Bäst verktyg for hårddisk-recovery?

Permalänk
Medlem

Bäst verktyg for hårddisk-recovery?

Hej kära Sweclockare!

Min partner satt och spelade The Sims 4 en dag, och helt plötsligt kunde hon inte spara längre. Det visar sig att hårddisken som huserade sparfilerna helt plötsligt försvann från Windows10.

Lite bakgrund; C-disken är en äldre 120GB SSD, så jag har inte vågat ha mer än Windows10 på denna disk. Däremot har jag valt att flytta all användardata till D-disken, som är en relativt modern 2TB mekanisk hårddisk.

Detta är i sig inga problem, men ironiskt nog försvann D-disken istället för den befarade och gamla SSDn. Den kan fortfarande hittas av "Disk Management" men saknar beteckning, partition och filsystem. Datan lär fortfarande finnas på hårddisken, men den verkar sakna allt som behövs för att OSet ska känna av disken. (även boot-sektorn, HDDn ser helt enkelt ut att vara oinitierad)

Jag har gjort hårddisk-recovery för ~20år sedan men mycket har hänt sedan dess. När jag söker efter bästa alternativen så hittar jag massor med dålig information. Hemsidor som känns som förklädda reklamer för olika återställningsmjukvaror. Därför vänder jag mig till kunniga människor på Sweclockers. Finns det något gediget, bra och relativt lättförståligt data-recovery verktyg för Windows och NTFS-partitioner?

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem

Jag brukar använda Recuva, men är osäker på om den fungerar på en disk utan filformat. Den är väldigt enkel.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Finns det något gediget, bra och relativt lättförståligt data-recovery verktyg för Windows och NTFS-partitioner?

TestDisk:
https://www.cgsecurity.org/

Kan återskapa förlorade partitioner på ett par minuter Dock hade jag valt att göra en image av hela disken först. Brukar använda Macrium Reflect själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

TestDisk:
https://www.cgsecurity.org/

Kan återskapa förlorade partitioner på ett par minuter Dock hade jag valt att göra en image av hela disken först. Brukar använda Macrium Reflect själv.

Tack! Uppskattar det. Bra idé att köra en backup på hela disken innan jag börjar. (tänkte sätta igång i helgen) Jag körde alltid Clonezilla förr så jag kan ju testa att göra några olika avbilder... Tänker framförallt att jag vill ha ett kloningssystem som är gratis. Speciellt ifall det drar ut på tiden. Ska definitivt testa testdisk, det låter som rätt program för att utföra jobbet.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maskaren:

Jag brukar använda Recuva, men är osäker på om den fungerar på en disk utan filformat. Den är väldigt enkel.

Jag använde det en gång men var lite misnöjd för den dumpade mest filer helt vilkorslöst utan mappstruktur. Lite bränd på det programmet. Men det fungerar säkert ifall man råkade ta bort en mapp med dokument eller så. Men när man har en stor disk så känns det mer som att man vill återställa filsystemet och botsektorn snarare.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem

Jag använde UFS Explorer när Windows inte tyckte om mina logiska partitioner. Alla tre diskar var egentligen helt felfria, så var bara någon bugg i Windows som jag förstod det.

Recuva kunde inte se datan kan jag nämna.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Jag använde det en gång men var lite misnöjd för den dumpade mest filer helt vilkorslöst utan mappstruktur. Lite bränd på det programmet. Men det fungerar säkert ifall man råkade ta bort en mapp med dokument eller så. Men när man har en stor disk så känns det mer som att man vill återställa filsystemet och botsektorn snarare.

Är $MFT borta i NTFS-filsystemet och början av den inte kan hittas - oskadd - så blir det precis så även med väldigt dyra diskräddningsprogram och är ett problem där det inte hjälper att slänga mer pengar på för att få det löst.

$MFT är 'GUD' i filsystemet och är den borta eller trasig så blir det bara förvirring på samma nivå som att röra om ordentligt i en myrstack eller att man rivit ut samtliga sidor ur alla böckerna i en bibliotek och sedan låtit en storm röra om det hela ordentligt.

Att man idag inte gör en defragmentering av diskarna då och då, gör recoveryn ännu svårare när lagringen väl har kraschat...