Permalänk
Medlem

Långsamt bredband, snabbt wifi

Har en ASUS rt-ac86u router, 500/500mbit bredband2.

Får ut 511mbit på wifi, runt 360-380mbit via Cat5e kabel som är 10-20 meter(tror den e 10)

Ska man byta till en Cat6/6a? Är det webläsaren som visar så fel? ideer någon?

Permalänk
Medlem

Har du testat att uppdatera drivrutinerna på nätverkskortet?

Har du testat att mäta via speedtest.net och bredbandskollen.se

Du kanske bör testa att byta kabeln då den kan vara skadad.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Har du testat att uppdatera drivrutinerna på nätverkskortet?

Har du testat att mäta via speedtest.net och bredbandskollen.se

Du kanske bör testa att byta kabeln då den kan vara skadad.

testade att köra speedtest direkt via routerns programvara från speedtest.net den säger 522mbit, så det är nånting mellan routern och datorn.
hur uppdaterar jag drivrutinerna i win 10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

testade att köra speedtest direkt via routerns programvara från speedtest.net den säger 522mbit, så det är nånting mellan routern och datorn.
hur uppdaterar jag drivrutinerna i win 10?

Beror på vad du har för nätverkskort.

- Välj Start , skriv enhetshanteraren i sökrutan och välj sedan Enhetshanteraren.

- Expandera Nätverkskort.

Ta bild på det du ser under Nätverkskort och ladda upp eller skriv ner vad du har så kan någon hjälpa dig vidare.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Beror på vad du har för nätverkskort.

- Välj Start , skriv enhetshanteraren i sökrutan och välj sedan Enhetshanteraren.

- Expandera Nätverkskort.

Ta bild på det du ser under Nätverkskort och ladda upp eller skriv ner vad du har så kan någon hjälpa dig vidare.

Intel(R) Ethernet Controller I225-V

kan det vara drivrutinen? har för mig att jag försökte uppdatera alla småpryttlar för moderkortet förut, och att intels drivrutiner inte gick att uppdatera, jag förstår inte versions numret heller, står att jag har 1.1.4.42 och den senaste på intels hemsida är 29.0.1 ??
så det kan juh inte stämma

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk

Säkerställ att du testar mot samma testservrar, åtminstone att latencyn är samma.

Intel som brukar ha bäst nätverksgrejer har haft trassel med i225-V.
Du kan ju googla runt och testa alla tips typ, uppdatera drivisar,disabla features och kolla power saving settings.
Har varit med om power saving skit också funnits i BIOS som sänkt prestanda.

Men har du möjlighet att kolla hastighet med annan dator:
Samma resultat - byt kabel. Testa om en kortare kabel (minst cat5e) funkar bättre.
Olika - Läge att kolla på annat nätverkskort.

Permalänk
Medlem

Intel I225-V har ju haft sina tidiga problem som bl.a. renderat i tre olika hårdvarurevideringar. (Man måste läsa av texten på chippet för att avgöra vad man har.)

Är det ett löst nätverkskort i en PCIe-plats som du har, eller är det inbyggt på moderkortet?
Vilket moderkort har du? Och om det är ett löst nätverkskort, modellen på detta.

Många gör bara driverrutinsuppdateringarna utan att läsa anvisningarna noggrant, de missar då att det finns en firmware-uppdatering till nätverkskretsarna (precis som det finns moderkorts-BIOS och grafikkorts-BIOS). Detta kan vara aktuellt i detta fall.

Permalänk
Medlem

Kan också vara värt att kolla om kortet växlar upp i "Full duplex" och inte har fastnat i "Half duplex" när det har handskakat med din router. (Kolla status i routern också och verifiera detta, inte bara i enhetshanteraren.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Intel I225-V har ju haft sina tidiga problem som bl.a. renderat i tre olika hårdvarurevideringar. (Man måste läsa av texten på chippet för att avgöra vad man har.)

Är det ett löst nätverkskort i en PCIe-plats som du har, eller är det inbyggt på moderkortet?
Vilket moderkort har du? Och om det är ett löst nätverkskort, modellen på detta.

Många gör bara driverrutinsuppdateringarna utan att läsa anvisningarna noggrant, de missar då att det finns en firmware-uppdatering till nätverkskretsarna (precis som det finns moderkorts-BIOS och grafikkorts-BIOS). Detta kan vara aktuellt i detta fall.

ROG STRIX Z490-F GAMING

vart hittar man FW uppdateringen till nätverkskortet ?
ingår det i Intel® Ethernet Adapter Complete Driver Pack 29.0.1 ?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jagers:

ROG STRIX Z490-F GAMING

vart hittar man FW uppdateringen till nätverkskortet ?
ingår det i Intel® Ethernet Adapter Complete Driver Pack 29.0.1 ?

Det brukar inte vara separat, kolla om moderkortet har senaste biosversionen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

ROG STRIX Z490-F GAMING

vart hittar man FW uppdateringen till nätverkskortet ?
ingår det i Intel® Ethernet Adapter Complete Driver Pack 29.0.1 ?

Om det finns, så följer det med i driver-paketet du laddar ner. Man får packa upp det paketet och läsa instruktionerna. Nedan är från Windows 10 drivers and bios support sidan för ditt moderkort.
https://rog.asus.com/motherboards/rog-strix/rog-strix-z490-f-...
Du får ställa om till Windows 10 efter att ha följt denna länk.

Citat:

LAN

Intel(R) Gigabit Ethernet Driver V1.0.1.4 for Windows 10 64-bit.
Version 1.0.0.14
6.92 MB 2020/12/17

Before installing Intel I225-V driver v.1.0.1.4, please ensure that Intel I225-V firmware should be updated to v.1.45 via firmware update tool. After finishing necessary firmware update, please shut down and unplug the power cord then reboot the system normally. For more information, please refer to the firmware update guide.

Notera att vi nu pratar om nätverks-BIOS, inte moderkorts-BIOS. Men som "mrqaffe" säger, moderkorts-BIOS är också värt att ha koll på.

Permalänk
Medlem

Förutom BIOS för Moderkort, Grafikkort och Nätverkskort så är det även aktuellt för SSD och hårddiskar. Dessa uppdateringar kan vara väldigt viktiga för systemets stabilitet. Men som sagt, många trycker bara in driverrutinerna utan att läsa..

Permalänk
Medlem

Angående "Intel® Ethernet Adapter Complete Driver Pack 29.0.1" (Är det från Intels sidor?) så får man vara lite detektiv ibland och jämföra utgivningsdatum/revisionsnummer(som kan vara helt olika serier) med de som erbjuds i lan-drivisarna till moderkortet. Tryggast är att köra med moderkortets, men ibland kan de senaste finnas hos hårdvarutillverkarna om det är allvarliga problem.

Du kanske noterade att denna drivrutin inte finns om man växlar till Windows 11, då har Microsoft inkluderat dessa i sitt operativsystem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Angående "Intel® Ethernet Adapter Complete Driver Pack 29.0.1" (Är det från Intels sidor?) så får man vara lite detektiv ibland och jämföra utgivningsdatum/revisionsnummer(som kan vara helt olika serier) med de som erbjuds i lan-drivisarna till moderkortet. Tryggast är att köra med moderkortets, men ibland kan de senaste finnas hos hårdvarutillverkarna om det är allvarliga problem.

Du kanske noterade att denna drivrutin inte finns om man växlar till Windows 11, då har Microsoft inkluderat dessa i sitt operativsystem.

Går det att hitta min nuvarande FW version till ethernet drivern nånstans?

Permalänk
Medlem

Problemet verkar ha lagat sig självt? fick 522+mbit från speedtest nu genom kabeln, jag uppdaterade BIOS igår innan jag gick och la mig, är det troligt att BIOS fixade problemet?, innehåller bios uppdateringar ibland drivers/FW för nätverkskort??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Problemet verkar ha lagat sig självt? fick 522+mbit från speedtest nu genom kabeln, jag uppdaterade BIOS igår innan jag gick och la mig, är det troligt att BIOS fixade problemet?, innehåller bios uppdateringar ibland drivers/FW för nätverkskort??

Toppen, du gav med andra ord hus-trollen rätt efterrätt igår kväll.

Finns otroligt mycket mysko i BIOS som är riktigt svårt att sätta tummen på. De flesta BIOS-uppdateringarna nämner just system-stabilitet som skäl (utan att tillverkarna går närmare in på vad det har gjort, och varför.). Ofta är det subtila förbättringar som kan göra mycket för upplevelsen.

Man kan ju tycka att driver-rutinerna borde prata direkt med hårdvaran och styra DMA själva m.m. Att BIOS bara har med initieringen att göra vid systemstart. Men så roligt verkar det inte vara. Kan ju ha varit att den fått en dålig/delad intrupt-lina som skakats om i och med uppdateringen, men nu spekulerar jag fritt om saker som kanske inte gäller nuförtiden. (Mja, interrupt-tabellerna finns ju i moderkortsmanualerna i.o.f.s.)

PS. firmware-revisionen är hårdvarunära information. Så leta under någon flik i enhetshanteraren eller ladda hem program som visar vilken hårdvara du har. Intel kanske har egna program för detta (uppdateringsprogrammet borde berätta vad som finns innan den sätter igång). Till sist; valfri Linux-distribution har flera program som visar denna uppgift om du är villig att boota från en USB-pinne.

Permalänk
Skrivet av Jagers:

Har en ASUS rt-ac86u router, 500/500mbit bredband2.

Får ut 511mbit på wifi, runt 360-380mbit via Cat5e kabel som är 10-20 meter(tror den e 10)

Ska man byta till en Cat6/6a? Är det webläsaren som visar så fel? ideer någon?

prova att köpa ny kabel som kommer det göra sussen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Toppen, du gav med andra ord hus-trollen rätt efterrätt igår kväll.

Finns otroligt mycket mysko i BIOS som är riktigt svårt att sätta tummen på. De flesta BIOS-uppdateringarna nämner just system-stabilitet som skäl (utan att tillverkarna går närmare in på vad det har gjort, och varför.). Ofta är det subtila förbättringar som kan göra mycket för upplevelsen.

Man kan ju tycka att driver-rutinerna borde prata direkt med hårdvaran och styra DMA själva m.m. Att BIOS bara har med initieringen att göra vid systemstart. Men så roligt verkar det inte vara. Kan ju ha varit att den fått en dålig/delad intrupt-lina som skakats om i och med uppdateringen, men nu spekulerar jag fritt om saker som kanske inte gäller nuförtiden. (Mja, interrupt-tabellerna finns ju i moderkortsmanualerna i.o.f.s.)

PS. firmware-revisionen är hårdvarunära information. Så leta under någon flik i enhetshanteraren eller ladda hem program som visar vilken hårdvara du har. Intel kanske har egna program för detta (uppdateringsprogrammet borde berätta vad som finns innan den sätter igång). Till sist; valfri Linux-distribution har flera program som visar denna uppgift om du är villig att boota från en USB-pinne.

tack så mycket för all hjälp