Era erfarenheter av obegränsat mobilt bredband

Permalänk
Medlem

Era erfarenheter av obegränsat mobilt bredband

Tja!

Vet att det finns ett gäng trådar sen tidigare på ämnet, men saker kan ju ändras snabbt att det byggs ut nu.

Ser ut som att vi flyttar till lägenhet utan fast Internet, vilket är helt sjukt då det ligger mitt i stan, men så ser det ut. Täckning och hastighet lär inte vara några problem, men i tidigare trådar har folk haft problem med operatörernas "fair usage policy" där hastigheten stryps ner efter en viss datamängd, trots att abonnemangen ska vara obegränsade. I någon tråd nämndes 1 TB, det duger inte 2023 i en familj.

Så, är det någon som kör obegränsat och stött på något liknande i närtid? Berätta gärna vilken operatör det gäller i så fall också. Tanken är att köra Tre.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem

Alla (som jag känner till) abonnemang cappas på 1TB eller mindre. Efter det så är det antingen stopp eller så är hastigheten begränsad. Allt från några Kbit/s till flera Mbit/s.

Kollat på Starlink? Det är inte så att det finns DSL, coax eller fiber alls i lägenheten? Oftast finns något av det.

Personligen så hade jag bojkottat lägenheten och letat annat men låter som att det är för sent.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Jag körde Tre i mer än ett år. det var dålig hastighet och ständiga nerkopplingar. Jag provade med flera olika modem och även med en extern antenn men det gjorde ingen skillnad. Jag bytte sen till Telenor och mer eller mindre direkt så var alla problem som bortblåsta.
Det har dock att göra med mastplacering och liknande men ett tips är att skaffa ett modem och köp sen ett gäng olika kontantkort och testa med. Välj sen ett abbonemang från den som är bäst. För mig funkade faktiskt Huawei B525 bäst och då testade jag flera Asus modem, bl.a ett svindyrt samt ett D-link men huaweit var överdrivet bäst. Jag köpte mitt på blocket men man kan få ett när man tecknar abbonemanget.
Samtliga som har "obegränsat" har en gräns som brukar ligga på typ 40Gb om dagen. Jag tankade ner betydligt mer ibland och ingen sa någonsin nåt. Men det kan ju vara bra att veta.
Telenor var 100:- billigare när jag hade mitt.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Är väll bara fråga operatörerna, även om det är fult att sätta cap på "obegränsade" abonnemangen så är det osannolikt att de skulle ljuga om att det inte finns någon gräns. (och om de säger att det är helt obegränsat och sen ändå begränsar är det ju ett avtalsbrott)

Permalänk
Medlem

När vårat kopparnät stängdes ner 1 juni så var vi tvungna att gå över till Mobilt Bredband. Jag signa upp mig på Telias 5G nätverk och jag har gjort av med stora mängder TB i månaden och inte stött på några problem alls.

Jag har Telia Bredband via mobilnätet 5G Plus, betalar 449kr i månaden och har alltid under 20 i ping samt runt 300 i nedladdning så för mig blev det MYCKET bättre än kopparnätet på 30mbit

Visa signatur

Black smoke doesnt mean engines broke #diesel

Permalänk
Medlem

Lite olika bud.

Är inte så orolig för täckning och hastighet. Det är väldigt centralt och jag har inte jättehöga krav. Redan 4g funkar utmärkt för mina behov här i området med c:a 100 Mbit och < 20 ms i svarstid inomhus.

Det är mest datamängden. 3 som kollar serier/Youtube ibland och någon månad plockar man ner ett par spel, det rinner iväg rätt fort. Funderar på att ställa frågan till alla aktuella operatörer och se vad man får för svar. Tre är mest för kampanjs skull, de verkar vara billigast just nu.

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Kollat på Starlink? Det är inte så att det finns DSL, coax eller fiber alls i lägenheten? Oftast finns något av det.

Personligen så hade jag bojkottat lägenheten och letat annat men låter som att det är för sent.

Det är faktiskt otroligt udda, heller aldrig varit med om att allt saknas. Men läge och allt annat är lite för bra för att tacka nej. Vi har växt ur lägenheten och hade tänkt vara härifrån för 3 år sen. Det är inte särskilt ofta det dyker upp något som passar, så man får hugga. I allmännyttan hade det nog varit iallafall 15 års kötid på liknande lägenhet.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

Är väll bara fråga operatörerna, även om det är fult att sätta cap på "obegränsade" abonnemangen så är det osannolikt att de skulle ljuga om att det inte finns någon gräns. (och om de säger att det är helt obegränsat och sen ändå begränsar är det ju ett avtalsbrott)

Inte "bara" i det här fallet. Det gäller att få svar av rätt person hos operatören. Ringer du Operatör X, knappval 1-1 Nybeställa, kötid 30 sek - du hamnar hos en 20-åring med provanställning på Malta som ska ut på stranden om 30min och säger vad som helst för lite säljprovision, uppnå måndens säljmål och få behålla jobbet. Han vet med största sannolikhet inte heller om ifall det finns ett 1TB-cap eller inte. Det heter ju "obegränsat" -Ja det är klart det är helt obegränsat kompis det står här, jag lovar!

Rekommenderar att fråga offentligt på Operatörens facebook-wall (där vill dom inte uttrycka sig felaktigt och dom kommer förmodligen kontrollera detta innan dom svarar) och var tydlig:
Hej, Bla.. bla...Ert Obegränsat... Vissa operatörer kan strypa uppkopplingen efter t.ex. 1TB/månad eller 50GB/dygn... har ni någon sådan begränsning.. bla.. bla...

Permalänk
Medlem

Om jag inte missminner mig så finns det någon/några operatörer som ger en ny data om man skickar ett SMS (som man får instruktioner om hur man gör när man nåren begränsningen)?

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av olga32:

Om jag inte missminner mig så finns det någon/några operatörer som ger en ny data om man skickar ett SMS (som man får instruktioner om hur man gör när man nåren begränsningen)?

Det stämmer. Tele2 har så, dock så måste man komma upp i 50GB under 1 dag för att få ett sånt SMS, gör man inte av sig med 50GB/dag så kommer man inte få ett SMS. De andra operatörerna har liknande i sina avtal, men har inte den funktionen aktiv idag, men har möjlighet att göra det om de vill

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jag har kört telias obegränsade i två år. Kan inte erinra mig att jag någonsin har upplevt mig eller min familj begränsad, dock är det mest jag som använder det till att tanka grejer, de andra streamar tillsammans högst några timmar om dagen. Jag har mestadels 5G avslaget pga foliehatt (behöver det heller inte), men när jag slår på 5G har jag inga problem att nå 300+ mbit/s, om jag vill tanka t.ex. stora datorspel som wow eller forza. Inga problem eller konstigheter. Dock tror jag att du ska vara noga med att tala med olika operatörer för vad det finstilta säger, och också se om du kan testa olika operatörer för att se vilka som är bäst just i din lägenhet, då det kan variera mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det stämmer. Tele2 har så, dock så måste man komma upp i 50GB under 1 dag för att få ett sånt SMS, gör man inte av sig med 50GB/dag så kommer man inte få ett SMS. De andra operatörerna har liknande i sina avtal, men har inte den funktionen aktiv idag, men har möjlighet att göra det om de vill

Det gäller mobil bredband 🙂 inte mobilt* bredband.

Jag gjorde i början när jag flyttade till mitt hus att jag tog ett tvillingkort till min mobil. Och satte i en 4g router.
Dessa abonnemang har en hardcap på 100gig/dag sedan måste man smsa.. men de blir svårt att smsa..

Slutade med att jag tog ett Mobilt bredband för att komma ifrån begränsningarna.
Har inte blivit begränsad sedan dess... Netflix/Viaplay/Disney+ är på ca 18 av 24 timmar om dygnet. Jag sitter och tittar på anime samtidigt som jag spelar onlinespel..

Ping/ms är en mardröm... men.. mitt enda ljus är att fiber kommer v39.. 3 år försent 😁

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av olga32:

Om jag inte missminner mig så finns det någon/några operatörer som ger en ny data om man skickar ett SMS (som man får instruktioner om hur man gör när man nåren begränsningen)?

Skrivet av jnsson:

Det stämmer. Tele2 har så, dock så måste man komma upp i 50GB under 1 dag för att få ett sånt SMS, gör man inte av sig med 50GB/dag så kommer man inte få ett SMS. De andra operatörerna har liknande i sina avtal, men har inte den funktionen aktiv idag, men har möjlighet att göra det om de vill

Men jag undrar om inte detta var för "obegränsade" telefonabonnemang som det här beteendet faktiskt var explicit utskrivet, just för att stävja en del av användningen som bredband för hela hemmet. För de stora operatörerna om man beställer "mobilt bredband" så finns inget sådant i villkoren. Bara en luddig paragraf med hänvisning till "fair use".

Skrivet av fesoj:

Jag har kört telias obegränsade i två år. Kan inte erinra mig att jag någonsin har upplevt mig eller min familj begränsad, dock är det mest jag som använder det till att tanka grejer, de andra streamar tillsammans högst några timmar om dagen. Jag har mestadels 5G avslaget pga foliehatt (behöver det heller inte), men när jag slår på 5G har jag inga problem att nå 300+ mbit/s, om jag vill tanka t.ex. stora datorspel som wow eller forza. Inga problem eller konstigheter. Dock tror jag att du ska vara noga med att tala med olika operatörer för vad det finstilta säger, och också se om du kan testa olika operatörer för att se vilka som är bäst just i din lägenhet, då det kan variera mycket.

Ja alltså en normal månad tror jag inte vi når 1 TB. Problemet uppstår sen när man plötsligt har en sjukvecka och det blir många timmar med streaming för flera personer, eller det faller sig så att man plockar hem ett par större spel samma månad.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bagarbosse:

Rekommenderar att fråga offentligt på Operatörens facebook-wall (där vill dom inte uttrycka sig felaktigt och dom kommer förmodligen kontrollera detta innan dom svarar) och var tydlig:
Hej, Bla.. bla...Ert Obegränsat... Vissa operatörer kan strypa uppkopplingen efter t.ex. 1TB/månad eller 50GB/dygn... har ni någon sådan begränsning.. bla.. bla...

Bra poäng. Även om jag hade sparat eventuella svar på mail och hållit det emot dem också.

Kommer definitivt bråka om det händer mig. Det säljs som obegränsat och jag gör definitivt inget som ligger utanför normal användning för en familj 2023. Att man kanske inte ska driva filserver på mobilnätet är en grej, men även det får ju gärna vara tydligare specificerar i villkor.

Men nu ska jag inte ta ut saker i förskott heller. Verkar ju fungera bra för flera.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem

Utan att ha läst alla inlägg jättenoga, så vill jag bara flika in att jag har mobilt bredband ifrån Tre, deras "obegränsat", för 399kr/mån. Har haft det i flera år, och ännu aldrig fått någon begränsning. Jag kollade för skojs skull vad jag brukar ligga på per månad, och det är allt mellan 200-600 GB per månad. Men jag har en månad passerat 1.3TB, då jag laddade hem en del spel efter ett hårddiskbyte, och det kom inga varningar eller begränsningar. Så det får man väl kalla för obegränsat?

Däremot så varierar hastigheten en del, men det beror nog på mängd trafik i nätet, samt att jag bor ute i skogen.

Visa signatur

12900K | Z690 | RTX3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av kjenik:

Utan att ha läst alla inlägg jättenoga, så vill jag bara flika in att jag har mobilt bredband ifrån Tre, deras "obegränsat", för 399kr/mån. Har haft det i flera år, och ännu aldrig fått någon begränsning. Jag kollade för skojs skull vad jag brukar ligga på per månad, och det är allt mellan 200-600 GB per månad. Men jag har en månad passerat 1.3TB, då jag laddade hem en del spel efter ett hårddiskbyte, och det kom inga varningar eller begränsningar. Så det får man väl kalla för obegränsat?

Däremot så varierar hastigheten en del, men det beror nog på mängd trafik i nätet, samt att jag bor ute i skogen.

Det var det här jag helst ville höra.

Tror som sagt var inte att jag går över 1 TB en vanlig månad, medan vissa månader kan gå över ordentligt. Försökte kolla om jag kan se, men routern verkar inte vilja visa upp sån information och inte Bredband2 heller.

Hastigheten borde vara ett mindre problem för mig bara inte lägenheten råkar ligga i någon underlig skugga. Klarar mig utmärkt ifall den kopplar ner på 4G ibland också.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"