Nytt moderkort - Konstigt ljud var 50:e sekund?!

Permalänk

Nytt moderkort - Konstigt ljud var 50:e sekund?!

Bytte nyss moderkort till Asus Prime 550M-K från mitt förra som pajade.

Har gjort en helt clean install av windows 11 och uppdaterat BIOS och alla nödvändiga drivrutiner.
Upptäcker då att jag får ett konstigt skärande ljud var 50:e sekund, precis som att datorn "hackar" till. Det händer oavsett om jag kör Youtube, Spotify eller något annat.
Lyssna på länken här: Länk

Ljudet dyker upp 32sek samt 1:22sek in i klippet.

Har inte hunnit testa något spel ännu..

Någon som har en tanke på vad som kan va fel? Måndagsexemplar på moderkortet?

Visa signatur

Asus PRIME B550M-K - Ryzen 5 5600X
- Geforce RTX 3060 Ti - 32GB RAM - Samsung x2 SSD 840 500GB -- Cooler Master Hyper 212 - 144Hz Skärm MSI - Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av martyyyyy:

Bytte nyss moderkort till Asus Prime 550M-K från mitt förra som pajade.

Har gjort en helt clean install av windows 11 och uppdaterat BIOS och alla nödvändiga drivrutiner.
Upptäcker då att jag får ett konstigt skärande ljud var 50:e sekund, precis som att datorn "hackar" till. Det händer oavsett om jag kör Youtube, Spotify eller något annat.
Lyssna på länken här: Länk

Ljudet dyker upp 32sek samt 1:22sek in i klippet.

Har inte hunnit testa något spel ännu..

Någon som har en tanke på vad som kan va fel? Måndagsexemplar på moderkortet?

Hej

Konstigt, låter som någon notifikation eller liknande men är ju svårt att riktigt höra på en surfplatta. Alla drivrutiner installerade?

Permalänk
Skrivet av [SmR]BMF:

Hej

Konstigt, låter som någon notifikation eller liknande men är ju svårt att riktigt höra på en surfplatta. Alla drivrutiner installerade?

Ja, det kommer ju verkligen exakt med ca 50 sekunder mellanrum.

Har som sagt uppdaterat bios, installerat drivrutiner för chipset, lan, audio, grafik, skärm, etc

Visa signatur

- Geforce RTX 3060 Ti - 32GB RAM - Samsung x2 SSD 840 500GB -- Cooler Master Hyper 212 - 144Hz Skärm MSI - Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av martyyyyy:

Ja, det kommer ju verkligen exakt med ca 50 sekunder mellanrum.

Har som sagt uppdaterat bios, installerat drivrutiner för chipset, lan, audio, grafik, skärm, etc

Hej igen

Vi fortsätter inkvisationen, vilken hårdvara har du installerad och i de fall hårdvaran kräver någon mjukvara har du installerat rätt mjukvara? Om du inte redan gjort det, testat med bara mus/tangentbord inkopplat? Testat med annan mus/tangentbord? Jag tänker att ingen mjukvara/fel mjukvara kan ge upphov till någon form av notifikation eller ljudfel, kanske en glappande usb anslutning till någon komponent med egen mjukvara... Andra tanken är att något gör att hårdvaruaccelration inte fungerar som det ska? Är hårdvaruaccelration aktivirat i din browser? Kvarstår felet om du avaktiverar hårdvaruaccelration? Kollat i event manager om du ser någon oförutsedd händelse där? Det borde du nog börja med. Om händelsen lämnar spår efter sig där går det förhoppningsvis fort att spåra ursprunget.

Glhf!

Permalänk
Medlem

Vad sjukt! Inte för att jag tror det är problemet men får du samma sak om du använder hörlurar? Provat att koppla via en annan ingång på datorn?

Visa signatur

5950X
3080
X570
64 GB G.Skill
2TB 980 Pro ] 4TB SN850X ] 2TB MX500

Permalänk

*LÖST*

Skiftade jag till headset så dök inte störningen upp. Därmed misstänkte jag mitt ljudkort. Uppdaterade firmware till det och vips så var det borta. Hade tydligen bara uppdaterat själva ljuddrivers till moderkortet.😮‍💨

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av martyyyyy:

*LÖST*

Skiftade jag till headset så dök inte störningen upp. Därmed misstänkte jag mitt ljudkort. Uppdaterade firmware till det och vips så var det borta. Hade tydligen bara uppdaterat själva ljuddrivers till moderkortet.😮‍💨

Härligt!