Programmerbara leksaksrobotar
Söker lite insikter i marknaden kring leksaksrobotar som man kan ge kommandon och/eller programmera själv. Jag har en 6-åring som börjar nära sig målgruppen för den typen av leksaker. Jag är själv programmerare och därmed själv även intresserad av att delta Men det viktigaste är ändå att det är en rolig leksak eftersom ett barn ska använda den. Det är väldigt svårt att navigera bland alla olika produkter - hoppas på att någon här kan ge lite vägledning!
Det jag funnit när jag tittat runt är att det verkar finnas ganska många olika typer av robotar:
De lyssnar på ljud (typiskt robotar som är som är husdjur, typ en hund som hoppar när du klappar händerna)
De är blinda, tar emot kommandon via knappar antingen på sig själva eller en fjärrkontroll (typiska första roboten)
De har något slags ljussensor och är programmerade att utföra olika kommandon baserat på gester, alternativt följa mönster på golvet (nybörjarvänlig men lite mer avancerad eftersom den är interaktiv på ett annat sätt än med fjärrkontroll)
De går att programmera via en enklare kommandon i app (verkar inte var så mycket ren programmering, kanske mer schemaläggning av färdiga moment)
De går att programmera via något slags programmeringsspråk via en dator (avancerat - t.ex. att man kan skriva C eller C++ alternativt grafiskt med Scratch eller liknande)
Det skiljer även mellan att de är färdigbyggda eller om de är DIY-byggsatser. Min egen uppfattning är att den nedre halvan av listan är den typen av leksaker jag själv tyckte var roligast som barn.