Jag har nyligen införskaffat en liten trevlig minidator från Dell som jag tänkte köra MacOS på (säga vad man vill om det) vilket känns som ett roligt litet projekt. Datorn kostade inte många hundralappar, har lagt lite ytterligare på att uppgradera processorn och ram.
Tanken är någonstans att datorn ska gå dygnet runt då jag tänkt använda den, förutom som generell surfdator även som router (WireGuard) till min nas - och min primära dator får vila tills dess jag vill spela eller göra något mer seriöst.
Något som slog mig under gårdagen när jag uppgraderade processorn till en i5:a (tidigare Pentium) är att datorn väsnas en hel del och ligger på en relativt hög temperatur som inte borde vara så svår att få ner om man bytte/moddade kylarlösningen.
Efter att ha vänt mig till oraklet vid namn Google insåg jag att Dell producerat en hel del rena kopparkylflänsar primärt till server - som åtminstone till ögonmåttet ser ut att kunna passa denna lilla maskin.
Någon som har någon erfarenhet om Dells kylarlösning på server? Är de skillnad på fästanordningen, finns det någon standard så man likt LGA 1150 direkt kan avgöra om det går att skruva på kylflänsen (bortser från övriga mått som kan stöka till det).
Är det inte vanliga lga1150 kylare? Har bytt till vattenkylning i en tidigare server jag hade, var dock supermicro, var samma kyllarfästen som vanlig dator.
Någon som har någon erfarenhet om Dells kylarlösning på server? Är de skillnad på fästanordningen, finns det någon standard så man likt LGA 1150 direkt kan avgöra om det går att skruva på kylflänsen (bortser från övriga mått som kan stöka till det).
Även 1U-kylare är förmodligen för höga för 3020 Micro, dessutom är det inte vanligt 1150-fäste i den. Liknar 2011 narrow. En lösning kanske vore att köra burken utan lock och montera en tornkylare med justerbart fäste.
Visa signatur
Här hade jag tänkt skriva ett skämt om UDP,
men var osäker på om det skulle nå fram.
Är det inte vanliga lga1150 kylare? Har bytt till vattenkylning i en tidigare server jag hade, var dock supermicro, var samma kyllarfästen som vanlig dator.
Hej, tror Dell har en egen standard (eller flera) med mått som jag tycker påminner mer om AMD mer avlånga fästanordning (åtminstone i denna lilla maskin).
Även 1U-kylare är förmodligen för höga för 3020 Micro, dessutom är det inte vanligt 1150-fäste i den. Liknar 2011 narrow. En lösning kanske vore att köra burken utan lock och montera en tornkylare med justerbart fäste.
Ser ut att finnas relativt låga koppar-kylflänsar till server men just denna micro-pc verkar ändå ha en fästanordning som liknar AMDs mer än intel, eller det du föreslår 2011 narrow... dessutom skulle alla kylflänsar hamna fel för luftflödet då det verkar som (om de mot förmodan skulle passa att fästa) Dells servrar har en annan orientering mot hålen i 3020:an.
Har lurat på att ta upp ett hål och köra en Noctua 80mm (low profile) på utsidan av chassit. Beställt en ny fläkt från kina, om den har samma störiga ljud som den som satt i kan det nog bli högaktuellt.