Följ Black Week på SweClockers
Permalänk

Begagnad Nas

Hur gammal Nas skulle ni kunna tänka er att köpa 10år kanske äldre eller bara 5år kanske inte ens det?
Kan inget om ämnet, vad är nackdelarna med att köpa en äldre?
Självklart menar jag bara själva Nasen o att man slänger i nya diskar.

Visa signatur

ASUS Maximus VIII Hero / Intel Core i7 6700K Skylake / Noctua NH-D15 / Corsair Vengeance LPX 2x8GB DDR4 Black 3000MHz / Samsung 850-Series EVO 500GB / Samsung SpinPoint F3 HD103SJ 32MB 1TB / 2*Western Digital Caviar Green WD15EARS 64MB 1.5TB / EVGA GeForce RTX 3060 Ti 8GB FTW3 ULTRA / Cooler Master ATCS 840 / Corsair CMPSU-850HX / LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Dirkschneider:

Hur gammal Nas skulle ni kunna tänka er att köpa 10år kanske äldre eller bara 5år kanske inte ens det?

Beror på vad du menar med NAS, körde fram till någon vecka sen med en AMD FX 8120 dator som nas som köptes för typ 6 år sen för en tusenlapp. Dock nu uppgraderat till en extrem i5-3570K då moderkortet dog till AMD cpun.

Tänker du på en färdig "låda" från D-link, synology eller liknande så hade jag bara sagt köp dom inte!

Ska det bara va lagring så fungerar mer eller mindre allt som gjorts dom senaste 10 åren utan problem, in med truenas (finns gott om guider och är inte allt för svårt även om man är okunnig).

Så valfi äldre dator för 500-1000kr, finns även gott om billigare chassin som klarar av flera hårddiskar.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Tänker du på en färdig "låda" från D-link, synology eller liknande så hade jag bara sagt köp dom inte!

Vad skulle vara så fel med en Synology tex?

Permalänk
Medlem

Beroende hur den ska användas är det ju bra om den får säkerhetsuppdateringar fortfarande.

Som med allt annat, ju äldre den är desto större risk att hårdvara pajjar

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Jag kan utveckla det där lite. Det beror främst på att de inte längre får uppdateringar från tillverkaren och kommer nån gång bli en säkerhetsrisk med alla din data som potensiell gissla. Synology är nog best in class här och får cirka ~10 år stöd men resten är ofta urusla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

Vad skulle vara så fel med en Synology tex?

Asså fel på dom är det väll inte, men det är väldigt ofta extremt klen hårdvara, går inte att laga, och är väldigt ofta kraftigt begränsade i hur man kan använda dom.

Fördelarna är mer eller mindre att dom är små till storleken jämfört med en dator och ofta enkelt att byta ut hårddiskarna.

Så kollar men på vad man får för pengarna då dessa ofta är ganska dyra, speciellt om man vill ha plats för säg 6+ diskar.

Edit: och inte tala om diverse betalväggar som finns på vissa av dom.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av Linus:

Beroende hur den ska användas är det ju bra om den får säkerhetsuppdateringar fortfarande.

Som med allt annat, ju äldre den är desto större risk att hårdvara pajjar

Något att ha film på.

Visa signatur

ASUS Maximus VIII Hero / Intel Core i7 6700K Skylake / Noctua NH-D15 / Corsair Vengeance LPX 2x8GB DDR4 Black 3000MHz / Samsung 850-Series EVO 500GB / Samsung SpinPoint F3 HD103SJ 32MB 1TB / 2*Western Digital Caviar Green WD15EARS 64MB 1.5TB / EVGA GeForce RTX 3060 Ti 8GB FTW3 ULTRA / Cooler Master ATCS 840 / Corsair CMPSU-850HX / LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Om du inte behöver köra flera virtuella servers eller andra tyngre tjänster (t.ex. transkodning) så duger nästan vad som hellst.
Även en 15 år gammal basic NAS klarar att maxa en gbit överföring.

Vad som har hänt med nyare NAS'ar är ju alla tjänster dom lagt till, docker är ett bra exempelt.
Men många av tjänsterna brukar vara väldigt basic om du inte vill prenumerera, t.ex. diverse kameraövervaknings saker.
Och det är fortfarade inte standard med snabbare nätverkskort i dom, kanske du hittar 2.5gbit men 10gbit kostar rejält mycket mer.

Riktigt gamla NAS'ar (>10 år) kan ha begränsningar i max storlek på diskar som begränsar.
Men ofta så är det bara en mjuk begränsning då dom inte är testade med större diskar (men det fungerar ändå), och dom hellre ser att du köper en ny NAS än uppgradera din gamla med nya diskar.

Men det kan löna sig att söka lite om du funderar på en äldre och billigare NAS.
Många modeller var utrustade med Intel Atom (c2500 serien) processorer som hade stora problem, vissa fulfixar finns med dom är temporära.

Permalänk
Medlem

Något att ha film på.

Om du har din NAS som just NAS (lagring) utan massa containers, appar och annat bråte så är inte åldern i sig ett hinder.
Jag har min gamla 4-disk NAS (Zyxel NAS542) fortfarand igång efter snart 10 år, har bara bytt diskar ett-par ggr unde tiden.
Då den inte är ansluten till InterNätet utan kör endast på mitt LAN är inte säkerhetsaspekten heller av högsta prioritet.
Har man den till enbart lagring av lokal data funkar den som den skall... Allt annat "kul" som inte har med NAS att göra körs på ett-par RPi's.

Just my 5 cents!

Permalänk

Det du kan göra om du vill ha en nas är ett par olika lösningar.

Vad jag förstått ska du bara lagra filer, då funkar det allra mesta. Färdiga boxar kostar en del, en gammal dator är billigaste lösningen.

TrueNas Scale är ett fristående operativsystem som kör Debian i bakgrunden, otroligt lättdrivet, gratis och kommer uppdateras längre än maskinens livslängd

Min första nas var en 13 år gammal dator jag köpte utan diskar för 100kr, så kastade jag in några sata-diskar i den.

Det kan vara sjukt billigt om du inte har några speciella krav. Ett exempel om du vill spara på fysisk plats och strömförbrukning är att köra ett rasberry pi, se denna länk om du är intresserad.

Att bara lagra filer kan du enkelt göra på vilken enhet som helst med sata-portar idag, oavsett ålder. Du sätter själv gränserna

Men en viktig grej när du lagrar filer är: RAID ÄR INTE EN BACKUP! Om du bryr dig om dina filer så se till att ha en backup!

Visa signatur

Jag kan hittas på 127.0.0.1

Permalänk
Medlem

Begagnad NAS skulle jag aldrig köpa. I så fall kan du blåsa rent din gamla dator. Eventuellt byta chassi / fläktar och trycka in större diskar (8 TB eller större). Du kan behöva ett extra nätverkskort också. Välj ett 10GBit kort så kommer du upp i SSD-prestanda när du hanterar SSD-diskar.

I praktiken allt som är 4/4/4 fungerar för en hemma-NAS för fillagring. (4 kärnor CPU / 4GB RAM / 4 diskar med 4TB.) Dubblar du RAM och CPU kan du tom köra batch-jobb på den. Dvs beräkningar som behöver lång tid. Enklaste sådana kan vara från Windows 7-tiden, dvs 15 bakåt i tiden. För låg ram kommer vara ett större problem än en för gammal CPU.

En Ryzen CPU skulle för dig motsvara vad en server-CPU på större företag gör. Då kan du till och med vara "din egna" internetleverantör / server i prestanda.

På detta smäller du sedan upp en Linux-dist och konfigurerar den för fillagring. Både min Workstation och server kör jag utbyte mellan vilket gör att dom kan göra varandras jobb. Smidigt när man ska göra långa saker i bakgrunden och inte vill ha raketlyft i vardagsrummet från fläktar.

Som @Container också sa, RAID är inte en BACKUP. RAID är ett system för att få flera diskar att se ut som en. Användbart för flera år sedan då man behövde många små diskar i stora system. Som hemanvändare är Linux katalogstruktur per definition redan ett "RAID-system" eftersom deras träd är virtuellt och kan montera en disk vart som helst i trädet.

En riktig backup är när filer lagras på flera fysiska platser och man aldrig redigerar en gammal fil (versionshistorik) utan alltid en ny. Du redigerar aldrig en fil på en NAS. Du tar in filen (kopia) och redigerar den på datorn. Sedan sparar du den som ny fil på din NAS. Har du en adekvat anledning att byta ut din gamla fil så gör man det först på datorn, sedan på sin NAS. Annars riskerar man versionskonflikter i båda riktningarna. Dvs one way direction.

Sparar du bara information på din NAS är det inte längre en NAS utan en extremt stor hårddisk externt, både fysiskt och utrymmesmässigt. Att bara lagra filer på sin NAS är aldrig en backup.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Container:

TrueNas Scale är ett fristående operativsystem som kör Debian i bakgrunden, otroligt lättdrivet, gratis och kommer uppdateras längre än maskinens livslängd

Har också fått upp ögonen för en egen NAS lösningen och bara lusläst lite om TrueNas Core och Scale, men blir lite fundersam om vad som gäller.
Säg att jag har en setup med 2 st diskar, kan jag då i efterhand addera fler eller byta diskar utan större problem?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Om man vill ha fungerande transcoding kan man bara kötta i ett nvidia-kort för 800 spänn på ebay, klarar typ 10 strömningar.

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

Har också fått upp ögonen för en egen NAS lösningen och bara lusläst lite om TrueNas Core och Scale, men blir lite fundersam om vad som gäller.
Säg att jag har en setup med 2 st diskar, kan jag då i efterhand addera fler eller byta diskar utan större problem?

Truenas kör på ZFS som filsystem, och det gäller att hålla koll på hur det fungerar (finns massvis av info online om detta). Det man kan göra är att lägga till fler vDev's för mer lagring, eller ersätta individuella diskar (en i taget) med nyare diskar som har större kapacitet.

Gällande exemplet med just två diskar så beror det på. Antingen kör du RaidZ1 (mirror) och kan byta en disk i taget, eller så kör du stripe och kan inte byta alls.

I vanliga fall om man rycker en disk börjar den bygga upp din array igen, och det belastar diskarna så hårt det bara går.
Under denna process kan fler diskar dö, och då kan all din data försvinna beroende på hur många diskars redundans du har.

Med en RaidZ1 (mirror) så rycker du den ena disken, och då varje disk har en komplett uppsättning av samma data är det inte samma risk.

Just ZFS mår också bra med mer RAM, för den använder minnet som en cache för mest accessade filer. Men om du inte har några speciella behov kommer det inte spela så stor roll.

Det tog mig ett tag och experimentering att få en förståelse för ZFS och hur man ska planera storage efter det. Men om du inte ska hosta för databaser, virtuella maskiner, containers osv behöver du inte bry dig om det.

Unraid finns också som ett alternativ till TrueNas men har sina begränsningar om man inte köper en licens.

Kolla in båda två och kör på den som passar dig bäst. Eller för den delen köra ren linux eller windows och hosta det själv. Min första server var bara en delad nätverksmapp i windows xp, så känner du att du inte har tiden att läsa på om nya system kan du alltid köra på något du redan kan

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Container
Tack för ett utförligt svar.
Jag får läsa på lite mer är inte så hemma i server/linux världen, tanken är att ha allt samlat på ett ställe lagring, och server del för plex, home assistant i dagsläget.

Då man inte full koll på hur allt fungerar blir man lite fundersam om något skulle börja strula och sabba hela ens setup.

Har även läst lite om docker container om det kanske kan va nåt att köra?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Oavsett vilken NAS-lösning man går in på så skall man ta reda på vad som händer när den går sönder. Kan du ta ut diskarna och ansluta dem på något annat sätt för att få ut data? Det är känt att USB-adaptrar skapar en lite udda struktur på diskarna (offset?), ta reda på om din NAS gör detsamma eller om det bara är att flytta dem till din dator. Planering av backuplösningar ingår naturligtvis också, etc.

Att bygga en egen x86 NAS (Intel, AMD) eller Linux på ARM ger dig fördelen med att du har kontroll på hur diskformatering och striping är uppsatt.

Permalänk
Medlem

Som nämnts tidigare i tråden så är Synology bland de bästa när det kommer till fortsatta uppdateringar och patchning av sårbarheter. Exempelvis så har du fortfarande fullt uppdateringsstöd med senaste DSM-mjukvaran på en gammal DS216 som släpptes på marknaden december 2015.

Om du funderar på att köpa en äldre Synology, se till så du inte väljer en "j"-series modell, dvs en som slutar på j då dessa är snik-varianterna med klenare mängd arbetsminne och oftast en svag Marvell- eller Realtek-processor. Du kan kolla upp uppdaterings- och garanti-status för alla modeller på länken nedan.
https://www.synology.com/en-us/products/status

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
vSphere Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

För egen del har jag kört med Linux Slackware och mdadm. (Men går på de flesta distar i dag).
Började med det för ca 20 år sen då jag byggde min första 1TB file-server.

Just 2 diskar är lite speciellt om du kör raid-1 så för tre diskar gäller raid-5, så vill man gå från raid-1 till raid-5 måste man konvertera till en två diskars raid 5 vilket går att göra med mdadm. Sen kan man addera diskar till den nya raid-5 arrayen.

För att byta till större diskar så är det enklast att bara bygga en ny array med de större diskarna och kopiera över datat dit. Det går i princip att bara byta en disk i taget och bygga om arrayen mellan varje byte men det tar lång tid och man har ingen redundans under tiden.

Sen eftersom raid inte är backup så behöver man något att köra backup på. Själv har jag en annan nas för det. På den backar jag upp huvud-nas:en och alla datorer. Från den backas det viktigaste upp med borg-backup till en usb-ansluten stor disk.
Har även en kopia av det viktigaste på en disk som ligger på jobbet.

Permalänk
Skrivet av mc68000:

Oavsett vilken NAS-lösning man går in på så skall man ta reda på vad som händer när den går sönder. Kan du ta ut diskarna och ansluta dem på något annat sätt för att få ut data? Det är känt att USB-adaptrar skapar en lite udda struktur på diskarna (offset?), ta reda på om din NAS gör detsamma eller om det bara är att flytta dem till din dator. Planering av backuplösningar ingår naturligtvis också, etc.

Att bygga en egen x86 NAS (Intel, AMD) eller Linux på ARM ger dig fördelen med att du har kontroll på hur diskformatering och striping är uppsatt.

Detta är värt att upprepa, dra uppmärksamhet till åvanstående citat!
En grej du kan göra rent fysiskt är att skriva en liten lapp och sätta på dina diskar med serienummer, antingen nån fancy etikettmaskin eller gammal hederlig maskeringstejp med en penna.

Tanken där är att enkelt kunna identifiera vilken disk som är vilken utan att behöva stänga av eller börja plocka isär maskinen.

Ett annat tips är att sätta upp din array, kopiera några filer dit och sen börja rycka nån disk, bara så du får egen erfarenhet om hur systemet beter sig när något inte är rätt. Det är superviktigt att ha koll på vad som ska göras när något går fel, annars blir det inte så roligt i skarpt läge.

Visa signatur