Black Week-stream med Webhallen!
Permalänk
Medlem

Speldator 15k

Hej!

Behöver assistans med att utvärdera komponenter till en ny burk. Kommer mestadels användas till gaming, då främst CS2 men också diverse AAA-spel. Har en budget på 15k. Spelar idag i 1080p 144hz men grejerna får gärna vara kompatibla med högre upplösningar ifall man får feeling och uppgradera skärmen. Windows fixar jag själv och kan bygga själv.

Har satt ihop en lista med komponenter efter att ha läst igenom olika trådar med liknande önskemål. Chassit tycker jag är jäkligt snyggt så får kosta lite mer än likvärdiga varianter. Några frågor/funderingar som ni kunniga gärna får kommentera:

• Har nu 64GB RAM i bygget, då jag är trött på att Chrome slukar nästan allt när man spelar samtidigt. Är det en rimlig tanke, eller är dagens minnen effektivare så de kan hantera mer på något vis?

• Då CS2 är ganska CPU-tungt som jag förstår det så hade jag gärna petat in X3D-variant, men de sticker iväg i pris så då håller inte budgeten. Är jag dumsnål som inte pungar ut för ett bättre t.ex. Ryzen 7 7800X3D?

• Angående grafikkortet så har jag alltid haft Nvidia-kort, men som jag förstår det får man lite mer för pengar för ett 7800XT vs 4060 Ti. 4070 Super blir 2k mer, så det spränger budgeten. Hur hade ni tänkt här?

Tack på förhand!

https://komponentkoll.se/bygg/kbPzp