Dags att byta ut dino-datorn mot liten tyst maskin med bra grafik

Permalänk
Medlem

Dags att byta ut dino-datorn mot liten tyst maskin med bra grafik

Jag har upptäckt att min gamla dator börjar bli seg. Vilket inte är så konstigt. Processorn är en Core i7 875k anno 2010 som sitter på ett Asrock P55 Deluxe. Den har fungerat bra under lång tid men nu har jag märkt att CPU-lasten börjar slå i taket under vanlig kontorsanvändning - t.ex. videointensiva teamsmöten i kombination med många olika applikationer. Övriga komponenter börjar också bli till åren. Chassit är ett schysst Antec Solo men USB-portarna på framsidan är buggiga, så jag använder mest USB 3.0 som jag satte in i PCI Express-slotten. Och på/av-knappen har rent mekaniskt gått sönder, så jag fick flytta mekaniken från reset-knappen. Grafikkortet är uppgraderat till ett Geforce GTX 1050 Ti som rent krasst duger, eftersom det enda spelandet på datorn är när barnen kör Roblox och Sims 4, och det duger det till bra. Det sitter 16 GB DDR3 och ett flertal olika SSD-diskar och mekaniska diskar i den som mest används för lokal backup av molnlagring.

CPU-kylaren är en Noctua NH-U12P SE2. PSU:n är något tyst och bra sak, fick byta för några år sedan när den gamla dog.

Tanken med det här datorbygget var att få en tyst dator som också klarar lite spel, vilket fungerar sisådär. Den är rätt tyst, men inte alls så tyst som jag egentligen hade önskat. Därför så har jag bestämt att datorn har nått vägs ände som primär dator iallafall.

Önskelista för ny dator:

  • Skall vara en kontorsdator i första hand. Officeprogrammen och webbläsare är det som körs mest, samt mycket videomöten. Den ska klara allt sånt utmärkt.

  • Ska kunna driva flera stora skärmar. Ska minst klara dagens setup på 1 4K-skäm och flera mindre.

  • Ska vara mycket tyst, gärna passiv.

  • Ska klara Roblox och Sims, men kanske lite kraftigare spel också.

  • Behövs inga optiska enheter eller något sådant

  • Ska helst vara snygg och liten, helst inte någon towerdator

  • Ska gärna vara uppgraderingsbar.

  • Man bör kunna trycka i 2-4 TB lagring i den.

Sedan tänker jag mig eventuellt en fortsatt livslängd för min befintliga dator, som sekundärmaskin eller barnens extra dator. Här tänker jag mig att man skulle kunna klämma in något begagnat eller billigt/enkelt ATX-kort med en CPU som är några gånger snabbare än den som finns idag. Fast jag funderar på om det är värt att hålla på? Har annat att göra än att skruva dator och är inte speciellt road av det, vill mest ha bra och tysta grejor som håller länge. Jag kan köpa en begagnad workstation för under 7000 kr som har ett GeForce RTX 2070 som springer i cirklar runt den befintliga datorn och dess grafikkort. Fast helst vill jag ju inte ha stora fulltower-maskiner som tar en massa plats utan små, smidiga och tysta maskiner. Jag orkar heller inte hålla på och spara på en massa mekaniska diskar i storleken 250 - 750 GB. Det ekonomiska värdet av dem är väl i det närmaste noll.

Laptop och USB-docka? Skulle nog kunna funka men jag är inte så förtjust i tanken bara. Jag sitter ändå på min arbetsplats för det mesta (hemmakontor), och den bärbara datorn vill jag ha lätt och smidig när jag är iväg. Ingen gaming på den.

Funerar på en begagnad mini-workstation också. Den skulle nog vara en tydlig uppgradering men jag är osäker på hur tyst den egentligen är och uppgraderingsbarheten är ju i det närmaste noll. Eller varför inte en ny? Samma problem med dålig möjlighet till uppgradering dock. Och grafikkortet är ju sämre än det jag har nu. Har inte hittat några MXM-3.0 typ A-kort på marknaden.

Jag skulle nog kunna tänka mig någon slags passiv mini-PC, men vet inte riktigt vad som finns. Förut fanns det moderkort med integrerad grafik som ändå var hyfsad men det verkar svårt nu för tiden. Eller så är det jag som inte vet var jag ska leta.

Har väl råd att köpa något som är ganska dyrt egentligen om jag vill, men har helt enkelt inte lust att lägga onödigt mycket pengar på datorkraft som jag inte behöver.

Söker tips och råd för att navigera i det här. Kan jag exkludera några tankar? Finns det ens passiva eller i det närmaste knäpptysta datorer? Tänker att den egentligen inte behöver vara helt passiv utan det viktigaste är att den är tyst för det mesta. Om det brusar lite under hög last så är det ok.

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan nog ändå återanvända lådan ? Nätdel och kylare borde definitivt gå att återanvända såvida du inte kastat monteringsdetaljer.
Ett AM5 eller 4 moderkort, minst 32 GByte ram, en 2-4 Tbyte m.2 ssd och så en backuplösning för resten av pengarna (usb hdd på typ 8 Tbyte) interna diskar är inte nån säker backup utan det bör vara externt så den kan vara fysiskt bortkopplad när den inte används aktivt.
Grafikkortet lär du kunna återanvända om du ens behöver ett, du ligger på gränsen till att klara dig med cpuns integrerade grafik eller med en apu, moderna moderkort och cpuer brukar ha stöd för 2st 4k monitorer och skulle den integrerade grafiken inte duga så kan du koppla in ditt 2070 för spel.
Dagens cpugrafik är bättre på att köra högupplöst skrivbord och film än ett äldre spelkort för det stödjer inte de bandbredder på anslutningarna och hårdvaruavkodning av video som behövs utan är bara bättre på spelande i äldre upplösningar (1080p)

Det är nått åt det hållet jag hade resonerat i ditt läge för att uppdatera så prisvärt som möjligt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Tycker du först och främst behöver bestämma dina krav på grafikkort, känns som tankarna är lite spridda.
Om du nu vill kunna spela andra, mer krävande spel så krävs det ju mer på den fronten.

Passiva grafikkort är inte vanliga, om det ens finns idag.
Dock så har de flesta grafikkort med mer påkostade (och större) kylare oftast passivt läge och mycket intsällningar för fläktkurvor som gör att grafikkorten egentligen inte märks när dom inte används till något krävande. Kan vara rätt stor skillnad mellan olika modeller på samma grafikkort när det kommer till ljudnivå och kylning så gäller att kolla upp recensioner.

Att sätta kraftfulla komponenter i jättesmå chassin ger ofta högre ljudnivå, en gaminglaptop låter ofta mer än en stationär med bra luftflöde och fläktkurvor tex. Sen behöver man ju inte ett fulltower för det, finns kompaktare midi-towers och micro atx som inte tar mycket utrymme och som fortfarande har bra förutsättning för kylning.

Eftersom chassi verkar viktigt skulle jag lägga lite tid på att kolla upp vad du är ute efter där och sen bygga efter det.
Bra (stor) cpu kylare och lite mer påkostade chassifläktar kan vara värt för att minimera ljudnivån.

Permalänk
Medlem

PSU:n är återanvändbar iallafall. Tror det är en 650W eller 750W och det är bra grejor vill jag minnas.

Chassit är lite svårare att återanvända, det blir en kompromiss. USB-portarna på framsidan är kopplade till moderkortet med en 4-pin-koppling och det är strikt USB 2.0. Som jag fattar det så har USB 3 och framåt andra kontakter på moderkortet. Dessutom upplever jag att datorn låter för mycket, trots att jag köpt de tystaste fläktar jag hittat på marknaden och kör med speedfan för anpassa fläkthastigheten. Alla laptops jag har är tystare. Jag har inte lyckats lista ut var bruset kommer ifrån - om det är CPU, chassifläktar eller något annat. Eller bara så enkelt att jag har någon felkonfiguration som gör att fläktarna går på fel hastighet?

Uppenbarligen är CPU-kylaren återanvändbar på AM4/AM5-sockel. Med ett monteringskit.

Intressant med APU eller annan bra integrerad CPU-grafik. Kan jag hitta någon sådan så kanske jag kan skaffa en mini-låda, peta in en processor med låg värmeeffekt, 2-4 TB NVme-SSD och 32 GB minne så har jag en dator som funkar för alla användningsfall. Och den gamla dator får helt enkelt bli reservdator i befintligt skick - alt att jag bara byter ut moderkort, CPU och minnen (av nödvändighet).

Kan man ställa ner fläkthastigheten på ett större grafikkort är det ju jättebra! Huvudsaken är ju att datorn är tyst för det mesta.

Permalänk
Medlem

Är det någon som har koll på var man hittar den bästa inbyggda grafiken just nu? Vilka moderkort skall man titta på?

Permalänk
Rekordmedlem

Integrerad grafik sitter inte på moderkortet utan i cpu/apu, bäst idag är R7 8700G och den använder AM5 plattformen. https://www.sweclockers.com/test/38087-amd-ryzen-5-8600g-och-...
Har du verkligen 4 lådfläktar ? Har din nätdel semipassiv kylning ?
I min dator är det endast en fläkt på cpukylaren som går vid normal användning, nätdelens fläkt har aldrig startat, ingen lådfläkt behövs heller då jag inte spelar (eller har grafikkort) datorn är alltså helt ohörbar vid normal användning och vid enstaka tillfällen med hög last kan fläkten på cpukylaren öka så den hörs lite.
Det går alltså ganska lätt att bygga datorer som är ohörbara så länge man inte spelar på dem med dagens delar för de drar mycket mindre effekt än äldre prylar och behöver inte heller kylas lika mycket så länge man undviker spelande.
Troligen skulle du inte behöva ha mer än en cpufläkt som roterar om du byter till nya delar och när du spelar får du acceptera att det låter om det inte ska bli dyrt och stort.

Lådans usbportar är väl ingen direkt begränsning då du lär använda många saker med max usb 2 fart typ mus, tangentbord och kanske ljudprylar.
Och för annat kan du skaffa en usb 3 hub med egen nätdel och ha på skrivbordet så är den bekvämare att använda än portarna på datorn och även enkel att använda som laddare.

Om du har flera hddder och 4 fläktar i gång så kan du väl prova att koppla bort hdderna och allt utom cpufläkten och lyssna hur datorn låter så får du en uppfattning om hur det skulle kunna låta vid icke-spelande med nya delar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för mycket bra svar!

Dags att plocka upp datorn och dubbelkolla. Det kanske är så att orsaken till att jag inte får datorn tyst är att jag inte får ner fläkthastigheten. Noctua-kylaren har två fläktar men jag är osäker på hur de är inkopplade - om de sitter på samma koppling eller om det är två olika.

Jag tror det sitter två chassifläktar i datorn, en större bak och en mindre i fronten. Dessutom sitter det fläktar på grafikkortet samt att jag tror det sitter en fläkt i PSU:n. Oklart vilken fläkt som är vilken. Kollar jag i speedfan så varierar fläkthastigheten på alla fläktar utom Fan1 som konstant ligger på 1080 RPM. När jag startar upp speedfan så tar den hastigheten på någon fläkt för ljudnivån sjunker. Men Fan1 lyckas jag inte påverka.

Permalänk
Medlem

Verkligen passivt kostar tyvärr.
Streacom FC-10 låda
En Ryzen G med 65W TDP
HD plex DC-DC converter plus extern laddare

Men då bör det gå med noll rörliga delar i maskinen. Mina är byggda på Mcubed lådor men det är trevligt med burkar som låter exakt lika mycket avstängda som vid full last

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Oj, Streacom hade verkligen fina lådor. Där går det att få ihop en riktigt fin dator. Kanske dags att ta på spenderbyxorna. Särskilt FC8 v3-chassit var fint.

Konstaterar att med en Ryzen7 8700G så får jag inbyggd grafik som är lite vassare än mitt gamla befintliga Nvidia GTX 1050 Ti. Och CPU:n är är typ 9 ggr högre CPU Mark (passmark). Enda problemet hittils, förutom kostnaden, är att jag inte hittar något Am5 ITX-kort som har fler än 2 grafikutgångar. Men det går kanske att lösa med en MST-hubb. Då kan jag koppla flera skärmar på samma displayport-utgång. Kör idag med 1 x 4k-skärm och 1 Full-hd men tänker mig att utöka med 2 st full-hd-skärmar till, alt en 4k men det är inget större problem att köra den på 30 hz istället. I värsta fall kanske man kan fula och köra med USB på full-HD-skärmen.

Överslagsbudget:
Låda + PSU 5000 kr
CPU 4500 kr
Moderkort 2000 kr
SSD 2 TB 2000 kr
DDR5 64 GB 3000 kr
MST-HUBB: 1500 kr
TOT: 16000 kr

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av pelpet:

Oj, Streacom hade verkligen fina lådor. Där går det att få ihop en riktigt fin dator. Kanske dags att ta på spenderbyxorna. Särskilt FC8 v3-chassit var fint.

Konstaterar att med en Ryzen7 8700G så får jag inbyggd grafik som är lite vassare än mitt gamla befintliga Nvidia GTX 1050 Ti. Och CPU:n är är typ 9 ggr högre CPU Mark (passmark). Enda problemet hittils, förutom kostnaden, är att jag inte hittar något Am5 ITX-kort som har fler än 2 grafikutgångar. Men det går kanske att lösa med en MST-hubb. Då kan jag koppla flera skärmar på samma displayport-utgång. Kör idag med 1 x 4k-skärm och 1 Full-hd men tänker mig att utöka med 2 st full-hd-skärmar till, alt en 4k men det är inget större problem att köra den på 30 hz istället. I värsta fall kanske man kan fula och köra med USB på full-HD-skärmen.

Överslagsbudget:
Låda + PSU 5000 kr
CPU 4500 kr
Moderkort 2000 kr
SSD 2 TB 2000 kr
DDR5 64 GB 3000 kr
MST-HUBB: 1500 kr
TOT: 16000 kr

En del dp skärmar går att koppla i serie, hur många skärmar och vilken upplösning har du tänkt dig ?
I stället för flera gamla lågupplösta skärmar så kan man ju även byta till nått modernare som ger lika mycket pixlar på färre fysiska skärmar, det lär även ge bättre allmän bildkvalitet.

Förstår inte riktigt varför man ska välja nått helpassivt idag för man behöver oftast bara ha en ohörbar fläkt igång på cpukylaren om man bortser från spelande.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har inte riktigt bestämt mig men huvudteorin är att komplettera den nuvarande setupen med 1 x 40" 4k + 1 24" full-hd med en eller två ytterligare 27" full-hd eller kanske en 32" 4k. Man kan inte ha för mycket skärmyta, utmaningen är att kontoret och skrivbordet är för små.

Permalänk
Medlem

ASUS ROG Strix X670E-I Gaming WIFI Har en HDMI utgång och två thunderbolt 4 portar som du borde kunna använda för att koppla in extra skärmar

Visa signatur

Fractal Design Define 7 w/ Seasonic FOCUS PX 850W | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | AMD Ryzen 9 5900X | 32GB TridentZ 3600Mhz DDR4 | Geforce RTX 3080 Ti

Permalänk
Medlem

Här är iallafall förklaringen till att jag inte får tyst på datorn.. spänningsstyrda CPU-fläktar (3-pin) kopplade på en PWM-styrd koppling. Fläktarna går max hela tiden. Helt enligt manualen till moderkortet men tyst är det ju inte. Men CPU:n lär ju hålla sig kall.

Dags att beställa nya fläktar antar jag. Och en splitterkabel.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av pelpet:

Här är iallafall förklaringen till att jag inte får tyst på datorn.. spänningsstyrda CPU-fläktar (3-pin) kopplade på en PWM-styrd koppling. Fläktarna går max hela tiden. Helt enligt manualen till moderkortet men tyst är det ju inte. Men CPU:n lär ju hålla sig kall.

Dags att beställa nya fläktar antar jag. Och en splitterkabel.

<Uppladdad bildlänk>

Det brukar gå att ställa in det rätt i bios oavsett fläkttyp så att man kan reglera varvtalet, och frågan är också om du verkligen behöver ha så många fläktar inkopplade, har du provat att bara ha en cpufläkt och om det inte räcker addera fläktar efter verkligt behov? Om inte så gör det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tyvärr går det inte. Jag kollade i bios och i manualen till moderkortet och det fungerar bara att reglera fläktarna med PWM-styrning. 3-pinnarsfläktar som jag har funkar men utan styrning.

Troligen räcker det med en fläkt, processorn ligger på 95 watt, men å andra sidan så får den jobba nu. Får se om några dagar om detta plockar ned ljudnivån. Det fanns någon överklockningsfunktion på moderkortet som skulle höja systemets prestanda med 40% som jag också slog på och datorn verkar gå stabilt men processorn är varmare trots låg last. Den ligger också och kör på 3,76 Ghz vilket är en bit högre än processorns max-turbo-frekvens. Överklockningen verkar ha höjt bashastigheten till 4,18 Ghz från 2,93 Ghz, så det är väl en trevlig prestandaförbättring tills jag bytt ut datorn. Just denna processor är såld som olåst, så de är byggda för överklockning.

Permalänk
Medlem

Sådär, stor skillnad med två nya PWM-fläktar på plats. Men tyst är det inte. Inte okej.

Blir att kolla vidare och se om det går att hitta någon lösning. CPU-fläktarna är Fan1 (PWM) och stora chassifläkten är Fan2 (PWM).

Dags att jaga fler ljudkällor: Misstänkta saker:

1) Chassifläkt 2. Den andra chassifläkten är spänningsstyrd och där får jag inte fram varvtalet i Speedfan, men tror det går i BIOS.
2) Grafikkortet, EVGA GTX 1050 Ti - går inte att få ned fläkthastigheten under 30%.
3) Strömaggregatet - ett Corsair VS550. Trodde jag hade ett bra men det var visst en som enbart var OK. Tydligen blev den en nedgradering när det gamla dog för några år sedan.
4) Mekaniska diskar. Sitter ett antal 3.5 HDD i datorn. Den stora uppvisar dessutom illavarslande felkoder i S.M.A.R.T - kanske dags att pensionera den disken innan den dör?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av pelpet:

Sådär, stor skillnad med två nya PWM-fläktar på plats. Men tyst är det inte. Inte okej.

Blir att kolla vidare och se om det går att hitta någon lösning. CPU-fläktarna är Fan1 (PWM) och stora chassifläkten är Fan2 (PWM).

Dags att jaga fler ljudkällor: Misstänkta saker:

1) Chassifläkt 2. Den andra chassifläkten är spänningsstyrd och där får jag inte fram varvtalet i Speedfan, men tror det går i BIOS.
2) Grafikkortet, EVGA GTX 1050 Ti - går inte att få ned fläkthastigheten under 30%.
3) Strömaggregatet - ett Corsair VS550. Trodde jag hade ett bra men det var visst en som enbart var OK. Tydligen blev den en nedgradering när det gamla dog för några år sedan.
4) Mekaniska diskar. Sitter ett antal 3.5 HDD i datorn. Den stora uppvisar dessutom illavarslande felkoder i S.M.A.R.T - kanske dags att pensionera den disken innan den dör?

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Välj en nätdel som fungerar utan fläkt, är du purist så en fläktlös men de semipassiva behöver sällan starta fläkten om man dimensionerar för tystnad.
Och naturligtvis ska du bort med hdderna, du kan ju koppla bort de du har och lyssna så skillnaden utan att byta nått.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Nästa steg i projektplanen för livstidsförlängning på gammeldatorn då.

1) Rensa av 1.5 TB 3.5" HDD och 250 GB 3.5" HDD och kasta bort. Finns inte så mycket på dem som ska sparas ändå, och det rymms på de 2 x 750 GB 2.5" HDD som sitter i datorn. En 256 GB SSD är systemdisk. Därefter observera ljudskillnad.

2) Koppla ur främre spänningsstyrd chassifläkt om det inte blir tyst.

3) Om 2.5" diskarna låter, ersätt med SSD. Kör den ena som lokal lagringsdisk för Onedrive där jag har alla viktiga filer, så det är trevligt om den är tyst. För det blir ju mycket diskaccesser. En SSD kan ju flyttas till en ny dator när jag pensionerar denna, alternativt vara kvar om jag låter denna bli sekundärdator och speldator till barnen.

Egentligen föredrar jag nog halvpassiva grejor framför passiva. Jag belastar inte en modern dator särskilt mycket alls eftersom jag enbart håller på med kontorsgrejor. Så halvpassiva grejor borde fungera.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av pelpet:

Nästa steg i projektplanen för livstidsförlängning på gammeldatorn då.

1) Rensa av 1.5 TB 3.5" HDD och 250 GB 3.5" HDD och kasta bort. Finns inte så mycket på dem som ska sparas ändå, och det rymms på de 2 x 750 GB 2.5" HDD som sitter i datorn. En 256 GB SSD är systemdisk. Därefter observera ljudskillnad.

2) Koppla ur främre spänningsstyrd chassifläkt om det inte blir tyst.

3) Om 2.5" diskarna låter, ersätt med SSD. Kör den ena som lokal lagringsdisk för Onedrive där jag har alla viktiga filer, så det är trevligt om den är tyst. För det blir ju mycket diskaccesser. En SSD kan ju flyttas till en ny dator när jag pensionerar denna, alternativt vara kvar om jag låter denna bli sekundärdator och speldator till barnen.

Egentligen föredrar jag nog halvpassiva grejor framför passiva. Jag belastar inte en modern dator särskilt mycket alls eftersom jag enbart håller på med kontorsgrejor. Så halvpassiva grejor borde fungera.

Ersätt alla hdder med ssd, en 4 Tbyte ssd kostar kring 2500 kr idag om man inte behöver nått som är "snabbt" de är i vilket fall snabbare än hdderna men kasta inte hdderna utan ha dem för backup av personliga filer, skaffa en usbdocka (typ https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/datortillbeh... )så blir det enkelt att koppla bort och stänga av dem när du inte behöver överföra data för backupen till dem.

Och som sagt är det inte särskilt svårt att hitta semipassiva nätdelar i dag, alla utom budgetmärkena har det och väljer du en som inte belastas mer än till hälften så lär den gå i passivlge.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tråkigt nog dog datorn! Just som jag hade fått den hyfsat tyst. Det visade sig att det satt en gammal HP Personal Media Drive i datorn som hade en inbyggd fläkt som lät en hel del. När jag plockade en disk så blev det lite tystare, men grafikkortet förde tyvärr en del oväsen. Och jag har noterat att man kan köpa nya tryckknappar så chassit går att hålla liv i om man skulle vilja. Men huvudplanen är litet och snyggt.