Fiberinstallation för nästan 100k?

Permalänk
Medlem

Fiberinstallation för nästan 100k?

Hej,

Först och främst är jag något osäker på om jag kan posta denna typ av ämne här. Men jag tänker att jag gör ett försök. Ni får gärna flytta ämnet om det inte hör hemma just här. Nu till min fråga.

Jag flyttade tidigare i år in i en bostadsrätt i ett hus som för många år sedan var en enda stor familjevilla. Idag är den omgjord till lägenheter.

För att ge lite bakgrund och en lång historia kort stod det i köpeavtal att det skulle finnas fiber. Jag litade helt enkelt på detta utan att kolla upp det noggrannare (vilket i efterhand var ett misstag), då jag dels fick det bekräftat i kontraktet samt prospektet, dels från såväl säljaren som mäklaren - dels att det hela gick ganska fort. Dessutom är detta kanske inte det första man "dubbelkollar", då detta är en lägenhet centralt i Göteborg. Man tänker dessutom inte att detta skulle vara något man ljuger om eller på något vis missuppfattar.

När jag väl forskade i vilket bredbandsavtal jag skulle välja visade det sig att fiber inte fanns överhuvudtaget. Säljaren hade helt enkelt inte haft koll och uppgav fel uppgifter. Vad som händer med det hör egentligen inte hit.

Nåväl. På vår gata har flera grannar fiber och det går tom en slang via vår tomt till grannhuset. När jag efter semestern äntligen fick en offert från leverantören visade det sig att kostnaden för att installera fiber i huset skulle landa på nästan 100 000 SEK.

För mig är detta helt vansinnigt. Jag har läst på flera leverantörers sidor att fiber kostar i runda slängar 30-40 000 som standard oc som mest - och då är det till hus som inte alls har haft det innan. När jag har pratat med grannar i området har de betalat alltfrån 9000 till 25 000, beroende på förutsättningar. Alltså inte i närheten av det sexsiffriga belopp jag fick till mig.

Det jag undrar är, är detta rimligt? Vad kan vara anledningen till detta, på rak arm? Jag ska prata med leverantören ytterligare en gång för att få allt lite mer klart för mig. Det de sa vid senaste samtalet var att det blir annorlunda när man ska dra in fiber till en fastighet som har gjorts om från villa till bostadsrätter. Men kan det verkligen skilja SÅ mycket när det finns fiber runt om och det tom går en kabel via vår tomt?

Tacksam för alla typer av svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirSvk:

Hej,

Först och främst är jag något osäker på om jag kan posta denna typ av ämne här. Men jag tänker att jag gör ett försök. Ni får gärna flytta ämnet om det inte hör hemma just här. Nu till min fråga.

Jag flyttade tidigare i år in i en bostadsrätt i ett hus som för många år sedan var en enda stor familjevilla. Idag är den omgjord till lägenheter.

För att ge lite bakgrund och en lång historia kort stod det i köpeavtal att det skulle finnas fiber. Jag litade helt enkelt på detta utan att kolla upp det noggrannare (vilket i efterhand var ett misstag), då jag dels fick det bekräftat i kontraktet samt prospektet, dels från såväl säljaren som mäklaren - dels att det hela gick ganska fort. Dessutom är detta kanske inte det första man "dubbelkollar", då detta är en lägenhet centralt i Göteborg. Man tänker dessutom inte att detta skulle vara något man ljuger om eller på något vis missuppfattar.

När jag väl forskade i vilket bredbandsavtal jag skulle välja visade det sig att fiber inte fanns överhuvudtaget. Säljaren hade helt enkelt inte haft koll och uppgav fel uppgifter. Vad som händer med det hör egentligen inte hit.

Nåväl. På vår gata har flera grannar fiber och det går tom en slang via vår tomt till grannhuset. När jag efter semestern äntligen fick en offert från leverantören visade det sig att kostnaden för att installera fiber i huset skulle landa på nästan 100 000 SEK.

För mig är detta helt vansinnigt. Jag har läst på flera leverantörers sidor att fiber kostar i runda slängar 30-40 000 som standard oc som mest - och då är det till hus som inte alls har haft det innan. När jag har pratat med grannar i området har de betalat alltfrån 9000 till 25 000, beroende på förutsättningar. Alltså inte i närheten av det sexsiffriga belopp jag fick till mig.

Det jag undrar är, är detta rimligt? Vad kan vara anledningen till detta, på rak arm? Jag ska prata med leverantören ytterligare en gång för att få allt lite mer klart för mig. Det de sa vid senaste samtalet var att det blir annorlunda när man ska dra in fiber till en fastighet som har gjorts om från villa till bostadsrätter. Men kan det verkligen skilja SÅ mycket när det finns fiber runt om och det tom går en kabel via vår tomt?

Tacksam för alla typer av svar!

Nej 100k är helt galet mycket...
Vilken leverantör har du frågat? Har du frågat samma leverantör som grannarna har?
Att det skulle skilja mellan fastigheter är bull. De lämnar ju alltid första bästa plats.

Jag har aldrig hört något ha en kostnad över 25k och då grävde de även innan min kollegas fiber 800m från vägen...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Är det totalt 100k för alla som bor där? Eller är det 100k per hushåll? Är det för alla är det ju bara dela på kostnaden. 20k gav jag för en villa. Var lite efter med indragning nåt år, så priset öka från 15k till 20k på ett år.

Permalänk
Medlem

Jag hade kontaktat mäklaren, står det att fiber ingår i kontraktet så får de helt enkelt fixa fiber åt dig.

Anledningen till det höga priset kan vara att du bor i BRF, de har kanske offererat fiber till samtliga lägenheter i huset?

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Som nån annan frågade. Är det 100k för alla lägenheter tillsammans? För det är mer jobb o dra till alla lägenheter. Alla ska ha egen fiber. Om ni inte löser det men en Fiber i källaren o sen dela ut med en switch. Men det återstår fortfarande för leverantören att dra sladd till varje lägenhet.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Som andra har sagt så tog jag för givet att priset avsåg installation i varje lägenhet eftersom det är en BRF. De kanske inte får bara dra fram till huset för lägenhetshus, utan måste dra till respektive hyresobjekt?

Visa signatur

Intel i5 4670K + Hyper 212 EVO
Gigabyte GA-Z87-HD3
Fractal Design Define S
Asus GTX1070 Dual

Permalänk
Medlem

Grannarna har fått ett billigare pris för att bolaget säkerligen fått EU-pengar. Men även när flera ansluter sig kan man hålla ned priset.

Efteranslutningar kostar desto mer. Lön skall betalas till arbetarna. Verktyg och maskiner kostar pengar. Risker att man måste söka tillstånd och gräva upp gatan igen. Osv.

En efteranslutning till en villa idag kan utan problem kosta 30 till 40 000kr.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Det är ganska stor skillnad när en hel gata går ihop

En enskild abonnent som du kräver ju uppstart, kanske skeppa en grävskopa från andra sidan stan och gräva bara för dig, sen synka med att en installatör ska ha tid samtidigt för att installera och skarva allt medan hålet är öppet och sen stänga allt igen

Men med det sagt är 100k galet, hälften är nog bland det högsta jag hört

Permalänk
Medlem

Till att börja med äger du inte fastigheten och behöver styrelsens godkännande för individuell anslutning. Vill du ha en offert för fastigheten får styrelsen skicka in en offertförfrågan för anslutning av alla lägenheter, den offerten ska då inkludera fastighetsnät så det finns en kopplingspunkt inne i lägenheterna.

Detta är givetvis dyrare än för en enskild villa då det är mer arbete.

Permalänk
Medlem

Tack för all återkoppling! Sammanfattar lite av era frågor:

- Eltel är leverantören, vilket de flesta runt om har. Jag gick via Telia som skickade ärendet vidare till dem.

- Offerten är för hela huset, men det är bara tre lägenheter. Föreningen är således liten och en sådan kostnad blir ju väldigt stor snabbt. Jag förstår såklart att ni tänker att 100k delat på tre ger i princip samma summa som när man drar det till en enskild villa, men jag fattar inte hur det kan skilja sig så mycket i installationen att priset går från 30k totalt för huset till att vara 30k per lägenhet istället. Det är ju samma byggnad fortfarande. Måste det in tre separata fiberlinor för att det är tre lägenheter? Det med switch tänkte jag också på, men då antar jag att vi alla måste dela på samma nätverk? Med reservation för att jag inte har stenkoll på exakt hur det funkar, som ni märker.

- Vi har såklart pratat med mäklaren och säljaren och vi har rätt till att reklamera detta enligt en jurist jag har pratat med. Om vi drar in fiber för den här summan har vi rätt till att få hela vår kostnad i det betald, MEN detta kommer att bli en lång process då säljaren vägrar att erkänna att denna gjort fel och istället skyller på andra faktorer (vilket vi som köpare dock blankt kan strunta i, det är liksom inte vårt problem). De pengarna kommer med andra ord vi inte att få se på lång tid i så fall.

- Jag förstår att efteranslutningar medför "komplikationer" då man inte gjorde allt i ett svep när väl de övriga husen installerade fiber. Men iom att vi har rör på vår tomt verkar det, enligt dem, inte vara någon fråga om att gräva på gatan eller liknande.

- Föreningen har gått med på att installera fiber, men blev såklart något avskräckt av priset.

För att sammanfatta; det verkar som att det är skillnad på att installera fiber till ett hushåll i en villa jämfört med tre lägenheter i samma typ av villa. Om vi hade ägt hela huset hade kostnaden alltså landat på dryga 30 000 (en summa som är betydligt rimligare)? Jag visste som nämnt inte att det kunde vara så stor skillnad på att installera fiber till exakt samma typ av hus, men som istället för ett hushåll består av tre lägenheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirSvk:

- Eltel är leverantören, vilket de flesta runt om har. Jag gick via Telia som skickade ärendet vidare till dem.

- Offerten är för hela huset, men det är bara tre lägenheter. Föreningen är således liten och en sådan kostnad blir ju väldigt stor snabbt. Jag förstår såklart att ni tänker att 100k delat på tre ger i princip samma summa som när man drar det till en enskild villa, men jag fattar inte hur det kan skilja sig så mycket i installationen att priset går från 30k totalt för huset till att vara 30k per lägenhet istället. Det är ju samma byggnad fortfarande. Måste det in tre separata fiberlinor för att det är tre lägenheter? Det med switch tänkte jag också på, men då antar jag att vi alla måste dela på samma nätverk? Med reservation för att jag inte har stenkoll på exakt hur det funkar, som ni märker.

- Vi har såklart pratat med mäklaren och säljaren och vi har rätt till att reklamera detta enligt en jurist jag har pratat med. Om vi drar in fiber för den här summan har vi rätt till att få hela vår kostnad i det betald, MEN detta kommer att bli en lång process då säljaren vägrar att erkänna att denna gjort fel och istället skyller på andra faktorer (vilket vi som köpare dock blankt kan strunta i, det är liksom inte vårt problem). De pengarna kommer med andra ord vi inte att få se på lång tid i så fall.

- Jag förstår att efteranslutningar medför "komplikationer" då man inte gjorde allt i ett svep när väl de övriga husen installerade fiber. Men iom att vi har rör på vår tomt verkar det, enligt dem, inte vara någon fråga om att gräva på gatan eller liknande.

- Föreningen har gått med på att installera fiber, men blev såklart något avskräckt av priset.

För att sammanfatta; det verkar som att det är skillnad på att installera fiber till ett hushåll i en villa jämfört med tre lägenheter i samma typ av villa. Om vi hade ägt hela huset hade kostnaden alltså landat på dryga 30 000 (en summa som är betydligt rimligare)? Jag visste som nämnt inte att det kunde vara så stor skillnad på att installera fiber till exakt samma typ av hus, men som istället för ett hushåll består av tre lägenheter.

Med switch så delar ni inte på nätet, den fördelar ut nätet till lägenheterna och allt blir som separata tjänster och ingen större skillnad mot om switchen sitter i Telias telefonstation.

Så liten byggnad är det mer rimligt med tre (eller fler) separata fibertrådar in i byggnaden. Så du har mediaomvandlaren direkt i lägenheten och inget teknikskåp med aktiv utrustning behöver installeras.

Varför skulle de inte ta betalt? Enda du kan göra är att begära offert från annan leverantör. Även om samma entreprenör skulle utföra det i slutändan kan priserna skilja...

Permalänk
Medlem

Jag förstår. Men hur skulle det gå till rent installationsmässigt? De lär ju vilja tjäna mer och inte erbjuda den lösningen tänker jag.

Grejen är att det verkar som att dessa är de enda leverantörerna i området och som har utfört övriga installationer. Vet inte exakt hur det funkar, men om någon annan skulle in på samma ställe känns det spontant som att det kan bli dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirSvk:

Jag förstår. Men hur skulle det gå till rent installationsmässigt? De lär ju vilja tjäna mer och inte erbjuda den lösningen tänker jag.

Grejen är att det verkar som att dessa är de enda leverantörerna i området och som har utfört övriga installationer. Vet inte exakt hur det funkar, men om någon annan skulle in på samma ställe känns det spontant som att det kan bli dyrare.

Andra leverantörer hyr av Telia Wholesale de också, men det ansluts då till deras egna nät även om ledningarna hyrs. Går inte att säga något utan offert.

Permalänk
Medlem

Allt beror på vem som äger switchen när vi kompletterade i min förening vart det ca 10k/lgh extra och sedan kontakt med bahnhof för in patchning mot befintlig Switch.

Eltel är inte kända för att vara billiga men de har kontrakt med Telia/stokab och ger då pris efter vad de tycker det är värt att ta på sig jobbet.

Men är föreningen enbart villan alltså 3 lägenheter? Eller är ni en del av en större förening som redan har fiber?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Ah okej, förstår.

Precis, enkom tre lägenheter i hela föreningen. Det är ju rätt ovanligt givetvis och det betyder att vi inte badar i pengar, även om ekonomin är stabil.

Permalänk
Medlem

Varför det drar iväg är väl för att ni som förening kanske får en egen Switch i källaren? Där de lämnar av eller kommer de drag upp i varje lägenhet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Känslan är nog ändå att räkningen är lite saltad.
Eftersom det bara behövs göras en grävning för alla tre lägenheter hade det känts mer rimligt med en kostnad för grävning och blåsning på 30 000 kr för BRF'en tillsammans och kanske 5000 kr per lägenhet för fiberdragning och inkoppling av fiberdosa.

Visa signatur

7800X3D - 7900XT - 4K

Permalänk
Medlem

Föreningen kan ju gemensamt köpa en anslutning och sen dela den bäst de vill mellan delägarna, men då måste man göra en gemensam upphandling

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirSvk:

Ah okej, förstår.

Precis, enkom tre lägenheter i hela föreningen. Det är ju rätt ovanligt givetvis och det betyder att vi inte badar i pengar, även om ekonomin är stabil.

Vill de andra två hushållen ha detta?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Vill de andra två hushållen ha detta?

Ja, alla är med på det. I en av de två andra lägenheterna var det dessutom exakt samma sak som hände - att fiber var utlovat men inte fanns. Även de kommer att gå vidare med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirSvk:

Ja, alla är med på det. I en av de två andra lägenheterna var det dessutom exakt samma sak som hände - att fiber var utlovat men inte fanns. Även de kommer att gå vidare med det.

Var det byggherren som sålde?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Var det byggherren som sålde?

Nej, utan det har varit lägenheter sen innan 00-talet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirSvk:

Det måste in tre separata fibrar. Det måste sitta 3 st anslutningar i andra änden. Det ska upprättas 3 st avtal etc etc.
Jag kan hålla med om att det är saftigt att fakturera 3 x 33000:- då dom bör kunna göra det snabbare i en byggnad än alternativet att dom ska till 3 olika ställen.

Det går även att ifrågasätta kostnaden om det redan finns ett tomrör indraget... Det är ju alltså inget grävande involverat så som jag förstår det?

Men men.. det är nog bara att gilla läget. Kan man ta betalt så försöker man ta betalt. Jag skulle gissa på att deras argument är att dom helt enkelt bara har en "standardkostnad" för installation och inte lägger någon större tid/energi på att utreda och lämna "offert" på varje enskild installation.

Men du får nog ringa tillbaka och ställa frågor kring detta, finns nog ingen annan än dom själva som kan svara. Återkom gärna, vore intressant att höra fortsättningen.

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Men men.. det är nog bara att gilla läget. Kan man ta betalt så försöker man ta betalt. Jag skulle gissa på att deras argument är att dom helt enkelt bara har en "standardkostnad" för installation och inte lägger någon större tid/energi på att utreda och lämna "offert" på varje enskild installation.

Så funkar det i min kommun, 17500:- oavsett hur långt de måste gräva. Pappa har en grävmaskin och försökte få ner priset genom att gräva mellan gatan och hans hus men det skulle ändå kosta samma pga "standardpris".

Grävde man in sig när de la rören i gatan kostade det 12k.

Permalänk
Medlem

Jag skulle hävda kontraktsbrott, precis som att man skulle specificera fjärrvärme eller annat men så finns det inte.

Slangen/tuberna som går förbi huset är kanske redan använda - det är lite först till kvarn som gäller. Då återstår det att gräva upp gatan så långt man behöver till närmsta skarvbox/skåp där det finns ledig stam-kabel. Sen ska det såklart kompletteras på knutpunkten med. 100,000 för detta är inte osannolikt.

Man kommer ner i 10,000-20,000 när man har ett gäng hushåll i samma gata och kan göra jobbet samtidigt.

Permalänk
Medlem

Tänk på att bara för att det finns rör i tomtgräns som leverantör förberett. Så har de inte tidigare fått betalt för att man lagt den där.

Men annars är det vanligt att man lägger ut rör även till de fastigheter som tackar nej då allt kan ändra sig i framtiden.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirSvk:

Väldigt nyfiken på hur denne försöker bortförklara att denne lovat att det fanns fiber men nu inte finns. Nyfiken på bortförklaringen.
Om du vill o pallar dela med dig.

Men ja. En process mot personen kommer ta en jävla tid i detta land. Men kan vara värt för att göra livet surt för säljaren som försökte fiffla.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Vad är 30k jämfört med priset på en lägenhet i centrala Göteborg? Känns som säljaren borde borde kunna gå med på det utan större problem. Min styvsyster fick 100k avdrag pga felaktig info om badrum. Jag själv har gett 50k ”rabatt” får att få en lägenhet såld en gång.

Är såklart inga kaffepengar men i förhållande till miljoner man pratar om när man köper och säljer lägenheter numera känns det som en ganska liten summa.

Jag fick betala 3-4k till Telia bara för jag råkade ha sönder dosan när jag tapetserade om inne.

Mamma fick betala ca 35k för fiber till hennes hus. Då gick hela området ihop på ca dussin villor och betalade ca 35k var.

Jämfört med vatten de drog in som kostade 180k var det dock en relativt liten summa.

Säljaren har väl tjänat en hacka på försäljningen kan jag tänka om hen ägd lägenheten ett tag så borde ju kunna vara schysst när personen själv skrev fel info och bara stå för det. Kan man tycka iaf.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

De lägger duct upp till varje lägenhet från närmaste anslutningspunkt. Om det finns ledig duct utanför kan de koppla på. Eventuellt sätter de en fiberlåda i källaren och svetsar, med en duct ut i gatan ist. för tre. Spelar nog mindre roll på priset.

Vet inte hur fiberläget är i Göteborg. Men det låter som att ni frågat grannhusen och valt samma leverantör. Men det kanske finns andra stadsnät i närheten som konkurrerar? Eller en operatör som tar en del av kostnaden om ni binder er?

Gissar att det är en standard prislista ni råkat på. Fördelen med att få ner priset är ju att det är lättare att få säljaren att stå för kostnaden. Då man inte orkar bråka för en mindre summa.

Det är ju rätt svart på vitt, avsaknaden av fiber. Ingen tolkning, bedömning eller dolt fel.

Permalänk
Medlem

Har du provat kontakta PTS?
https://www.pts.se/sv/privat/internet/bredband/pts-atgarder-f...

Vilka nätägare har du pratat med? Stadsnät? Byanät? ISP direkt? Skanova?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.