Fiber och egen router med Telia IPTV
Jag har lyckats ta mig runt problemet med att Telias tv modem enbart funkar med Telias Router genom att följa denna tråden på Telias fourm:
https://www.telia.se/privat/community/thread/396352-fiber-och...
Jag har Telia fiber 100/100 och har istället för Telias router haft en Inteno-switch och egen wifi-router och det har fungerat utmärkt. Efter ett kortare strömavbrott nyligen så insåg jag dock att min Inteno-switch (som delar upp Telias virtuella LAN) hade kastat in handuken och nu stod jag utan Internet. Jag har en TP-Link Archer C9 Wifi-router som uppenbarligen kan hantera IPTV/VLAN så jag började kolla upp vilka VLAN ID:n som Telia använder. Det finns lite olika uppgifter, men det som jag fick att fungera är följande konfigurering:
IGMP Proxy: Enable
IGMP Version: V2
IPTV/VLAN: Enable
ISP Profile: Custom
Internet VLAN ID: 835
Internet VLAN Priority: 0
802.1Q Tag: Off
IP-Phone VLAN ID: 855
IP-Phone VLAN Priority: 5
IPTV VLAN ID: 845
IPTV VLAN Priority: 4
Enable IPTV Multicast VLAN: Off
LAN1: Internet
LAN2: IPTV
LAN3: Internet (eller IPTV / IP-Phone)
LAN4: Internet (eller IPTV / IP-Phone)
Digital-TV-boxen är alltså kopplad till routerns uttag nr 2 och i uttag 1 sitter min egna gigabit-switch för lägenheten. Nu har jag inte IP-telefoni, men då får man antagligen välja t ex LAN3 och IP-Phone och sätta telefonadaptern i uttag 3.
Telias internet har egentligen inga VLAN (bara TV och telefon har det), men i min router var man tvungen att ange ett ID mellan 2-4094. Alternativa IDn för de olika VLAN:en kan tydligen även vara 250, 243 och 237 för internet, TV resp. telefoni, beroende på hur Telia konfigurerat just din uppkoppling.
Hoppas det hjälper någon iaf.
Detta funkade suveränt, men den nätverkssladden jag använder går till en switch vid tv som då delar till apple-tv smart tv och tv-boxen. TV boxen funkar fint nu men får dns fel i smart tv genom ethernet kabeln. Någon som har tips på vad som kan vara inställt fel?
Jag har en TP-Link Archer C80
Dator: Vad arbetsgivaren ger mig :-)