Permalänk
Medlem

Wifi fungerar men inte kabel.

Jag har en delikst fråga och jag börjar problemet från första början.

Jag bytte ISP i fredags och fick ingen uppkoppling och PC sa att det saknades ipkonfiguration.
Mobilen låg också nere med wifi.
Jag gick via datorn in i CMD och flushade och renewade ipconfig.

Jag testade många ggr i olika alternativ, med bla PC kopplat direkt i väggen, men det funkade inte.
Idag fick jag som först " snilleblixten" och ringe supporten hos nuvarande leverantör och dom bad om usäkt för dom kopplat upp till fel lägenhet ..... jaja.

När det blev inkopplat, så finkar mobil, samt TV på wifi, men PCn som jag kopplar med kabel kan inte koppla upp " ipkonfiguration saknas" stööööön!
Måste jag vänta tills imorgon innan jag kan kontakta support?

Vet inte om routern snott ip, eller hur?
PCn vill inte köra ansluten direkt i uttaget.

Jo min roman slutar strax.;)
Kan felet ligga på min PC? Jag tänker då på det jag beskrev från början av min roman, att jag flushat och renewat i CMD ?

Permalänk
Medlem

Har du datorn ansluten till routern? Annars kan det vara problem med antal publika IP-adresser hos den nya leverantören.

Permalänk
Medlem

Får du IPV4 eller IPV6 på Wifi? Är respektive protokoll aktiverat även för kabel-anslutningen? "Egenskaper för nätverkskortet"

Visa signatur

🏬: MSI PRO Z690-A WIFI DDR4 🔲: i7 12700K @ 5,2 Ghz ❄️: NH-U12A Chromax Black 🏴: RTX 3080 Ti OC 🎞️: Kingston Fury 64GB 3600 MHz 🗄️: P400A D-RGB Vit 🔌: Corsair RM850 W 💾: Samsung 990 PRO 2TB + RAID0 2x WD Blue SN550 1TB (NVMe) 🖥️: LG C3 42" OLED & AOC 27G2U & ASUS VG248QE 144 Hz ⌨️: G915 TKL 🖱️: G203 🎧: Audio Technica M50x + Scarlett Solo. [VR]: Quest 2.

Permalänk
Medlem

Beskriv vilken nätverksutrustning och vilka enheter du har inkopplade, samt hur du kopplat dessa.

Vilken ISP rör det sig om? Det kan ge en del ledtrådar.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Musses:

Jag har en delikst fråga och jag börjar problemet från första början.

Jag bytte ISP i fredags och fick ingen uppkoppling och PC sa att det saknades ipkonfiguration.
Mobilen låg också nere med wifi.
Jag gick via datorn in i CMD och flushade och renewade ipconfig.

Jag testade många ggr i olika alternativ, med bla PC kopplat direkt i väggen, men det funkade inte.
Idag fick jag som först " snilleblixten" och ringe supporten hos nuvarande leverantör och dom bad om usäkt för dom kopplat upp till fel lägenhet ..... jaja.

När det blev inkopplat, så finkar mobil, samt TV på wifi, men PCn som jag kopplar med kabel kan inte koppla upp " ipkonfiguration saknas" stööööön!
Måste jag vänta tills imorgon innan jag kan kontakta support?

Vet inte om routern snott ip, eller hur?
PCn vill inte köra ansluten direkt i uttaget.

Jo min roman slutar strax.;)
Kan felet ligga på min PC? Jag tänker då på det jag beskrev från början av min roman, att jag flushat och renewat i CMD ?

Man ska helst undvika att koppla något annat än router/brandvägg direkt ut mot internet, varför vill du göra det?

Sen som andra varit inne på så är det vanligt att man bara får en eller två ip-adresser från sin isp/leverantör, så därför vill man ha en enhet som delar ut lokala ip-adresser (router) kopplad mellan internet och övriga enheter.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Troligtvis har din isp tilldelat dig en ip adress som din wi-fi router tilldelats.

Har din router inte tillgängliga portar för din trådade förbindelse till datorn?

Om du ej har detta tillgängligt kan du alltid prova genom att tilldela ditt nätverkskort den adressen du blivit tilldelad ( https://www.whatismyip.com/ ) och 255.255.255.255 subnätmask samt en publik dns som 1.1.1.1 eller 8.8.8.8

Lycka till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Har du datorn ansluten till routern? Annars kan det vara problem med antal publika IP-adresser hos den nya leverantören.

Japp jag provade med routern först.
Då det inte funkade, så anslöt jag datorn direkt i väggen, bara för att se om det fungerade.
Men nix, det funkade inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Man ska helst undvika att koppla något annat än router/brandvägg direkt ut mot internet, varför vill du göra det?

Sen som andra varit inne på så är det vanligt att man bara får en eller två ip-adresser från sin isp/leverantör, så därför vill man ha en enhet som delar ut lokala ip-adresser (router) kopplad mellan internet och övriga enheter.

Ja, jag fick tips att göra det för att se om jag fick signal till PCn, men icke.

Sedan loggade jag in på routern och noterade att tex ipv4 och ipv5 var gråmarkerade och det stod förtfarande gamla isp tele2 och nu har jag bytt till halebop, som kör telias nät.
Jag skrev in samtiga adresser från halebop och startade om samtliga mina enheter... och vips, nu funkar det.

Tack samtliga för hjälpen!
Nu har jag förhoppningsvis blivit aningen klokare (kanske)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Musses:

Ja, jag fick tips att göra det för att se om jag fick signal till PCn, men icke.

Sedan loggade jag in på routern och noterade att tex ipv4 och ipv5 var gråmarkerade och det stod förtfarande gamla isp tele2 och nu har jag bytt till halebop, som kör telias nät.
Jag skrev in samtiga adresser från halebop och startade om samtliga mina enheter... och vips, nu funkar det.

Tack samtliga för hjälpen!
Nu har jag förhoppningsvis blivit aningen klokare (kanske)

När du säger att du skrev in samtliga adresser från Halebop, vad syftar du på?

Jag antar att de kör DHCPv4 och DHCPv6-PD för IPv4 respektive IPv6 nämligen så det borde inte finnas så mycket att skriva in.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q