Önskar hjälp med tv-val! Samsung Ru8, Q60r eller Q70r

Permalänk

Önskar hjälp med tv-val! Samsung Ru8, Q60r eller Q70r

Hej!
Jag är en rätt oteknisk tjej meeeen som gärna grottar ner mig i elektronik, och fastnar där... för evigt 😒

Jag är på jakt efter en 55" tv. Jag ser bara på film, serier, streamar netflix, viaplay, cmore, ev youtube. Kollar analog tv nån gång i månaden. Lägenheten är på första plan och det är comhem med modem (heter det fortfarande så? ) som gäller. Rummet är ett vardagsrum med normalt ljusinläpp. Bryr mig mer om bild än ljud.

Jag har råd att köpa en tv för högst 9000 -10 000 nuläget, helst mindre såklart.
Säljare älskar mig som kund då jag uppenbart inte är superkunnig.

Har efter besök till elgiganten förstått att modeller akutella för mig är:
Samsung ru8005
Samsung q60r
Samsung q70r

Dessutom vill de sälja på mig ett inställningspaket för 1000:- som jag "måste ha för att få ut maximalt av tvn"

1- med mina behov, vilken tv rekommenderar ni? Ä det någon egentlig skillnad mellan dessa 3?
2- borde jag ta ett inställningspaket som de säger?
3. Är det väldigt dåligt med miljöklass B på tv?

Reserverar för att jag eventuellt låter korkad. Dumförklaringar undanbedes.
Tacksam för hjälp ❤❤❤

Permalänk
Medlem

Strunta i mersäljsförsöken så som försäkring, inställningspaket osv.

@laxpudding vet mer om TV-modellerna.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Inaktiv

@Sophieannasoder:
Välj den billigaste modellen (av de nämnda) och strunta i säljarens merförsäljning!
MIljöklass B bör inte vara något du ska hänga upp dig på!

Permalänk
Medlem

Q modellerna är bättre än RU8 och den bästa av dom är givetvis Q7 och sen så ska du strunta i "optimering" av bilden då det är BS. Försäkring är egentligen bara bra om man har småbarn annars är nog risken att man tar sönder den ganska liten

Permalänk
Bildexpert 📺

@Sophieannasoder: Har en komplett genomgång på 19 sidor över TV-utbudet här. Sida två går igenom Samsungs utbud och som skrivet är det Q70R som är den bättre modellen på alla sätt.

Du ska inte betala för el-gigantens "inställningar". Det som kan vara av värde att betala för är en kalibrering där det individuella exemplarets avvikelser från färgstandard minimeras. Då ska det följa med en mätrapport som beskriver detaljerat med grafer vad som gjorts med just ditt exemplar. Ska se ut ungefär som mina mätgrafer, alltså den typ av grafer jag presenterar här: https://www.sweclockers.com/test/29082-samsung-c49rg90-superb...

Mig veterligen är det ingen på el-giganten som utför dylikt, utan de försöker locka av dig pengar på att falseligen hävda att det de ger är en kalibrering.

Men om du vill ha "tips på inställningar" räcker det med att googla och läsa kvalificerade tester av TV:n

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sophieannasoder:

Hej!
Jag är en rätt oteknisk tjej meeeen som gärna grottar ner mig i elektronik, och fastnar där... för evigt 😒

Jag är på jakt efter en 55" tv. Jag ser bara på film, serier, streamar netflix, viaplay, cmore, ev youtube. Kollar analog tv nån gång i månaden. Lägenheten är på första plan och det är comhem med modem (heter det fortfarande så? ) som gäller. Rummet är ett vardagsrum med normalt ljusinläpp. Bryr mig mer om bild än ljud.

Jag har råd att köpa en tv för högst 9000 -10 000 nuläget, helst mindre såklart.
Säljare älskar mig som kund då jag uppenbart inte är superkunnig.

Har efter besök till elgiganten förstått att modeller akutella för mig är:
Samsung ru8005
Samsung q60r
Samsung q70r

Dessutom vill de sälja på mig ett inställningspaket för 1000:- som jag "måste ha för att få ut maximalt av tvn"

1- med mina behov, vilken tv rekommenderar ni? Ä det någon egentlig skillnad mellan dessa 3?
2- borde jag ta ett inställningspaket som de säger?
3. Är det väldigt dåligt med miljöklass B på tv?

Reserverar för att jag eventuellt låter korkad. Dumförklaringar undanbedes.
Tacksam för hjälp ❤❤❤

1: Har du funderat på Oled? Personligen tycker jag att de ger betydligt bättre bild än Samsungs Qled, värt att spana in i Elgigantens butik iallafall. https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5180375

2:Kalibreringarna de erbjuder är samma som kejsarens nya kläder, det är någon random anställd som godtyckligt ställer in den åt dig.

Riktig kalibrering kräver annat krut i geväret, då har man en apparat till sin hjälp.

3:Försäkringar tecknar du via ditt försäkringsbolag, inte via Elgiganten.

Deras villkor i det finstilta brukar allt som oftast vara att "ja men eftersom det inte var månljus den 24e September, så får vi anta att solen var släckt då, vilket gjorde att vi inte kunde vattna våra blommor den natten, och då kunde isbjörnarna inte simma, och därför så gäller inte din försäkring"

Lite så, vet själv det där efter att i mina yngre dagar varit korkad nog att ta deras "försäkring."

4: Nej det är inte dåligt, det betyder bara att den drar några enstaka watt mer än en A klassad modell.

TVn skall i princip behöva hålla resten av ditt liv för att du skall märka det på elräkningen.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Ett exempel på en sida där du kan se kalibrering av en specifik modell.

https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/q70-q70r-qled/setti...

När du väl valt modell kan du söka upp relevanta sidor.

Visa signatur

R7 2700, X470 Aorus G5, 16GB, RTX4060Ti, RM750x, Phanteks P400S, CQ32G1 32" 1440p@144Hz
i7 9700, Z390 Gaming X, 32GB, RTX2060, Phanteks 300, S70A 27" 4K@60Hz
i3 9100F, Z390-i Aorus Pro, 16GB, GTX1660ti, NZXT h200i, 275E1S 27" 1440p@75Hz

Permalänk
Medlem

https://www.rtings.com/tv/tools/compare

Q70R är bättre än Q60R på alla punkter.

Permalänk
Medlem

See PM för lägre pris på Q70R

Visa signatur

i7 4770K @ 4GHz | ASUS R9 290 | ASUS VI HERO | G.SKILL 16GB | Corsair H80i | Corsair Force GT 240GB | WD Black 640GB | Corsair HX850 | Corsair Obsidian 750D |