Programmerbara leksaksrobotar
Söker lite insikter i marknaden kring leksaksrobotar som man kan ge kommandon och/eller programmera själv. Jag har en 6-åring som börjar nära sig målgruppen för den typen av leksaker. Jag är själv programmerare och därmed själv även intresserad av att delta Men det viktigaste är ändå att det är en rolig leksak eftersom ett barn ska använda den. Det är väldigt svårt att navigera bland alla olika produkter - hoppas på att någon här kan ge lite vägledning!
Det jag funnit när jag tittat runt är att det verkar finnas ganska många olika typer av robotar:
De lyssnar på ljud (typiskt robotar som är som är husdjur, typ en hund som hoppar när du klappar händerna)
De är blinda, tar emot kommandon via knappar antingen på sig själva eller en fjärrkontroll (typiska första roboten)
De har något slags ljussensor och är programmerade att utföra olika kommandon baserat på gester, alternativt följa mönster på golvet (nybörjarvänlig men lite mer avancerad eftersom den är interaktiv på ett annat sätt än med fjärrkontroll)
De går att programmera via en enklare kommandon i app (verkar inte var så mycket ren programmering, kanske mer schemaläggning av färdiga moment)
De går att programmera via något slags programmeringsspråk via en dator (avancerat - t.ex. att man kan skriva C eller C++ alternativt grafiskt med Scratch eller liknande)
Det skiljer även mellan att de är färdigbyggda eller om de är DIY-byggsatser. Min egen uppfattning är att den nedre halvan av listan är den typen av leksaker jag själv tyckte var roligast som barn.
Något jag har märkt med framförallt de mer avancerade modellerna inom det här segmentet är att de ofta kräver företagets egen utvecklingsmiljö, vilket är något som stör mig - för då blir leksaken beroende på att företaget fortsätter tillhandahålla uppdateringar till sin mjukvara. Detta gäller framförallt de som styrs via appar på en mobil eller surfplatta. Ett skräckexempel jag sett är att Android-appen inte ens finns på Play Store, utan nås via en död Dropbox-länk till en .apk (den fanns dock på några APK mirror-siter) och det känns som ett praktexempel på en produkt man inte vill råka köpa
Min slutsats är det borde var bäst med en robot som går att programmera oberoende av företagets egna verktyg. Eller åtminstone i ett vanligt programmeringsspråk, och inte någon egen drag-n-drop-variant som de hittat på själva. Är det någon som har bättre koll än mig och kan vägleda om jag är på rätt spår? Det är minst sagt tidskrävande att inte bara kolla på själva leksaken utan även behöva undersöka utvecklingsmiljön per produkt.
En lovande och mer avancerad produkt jag hittat är mBot. Där verkar det finnas en robust utvecklingsmiljö med stöd för både GUI-baserad programmering men även vanlig kod.
En enklare men mer begränsad produkt är Tobbie, som man får bygga ihop helt själv. Den kan sen antingen följa efter ens hand eller ströva fritt och undvika hinder likt en robotdammsugare.
En ännu mer avancerad (och dyr) variant verkar vara en Arduino-baserade Robotis Mini. Jag förmodar att man kan göra i princip vad man vill med den och att den kanske är mer lämpad för de som studerar robotik eller programmering.