Permalänk

Hjälp med köpråd GamingRig

Hej,

Tonåringen spelar mycket spel och då främst GPU krävande sådana. Vi har plockat ihop följande konfiguration och det är tänkt att datorn ska hålla i 5 år (och hänga med i de spelen som släpps). Vad tror ni om följande konfiguration? Har tittat på best bang for the buck vs prestanda och ett krav från honom är snabb CPU (per kärna då han spelar Rust) samt att GPU minst är ett 4070 ti Super 16GB.

Han spelar :
Rust
GTA5
Fortnite
Valorant
Warzone

Och längtar efter GTA6 (Så datorn måste hänga med på helst Ultra settings).

Chassi :
NZXT H9 Flow Vit
2 190 kr

CPU:
AMD Ryzen 9 7900X 4.7 GHz 76MB
4 789 kr

GPU:
Gigabyte GeForce RTX 4070 Ti Super 16GB Windforce OC
10 999 kr

Moderkort :
ASUS TUF Gaming B650-E WIFI
2 190 kr

RAM:
Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 5200MHz CL40 Vengeance AMD EXPO
1 349 kr

Disk:
Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB
2 299 kr

Chassifläkt:
Phanteks SK 120MM PWM D-RGB 3-Pack
399 kr

CPU Cooler AIO:
DeepCool LE720 Vit A-RGB
1 169 kr

PSU:
DeepCool PN750-D 750W ATX 3.1
1 179 kr

Permalänk
Medlem

Är RT-prestanda väldigt viktigt? Annars kanske det är en idé att kolla på 7900 XTX. Vilken skärm används?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zepsweden77:

Hej,

Tonåringen spelar mycket spel och då främst GPU krävande sådana. Vi har plockat ihop följande konfiguration och det är tänkt att datorn ska hålla i 5 år (och hänga med i de spelen som släpps). Vad tror ni om följande konfiguration? Har tittat på best bang for the buck vs prestanda och ett krav från honom är snabb CPU (per kärna då han spelar Rust) samt att GPU minst är ett 4070 ti Super 16GB.

Han spelar :
Rust
GTA5
Fortnite
Valorant
Warzone

Och längtar efter GTA6 (Så datorn måste hänga med på helst Ultra settings).

Chassi :
NZXT H9 Flow Vit
2 190 kr

CPU:
AMD Ryzen 9 7900X 4.7 GHz 76MB
4 789 kr

GPU:
Gigabyte GeForce RTX 4070 Ti Super 16GB Windforce OC
10 999 kr

Moderkort :
ASUS TUF Gaming B650-E WIFI
2 190 kr

RAM:
Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 5200MHz CL40 Vengeance AMD EXPO
1 349 kr

Disk:
Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB
2 299 kr

Chassifläkt:
Phanteks SK 120MM PWM D-RGB 3-Pack
399 kr

CPU Cooler AIO:
DeepCool LE720 Vit A-RGB
1 169 kr

PSU:
DeepCool PN750-D 750W ATX 3.1
1 179 kr

Min spontana reaktion är att jag hade definitivt bytt processorn mot 7800X3D. Den är helt överlägsen för spelande, och det är ovanligt att man behöver så många kärnor som 12. Ja, jag har en 5900X själv, men det var innan modellerna med 3D-cache kom, och jag hade köpt en X3D idag.

Sen är ju Samsung klart dyrast på SSDer, vilket kommer sig av att de var överlägset bäst ett tag. Idag är skillnaden mindre, så man kan spara några hundralappar där om man tar något annat.

Spelen du nämner använder ingen RT, vilket Nvidias primära fördel. Du kan få mer för pengarna med AMD i det fallet. Samtidigt är det många som har låst sig vid Nvidia, så det kanske inte är någon idé att diskutera

Slutligen så är den PSUn lite liten. Jag hade gått upp ett hack till 850W.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av Alastor Moody:

Är RT-prestanda väldigt viktigt? Annars kanske det är en idé att kolla på 7900 XTX. Vilken skärm används?

https://komponentkoll.se/bild/JeqAy.png

RT kommer bli viktigt då killen kommer börja spela nya spel framöver och datorn ska vara framtidssäker (3-5 år framåt). Har själv föreslagit Radeonkort men för honom är det viktigt få ett Nvidia klistermärke på datorn Du vet själv hur gamers är? hehe

Permalänk
Skrivet av mpat:

Min spontana reaktion är att jag hade definitivt bytt processorn mot 7800X3D. Den är helt överlägsen för spelande, och det är ovanligt att man behöver så många kärnor som 12. Ja, jag har en 5900X själv, men det var innan modellerna med 3D-cache kom, och jag hade köpt en X3D idag.

Sen är ju Samsung klart dyrast på SSDer, vilket kommer sig av att de var överlägset bäst ett tag. Idag är skillnaden mindre, så man kan spara några hundralappar där om man tar något annat.

Spelen du nämner använder ingen RT, vilket Nvidias primära fördel. Du kan få mer för pengarna med AMD i det fallet. Samtidigt är det många som har låst sig vid Nvidia, så det kanske inte är någon idé att diskutera

Slutligen så är den PSUn lite liten. Jag hade gått upp ett hack till 850W.

Stort tack! Har uppgraderat PSUn, bytt ut SSD till Kingston (snabbare) och sparade 400 kr, samt även bytt ut processorn till 7800X3D (som mycket riktigt är snabbare än Ryzen 9 för spel).

Grabben är överlycklig och så glad för att alla ni entusiaster finns på Sweclockers som kan hjälpa till <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zepsweden77:

Stort tack! Har uppgraderat PSUn, bytt ut SSD till Kingston (snabbare) och sparade 400 kr, samt även bytt ut processorn till 7800X3D (som mycket riktigt är snabbare än Ryzen 9 för spel).

Grabben är överlycklig och så glad för att alla ni entusiaster finns på Sweclockers som kan hjälpa till <3

Då ger det här väldigt mycket för pengarna.