Mamma blåst på 6000:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Man har inte resurser att ta dessa typer av fall från början till slut.

I ert fall kan det förhoppningsvis bli ett undantag, då bevisföringen kraftigt stödjer er.

Okej, resurser alltså. Ja, det är väl förståeligt. Det är väl bara att vänta o se nu då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Är det någonting jag missat här? Swishbetalningar borde gå att spåra mycket enklare än när pengar dras från ens konto till något random konto utomlands som i mitt fall för typ 8-10 år sedan?

1. Polisanmäl och få kvitto på polisanmälan.
2. Ta med polisanmälskvitto till banken och påbörja där.
3. Det bör ta bara några veckor innan du får pengarna tillbaka från din bank.

6000 SEK är ju för majoriteten av banker inte världens värsta summa...

Eller arbetar bankerna ännu sämre idag än vad de gjorde för 8-10 år sedan med bedrägerier? Eller är de för upptagna med sin egen penningtvätt?

Varför skulle din bank ge tillbaka pengar till dig för att du har blivit blåst via Swish eller har banker börjat med sådan garanti nu också ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av raGGGe:

Varför skulle din bank ge tillbaka pengar till dig för att du har blivit blåst via Swish eller har banker börjat med sådan garanti nu också ?

De kan väl "tvinga" tillbaka pengarna om de inte är spenderade? Går ju mot företag iaf.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Vad jag förstår så måste du polisanmäla först för att sedan kunna ta det vidare med banken och förklara situationen så bör det gå att få pengarna tillbaka.

Jag fick göra så när någon dragit cirka 2 lax från mitt bankkonto för att köpa tvättmedel i Storbritannien (enligt banken efter att jag fått pengarna tillbaka).

Så kör på polisanmälan fort som attans och sedan kontakta bank och berätta att en polisanmälan redan har gjorts.

Det är skillnad för det du utsatts för och att betala 6k till nån frivilligt.. Se det som en dyrköpt läxa Som inte leder till nåt (tyvärr)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av acer92:

Det tog ändå inte lång tid för polisen att ta fram vem personen bakom numret är, och det stämmer överens med namnet vi swishade. Nu ska vi maila in konversationen vi har haft med personen, tagit skärmdump på allting. Det känns ju som att det ska räcka för en fällande dom, och det gör det väl ofta, men det jag har läst här och även på flashback verkar det som att det ändå oftast blir nerlagt. Varför är det så? Är det för att det helt enkelt är en för liten summa, eller krävs det mer bevis?

När samma sak hände mig så blev fallet nerlagt efter en kort tid även om polisen hade sms-konversation, namn och adress på personen. Jag fick även ut namn och adress av min bank ska tilläggas och personen kom inte från stället denne sagt, hon var en han och hade ett utländskt namn.
Efter ett antal år hade personen åkt dit för något annat brott och då fick jag tillbaka mina pengar. Jag hade tur kan man säga.
Tyvärr tycker nog vårt rättsväsende att denna typ av brott är oväsentliga att ens utreda och lägger ner istället.
Trist att det blivit så i vårt land.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av acer92:

Det känns ju som att det ska räcka för en fällande dom, och det gör det väl ofta, men det jag har läst här och även på flashback verkar det som att det ändå oftast blir nerlagt. Varför är det så? Är det för att det helt enkelt är en för liten summa, eller krävs det mer bevis?

I många fall handlar det också om bristande bevisning. Även om man själv varit med om händelseförloppet innebär det inte att man kan styrka det, och många har svårt att förstå att ingen kommer dömmas för ett brott som inte kan påvisas. Följden blir inlägg på diverse forum om att polisen inte gör någonting åt det hela.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

När samma sak hände mig så blev fallet nerlagt efter en kort tid även om polisen hade sms-konversation, namn och adress på personen. Jag fick även ut namn och adress av min bank ska tilläggas och personen kom inte från stället denne sagt, hon var en han och hade ett utländskt namn.
Efter ett antal år hade personen åkt dit för något annat brott och då fick jag tillbaka mina pengar. Jag hade tur kan man säga.
Tyvärr tycker nog vårt rättsväsende att denna typ av brott är oväsentliga att ens utreda och lägger ner istället.
Trist att det blivit så i vårt land.

Ofan.. Funderade du aldrig på att besöka personen efter att det blev nerlagt? Eftersom du hade adress och allting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av acer92:

Ofan.. Funderade du aldrig på att besöka personen efter att det blev nerlagt? Eftersom du hade adress och allting.

Känns inte som en särskilt bra idé. Kan sluta hur som helst.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av acer92:

Ofan.. Funderade du aldrig på att besöka personen efter att det blev nerlagt? Eftersom du hade adress och allting.

Absolut hade man den tanken men med tanke på vad man läser om denna typ av människor så tordes jag inte. Är absolut ingen våldsam person och har tyvärr inte den typen av vänner heller som jag kunde ta med.
Risken är också att man blivit anmäld för hot eller i värsta fall misshandel så då hade jag helt plötsligt fått dubbla straff.

Så jag såg dessa pengar som läropengar helt enkelt men blev glatt överraskad när de kom tillbaka.

Man tycker ändå att polisen borde ha löst det då de hade sms-konversation, swish, namn och adress till bedragaren. Hade de åkt dit och knackat på direkt så hade de kunnat plocka honom direkt. Ett enkelt brott att lösa och poliserna hade kunnat visa upp en bättre statistik. Nu istället var det säkerligen fler personer som hann bli lurade under dessa år innan han väl åkte dit. Samma sak skedde med senaste polismördaren, även han hade varit häktad tidigare men inte blivit inlåst eller utvisad.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Absolut hade man den tanken men med tanke på vad man läser om denna typ av människor så tordes jag inte. Är absolut ingen våldsam person och har tyvärr inte den typen av vänner heller som jag kunde ta med.
Risken är också att man blivit anmäld för hot eller i värsta fall misshandel så då hade jag helt plötsligt fått dubbla straff.

Så jag såg dessa pengar som läropengar helt enkelt men blev glatt överraskad när de kom tillbaka.

Man tycker ändå att polisen borde ha löst det då de hade sms-konversation, swish, namn och adress till bedragaren. Hade de åkt dit och knackat på direkt så hade de kunnat plocka honom direkt. Ett enkelt brott att lösa och poliserna hade kunnat visa upp en bättre statistik. Nu istället var det säkerligen fler personer som hann bli lurade under dessa år innan han väl åkte dit. Samma sak skedde med senaste polismördaren, även han hade varit häktad tidigare men inte blivit inlåst eller utvisad.

Ah jag förstår dig till fullo. Den här personen i fråga lät väldigt ung och som en riktig skitunge. Snorungen hade bollar o fråga mamma om de resterande pengarna igår kväll också, han hitta på någon historia om hur hans lastbil hade gått sönder och att han behövde resten för att laga den. Det kan ju inte ha varit det smartaste, för om polisen nu gör sitt jobb så är detta bara ännu ett bevis på försök till bedrägeri.

Det är onekligen konstigt hur man ska kunna blåsa folk på pengar och komma undan med det så enkelt, det är riktigt dåligt av polisen. Som du säger med all bevis emot sig så, så borde du bli intagen på förhör snabbt efter och stå till svars, så är det ju med all annan små skit du är misstänkt för.

Men det var kul att höra att det löste sig för dig. Tråkigt att behöva vänta ett par år dock!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av acer92:

Ah jag förstår dig till fullo. Den här personen i fråga lät väldigt ung och som en riktig skitunge. Snorungen hade bollar o fråga mamma om de resterande pengarna igår kväll också, han hitta på någon historia om hur hans lastbil hade gått sönder och att han behövde resten för att laga den. Det kan ju inte ha varit det smartaste, för om polisen nu gör sitt jobb så är detta bara ännu ett bevis på försök till bedrägeri.

Det är onekligen konstigt hur man ska kunna blåsa folk på pengar och komma undan med det så enkelt, det är riktigt dåligt av polisen. Som du säger med all bevis emot sig så, så borde du bli intagen på förhör snabbt efter och stå till svars, så är det ju med all annan små skit du är misstänkt för.

Men det var kul att höra att det löste sig för dig. Tråkigt att behöva vänta ett par år dock!

Säkerligen har du rätt att personen var ung men då brotten är så enkla att begå, ger oftast löjligt korta straff eller inget alls om personen är så pass ung.
Polisen hade allt de behövde för en fällande dom men väljer ändå att lägga ner fallet och då känns det ännu mer tröttsamt. Jag förstår att det är skittråkigt att jobba som polis, plocka en sån här minigangster och sen efter förhör och en massa pappersarbete skicka ut honom igen och efter ett par timmar så har han skaffat nytt konto på blocket i detta fall och sen bara börja om. Han sålde säkerligen dessa högtalare till fler än mig så han kunde säkert ha tjänat en bra dagskassa på den annonsen.

Tyvärr tror jag denna typ av brott bara är början på hans karriär.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av acer92:

Ah jag förstår dig till fullo. Den här personen i fråga lät väldigt ung och som en riktig skitunge. Snorungen hade bollar o fråga mamma om de resterande pengarna igår kväll också, han hitta på någon historia om hur hans lastbil hade gått sönder och att han behövde resten för att laga den. Det kan ju inte ha varit det smartaste, för om polisen nu gör sitt jobb så är detta bara ännu ett bevis på försök till bedrägeri.

Det är onekligen konstigt hur man ska kunna blåsa folk på pengar och komma undan med det så enkelt, det är riktigt dåligt av polisen. Som du säger med all bevis emot sig så, så borde du bli intagen på förhör snabbt efter och stå till svars, så är det ju med all annan små skit du är misstänkt för.

Men det var kul att höra att det löste sig för dig. Tråkigt att behöva vänta ett par år dock!

Nu när ni kommit i kontakt med "GM", har ni bett om pengarna tillbaka?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Säkerligen har du rätt att personen var ung men då brotten är så enkla att begå, ger oftast löjligt korta straff eller inget alls om personen är så pass ung.
Polisen hade allt de behövde för en fällande dom men väljer ändå att lägga ner fallet och då känns det ännu mer tröttsamt. Jag förstår att det är skittråkigt att jobba som polis, plocka en sån här minigangster och sen efter förhör och en massa pappersarbete skicka ut honom igen och efter ett par timmar så har han skaffat nytt konto på blocket i detta fall och sen bara börja om. Han sålde säkerligen dessa högtalare till fler än mig så han kunde säkert ha tjänat en bra dagskassa på den annonsen.

Tyvärr tror jag denna typ av brott bara är början på hans karriär.

Absolut förstår man vilket skit arbete det är för dom. Men åker han fast och blir tvungen att betala tillbaka kommer det ju aldrig funka att göra någon "karriär" på det. Men som en annan skrev så är det väl dåligt med resurser, för sånt här händer säkert flera tusen gånger om dan. Det känns som påföljden endast blir att betala tillbaka pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Nu när ni kommit i kontakt med "GM", har ni bett om pengarna tillbaka?

Ja det har vi gjort. Mamma skrev att hon inte känner sig säker och vill ha pengarna tillbaka. Han har inte svarat på det

Permalänk
Medlem

Intressant gammal tråd, min dotter har blivit blåst nyligen.

Facebook market, hon lurades att swisha till någon annan etc.

Hon är lite nojig dock för polisanmälan.

Min egen första tanke var att hota personen som har Swishkontot om polisanmälan. Typ "Skicka tillbaka pengarna inom en timme annars gör vi en polisanmälan."

Frågan är väl egentligen:

Det händer verkligen mycket skit nu för tiden, det vet vi alla, exceptionellt mycket gäng utan konsekvenstänk.

Personen med swishkontot är 16 år och har så klart min dotters telefonnummer och kan hur enkelt som helst få tag på adress etc.

Hur f-n kan man veta att det inte är tyngre organiserad brottslighet bakom? Den här 16 åriga tjejen kan ju bli utnyttjad av äldre kriminella? Lurar de tillräckligt många blir det ju en del stålar.

Om man nu hotar skiter ur dem och polisanmäler. Om det skulle vara lite elaka typer bakom så lär ju de hota tillbaka?

Jag börjar fundera på om det är värt det. Vore det mig personligen skulle jag gå på hårt men vill ju inte att min dotter ska riskera komma i kläm.

Hur resonerar ni andra?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av makatech:

Intressant gammal tråd, min dotter har blivit blåst nyligen.

Facebook market, hon lurades att swisha till någon annan etc.

Hon är lite nojig dock för polisanmälan.

Min egen första tanke var att hota personen som har Swishkontot om polisanmälan. Typ "Skicka tillbaka pengarna inom en timme annars gör vi en polisanmälan."

Frågan är väl egentligen:

Det händer verkligen mycket skit nu för tiden, det vet vi alla, exceptionellt mycket gäng utan konsekvenstänk.

Personen med swishkontot är 16 år och har så klart min dotters telefonnummer och kan hur enkelt som helst få tag på adress etc.

Hur f-n kan man veta att det inte är tyngre organiserad brottslighet bakom? Den här 16 åriga tjejen kan ju bli utnyttjad av äldre kriminella? Lurar de tillräckligt många blir det ju en del stålar.

Om man nu hotar skiter ur dem och polisanmäler. Om det skulle vara lite elaka typer bakom så lär ju de hota tillbaka?

Jag börjar fundera på om det är värt det. Vore det mig personligen skulle jag gå på hårt men vill ju inte att min dotter ska riskera komma i kläm.

Hur resonerar ni andra?

Ingen vits med att hota med polisanmälan. Genomför anmälan utan att hota, det agiterar bara om det är en grov bov. Är det inte en grov bov så kommer de troligen ändå inte bry sig.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Ingen vits med att hota med polisanmälan. Genomför anmälan utan att hota, det agiterar bara om det är en grov bov. Är det inte en grov bov så kommer de troligen ändå inte bry sig.

Ja, hota är dumt även om jag i så fall enbart tänkte förklara som tydlig information att "Skicka tillbaka pengarna eller så polisanmäler vi."

Hur som helst, vi säger att jag inte gör så utan att jag hjälper min dotter att polisanmäla i "tysthet":

Det min dotter tycker är otrevligt och nojar sig för är väl att de kommer misstänka att det är hon som polisanmält och att man inte kan veta vad det är för drägg bakom bedrägeriet. De har självklart nu precis alla uppgifter till min dotter. Personen som har swishkontot är som sagt enbart 16 år (och en tjej), kan ju medvetet eller omedvetet vara en målvakt för andra personer. Som sagt, många små bedrägerier blir ju säkert en större summa sammanlagt.

Tycker ändå det är halvklurigt, vore det jag själv skulle jag inte tvekat men nu är det min dotter som nojar sig.

Tror man påverkas lite av alla förbannade gäng och den allt grövre brottsligheten i Sverige också.

Visst, med ca 80% är det här säkert bara ett "mini-Facebook bedrägeri" men man vet ju aldrig.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av makatech:

Ja, hota är dumt även om jag i så fall enbart tänkte förklara som tydlig information att "Skicka tillbaka pengarna eller så polisanmäler vi."

Hur som helst, vi säger att jag inte gör så utan att jag hjälper min dotter att polisanmäla i "tysthet":

Det min dotter tycker är otrevligt och nojar sig för är väl att de kommer misstänka att det är hon som polisanmält och att man inte kan veta vad det är för drägg bakom bedrägeriet. De har självklart nu precis alla uppgifter till min dotter. Personen som har swishkontot är som sagt enbart 16 år (och en tjej), kan ju medvetet eller omedvetet vara en målvakt för andra personer. Som sagt, många små bedrägerier blir ju säkert en större summa sammanlagt.

Tycker ändå det är halvklurigt, vore det jag själv skulle jag inte tvekat men nu är det min dotter som nojar sig.

Tror man påverkas lite av alla förbannade gäng och den allt grövre brottsligheten i Sverige också.

Visst, med ca 80% är det här säkert bara ett "mini-Facebook bedrägeri" men man vet ju aldrig.

Jag är av avsikten att alla brott ska anmälas men sitter såklart inte i sitsen själv.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag är av avsikten att alla brott ska anmälas men sitter såklart inte i sitsen själv.

Jag också, men kanske vore fel att polisanmäla mot min dotters vilja om hon nu kommer noja sig över det hela (eftersom bedragaren har alla hennes personuppgifter efter swishningen).

Får prata mer med henne, hon är jäkligt sur på sig själv för att hon var så lättlurad.

I värsta fall en läxa som kommer öka hennes säkerhetstänk i framtiden.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av makatech:

Jag också, men kanske vore fel att polisanmäla mot min dotters vilja om hon nu kommer noja sig över det hela.

Får prata mer med henne, hon är jäkligt sur på sig själv för att hon var så lättlurad.

I värsta fall en läxa som kommer öka hennes säkerhetstänk i framtiden.

När det handlar om bedrägerier så ökar chanserna för varje person som anmäler att skurken blir prioriterad hos polisen. Om alla tänker "äh, det är bara 500 kr...". Kanske kan lägga det som så?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

När det handlar om bedrägerier så ökar chanserna för varje person som anmäler att skurken blir prioriterad hos polisen. Om alla tänker "äh, det är bara 500 kr...". Kanske kan lägga det som så?

Absolut jag håller med. Som sagt, jag ska snacka med henne.

Vore det jag själv som råkat ut för det hela skulle jag inte tvekat för fem jäkla ören men nu är det en "knepig" situation eftersom dottern nojar sig.

Men visst, gör man en swishaffär med en bedragare så får självklart bedragaren alla ens uppgifter, på det sättet har dottern rätt (och hur f-n ska man veta vilket drägg som egentligen ligger bakom det hela?)

Permalänk
Medlem

En del bankk-kort har ett inbyggt bedrägeriskydd, så om man blivit blåst så kan man göra en s.k cashback. Detta funkar även med swish. Så kolla vad för konto som är bundet bundet till swishen och hör med banken.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Absolut jag håller med. Som sagt, jag ska snacka med henne.

Vore det jag själv som råkat ut för det hela skulle jag inte tvekat för fem jäkla ören men nu är det en "knepig" situation eftersom dottern nojar sig.

Men visst, gör man en swishaffär med en bedragare så får självklart bedragaren alla ens uppgifter, på det sättet har dottern rätt (och hur f-n ska man veta vilket drägg som egentligen ligger bakom det hela?)

Har din dotter ett unikt namn, eller har hon skickat alla sina adressuppgifter? För annars blir det svårt för bedragaren att hitta någon information om henne och eran familj.
Rekommenderar att anmäla, det gör man enkelt online. Bara skriva att ni aldrig mottagit varan, och inte fått några pengar tillbaka, och att personen inte svarar.

Väldigt liten sannolikhet att den som blåste er, kommer begå ännu grövre brottslighet mot din dotter.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Har din dotter ett unikt namn, eller har hon skickat alla sina adressuppgifter? För annars blir det svårt för bedragaren att hitta någon information om henne och eran familj.
Rekommenderar att anmäla, det gör man enkelt online. Bara skriva att ni aldrig mottagit varan, och inte fått några pengar tillbaka, och att personen inte svarar.

Väldigt liten sannolikhet att den som blåste er, kommer begå ännu grövre brottslighet mot din dotter.

? Trodde jag skrev att hon har swishat? Bedragaren/bedragarna har därför både telefonnumret samt namn och kan med hjälp av telefonnumret enkelt finna adressen.

Däremot håller jag med om att det är ganska liten sannolikhet att hon skulle bli hotad efter en polisanmälan, visst är det så.

Men som sagt, personen som äger swishkontot verkar var 16 år och det är någorlunda stor sannolikhet att det inte hon själv som ligger bakom det hela även om hon är inblandad. Den här typen av bedrägerier kan verka lindrigt men självklart blir det stora pengar om de bedrar många människor.

Vi kommer med största sannolikhet att göra en anmälan trots att min dotter nojar sig för detta.

Permalänk
Medlem

Jag kan tycka Facebook borde ha bättre övervakning över deras marketplace. Många gånger har man sett bedragare påstå att de slarvat bort kvittot till en Apple pryl i obruten förpackning men behöver bli av med grejerna för 30% av nypriset. Så har de hållit på i 100 annonser, de verkar tro att man inte kan se tidigare annonser..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Bedragaren har garanterat redan använt pengarna, det kommer inte finnas några pengar att ge tillbaka. Banken har inget ansvar att kompensera för pengar man skickat till en bedragare.

Det var konstigt, i många fall kan de fixa just detta genom att ta tillbaka pengarna just vid bedragning. Gäller både vid kredit och debit köp så ser inte varför Swish skulle vara annorlunda.

Det känns som väldigt mycket killgissningar av folk som inte vet i tråden.

Polisanmäl och prata sedan med banken säger jag.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gräs-Mannen:

Det var konstigt, i många fall kan de fixa just detta genom att ta tillbaka pengarna just vid bedragning. Gäller både vid kredit och debit köp så ser inte varför Swish skulle vara annorlunda.

Det känns som väldigt mycket killgissningar av folk som inte vet i tråden.

Polisanmäl och prata sedan med banken säger jag.

Inget av det jag skrev var gissningar eller felaktigt, du verkar däremot gissa hejvilt utan någon som helst kunskap om lagar (och vanligaste villkoren) som reglerar kortköp kontra att göra en direktöverföring till någon.

Klart man skall polisanmäla och prata med banken, men man har ingen rätt att kräva att banken ger tillbaka några pengar vilket man har om man t.ex. använt ett kreditkort (vilket är varför ett faktiskt kreditkort är det säkraste att använda). Det innebär inte att de aldrig kommer ge tillbaka pengarna om man Swishat till en bedragare, utan bara att så som lagen är skriven kan man inte kräva att de skall göra det.

Permalänk
Medlem

Om folk slutar betala i förskott hit och dit direkt så löser det sig nog. Jag betalade i förskott en gång. 500 kr men då skulle jag åka fysiskt till personen. givetvis hade jag redan kollat upp att den bodde på adressen.
Då ska förskott vara vettigt. i mitt fall ville han ha det för att veta att jag verkligen skulle komma så han kunde säga nej till andra köpare. Gällde ganska ovanliga fälgar till min ena veteranbil.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Sedan har man tyvärr spelmissbrukare som helt enkelt skiter i att allt är i hans namn och typ lånar prylar som han tar kort på med namn och datum. Som en kille i Ljungskille :/