiler! Ett speciellt sofistikerat folk! vanligt folk kör på kassettdäck/bergsprängare eg Mobil vi PC filer föredrar den fina stereoanläggningen med ett par fina lurar och ett glas fint vin, kanske cigarr i andra handen... kanske framtidens PC handlare är som dagens Hifi Klubben!

Hoppas ni förstod min allegori !

Jo men det är nog inte så bra att jämföra med alkohol ock tobak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DesktopUser:

Jo men det är nog inte så bra att jämföra med alkohol ock tobak.

Jag jämför inte med alkohol och tobak utan med den fina stereoanläggningen med fina lurar. Poängen med mitt inlägg var att måla upp en klassisk stereotyp-bild av en överklassig audiofil som sittandes i en fin fåtölj med vinet och cigarren i handen avnjutande sin musik i "fin-anläggningen" för att förstärka bilden av att det här med att hålla på med stationära datorer och bygga dem själv kanske kommer att vara en lika exklusiv nischad klubb i framtiden. Jag hoppas att det inte riktigt blir så men finns risk för det!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version