Alla fyndtips från mellandagsrean

Har gjort ett spel, "DarkStar" twin-stick ARPG

Permalänk
Medlem

Har gjort ett spel, "DarkStar" twin-stick ARPG

Införskaffade GameMaker Studio Professional när det erbjöds som HumbleBundle nån gång runt 2015. Lekte runt en del, gjorde tutorials och så vidare i några veckor innan jag började jobba på ett "projekt".

Det blev ett ARPG-liknande spel med "twin-stick" (tangentbord+mus) kontroller för att mörda och undvika sina fiender. Höll på med det i kanske 3 månader eller så under en period när jag var arbetslös. Slutförde under den tiden vad jag skulle uppskatta till säkert minst 75% av spelet. Efter att jag fick jobb och andra saker för mig så lades dock det hela på is en längre period. För cirka ett år sen så öppnade jag åter GameMaker och började slutföra det jag påbörjat.

Nu skulle jag vilja hävda att det är hyfsat klart. Är väl kanske inte världens vackraste spel, men tycker ändå det är hyfsat kul. Kanske representativt för vad en ensam person kan åstadkomma på någon månad utan tidigare erfarenhet av programmering eller konstnärsskap. Möjligen är det kanske lite i svåraste laget, trots ett nu tillagt "easy mode". Det är möjligt att gå runt svårighetsgraden lite genom att "grinda" kistor, eller göra "chest-runs". Dvs. starta ett spel, springa till närmaste kistan och se vad man får för drop, och repetera tills man får vettigt vapen+rustning.

Nåjo, fritt fram att testa för den som är sugen, det är gratis: https://olga32.itch.io/darkstar

Credits till min bror för musiken.

Feedback och kommentarer är välkomna!

Lite gameplay:

Bonus:
Om någon verkligen inte gillar sig själv så kan man prova på ett av spelen jag lyckades tillverka i GameMaker innan jag började på ovan nämnda projekt. Sopel finns att hämta här: https://olga32.itch.io/sopel

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem

Wow! Ser riktigt roligt ut. Bossfighten mot grisen var underbar!
Imponerande vad mycket du lärt dig på kort tid.
Detta testar jag så fort jag kommer hem från semestern

Permalänk
Medlem

Ser kul ut ska prova senare idag.