Fiberinstallation för nästan 100k?
Hej,
Först och främst är jag något osäker på om jag kan posta denna typ av ämne här. Men jag tänker att jag gör ett försök. Ni får gärna flytta ämnet om det inte hör hemma just här. Nu till min fråga.
Jag flyttade tidigare i år in i en bostadsrätt i ett hus som för många år sedan var en enda stor familjevilla. Idag är den omgjord till lägenheter.
För att ge lite bakgrund och en lång historia kort stod det i köpeavtal att det skulle finnas fiber. Jag litade helt enkelt på detta utan att kolla upp det noggrannare (vilket i efterhand var ett misstag), då jag dels fick det bekräftat i kontraktet samt prospektet, dels från såväl säljaren som mäklaren - dels att det hela gick ganska fort. Dessutom är detta kanske inte det första man "dubbelkollar", då detta är en lägenhet centralt i Göteborg. Man tänker dessutom inte att detta skulle vara något man ljuger om eller på något vis missuppfattar.
När jag väl forskade i vilket bredbandsavtal jag skulle välja visade det sig att fiber inte fanns överhuvudtaget. Säljaren hade helt enkelt inte haft koll och uppgav fel uppgifter. Vad som händer med det hör egentligen inte hit.
Nåväl. På vår gata har flera grannar fiber och det går tom en slang via vår tomt till grannhuset. När jag efter semestern äntligen fick en offert från leverantören visade det sig att kostnaden för att installera fiber i huset skulle landa på nästan 100 000 SEK.
För mig är detta helt vansinnigt. Jag har läst på flera leverantörers sidor att fiber kostar i runda slängar 30-40 000 som standard oc som mest - och då är det till hus som inte alls har haft det innan. När jag har pratat med grannar i området har de betalat alltfrån 9000 till 25 000, beroende på förutsättningar. Alltså inte i närheten av det sexsiffriga belopp jag fick till mig.
Det jag undrar är, är detta rimligt? Vad kan vara anledningen till detta, på rak arm? Jag ska prata med leverantören ytterligare en gång för att få allt lite mer klart för mig. Det de sa vid senaste samtalet var att det blir annorlunda när man ska dra in fiber till en fastighet som har gjorts om från villa till bostadsrätter. Men kan det verkligen skilja SÅ mycket när det finns fiber runt om och det tom går en kabel via vår tomt?
Tacksam för alla typer av svar!