Philips The One - Android har ej CMore, HBO, Discovery+? [löst]

Permalänk

Philips The One - Android har ej CMore, HBO, Discovery+? [löst]

Mor och far köpte en Philips The One, 58pus8517/12 från 2022 med Android på min rekommendation då jag har en annan Philips (65PUS9435 från 2020) med Android.

Det går dock inte att installera appar för C More, HBO Max eller Discovery+ på deras som det gör på min?
Står bara "C More från C More Entertainment AB är inte tillgänglig på Google Play på den här enheten" / motsvarande.

Jag kan inte hitta vilken Android-version som finns i TVn, men då det är en årsmodell 2022 så borde det ju vara en relativt ny version.

Vad är problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheWretch:

Mor och far köpte en Philips The One, 58pus8517/12 från 2022 med Android på min rekommendation då jag har en annan Philips (65PUS9435 från 2020) med Android.

Det går dock inte att installera appar för C More, HBO Max eller Discovery+ på deras som det gör på min?
Står bara "C More från C More Entertainment AB är inte tillgänglig på Google Play på den här enheten" / motsvarande.

Jag kan inte hitta vilken Android-version som finns i TVn, men då det är en årsmodell 2022 så borde det ju vara en relativt ny version.

Vad är problemet?

Enligt mögtjänsten HBO Max support:
Android TV: På din Android TV går du till "Inställningar" och under "Enhet" väljer du "Om". Här hittar du din modell och Android version. Stod nånstans Android OS 5 verision eller senare. Kan tänkas att din fassa å mossas TV inte är certifierad. Jag fick köpa en 4K Chromecast Google TV när hoppade erbjudatet för några sen (45 kr/mån livet ut, då min Panasonic TV inte är nån Android TV).

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Testa att uppdatera mjukvaran i TVn, kan hjälpa.

Permalänk

Glömde skriva att TVn har senaste mjukvaran enligt menyerna. Men alltså ingen info om Android-version vad jag kan se.

På C Mores hemsida står det minst Android 7 under den generella infon, samt att Philips OLED stöds under mer specifik info.
Ingen av våra TV är OLED.

Jag har svårt att tro att en TV från 2022 har Android 4-6 eller äldre?

Kanske inte är "certifierad", vad innebär det och hur ser jag det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheWretch:

Glömde skriva att TVn har senaste mjukvaran enligt menyerna. Men alltså ingen info om Android-version vad jag kan se.

På C Mores hemsida står det minst Android 7 under den generella infon, samt att Philips OLED stöds under mer specifik info.
Ingen av våra TV är OLED.

Jag har svårt att tro att en TV från 2022 har Android 4-6 eller äldre?

Kanske inte är "certifierad", vad innebär det och hur ser jag det?

Certifierad betyder att just den modellen är testad, godkänd, för det det ska användas till. Du kan kolla på HBO Maxs support, t.ex vilka LG:s å samsung:s TV modeller (från vilket år) som funkar med HBO Max appen. Står även nåt om Android TV å m.m. Som sagt min Panasonic TV (ingen Android TV) från ca 2019 funkar inte med HBO Max appen men har för mig att det funkar i USA med vissa/på Panasonic TV:ar. Netflix funkar utan problem på min TV, kör Netflix Premium (4K). Kör dock Netflix på 4K Apple TV/4K Chromecast Google TV (Android) av andra orsaker. Ni ska ju inte behöva köpa en Chromecast (Android) för att det ska funka. HBO Max kommer försvinna nästa år, tror jag det var å slåss ihop med Discpory + (har inte läst nåt nytt om detta). LG å tyvärr Samsung är dom mest sålda TV märkena i detta land, därför är det väl inte så noga med apparna till andra TV märken.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Du kan inte göra så mycket mer än att kontakta tillverkaren och klaga om det inte är öppet köp eller ångerrätt.

Chromecast med Google TV är väl ett ganska givet val här.

Permalänk

Löst

Vill först bara bekräfta att det är Android 11 och TVn är certifierad av Google (Play Protect).

Problemet var att Google-kontot som användes på något sätt var kopplat till ett annat land än Sverige (skapades på semestern?).
Syntes ingenstans, förutom i Googles användarvillkor som jag hittade i Play-appen i TVn som var på ett exotiskt språk
Och endast dessa tre appar av alla vi testade som brydde sig om kopplingen till annat land än Sverige.

Jag kopplade bort det Google-kontot från TVn och loggade in med ett annat konto, då finns alla tre appar direkt!

(Hade faktiskt motsvarande problem när vi trilskades med Spotify för några månader sen. Minns inte om det bara var Spotify då eller om Google var inblandat)

(Extra konstigt att samma Google-konto har dessa appar installerade på både en platta och en telefon?)