165Hz monitor fastnar på 24Hz. IBLAND?!

Permalänk
Medlem

165Hz monitor fastnar på 24Hz. IBLAND?!

Hej, börjar bli väldigt frustrerad på detta problem nu.
Formaterade om datorn bara för att få bukt på detta men det hjälpte inte.

Skärmen är en AOC AG271QG 270LM0027
GPU GTX 1080
DP kabel (testat 2 olika)
566.03 driver.
Win 10 pro

Exempel på när den fastnar i 24Hz är när man startar om datorn. Det finns ingen signal säger skärmen, jag byter då utgång på grafikkortet, bilden kommer tillbaka men är låst på 24.

Skärmen har nån "overdrive" funktion som man aktiverar via knapparna på skärmen, denna står fortfarande på 165Hz. IBLAND hoppar den tillbaka till 165 efter man klickar på Apply & reboot via skärmens knappar, ibland hoppar den upp på 60Hz ibland 90.

Ibland funkar det att starta om datorn ibland inte.
Har provat installera om drivrutinerna typ 100 gånger.

Vad ska jag testa härnäst?

Permalänk
Rekordmedlem

24 Hz kan ju vara att det blir "filmläge" (23,976 fps) från grafikkortet av nån anledning. Skärmen väljer ju inte signal utan visar vad som kommer in så kolla på vad du matar ut och låt bli overdrive och försök göra en fabriksåterställning av skärmen om det går och har du integrerad grafik så prova också via den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

24 Hz kan ju vara att det blir "filmläge" (23,976 fps) från grafikkortet av nån anledning. Skärmen väljer ju inte signal utan visar vad som kommer in så kolla på vad du matar ut och låt bli overdrive och försök göra en fabriksåterställning av skärmen om det går och har du integrerad grafik så prova också via den.

Ja det finns en reset inställning på skärmen, har provat detta utan resultat.
Ang att signalen från GPU inte blir rätt är kanske orsaken, normalt kan jag välja dessa

men när allt blir låst finns bara 24Hz att välja.
Min cpu har ingen integrerad grafik.