Möjlighet att hitta rätt nivå på grafikkort

Permalänk

Möjlighet att hitta rätt nivå på grafikkort

Min dator börjar bli till åren men jag är inte intresserad av att lägga en större summa på att uppgradera hela paketet då den fyller sina huvudsakliga uppgifter.
Det är en Intel 7600K CPU som snurrar på den tillsammans med en Geforce 1060 GPU. Jag funderar på att uppgradera grafikkortet och undrar hur högt jag ska sikta utan att CPU:n blir flaskhals för prestandan.
Har ni några idéer eller förslag på hur jag kan avgöra vilket grafikkort jag bör skaffa?

Permalänk
Medlem

Det beror på vad du ska spela. Många nya spel kan bli problematiskt för endast 4 kärnor/trådar.

I ditt fall skulle jag rekommendera AMD, då deras drivrutiner använder färre CPU-resurser, så i CPU-begränsade scenarion bör AMD ge 5-20% bättre prestanda jämfört mot ett motsvarande grafikkort från Nvidia.

RX 6600, eller kanske RX 6650 XT beroende på budget?

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk

Tack för återkopplingen!
Just nu spelar jag inte allt för ofta och när jag gör det är det mest Battlefront 2. Jag tänkte att det kanske blir lite mer spelande med kraftfullare grafikkort utan att behöva byta ut hela datorn.
Jag ska kika på RX66xx serien!