Permalänk
Medlem

VVS - Konstigt stopp i avlopp

Hej

Tänkte höra lite fort här innan jag försöker få tag på en VVS reparatör.

Jag har 2 st diskho i köket som är kopplade till samma vattenlås, och när jag sätter på vattnet så rinner det nästan direkt upp i
den andra diskhon, och tar en stund innan allt vatten runnit ner.
Samma sak när jag hade på diskmaskinen som är inkopplad på samma vattenlås.

Vattenlåset ser ut såhär https://www.vvsobygg.se/media/catalog/product/cache/1/image/9...
men mitt vattenlås är ifrån Ikea.

Nu till det konstiga.

När jag hade vatten i diskhon som rann ner sakta, så testade jag att lyfta upp anslutningen i golvet lite och förväntade mig att vatten skulle forsa ut.
Det som istället hände var att man hör hur allt vatten som fanns i diskhon åker ner i avloppsröret i golvet utan att något hamnar utanför.

Tänkte då att det var något stopp i vattenlåset, men när jag tog bort vattenlåset och spolade vatten så forsade vattnet fram utan problem.

Är det något stopp i plaströret ifrån vattenlåset innan den går in i avloppsröret som kan vara felet?
(men då borde det väl rinna sakna ner i avloppet när jag lyfte upp röret ifrån anslutningen i golvet och inte forsa ner?)

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Förmodligen någon påväxt i röret ner efter vattenlåset. Fett och andra godsaker.

Skölja med rejäl mängd hetvatten, gärna med kaustiksoda. Se bara till att du har skyddsutrustning. Handskar, tåliga kläder, andningsmask och skyddsglasögon om du kör hett vatten med kaustiksoda. Hett vatten - se bara till att du inte spiller på dig.

Permalänk
Medlem

Jag tänker mig att du kan plocka fram det där plaströret och rengöra det mekaniskt också, ta ett kvastskaft eller något liknande och peta loss eventuellt äckligt. Sätt tillbaka, skruva ihop och spola på.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem

Häll i skapligt med diskmedel, låt det verka en bra stund och häll på en massa hett vatten, det löser fett ruskigt bra.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Mekanisk rengöring låter jobbigt dock

Är väl risk att man behöver byta ngn packning också då?
Ser ut som man måste montera bort rören i diskhon (skruva bort skruvarna där som håller rören) och sedan diskmaskinen ocksåför att få bort vattenlåset.

Blir nog att åka till Ikea imorgon och köpa ett nytt vattenlås, och de har ändrat designen nu ser jag på deras bilder också till grövre rör, och slutat sälja den modellen jag har.. hm.

Tack för svaren.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Ser ut som man måste montera bort rören i diskhon (skruva bort skruvarna där som håller rören) och sedan diskmaskinen ocksåför att få bort vattenlåset.

Blir nog att åka till Ikea imorgon och köpa ett nytt vattenlås, och de har ändrat designen nu ser jag på deras bilder också till grövre rör, och slutat sälja den modellen jag har.. hm.

Tack för svaren.

Varför ska du köpa nytt? du måste ju ändå ha loss röret som går mellan vasken och vattenlåset då det är där stoppet sitter.
Hur lat kan man vara att inte orka göra något som tar 5 minuter? halva jobbet är gjort när du ska ha av vattenlåset ändå... dessutom åka till ikea? är det inte jobbigare än att bara bytA?

https://www.uppsalahem.se/hyresgast-hos-oss/sa-har-skoter-du-...

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk

om du tar loss loss hela röret kan du testa att ta ut det på gräsmattan och med en vattenslang backspola kröken se om de slår loss vad som sitter ivägen när du får vattentryck från andra hållet.

om möjligt demontera bort gallrena.

backspolning brukar kunna göra underverk på täpta ledningar även utan att använda kemikalier.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Bikarbonat och vinäger kan göra underverk, skölj med kokande vatten efter det fått verka en stund.
Har liknande lösning som dig i diskhon och har haft samma problem.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Inaktiv

Haft liknande problem och min erfarenhet är att proppen sitter strax före vattenlåset. Har försökt med starka tvättmedel och hett vatten etc men mina proppar löses inte upp av sådant bjäfs. Brukar vara någon geggig massa och inte så mycket fettavlagringar. Plockar isär och rensar mekaniskt. Inte så kritiskt med tätning, ett avlopp är ju inte trycksatt. Brukar vara lätt att få det tätt igen, bara man håller anliggningsytorna rena.

Flummigt vilka ämnen som ibland diskuteras på SweClockers ...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CubaCola:

Tack för svaren.

Det är bra det. Får du skiten gjord och så kan du fira med en Pripps blå sen!

Jag har rengjort både golvbrunn i duschen och vattenlåset i duschrummet - och då är jag nästan olagligt dålig på att städa och hålla rent.

1. Få skiten gjord med mekanisk rengöring och lär dig något nytt.
2. Fira med en Pripps blå eller en lätt öl som förvandlats till en starköl.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Varför ska du köpa nytt? du måste ju ändå ha loss röret som går mellan vasken och vattenlåset då det är där stoppet sitter.
Hur lat kan man vara att inte orka göra något som tar 5 minuter? halva jobbet är gjort när du ska ha av vattenlåset ändå... dessutom åka till ikea? är det inte jobbigare än att bara bytA?

https://www.uppsalahem.se/hyresgast-hos-oss/sa-har-skoter-du-...

Tänkte mest att om det satt igen sig nu, så kommer det ju säkerligen göra det igen i framtiden om det är att vattenlåset är för klent dimensionerat?
Så då kan jag ju köpa ett nytt vattenlås och slippa att det händer igen

Har inga problem att rengöra mekaniskt, men något som gör ont i min själ är en dålig konstruktion

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har jag ork över ikväll så ska jag spendera fredagkvällen med att följa de andra tipsen här i tråden

Börjar med en pripps blå (eller annan sort), sedan bikarbonaten, och sedan drar jag isär allt under diskhon och går ut på tomten och spolar rent
Och förhoppningsvis har man inte hunnit med för många blå under tiden, så att jag vaknar upp imorgon och ser att det jag monterat allt fel under diskhon igen

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har åtgärdat likadant problem för en månad sedan och det enda, utan att köpa nytt, att göra är att plocka isär och peta ur geggan med en virknål eller liknande. Undvik att spola ner fett från stekpannor direkt i avloppet utan istället tortka ur med hushållspapper först.

Den gamla modellen på Ikea-vattenlås gick inte att montera fel, olika tjocklek i ändarna. Men se till att det inte sitter skit kvar runt gummipackningen så är det bara att trycka in igen och spola.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Tänkte mest att om det satt igen sig nu, så kommer det ju säkerligen göra det igen i framtiden om det är att vattenlåset är för klent dimensionerat?
Så då kan jag ju köpa ett nytt vattenlås och slippa att det händer igen

Har inga problem att rengöra mekaniskt, men något som gör ont i min själ är en dålig konstruktion

Klent dimensionerat eller felaktigt använt? Fett ska egentligen inte spolas ner i rören.
Är det en villa har du förmodligen inte så hög temperatur på varmvatten, lägenheter har ofta betydligt varmare och det löser en del av problematiken. Rensa vattenlås, golvbrunnar osv hör till vuxenlivet, bara att vänja sig

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Skölja med rejäl mängd hetvatten, gärna med kaustiksoda.

NEJ!
Löser kaustiksoda proppen?
I en del fall ja men oftas inte direkt bra och exakt samma stop kommer ofta tillbaks ganska snart igen.
Vad kasutiksoda däremot gör betydligt bättre är att den blir som en cement hinna och till slut en propp inne i rören särskilt dom horisontella rören som lutar åt fel håll/har för lite lutning vilket tyvärr inte är direkt ovanligt.
Har det blivit en rejäl påbyggnad som tex halverar röret så är det i stort sett bara att byta ut röret oavsett material.

Plaströr kan även skadas av den utvecklade värmen som kausitksoda i vatten gör, dvs det blir ganska varmt.

Och sen när rörmokarn kommer för att fixxa stop numero 87 så finns det ganska stor risk för att denna kan få frätskador från kaustiksodan som kan ligga kvar ganska lång tid.
Visst oftas ganska utspädd men väldigt ofta tillräcklig stark för att kännas/ge irritation på hud efter några sekunder vilket alltid är väldigt trevligt och om det istället hade hamnat i ett öga så är ju det inte direkt nyttigt!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Ättika och bikarbonat/bakpulver. Kokhett vatten och en vanlig avloppsrensare. Beroende på vad man spolar ned så sätter det igen olika mycket/hårt. I värsta fall får man skruva sönder och göra rent.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av CubaCola:

Har jag ork över ikväll så ska jag spendera fredagkvällen med att följa de andra tipsen här i tråden

Börjar med en pripps blå (eller annan sort), sedan bikarbonaten, och sedan drar jag isär allt under diskhon och går ut på tomten och spolar rent

Jag tror inte ölen hjälper så mycket i röret, men du kan ju lika gärna prova då den inte duger att hällas annorstädes

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Jag tror inte ölen hjälper så mycket i röret, men du kan ju lika gärna prova då den inte duger att hällas annorstädes

Du har ju rätt Pripps Blå är ju värre än kaustiksoda

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Finns annars vaskrensare från classe. När vattnet rinner sakta så löser vaskrensaren det.

https://www.clasohlson.com/se/Vaskrensare-med-tr%C3%A4skaft/p...

Visa signatur

PC Specifikationer:
5900X (U14S) | Gigabyte X570 | 32 GB DDR4-3200
RMx 650W | RTX 4060 | Dell U2415 UltraSharp