Bli kortkommandomästare i Windows 11 - Del 2

Permalänk
Melding Plague

Bli kortkommandomästare i Windows 11 - Del 2

Här är den andra och sista delen i guiden till alla knappkommandon i Windows 11.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ctrl + W står med två gånger. Och ni missade den bästa genvägen som finns! Ctrl + shift + W öppnad den senast stängda tabben.

Permalänk
Medlem

I Firefox, som jag använder, är det Ctrl + Shift + T som återställer senast stängda flik. Mycket fiffigt när man har en stor samling flikar och råkar stänga en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SayZk:

Ctrl + W står med två gånger. Och ni missade den bästa genvägen som finns! Ctrl + shift + W öppnad den senast stängda tabben.

Om jag inte minns fel så stänger detta alla flikar utan den aktiva i Firefox.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

- Hur gör man <specialgrej>?
- Enkelt, bara tryck Alt+F4
- Tack så mycket!
Spelare <namn> har loggat ut…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klatten:

I Firefox, som jag använder, är det Ctrl + Shift + T som återställer senast stängda flik. Mycket fiffigt när man har en stor samling flikar och råkar stänga en.

Tror även det är Ctrl + Shift + P för inkognito?

Permalänk
Medlem

@Edin_II Vad är det för tangentbord i artikeln?

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunefred:

@Edin_II Vad är det för tangentbord i artikeln?

https://www.keychron.com/products/keyboard-81-pro-qmk-via-wir...

Permalänk
Medlem

Alt + tab, alt + f4, ctrl + c, ctrl + v, skulle bli förvånad om inte alla visste redan.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

- Hur gör man <specialgrej>?
- Enkelt, bara tryck Alt+F4
- Tack så mycket!
Spelare <namn> har loggat ut…

Klassiker också om man spelade ett source-spel: F10

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av SayZk:

Ctrl + W står med två gånger. Och ni missade den bästa genvägen som finns! Ctrl + shift + W öppnad den senast stängda tabben.

Skrivet av ELF:

Om jag inte minns fel så stänger detta alla flikar utan den aktiva i Firefox.

Skrivet av Klatten:

I Firefox, som jag använder, är det Ctrl + Shift + T som återställer senast stängda flik. Mycket fiffigt när man har en stor samling flikar och råkar stänga en.

Stämmer, det är Ctrl+shift+T som öppnar senast stängda tappen! (Inte W!!)
Gäller åtminstone Firefox och Edge men gissar det gäller de flesta..

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av medbor:

- Hur gör man <specialgrej>?
- Enkelt, bara tryck Alt+F4
- Tack så mycket!
Spelare <namn> har loggat ut…

Klassiker! ❤️

Permalänk
Medlem

Gick igenom båda som finns hittills, finns väl 1-2 artiklar att till att göra på samma tema? Använder oväntat många av dessa funktioner utan att tänka på det. Måste se udda ut om man står bredvid och inte kan några av dem... Poppar upp massa saker utan att man pillar på musen alls

Visa signatur

i7 960 TRUE(2*120mm ScytheGT) @ 3.85GHz|ROG Rampage III Formula x58|FD Define R4 Titanium(5*140mm)|XFX CE850W|6x4GB DDR3|RTX3060|Intel X25-M 160GB+Crucial m4 512GB+PNY 1TB+HDD 500GB+HDD 1,5TB+2TB|Externa: 2*WD 2TB|Fåner:Mi Mix 2S|Galaxy S22|Moto G5|Galaxy S5|Galaxy S4

Permalänk
Medlem

Ctrl + Shift + V nämndes inte och är något jag använder ganska ofta. Att klistra in texten oformaterad.

Permalänk
Medlem

Ctrl-Shift-N är jag ganska säker på öppnar senast stängda webbläsarfönster.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Ctrl-Shift-N är jag ganska säker på öppnar senast stängda webbläsarfönster.

Ganska lätt att prova och motbevisa
Den öppnar ny InPrivate flik i Edge för mig. (bör göra motsvarande i Chrome)
... och gör ingenting i Pale Moon för mig.

Ctril+shift+T funkar dock för att återställa gammal flik i båda.

...

Udda att du har det kortkommandot i din signatur och ändå inte verkar vara rätt ute på vad den gör?

...

Aaah, det stämmer att i Firefox/Pale Moon så kan man använda Ctrl-shift-N för att "återöppna" om man stängt hela webläsarfönstret, OM man fortfarande har ett annat fönster öppet.
Men det funkar inte i Edge/Chrome - då blir det privatfönster istället.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Why won't anyone think about the "Ctrl + L"?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Ganska lätt att prova och motbevisa
Den öppnar ny InPrivate flik i Edge för mig.
(och gör ingenting i Pale Moon för mig)

Ctril+shift+T funkar dock för att återställa gammal flik i båda.

...

Udda att du har det kortkommandot i din signatur och ändå inte verkar vara rätt ute på vad den gör?

Wow. Nu råkar jag använda det med ojämna mellanrum till just mitt ändamål.

Mitt kall i livet är att få alla att testa detta kortkommando. Jag är nu ett steg närmare målet.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

F5 är bara en refresh medans ctrl + r laddar om hela sidan utan att cachen används.
Bra att använda om man sitter och refreshar för tex ett produktsläpp där det koller att gå undan.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Wow. Nu råkar jag använda det med ojämna mellanrum till just mitt ändamål.

Mitt kall i livet är att få alla att testa detta kortkommando. Jag är nu ett steg närmare målet.

Spännande, vad kör du för browser?
(Den funkar som sagt inte för mig)

Har du testat ctrl+shift+t i din browser?
Om den också funkar så verkar den i min begränsade erfarenhet mer universell än ctrl+shift+n för att återskapa flikar

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Spännande, vad kör du för browser?
(Den funkar som sagt inte för mig)

Har du testat ctrl+shift+t i din browser?
Om den också funkar så verkar den i min begränsade erfarenhet mer universell än ctrl+shift+n för att återskapa flikar

Jag använder Ctrl-Shift-T för att återställa stängda flikar.
Men när jag ångrar att ha kryssat hela fönstret så tar jag till Ctrl-Shift-N . Vilket ju är väldigt logiskt eftersom Ctrl-N öppnar ett nytt fönster....
Firefox. Innan dess körde jag Netscape men jag kommer inte ihåg hur den betedde sig på kortkommandon.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Jag använder Ctrl-Shift-T för att återställa stängda flikar.
Men när jag ångrar att ha kryssat hela fönstret så tar jag till Ctrl-Shift-N . Vilket ju är väldigt logiskt eftersom Ctrl-N öppnar ett nytt fönster....
Firefox. Innan dess körde jag Netscape men jag kommer inte ihåg hur den betedde sig på kortkommandon.

Aha förlåt, nu förstår jag vad du menar
Så om man har flera Firefox webläsare uppe och stänger en av dem, så kan man gå till en av de andra läsarna som är uppe och klicka Ctrl-Shift-N för att återväcka den nyligen stängda!
Funkar i Firefox o Pale Moon mfl. (men inte Edge/Chrome)

Jag var helt fast i att tänka flikar istället för hela läsarfönstret, så ber om ursäkt att jag missförstod.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Why won't anyone think about the "Ctrl + L"?

Vajj arr vee spikinngg änglisch?

Permalänk
Medlem

alt + d har jag aldrig använt förr, men jag ska börjar göra. Tack!

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.