Fräck hackare lurade medpassagerare med falskt Wifi

Permalänk
Melding Plague

Fräck hackare lurade medpassagerare med falskt Wifi

Den 42-åriga australiensiska mannen utförde en så kallad ond tvilling-attack med falska öppna Wifi-nätverk på flygplatser och i flygplan.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

det här fick mig att tänka på en grej. för ett par år sen fick jag nya grannar från ett annat land som är en barnfamilj dörren bredvid. någon dag efter att de flyttade in så var jag ute för att handla mat. och 30 minuter senare var jag hemma igen, men....utanför min dörr stod nyinflyttade grannen. han hade väntat på att jag skulle komma hem. han frågade "hur får man wi-fi?" så visade han på sin telefon där han googlade "hur får man wi-fi på [gatuadress]?" varpå jag sa: "du får teckna ett abonnemang hos en operatör". men han svarade med "kan jag inte låna din?"

"det är inte så det funkar i det här landet". Aldrig i helvete att jag ger ut mitt wi-fi till någon okänd

Visa signatur

|Chassi Fractal Design North |CPU 7800X3D |Moderkort ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
|RAM Kingston HyperX 32 GB |GPU Gigabyte RTX 3070 Eagle
|SSD Seagate FireCuda 510 2 TB NVMe |SSD Kingston Fury Renegade 2 TB NVMe
|PSU Corsair RM750e

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Tachiyon:

det här fick mig att tänka på en grej. för ett par år sen fick jag nya grannar från ett annat land som är en barnfamilj dörren bredvid. någon dag efter att de flyttade in så var jag ute för att handla mat. och 30 minuter senare var jag hemma igen, men....utanför min dörr stod nyinflyttade grannen. han hade väntat på att jag skulle komma hem. han frågade "hur får man wi-fi?" så visade han på sin telefon där han googlade "hur får man wi-fi på [gatuadress]?" varpå jag sa: "du får teckna ett abonnemang hos en operatör". men han svarade med "kan jag inte låna din?"

"det är inte så det funkar i det här landet". Aldrig i helvete att jag ger ut mitt wi-fi till någon okänd

I en något bättre värld skulle det vara suveränt om varje bostadshus, förening eller dylikt kunde köra ett öppet wifi med ett gäng accesspunkter för hela samfundet. Kollektivt internet istället för att var och varannat hushåll ska sitta och betala vad som idag är rätt höga priser för att få koppla in ett ethernetuttag till sin egna trådlösa mojäng. Tyvärr ser lagstiftningen ut som den gör, men även att det finns ett gäng ruttna ägg som förstör för resten.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

I en något bättre värld skulle det vara suveränt om varje bostadshus, förening eller dylikt kunde köra ett öppet wifi med ett gäng accesspunkter för hela samfundet. Kollektivt internet istället för att var och varannat hushåll ska sitta och betala vad som idag är rätt höga priser för att få koppla in ett ethernetuttag till sin egna trådlösa mojäng. Tyvärr ser lagstiftningen ut som den gör, men även att det finns ett gäng ruttna ägg som förstör för resten.

Detta skulle också hjälpa eventuell trängsel på wifi-kanalerna. Jag bodde i ett lägenhetshus en gång där jag kunde nå 20+ st wifi. Det var hopplöst med signalen där.

Visa signatur

Jag gillar att försöka odla tropiska växter från frön, i ett nordiskt klimat.
🌱 Min YouTube-kanal: https://www.youtube.com/c/NordicPlantLover 🌱

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

I en något bättre värld skulle det vara suveränt om varje bostadshus, förening eller dylikt kunde köra ett öppet wifi med ett gäng accesspunkter för hela samfundet. Kollektivt internet istället för att var och varannat hushåll ska sitta och betala vad som idag är rätt höga priser för att få koppla in ett ethernetuttag till sin egna trådlösa mojäng. Tyvärr ser lagstiftningen ut som den gör, men även att det finns ett gäng ruttna ägg som förstör för resten.

Det är ganska vanligt att Brf tecknar ett gruppavtal med en operatör och så läggs avgiften för bredbandet på månadsavgiften. Du har ett eget avtal med operatören men avgiften för bredbandet blir väldigt låg.

Permalänk

Typ ett 20år gammalt knep som folk i skolor blev varnade för redan då.

På just flygplaster och liknande kan det finnas många som saknar mobilsurf i landet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HKBY:

Det är ganska vanligt att Brf tecknar ett gruppavtal med en operatör och så läggs avgiften för bredbandet på månadsavgiften. Du har ett eget avtal med operatören men avgiften för bredbandet blir väldigt låg.

Om man inte har *slang för otekniska gubbar med schyssta lösningar* för då får man Telia Fiber samtidigt som man får betala 649kr (!!!) per månad för 150/150 som är det billigaste abonnemanget.

Men ja, ett BRF gemensamt wifi hade ju varit fantastiskt, särskilt nu när piratkopiering är på uppgång #OneForAllAllForOne

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Folk och Försvars Rikskonferens i Sälen i Januari varje år är ett ställe där det diskuteras cybersäkerhet med Sveriges främsta experter.
Både år 2015 och 2018 sattes det upp falska wifinät där bara för att visa hur lättlurade t.o.m. experter är.
https://www.svt.se/nyheter/pirater-avlyssnade-folk-och-forsva...

Det intressanta är deltagarnas reaktion när de fick reda på vad de utsatts för.
De blir förbannade på de som satte upp de falska näten.
Varför blev de inte arga på sig själva som är så dumma att de använder publika nät?

Om jag åkte till Sergels torg mitt i Stockholm och satte upp ett öppet nyckelskåp med en skylt som sa:
"Här kan ni hänga in era (fysiska) nycklar så slipper de skramla i era fickor när ni går runt på stan, sedan kan ni hämta dem när ni ska åka hem igen"
Skulle du hänga in dina nycklar i det nyckelskåpet?
Inte?
Ändå fungerar nyckelskåpet ungefär som ett publikt wifi.

Permalänk

Ett eget uppsatt publikt WiFi: är det som att sätta upp en egen "router" som folk ansluter till trådlöst? Och då kan den som sätter upp den så klart ha paketsniffande mjukvara i sitt "eget publika WiFi"?

Mvh,
WKF.

Visa signatur

"Den säkraste koden är den som aldrig skrivs"
"Visste du förresten att det är ett mångmiljardbolag?"
"Jag lever inte för att koda utan kodar för att sen kunna leva"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tachiyon:

det här fick mig att tänka på en grej. för ett par år sen fick jag nya grannar från ett annat land som är en barnfamilj dörren bredvid. någon dag efter att de flyttade in så var jag ute för att handla mat. och 30 minuter senare var jag hemma igen, men....utanför min dörr stod nyinflyttade grannen. han hade väntat på att jag skulle komma hem. han frågade "hur får man wi-fi?" så visade han på sin telefon där han googlade "hur får man wi-fi på [gatuadress]?" varpå jag sa: "du får teckna ett abonnemang hos en operatör". men han svarade med "kan jag inte låna din?"

"det är inte så det funkar i det här landet". Aldrig i helvete att jag ger ut mitt wi-fi till någon okänd

Hade det varit första dagarna efter inflytt så kanske jag hade delat med mig av gästnätverket under en begränsad period

Skrivet av WebbkodsFrilansaren:

Ett eget uppsatt publikt WiFi: är det som att sätta upp en egen "router" som folk ansluter till trådlöst? Och då kan den som sätter upp den så klart ha paketsniffande mjukvara i sitt "eget publika WiFi"?

Mvh,
WKF.

Ja, vilken dator eller telefon som helst kan agera accesspunkt/router och sedan brygga vidare till en annan anslutning

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av WebbkodsFrilansaren:

Ett eget uppsatt publikt WiFi: är det som att sätta upp en egen "router" som folk ansluter till trådlöst? Och då kan den som sätter upp den så klart ha paketsniffande mjukvara i sitt "eget publika WiFi"?

Mvh,
WKF.

Det behövdes inte ens sniffas något, folk matade in inloggningsuppgifterna på en egenuppsatt hemsida som man blev dirigerad till när man anslöt.

Precis som dom flesta hotell- och flygplatswifi funkar idag, såfort du ansluter så hamnar du på en välkomstsida

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

I en något bättre värld skulle det vara suveränt om varje bostadshus, förening eller dylikt kunde köra ett öppet wifi med ett gäng accesspunkter för hela samfundet. Kollektivt internet istället för att var och varannat hushåll ska sitta och betala vad som idag är rätt höga priser för att få koppla in ett ethernetuttag till sin egna trådlösa mojäng. Tyvärr ser lagstiftningen ut som den gör, men även att det finns ett gäng ruttna ägg som förstör för resten.

Du menar en katastrofalt sämre värld? Hur skulle det se ut när Bosse på våning 7 har tillgång till Greta på våning 2s enheter? Total skräck att dela wifi med sina grannar.

Om man ändå ska genomföra idéen så är "öppet wifi" fortfarande en dålig idé. Det finns lösningar för individuell autentisering så att varje person kan ha sitt egna lösenord.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SuperSverker:

Om man inte har *slang för otekniska gubbar med schyssta lösningar* för då får man Telia Fiber samtidigt som man får betala 649kr (!!!) per månad för 150/150 som är det billigaste abonnemanget.

Men ja, ett BRF gemensamt wifi hade ju varit fantastiskt, särskilt nu när piratkopiering är på uppgång #OneForAllAllForOne

Låter som en mardröm för föreningen att behöva drifta AP som sitter inne i medlemmars lägenheter. Sen finns det betydligt värre saker än piratkopiering din granne kan ägna sig åt, som du inte vill bli associerad med. Du hade snart upptäckt att du var IP-bannad precis överallt.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Låter som en mardröm för föreningen att behöva drifta AP som sitter inne i medlemmars lägenheter. Sen finns det betydligt värre saker än piratkopiering din granne kan ägna sig åt, som du inte vill bli associerad med. Du hade snart upptäckt att du var IP-bannad precis överallt.

Det var svårt att få satiren att lysa igenom, självklart tycker jag det är ett fantastiskt dåligt exempel som känns plockat från en Orwell-roman

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Det kanske bara jag som är foliehatt, men jag drar öronen åt mig när Wi-Fi nätverk behöver persondata.
Att någon annan som i detta fallet flygplatsen samlar in persondata för att sälja (ehm jag menar råka läcka) till någon som råkat ge dom en gåva är väl på sätt och vis en god gärning så att folk lär sig.

Man kan lika gärna stå på torget och gasta ut sina personuppgifter i en megafon, fördelen är endast att man inte stör ointresserade.

Visa signatur

PGA nya regler och GDPR så måste jag deklarera att jag ansvarar INTE för mina kommentarer på forumet.
*5600|B550M|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB.
AMD Ryzen 5 @4891|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2750MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Öppna wifi nätverk är lite som att låna grannens wife, kan vara trevligt men man kan åka på skit.

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Du menar en katastrofalt sämre värld? Hur skulle det se ut när Bosse på våning 7 har tillgång till Greta på våning 2s enheter? Total skräck att dela wifi med sina grannar.

Om man ändå ska genomföra idéen så är "öppet wifi" fortfarande en dålig idé. Det finns lösningar för individuell autentisering så att varje person kan ha sitt egna lösenord.

brukar gå att ordna med Client isolation och/eller VLAN

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

I en något bättre värld skulle det vara suveränt om varje bostadshus, förening eller dylikt kunde köra ett öppet wifi med ett gäng accesspunkter för hela samfundet. Kollektivt internet istället för att var och varannat hushåll ska sitta och betala vad som idag är rätt höga priser för att få koppla in ett ethernetuttag till sin egna trådlösa mojäng. Tyvärr ser lagstiftningen ut som den gör, men även att det finns ett gäng ruttna ägg som förstör för resten.

Bahnhof 10gbit/s för 500kr/mån hade jag gärna delat med 10 hushåll för att få 1gbit/s för 50kr var

Har lekt med tanken själv tidigare. Är ju inget man förslår till en granne man inte är nära med, men ifall man bodde intill familj så är det enkelt att bara dra över en fiberkabel.

Skrivet av storPutte:

Öppna wifi nätverk är lite som att låna grannens wife, kan vara trevligt men man kan åka på skit.

Behövde läsa om flera gånger för att inte läsa "wifi" haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av dodie:

Detta skulle också hjälpa eventuell trängsel på wifi-kanalerna. Jag bodde i ett lägenhetshus en gång där jag kunde nå 20+ st wifi. Det var hopplöst med signalen där.

Blir det inte tvärt om?
Alla kommer att ligga på samma kanal då?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anthra:

Folk och Försvars Rikskonferens i Sälen i Januari varje år är ett ställe där det diskuteras cybersäkerhet med Sveriges främsta experter.
Både år 2015 och 2018 sattes det upp falska wifinät där bara för att visa hur lättlurade t.o.m. experter är.
https://www.svt.se/nyheter/pirater-avlyssnade-folk-och-forsva...

Det intressanta är deltagarnas reaktion när de fick reda på vad de utsatts för.
De blir förbannade på de som satte upp de falska näten.
Varför blev de inte arga på sig själva som är så dumma att de använder publika nät?

Om jag åkte till Sergels torg mitt i Stockholm och satte upp ett öppet nyckelskåp med en skylt som sa:
"Här kan ni hänga in era (fysiska) nycklar så slipper de skramla i era fickor när ni går runt på stan, sedan kan ni hämta dem när ni ska åka hem igen"
Skulle du hänga in dina nycklar i det nyckelskåpet?
Inte?
Ändå fungerar nyckelskåpet ungefär som ett publikt wifi.

Minns för typ 10år sedan kanske. Hade Telia som mobiloperatör. Det var fan lögn i helvete att sluta få telefonen att ansluta till varje öppen Telia-Wi-Fi som finns eller fanns uppsatt runt i Stockholm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

brukar gå att ordna med Client isolation och/eller VLAN

Jo men sen kommer det väl ändå krävas typ en accesspunkt per lägenhet så jag ser egebtligen inte en enda fördel mer än att varje individ förlorar "makten" över sin egen uppkoppling.

Antar alla ska dela på ip adressen också? Det är inget jag vill delta i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Jo men sen kommer det väl ändå krävas typ en accesspunkt per lägenhet så jag ser egebtligen inte en enda fördel mer än att varje individ förlorar "makten" över sin egen uppkoppling.

Antar alla ska dela på ip adressen också? Det är inget jag vill delta i.

jo det förstår jag, men jag tänker att människor som hänger här inte är målgruppen för detta. Men till antal så skulle det nog finnas väldigt många som skulle vara glada att slippa bry sig om att köpa, konfigurera och uppgradera dessa typer av enheter/system.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Efter landning hittade polisen en trådlös accesspunkt och andra elektronikprodukter i mannens bagage, och gjorde därefter en husrannsakan där ytterligare utrustning togs i beslag.

Jäklar vilken klåpare ändå som åkte fast, men jag misstänkte att han bara gjorde det då han inte direkt verkar ha tänkt på att göra detta särskilt diskret.

Vill man genomföra en sån här attack ör det gå utmärkt att göra allt direkt ifrån en laptop, givet rätt nätverkschip. Det är ju bara en virtuell hotspot + lite mjukvara, det går itne att se utifrån bara med ögonen.

Lägg allt i en krypterad partition och stäng av datorn innan du landar så är det omöjligt att upptäcka något utan att tvinga alla passagerarare att låsa upp sina datorer och gå igenom dem.

Motmedlet mot detta är att ombordpersonalen får utrustning som låter dem positionera rogue access points. Det bör kunna gå att med en ganska bra precision positionera, kanske inte till en specifik stol, men nära i alla fall.

Eller kanske ännu enklare, en enkel utrustning som letar efter obehöriga WiFi:s (ryms i en vanlig mobiltelefon), och om något sådant ploppar upp så får ombordpersonalen helt enkelt ropa ut en varning om detta i planets högtalarsystem. Det bör göra att den som vill försöka sig på en sån här attack väljer att inte göra det.

Det finns även system som automatiskt kan störa ut obehöriga accesspunkter. Vore inte omöjligt att ha ett sådant på ett flygplan kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HKBY:

Det är ganska vanligt att Brf tecknar ett gruppavtal med en operatör och så läggs avgiften för bredbandet på månadsavgiften. Du har ett eget avtal med operatören men avgiften för bredbandet blir väldigt låg.

Precis så har vi gjort för ett tag sen, 57kr i månaden för 1000/1000 Telia.
Det kan man inte klaga på!

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Precis så har vi gjort för ett tag sen, 57kr i månaden för 1000/1000 Telia.
Det kan man inte klaga på!

Errr what?! Är det totalpriset för 1k/1k för en lägenhet, inkluderande avgiftshöjning till brf?

I sådana fall får jag omvärdera vårt avtal som innebar avgiftshöjning av 150kr eller så för basabonnemang (100/10), + rabatterat tillägg för högre hastigheter för de som vill ha det. Tyckte det var riktigt bra jämfört med 370kr som jag har för mig att jag betalade innan

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av e1m1:

Errr what?! Är det totalpriset för 1k/1k för en lägenhet, inkluderande avgiftshöjning till brf?

I sådana fall får jag omvärdera vårt avtal som innebar avgiftshöjning av 150kr eller så för basabonnemang (100/10), + rabatterat tillägg för högre hastigheter för de som vill ha det. Tyckte det var riktigt bra jämfört med 370kr som jag har för mig att jag betalade innan

Vi hamnade på aningen mindre än det för 1000/1000 hos halebop (lågpris-telia), då inkluderade det tv baspaket.

100/10 är definitivt snålt idag, nästan alla offererade oss 1000/1000, några enstaka tyckte det räckte med 500/500.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Errr what?! Är det totalpriset för 1k/1k för en lägenhet, inkluderande avgiftshöjning till brf?

I sådana fall får jag omvärdera vårt avtal som innebar avgiftshöjning av 150kr eller så för basabonnemang (100/10), + rabatterat tillägg för högre hastigheter för de som vill ha det. Tyckte det var riktigt bra jämfört med 370kr som jag har för mig att jag betalade innan

Låter som du har kabelmodem eller liknande? Att få fiber för det priset brukar innebära att infrastrukturen i fastigheten då redan är på plats. Alltså att fibern är indragen i fastigheten och ett fastighetsnätverk redan är på plats; att varje lägenhet har ett nätverksuttag i hallen eller dylikt. Har man inget av det där utan är fast i ett "comhemhus" så är det rätt kört att få det billigt. Det krävs en större investering för att hamna på så långa månadsavgifter.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Låter som du har kabelmodem eller liknande? Att få fiber för det priset brukar innebära att infrastrukturen i fastigheten då redan är på plats. Alltså att fibern är indragen i fastigheten och ett fastighetsnätverk redan är på plats; att varje lägenhet har ett nätverksuttag i hallen eller dylikt. Har man inget av det där utan är fast i ett "comhemhus" så är det rätt kört att få det billigt. Det krävs en större investering för att hamna på så långa månadsavgifter.

Japp, Comhemhus. Men minns att jag betalade liknande för bredband när jag bodde i studentrum 15 år sedan, och har för mig att det då var galet billigt jämfört med vad man kom undan med även om man hade fiber i lägenhet. Under tiden jag bodde där ökade priserna en hel del också, så har utgått från att det skulle fortsätta så.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Japp, Comhemhus. Men minns att jag betalade liknande för bredband när jag bodde i studentrum 15 år sedan, och har för mig att det då var galet billigt jämfört med vad man kom undan med även om man hade fiber i lägenhet. Under tiden jag bodde där ökade priserna en hel del också, så har utgått från att det skulle fortsätta så.

Du får ta tidigare påståenden med en stor nypa salt. Priserna man nämner är i regel vad du som konsument betalar direkt till operatören, sedan betalar man också indirekt via hyran till föreningen som i sin tur har ett stort avtal med operatören i fråga, kan även tillkomma andra kostnader på sidan som exempelvis serviceavgift... Men när den här typen av avtal förhandlas fram så räknar man på allt från om befintlig infrastruktur går att använda, hur lång tid avtalet pågår och hur många hushåll det gäller. Vilket sedan avgör hur bra priser man får.

Om du bor i en förening med exempelvis 50 hushåll och det behöver dras in fiber etc så kommer priset inte alls bli lika attraktivt. Är det däremot indraget fiber redan och det är 500+ hushåll, ja då är det en annan femma såklart. Ett tips är att ta in offerter, och/eller kontakta Tele2 (fd Com Hem) gällande att binda om avtalet som din förening har och eventuellt fixa någon form av gruppavtal för billigare tjänster.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX