Vad för USB C->USB C för laddning/bild mellan skärm och laptop?

Permalänk
Medlem

Vad för USB C->USB C för laddning/bild mellan skärm och laptop?

Hej,

Jag kör USB C mellan min laptop och skärm så jag endast behöver en kabel. I vissa fall flimrar skärmen rött och ändrar jag lite på kabeln så slutar det vilket jag tror beror på kabeln. Jag har testat med en annan USB C kabel som klarar PD för strömmen men bild funkar ej. Tittar man på kablar man skall köpa beskrivs ingen om den klarar bild. Så hur kan jag kolla på kablar och veta att de även kommer att fungera med bild förutom PD?

Permalänk
Medlem

Det skall vara PD, men alla är inte certifierade till 5A upp till 100Wm, så det är väl sistnämnda du skall kika efter.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Möjligt att Thunderbolt-kablar är bättre om man ska koppla till en skärm, from Thunderbolt 3 är dom usb-ckompatibla.
Annars är den här rekommenderad för Power Delivery 100W & 4K60Hz video.
https://noerdic.se/collections/usb-c-kablar/products/type-c-1...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Kabeln måste vara fullkopplad dvs alla pinnar anslutna. Om det enda som nämns i beskrivningen är laddning eller USB 2.0 eller om den är billig så är den nästan garanterat inte det.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Det skall vara PD, men alla är inte certifierade till 5A upp till 100Wm, så det är väl sistnämnda du skall kika efter.

Inte hundra vad du menar? Menar du att om det är PD kabel som klarar 5A 100mw så skall den klara bild förutom ström?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Möjligt att Thunderbolt-kablar är bättre om man ska koppla till en skärm, from Thunderbolt 3 är dom usb-ckompatibla.

Varför är fler inte lika tydligt beskrivna som denna kabel. Det är ju verkligen beskrivet att den klarar bild. Vad är det jag håller utkik för spel för att veta att kabeln klarar bild förutom ström?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Kabeln måste vara fullkopplad dvs alla pinnar anslutna. Om det enda som nämns i beskrivningen är laddning eller USB 2.0 eller om den är billig så är den nästan garanterat inte det.

Men vad i spec är det jag kikar efter för att veta att bild funkar?

Nedan kabeln med spec som ej funkar med bild:

Brand Name : Baseus
Connector A : Type-C
Connector B : Type-C
Name : Baseus PD 60W Quick Charge USB C To USB C Cable
Maximum Current : 3A
Surface Material : Nylon
Features : Illuminated
Features : With LED Indicator
Features : Alloy Connector
Has Retail Package : Yes
Material : Alumium alloy+Nylon braided wire
Color : Red / Black
Function : 3A PD Quick Charge Charging & Fast Data Transmission usbc Cable Cord

Permalänk
Medlem
Skrivet av matsolaw:

Inte hundra vad du menar? Menar du att om det är PD kabel som klarar 5A 100mw så skall den klara bild förutom ström?

Precis, vissa skärmar kräver mer för att drivas än andra, det borde stå på din skärm också vad den kräver

Skrivet av matsolaw:

Men vad i spec är det jag kikar efter för att veta att bild funkar?

Nedan kabeln med spec som ej funkar med bild:

Brand Name : Baseus
Connector A : Type-C
Connector B : Type-C
Name : Baseus PD 60W Quick Charge USB C To USB C Cable
Maximum Current : 3A
Surface Material : Nylon
Features : Illuminated
Features : With LED Indicator
Features : Alloy Connector
Has Retail Package : Yes
Material : Alumium alloy+Nylon braided wire
Color : Red / Black
Function : 3A PD Quick Charge Charging & Fast Data Transmission usbc Cable Cord

Som du ser är denna speccad för 3A vilket inte klarar av att driva din skärm då skärmen verkar vilja kräva mer än så
(3A 60w och din skärm kanske kräver 5A 100w)

Men kika på din skärm och se vad vad den kräver Olika skärmar kräver olika, så en skärm kanske går fin-fint att driva med kabeln ovan, medan andra inte alls grejar det.

Och för att vara helt ärlig skulle jag nog definitivt gå på den där kabeln som det länkades till lite högre upp, den är ju speccad för 100w så att den orkar driva 4k/60hz.

Edit:
"The biggest difference between 3A and 5A cables is 5A cables can generally power laptops and monitors while 3A cables cannot."

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Sen om man vill lägga på lite på priset kan man köra Thunderbolt 4 USB-C till C 100W 40G 5A 8K60Hz 4K120Hz
https://noerdic.se/collections/thunderbolt-4-usb-c-till-c-100...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Precis, vissa skärmar kräver mer för att drivas än andra, det borde stå på din skärm också vad den kräver

Som du ser är denna speccad för 3A vilket inte klarar av att driva din skärm då skärmen verkar vilja kräva mer än så
(3A 60w och din skärm kanske kräver 5A 100w)

Men kika på din skärm och se vad vad den kräver Olika skärmar kräver olika, så en skärm kanske går fin-fint att driva med kabeln ovan, medan andra inte alls grejar det.

Och för att vara helt ärlig skulle jag nog definitivt gå på den där kabeln som det länkades till lite högre upp, den är ju speccad för 100w så att den orkar driva 4k/60hz.

Edit:
"The biggest difference between 3A and 5A cables is 5A cables can generally power laptops and monitors while 3A cables cannot."

Bra tips att kika på. Dock behöver inte skärmen ström ges av kabeln, utan datorn vilket den klarar. Skärmen har ju egen strömkabel som driver den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Oturligt funkar denna varken för ström eller bild till min dator :S
Felmeddelande: "Bildskärmsanslutningen kan vara bildskärm". Kontrollera att din dator stöder DisplayPort-enheten du ansluter till. Välj detta meddelande för mer felsökningsinfo. Nu funkar inte den gamla kabeln med bild, bara för laddning.