Kan inte installera drivrutin? "mui-filen hittades inte"

Permalänk
Medlem

Kan inte installera drivrutin? "mui-filen hittades inte"

Jag impulsköpte ett Intel Arc A750 för att blåsa lite liv i min gamla dator:

Nätaggregat: Silverstone Strider 550W Silent
Moderkort: ASUS P8Z77-I Deluxe
Processor: Intel i5 3570K
RAM: 2 x 8 GB 1600MHz Corsair Vengeance LP
Gamla grafikkortet: ASUS GTX 660ti DirectCUII TOP
Operativsystem: Win 10 64-bit

Men det går inte att installera Intel Arcs drivrutin, utan det slutar med error 15100 "mui-filen hittades inte".

Några tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ttcs:

Jag impulsköpte ett Intel Arc A750 för att blåsa lite liv i min gamla dator:

Nätaggregat: Silverstone Strider 550W Silent
Moderkort: ASUS P8Z77-I Deluxe
Processor: Intel i5 3570K
RAM: 2 x 8 GB 1600MHz Corsair Vengeance LP
Gamla grafikkortet: ASUS GTX 660ti DirectCUII TOP
Operativsystem: Win 10 64-bit

Men det går inte att installera Intel Arcs drivrutin, utan det slutar med error 15100 "mui-filen hittades inte".

Några tips?

Hejsan

Efter en snabb sökning framgick det att .mui har med språkbiblioteket (Windows Multilanguage Version) att göra. Kanske är ditt windows språkbiliotek skadat, borde gå att återställa, se om du kan hitta instruktioner hos Microsoft och försök sedan att installera igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Hejsan

Efter en snabb sökning framgick det att .mui har med språkbiblioteket (Windows Multilanguage Version) att göra. Kanske är ditt windows språkbiliotek skadat, borde gå att återställa, se om du kan hitta instruktioner hos Microsoft och försök sedan att installera igen.

Tack! Jag hade bara svenska i mitt windows och jag lade till engelska och det verkar ha fungerat!

Permalänk
Medlem

@ttcs tänk på att Resizable bar är viktigt för att Intels Arc gpu:er ska prestera bra. Då ditt moderkort har några år på nacken så betvivlar jag att det har stöd för det som standard, men det går att modda in stöd på äldre system: https://github.com/xCuri0/ReBarUEFI

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av ttcs:

Tack! Jag hade bara svenska i mitt windows och jag lade till engelska och det verkar ha fungerat!

Härligt!

Tänk också på det Shugge sa, Resizeable BAR är viktigt för Intel korten, iaf om man ska spela på dem om jag förstått rätt. Äldre spel var svåra att köra i början (directX 10 och äldre) men ska fungera bra/rimligt efter att drivrutiner uppdaterats. Byggde en burk med ett A750 och en 12400F till en 12 åring, svårslagen prestanda för pengarna. Än så länge har jag inte fått några klagomål om dålig kompatibilitet, hoppas det fortsätter, nu spelar väl 12 åringar inga äldre spel iofs

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

@ttcs tänk på att Resizable bar är viktigt för att Intels Arc gpu:er ska prestera bra. Då ditt moderkort har några år på nacken så betvivlar jag att det har stöd för det som standard, men det går att modda in stöd på äldre system: https://github.com/xCuri0/ReBarUEFI

ReBar omskrivs i många artiklar som ett måste, men när man sedan ser prestandaskillnaderna så verkar det handla om 10-15%...
Eller missar jag något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ttcs:

ReBar omskrivs i många artiklar som ett måste, men när man sedan ser prestandaskillnaderna så verkar det handla om 10-15%...
Eller missar jag något?

Har inte exakta siffror i huvudet, men oavsett så tappar man ju den prestanda/kr fördel som Intels kort egentligen annars innebär.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34