Intel Core i7-13700K skymtas i Geekbench

Permalänk
Melding Plague

Intel Core i7-13700K skymtas i Geekbench

Toppmodell och mellanklass har tidigare hittat ut på webben. Nu dyker ytterligare ett syskon upp, som kommer med prestandalyft och fler kärnor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Skulle vara intressant hur den står sig jämfört med 12900K.

Permalänk
Datavetare

Litar långt mer på GB5 som referens än tidigare läckta resultat som varit från Cinebench och CPU-Z. Problemet med de senare två är att de mäter ett enda fall, GB5 mäter totalt 21 olika fall (varav 2 st är rendering likt CB).

Blir väldigt talande om man ställer Alder Lake / Raptor Lake mot Zen3 hur snett det kan bli om man bara tittar på ett enda fall. Ställer man 12900K mot 5950X mot varandra i GB5 och tittar på enskilda delresultat går dessa från att den ena är ~50 % snabbare till att den andra är ~50 % snabbare. Det är enorma skillnader i relativ prestanda beroende på arbetslast!!!

Så GB5 ger nog en långt mer realistisk bild av 13600K, här matchas inte 5950X (vilket var fallet i CPU-Z i någon läcka) utan den är mer i nivå med 5900X och 12700K.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se speltestar på hur dessa står sig mot AMD.

Permalänk
Medlem

Intressant med denna är den presterar tämligen lika med min 12900KF, nästan samma single och bara lite sämre multi, men som Yoshman säger, det skiljer säkert mer på delresultat. Om denna har mer cache kan den säkert vara bättre än 12900K i vissa spel. Alltså, att produktstegen flyttar sig ett pinnhål där nya i7 är lika med gamla i9.

Men om priserna höjs överlag, så kanske det inte är så stor anledning att jubla

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Ska bli intressant att se speltestar på hur dessa står sig mot AMD.

Jag tror att AMD kommer att vara relativt snabba ut med X3D, just för att försäkra sig om spel

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Jag tror att AMD kommer att vara relativt snabba ut med X3D, just för att försäkra sig om spel

Tidigare rykten gjorde gällande att det kommer dröja tills våren 2023 vilket är sannolikt eftersom AMD knappast vill konkurrera ut lagren av vanliga processorer i år.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Datavetare
Skrivet av the squonk:

Jag tror att AMD kommer att vara relativt snabba ut med X3D, just för att försäkra sig om spel

Tror du 3D-cache verkligen är svaret?

Har lite svårt för Charlie Demerjian då han ser saker som endera "bästa som någonsin gjorts" alt. "det suger så in i vassen", finns sällan någon mellanting. Går ändå inte att bortse från att han är extremt kunnig och i denna artikel förklarar han bl.a. varför 5800X3D inte kan överklockas

"All that said the bonds between the two die are not as robust as you might expect, they are placed next to each other and held together by Van Der Waals forces, then the copper pillars are annealed to actually fix the dies together. This is nowhere near as strong as conventional bumps and underfill/epoxies, and those spacers don’t have copper pillars to anneal. If you stress them by, oh say overclocking, it is much more likely to result in catastrophic failure than one would expect."

Ska vi tro läckorna kring spelprestanda för Raptor Lake är en av vinsterna ännu bättre lägsta FPS. Just förbättra lägsta FPS verkar mer vara associerat med hög prestanda per kärna medan både 5800X3D och tidigare i7-5775C främst såg rejäla ökningar i genomsnittlig FPS (lägsta FPS ökar också, men inte lika mycket).

Både SweC tester och jämförelsertuben indikerar detta fenomen.

Tekniken har absolut fördelar inom vissa områden, bl.a. vissa simuleringar på HPC-system ser rätt ordentliga förbättringar. Men det är kanske lite för nischat och lite för dyrt för konsumentmarknaden.

Men vi lär se vad som händer framåt, gissar att även Intel kommer göra någon form av Xeon i alla fall med 3D-cache i generationen efter Raptor Lake (när man går all in i sin EMIB-tile design). Dock inte lika säker att vi får se en ny i7-5775C i närtid från Intel.

Edit: visade sig att Intel redan "svarat" på AMDs 3D-cache i Epyc, lite mer likt i7-5775C då Intel använder HBM2e minne (upp till 64 GB (!)) i Sapphire Rapids som en L4$.

Klicka för mer information
Visa mer

Tror vi med väldigt nära 100 % säkerhet kan utgå från att just den lösningen lär inte dyka upp i konsumentledet...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Tror du 3D-cache verkligen är svaret?

Har lite svårt för Charlie Demerjian då han ser saker som endera "bästa som någonsin gjorts" alt. "det suger så in i vassen", finns sällan någon mellanting. Går ändå inte att bortse från att han är extremt kunnig och i denna artikel förklarar han bl.a. varför 5800X3D inte kan överklockas

"All that said the bonds between the two die are not as robust as you might expect, they are placed next to each other and held together by Van Der Waals forces, then the copper pillars are annealed to actually fix the dies together. This is nowhere near as strong as conventional bumps and underfill/epoxies, and those spacers don’t have copper pillars to anneal. If you stress them by, oh say overclocking, it is much more likely to result in catastrophic failure than one would expect."

Ska vi tro läckorna kring spelprestanda för Raptor Lake är en av vinsterna ännu bättre lägsta FPS. Just förbättra lägsta FPS verkar mer vara associerat med hög prestanda per kärna medan både 5800X3D och tidigare i7-5775C främst såg rejäla ökningar i genomsnittlig FPS (lägsta FPS ökar också, men inte lika mycket).

Både SweC tester och jämförelsertuben indikerar detta fenomen.

Tekniken har absolut fördelar inom vissa områden, bl.a. vissa simuleringar på HPC-system ser rätt ordentliga förbättringar. Men det är kanske lite för nischat och lite för dyrt för konsumentmarknaden.

Men vi lär se vad som händer framåt, gissar att även Intel kommer göra någon form av Xeon i alla fall med 3D-cache i generationen efter Raptor Lake (när man går all in i sin EMIB-tile design). Dock inte lika säker att vi får se en ny i7-5775C i närtid från Intel.

Charlie D. har ju dock varit på korståg mot amd sen han blev nekad en test-cpu innan släpp (om jag förstått det rätt ville han ha tillgång till en ryzen 6000 mobile cpu). Innan det var ju amd det bästa som hänt sedan skivat bröd. Var ju något susquehanna call i slutet av förra året där han sa att sapphire rapids var a hot buggy mess.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att 13000-serien kommer samexistera med 12000-serien med bibehållen prissättning för den sistnämnda och ännu högre pris för raptor lake?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Tror du 3D-cache verkligen är svaret?

5800X3D trots sina låga klocks verkar inte kunna gå att slå i dom flesta spel även för den som tokklockar en annan CPU, svar nog kanske

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

Jag säger som vanligt jag man få se i praktiken. Där drivrutiner operativsystem och annat får anpassas för att få ut maximal prestanda, sist när programvaror uppdateras så kommer folk testa på spel.

Min drömdator både desktop som bärbar är semipassiv. Jag ska kunna kolla på netflex, ha öppen en drös chromeflikar och lite annat och datorn ska vara helt tyst. Sedan vill jag ha brutal prestanda när det behövs, men ofta något mellanting. Tar ett jobb 20h istället för 24h, men grannen ringer störningsjouren för oväsen på den snabba datorn, så väljer jag hellre en liten slöare dator.

Det känns som dessa 8 prestandainriktade och 8 energieffektiva kärnor inte riktigt har mitt fokus, i mitt fall hade jag viljat haft 10 stora plus 4st små. Men vi får se hur det blir.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Tror du 3D-cache verkligen är svaret?

Har lite svårt för Charlie Demerjian då han ser saker som endera "bästa som någonsin gjorts" alt. "det suger så in i vassen", finns sällan någon mellanting. Går ändå inte att bortse från att han är extremt kunnig och i denna artikel förklarar han bl.a. varför 5800X3D inte kan överklockas

"All that said the bonds between the two die are not as robust as you might expect, they are placed next to each other and held together by Van Der Waals forces, then the copper pillars are annealed to actually fix the dies together. This is nowhere near as strong as conventional bumps and underfill/epoxies, and those spacers don’t have copper pillars to anneal. If you stress them by, oh say overclocking, it is much more likely to result in catastrophic failure than one would expect."

Ska vi tro läckorna kring spelprestanda för Raptor Lake är en av vinsterna ännu bättre lägsta FPS. Just förbättra lägsta FPS verkar mer vara associerat med hög prestanda per kärna medan både 5800X3D och tidigare i7-5775C främst såg rejäla ökningar i genomsnittlig FPS (lägsta FPS ökar också, men inte lika mycket).

Både SweC tester och jämförelsertuben indikerar detta fenomen.

Tekniken har absolut fördelar inom vissa områden, bl.a. vissa simuleringar på HPC-system ser rätt ordentliga förbättringar. Men det är kanske lite för nischat och lite för dyrt för konsumentmarknaden.

Men vi lär se vad som händer framåt, gissar att även Intel kommer göra någon form av Xeon i alla fall med 3D-cache i generationen efter Raptor Lake (när man går all in i sin EMIB-tile design). Dock inte lika säker att vi får se en ny i7-5775C i närtid från Intel.

Edit: visade sig att Intel redan "svarat" på AMDs 3D-cache i Epyc, lite mer likt i7-5775C då Intel använder HBM2e minne (upp till 64 GB (!)) i Sapphire Rapids som en L4$.

Tror vi med väldigt nära 100 % säkerhet kan utgå från att just den lösningen lär inte dyka upp i konsumentledet...

Nu är det här rätt OT, men om det han säger stämmer (vilket verkar rimligt) så hade man kunnat slippa att backlash genom att tillåta överklockbing men sätta ett snävare temperaturmål och en lägre hård gräns där processorn helt enkelt stänger ner. Det finns ju en sådan gräns även på processorer som kan överklockas där de flesta andra spärrar stängs av.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Litar långt mer på GB5 som referens än tidigare läckta resultat som varit från Cinebench och CPU-Z. Problemet med de senare två är att de mäter ett enda fall, GB5 mäter totalt 21 olika fall (varav 2 st är rendering likt CB).

Blir väldigt talande om man ställer Alder Lake / Raptor Lake mot Zen3 hur snett det kan bli om man bara tittar på ett enda fall. Ställer man 12900K mot 5950X mot varandra i GB5 och tittar på enskilda delresultat går dessa från att den ena är ~50 % snabbare till att den andra är ~50 % snabbare. Det är enorma skillnader i relativ prestanda beroende på arbetslast!!!

Så GB5 ger nog en långt mer realistisk bild av 13600K, här matchas inte 5950X (vilket var fallet i CPU-Z i någon läcka) utan den är mer i nivå med 5900X och 12700K.

Jag förstår inte det det matchar ju 5950X i MT prestanda och går om i ST prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag förstår inte det det matchar ju 5950X i MT prestanda och går om i ST prestanda.

13700K är förbi, medan 13600K slår 5900X. Precis som det skrevs.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av the squonk:

5800X3D trots sina låga klocks verkar inte kunna gå att slå i dom flesta spel även för den som tokklockar en annan CPU, svar nog kanske

Beror inte det väldigt mycket på hur man definierar "slå i dom flesta spel"?

Kan vara med på att man viftar bort SweC jämförelse mot 12900KS och 5800X3D, 12900KS finns enbart för att vinna benchmarks.

Men kikar man t.ex. på TechPowerUp ser man att även i 720p skiljer det <10 % mellan 12600K och 12900KS / 5800X3D. Det i "stock".

12700K vs 5800X3D - DDR4

Tar man de videon jag postade och skapar ett "prestandaindex" ser man i första videon där 12700K och 5800X3D med samma DDR4 3600 RAM jämförs (så Alder Lake har inte fördel av DDR5 här):

Genomsnittlig FPS är snabbare på 5800X3D, den är i genomsnitt 9 % snabbare. Däremot är 12700K 3 % snabbare om man tittar på lägsta FPS.

12700K vs 5800X3D vs 5800X - DDR5 / DDR4

I den andra videon mäter man av någon anledning inte genomsnittlig FPS, bara 1 % low och 0,1 % low samt momentan FPS. Här har 12700K DDR5-5200 minnen medan 5800X3D och 5800X har DDR4-3600.

Tittar man på 1 % low är 12700K 6 % snabbare.

Nu är följande att dra det kanske lite väl långt givet ett "sample-size" på 8 spel, men det råkar vara konsekvent med vad man även såg med i7-5775C.

Splittar man dessa spel i de med högst FPS (de "lättdrivna" spelen) och de med lägsta FPS (de "tungdrivna" spelen) indikeras att en väldigt stor cache inte bara hjälper genomsnittlig FPS mer än lägsta FPS, den har också störst effekt på de spel som redan har väldigt hög FPS med de "tunga" fallen hjälps mer av rå beräkningskraft.

I de 4 titlar med högst FPS är 1 % low bara 2 % högre hos 12700K medan det är 10 % högre i de med lägst FPS.

Ställer man 5800X3D mot 5800X och kikar på samma sak så är den förra 12 % snabbare i de 4 "lätta" titlarna och 10 % snabbare i de 4 "tunga" titlarna.

Intel "game-cache"

Vet inte hur välkänt det är, men Intel lade faktiskt inte ned sin eDRAM cache med i7-5775C. De vidareutvecklade den (bl.a så den inte längre minskade storleken på L3$) i 6:e, 7:e och 8:e generations Skylake för bärbara. För likt 5800X3D finns fördelar med bra perf/W + att för Intels del hjälpte den till med iGPU-prestanda (och perf/W även där).

Men uppenbarligen bedömde kunderna vinst vs kostnad för liten för att det skulle vara värt att fortsätta. De laptop i7-kretsar med eDRAM används i praktiken bara av Apple och Intel själva (vissa NUCs körde dessa).

Min gissning är därför: om Zen4 står sig väl mot Raptor Lake lär vi knappast få se några 3D-cache modeller. Om Zen4 faller efter i spel, så kanske det kommer nya modeller PR-skäl (det är lite för många nackdelar för att väga upp priset i konsumentledet).

Skrivet av Dinkefing:

Jag förstår inte det det matchar ju 5950X i MT prestanda och går om i ST prestanda.

Jag som var väldigt otydlig: hade i tidigare trådar skrivit om 13600K läckor, även den CPUn har haft läckor där den matchade 5950X. I denna artikeln nämns både 13700K (som precis som du skriver matchar 5950X i MT och slår den i ST) och 13600K. 13600K når inte lika högt i GB5 jämfört med 5950X som den gjort i t.ex. visa CPU-Z läckor.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

@Yoshman
DDR4 vs DDR5 i GB5 med 13700k

MT 16542 DDR4

MT 19811 DDR5

Är DDR4 dött nu om man inte ser till priset på DDR5 som fortfarande är dyrt mot DDR4?

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

@Yoshman
DDR4 vs DDR5 i GB5 med 13700k

MT 16542 DDR4

MT 19811 DDR5

Är DDR4 dött nu om man inte ser till priset på DDR5 som fortfarande är dyrt mot DDR4?

Det som är lite spännande är att både Core / Zen men även DDR4 / DDR5 verkar uppvisa brutalt stor varians i prestanda beroende på vad man testar.

T.ex. verkar spel se relativt liten påverkan från DDR4 -> DDR5, i GB5 ser man att t.ex. MT-fallet för maskininlärning ser en massiv ökning (77 % snabbare i MT med DDR5, tester med Alder Lake har också visat att just detta test älskar DDR5) av att gå till DDR5.

Tyvärr har fall jag personligen bryr mig mest om, kompileringshastighet, har noll påverkan från DDR4 vs DDR5. Är i praktiken identisk prestanda både ST och MT i "Clang" testet med DDR4 som med DDR5

Så huruvida DDR4 är dött beror väldigt mycket på vad man prioriterar. Gissar att vi kan få rätt motstridiga "vem är bäst och hur mycket bättre" under hösten. Går att välja vinnare genom att välja "rätt" test och RAM-config kombo...

Videocardz har en bra sammanställning över alla läckor, hoppas det snart börjar komma lite Zen4 läckor också!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

@Yoshman
DDR4 vs DDR5 i GB5 med 13700k

MT 16542 DDR4

MT 19811 DDR5

Är DDR4 dött nu om man inte ser till priset på DDR5 som fortfarande är dyrt mot DDR4?

Nej. Det är ingen skillnad mot tidigare. DDR5 är mycket långsammare, men har högre bandbredd.
I apliktioner där bandbredden är viktg så är DDR5 mycket bättre.
Men i apliktioner där hastighet är viktigare är DDR4 mycket bättre.

För spel är oftast hastighet lite viktgare än bandbredden.

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nefrums:

Nej. Det är ingen skillnad mot tidigare. DDR5 är mycket långsammare, men har högre bandbredd.
I apliktioner där bandbredden är viktg så är DDR5 mycket bättre.
Men i apliktioner där hastighet är viktigare är DDR4 mycket bättre.

För spel är oftast hastighet lite viktgare än bandbredden.

I sweclockers nya testsvit för grafikkort kör de med 2× 16 GB G Skill Trident Z5 RGB 6400 MHz, 32-39-39-102.
Vilka DDR4 menar du är snabbare?
DRR4 finns med 1600MHz cl12 (svarstid 15ns) och DDR5 4800HMz cl40 (svarstid 16.67ns)

tidigare testsvit hade DDR4 3200MHz cl 14 (svarstid 8.75ns) men nya DDR5 6400MHz cl 32 (svarstid 10.00ns) det är svarstid till första ordet, men redan vid åttonde lästa ordet går DDR 5 förbi i svarstid

Sitter man på en "gammal" Alder Lake så var det ingen större mening med DDR5 men med nya Raptor Lake ser det ut som större L2 och L3 cache samt bättre minneskontroller råder bot på detta

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)