Krönika: Tomten, ge oss vettiga grafikkortspriser, tack!

Permalänk
Melding Plague

Krönika: Tomten, ge oss vettiga grafikkortspriser, tack!

André skriver brev till tomten med drömmar och förhoppningar om nästa års stora hårdvarulanseringar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Naiviteten i vissa formuleringar är lite kuslig.

Att inte vara "tvungen" att "behöva" välja konkurrenten, och sedan hoppas att det dominanta företaget ska bortse från dessa och liknande andemeningar och släppa produkter till priser som skulle vara omotiverat låga rimmar illa.

Kunderna har visat att de är villiga att betala. Nvidia kommer gå dem tillmötes. AMD får smulorna, och både kunder och Nvidia himlar med ögonen.

Permalänk

Topppris av whatever är irrelevant. Att en banan kostade 68 miljoner påverkar inte så mycket mig när jag ska göra min banantårta: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/5EoAJK/varldens-dyraste-...

Det finns väldigt många som använder datorn i arbete och grafikkort har funnits länge i plus hundratusenklassen: https://www.inet.se/produkt/5413136/pny-rtx-6000-ada-48gb

Det stora problemet är att "vettiga grafikkort" har gått upp i pris, där frasen "vettiga grafikkort" går att diskutera vad man menar. Jag tror dock ingen oavsett tolkning här tycker dessa har blivit billigare.
Samtidigt så borde väl de flesta spel gå att lira på lite billigare grafikkort och det blir mer likt 90talet, där man hörde talas vad vissa spel krävde. Jag minns en i parallellklassen som på den tiden hade en 30 000kr dator och senaste NHL laggade när hade hade på skuggor pratade de kunniga om..

Permalänk
Medlem

Oavsett dollarpris lär det bli rekord i SEK. Får ge tillbaka till IT-kraschen för 20ish år sedan för att hitta lika svag SEK. Vi har dock inte riktigt lyckats med att tapp på 50% de senaste 10 åren utan då behöver dollarkursen upp ca 1.5 SEK till vilket kan hända nästa år.

Permalänk
Medlem

Stora problemet är väl egentligen att kraven på upplösning och framerate har stigit så. Går vi tillbaka 10-15 år så var ju 1080p och 60fps måttstocken även för entusiastkort. Sänker man sin krav så klarar man sig på väldigt lite.

Samtidigt så ska förstås utvecklingen få framåt, men vi har gjort stora hopp på den här fronten senaste 5 åren. Det lär ta länge innan nästa steg (4K och 240hz?) blir standard.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

Var köper du de här pepparkakorna med havreflarn och vad byter du ut dem mot?

Visa signatur

NES.

Permalänk
Medlem

Jag hoppade av Nvidia efter att ha använt deras kort i nånstans runt 20 år (3060Ti var den senaste) Dels för att jag ville prova på AMD igen men dels för att det här med RT inte gav mig något, och nej, det var inte det att FPS sjönk som var problemet, utan bildkvalitén som inte kändes värt nåt extra. Jag hoppas tomten kommer med AMDs 8000-serie med rimligt pris, vilket i min värld är kring 10K max om det är markant bättre än 7800XT. Känns fel att betala vad det i princip kostar att bygga en helt ny kraftfull dator bara för ett grafikkort som inte ger något nämnvärt mervärde, i alla fall när grafikkortet mest behövs till singelspel som jag spelar i 4K.

Permalänk
Medlem

Det är inte annorlunda med grafikkort mot vad det är med andra kapitalvaror.
Kolla på Bilar, vad kostade en Volvo V70 runt milleniumskiftet och vad kostar en V90 idag?

Det är inget att hoppas på att det blir lägre priser, det är en dröm tyvärr, priserna kommer alltid präglas av vad folk KAN betala.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: ASUS ROG STRIX X670E-F Gaming Wifi | CPU: AMD Ryzen 7800X3D | CPU-kylare: Noctua NH-D15S | RAM: G.Skill 6000 CL30 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Crucial T700 2TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850 | Chassi: Fractal Design Torrent | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem

Finns nog risk att 5090 hamnar närmare 30.000 laxar kronkursen är galet usel. 5090 är rätt ointressant för mig men ett riktigt bra pris på 5060 - 5070 och riktigt bra prestanda skulle vara kul. 4060 visade Nvidrigt hur uselt man kan göra ett kort och ta bra betalt för det.

Permalänk

Finns bara ett sätt att visa sitt missnöje på, att gnälla på webbforum hjälper inte.
Låt bli att köpa om priset är för högt, ingen kommer att ta skada av att inte ha det värsta kortet och ingen kommer att bli imponerad av att någon köper det var sig på kredit eller cash.

Permalänk
Skrivet av Tigerhamster:

Kunderna har visat att de är villiga att betala.

Skrivet av nihilist71:

priserna kommer alltid präglas av vad folk KAN betala.

Det är precis detta. Vill ni ha lägre priser? Sluta vara beredda att betala ockerpriser. Det spelar ingen roll om vi pratar scalpers eller originaltillverkare: sätt en budget och gå inte högre. Mat och el är svårare att påverka som privatperson, men lyxartiklar borde inte vara omöjligt att plocka ner på jorden.

Permalänk
Medlem

Ujjj. Kommer sakna Jonas ännu mer nu när detta är Sweclockers framtid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Naiviteten i vissa formuleringar är lite kuslig.

Att inte vara "tvungen" att "behöva" välja konkurrenten, och sedan hoppas att det dominanta företaget ska bortse från dessa och liknande andemeningar och släppa produkter till priser som skulle vara omotiverat låga rimmar illa.

Kunderna har visat att de är villiga att betala. Nvidia kommer gå dem tillmötes. AMD får smulorna, och både kunder och Nvidia himlar med ögonen.

Jag har inget emot AMD, själv kört deras CPUer senaste 3 datorerna.
Problemet är att alla rykten tyder på att AMD skippar High-End denna generation.
Då finns bara Nvidia kvar att välja om du vill ha prestanda över 4080/7900XTX och jag tolkar det som att det är vad krönikan handlar om.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Skrivet av nihilist71:

Det är inte annorlunda med grafikkort mot vad det är med andra kapitalvaror.
Kolla på Bilar, vad kostade en Volvo V70 runt milleniumskiftet och vad kostar en V90 idag?

Det är inget att hoppas på att det blir lägre priser, det är en dröm tyvärr, priserna kommer alltid präglas av vad folk KAN betala.

Bra försök att rättfärdiga priset, men en bil har bra många fler användningsområden än vad ett sketet grafikkort har.
Digital underhållning = Knark, så många här kommer tyvärr att skuldsätta sig för att få lite kickar.

Permalänk
Medlem

Någon gång tyckte jag 2500 var max pris, sedan blev det 3000, och nu ligger det på 3500.

Men 8000 spänn? Aldrig med min kofot. Jag ligger stabilt nånstans i mellanklassen och behöver inget annat. RT har inte övertygat mig och jag har kikat på diverse video demos av det..

Det enda jag funderar på nyligen är möjligen ett eller två quadro kort för hemma-AI (LLM), men det är svårt att motivera då billigaste som kan vara relevant är Quadro P4000 eller P5000 som då också kostar mellan 2000-3500 beroende på lite leveransalternativ. Men då skall de in i servern...

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Potatiskebab:

Bra försök att rättfärdiga priset, men en bil har bra många fler användningsområden än vad ett sketet grafikkort har.
Digital underhållning = Knark, så många här kommer tyvärr att skuldsätta sig för att få lite kickar.

Bra försök att villa bort diskussionen helt.

Lika väl som en bil har många områden, från "fritids/nöjes cruising" till professionella områden som transport och ambulans.
En bil kan vara barebone utan onödig elektronik enbart för nyttotransport, men den kan också ha all bells and whistles med Carplay och värsta HiFi utrustningen.

Grafikkort har också en stor spännvidd från spelande till AI och Grafisk design och media acceleration.

allt detta är irrelevant för priset, som är en faktor av tillgång och efterfrågan och det finns ingen anledning att sänka priset för att vara "snäll". Detta är inget sätt att rättfärdiga det kapitalistiska system vi lever i men att hoppas på lägre pris är naivt och ej förankrat i verkligheten.

Det är enbart en mördande konkurrens eller en kollaps av välfärden där folk får prioritera boende och mat som skulle kunna ändra på det, men det skulle då få till resultat att vi som land skulle få råd med Raspberry Pi nivå på vår hårdvara.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: ASUS ROG STRIX X670E-F Gaming Wifi | CPU: AMD Ryzen 7800X3D | CPU-kylare: Noctua NH-D15S | RAM: G.Skill 6000 CL30 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Crucial T700 2TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850 | Chassi: Fractal Design Torrent | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

Jag har inget emot AMD, själv kört deras CPUer senaste 3 datorerna.
Problemet är att alla rykten tyder på att AMD skippar High-End denna generation.
Då finns bara Nvidia kvar att välja om du vill ha prestanda över 4080/7900XTX och jag tolkar det som att det är vad krönikan handlar om.

Nja, skribenten nämner specifikt de lägre nivåerna (5060-5070 Ti) och hoppas att den väntade ökningen i pris på 5090 inte ska återspeglas i dessa kort.

Ovanligt tråkig krönika som spär på uppfattningen att amds grafikkort inte kan matcha Nvidia på något sätt. Har inte haft några större problem med varken mitt 6900XT, 7900XTX, eller 3080, eller mitt 1080Ti innan dess. Mitt titan V rullar också som det ska, om än lite hett.

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

Har ett 4090 och det blir det första och sista topp-grafikkortet för min del. Gjorde ont redan att betala cirka 9 laxar för ett 3080. Visst, används korten i produktiva miljöer kan priset vara värt det. Men för att bara spela spel - som oftast kommer ooptimiserade till PC och framförallt, på sistone, totalt värdelösa spelmässigt - så finns det för mig inte längre någon anledning att vilja ha det senaste och bästa. Speciellt inte till de priser som marknadsledande Nvidia sätter ribban för.

glappande mekaniskt tangentbord
Permalänk
Medlem

Hujedamej tur att SLI inte är på tapeten längre då hade inte blivit kul.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Det är väl ganska enkelt:
Dollarkursen är 40% sämre
Nya tillverkningsnoder är mycket dyrare
Utvecklingskostnaderna är mycket högre
Drivrutiner och mjukvara mer komplexa än någonsin
Priset per transistor fortsätter uppåt
AI och annat driver prisutvecklingen ännu mer
AMD säger att de inte heller vill konkurrera prismässigt

Inget pekar på lägre priser

Permalänk
Skrivet av nihilist71:

Bra försök att villa bort diskussionen helt.

Lika väl som en bil har många områden, från "fritids/nöjes cruising" till professionella områden som transport och ambulans.
En bil kan vara barebone utan onödig elektronik enbart för nyttotransport, men den kan också ha all bells and whistles med Carplay och värsta HiFi utrustningen.

Grafikkort har också en stor spännvidd från spelande till AI och Grafisk design och media acceleration.

allt detta är irrelevant för priset, som är en faktor av tillgång och efterfrågan och det finns ingen anledning att sänka priset för att vara "snäll". Detta är inget sätt att rättfärdiga det kapitalistiska system vi lever i men att hoppas på lägre pris är naivt och ej förankrat i verkligheten.

Det är enbart en mördande konkurrens eller en kollaps av välfärden där folk får prioritera boende och mat som skulle kunna ändra på det, men det skulle då få till resultat att vi som land skulle få råd med Raspberry Pi nivå på vår hårdvara.

Så är det ju när alla gamera ska ha sitt knark, jag tror till och med att de allra flesta hellre skulle skära ner på maten än att låta bli svindyra lyxprodukter.

Men oroa dig inte, du får köpa hur många eller få spelkort du vill för min del.
Raspberry Pi är landet lagom på god väg mot, våra päronpengar är snart mindre värda än toapapper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

Ujjj. Kommer sakna Jonas ännu mer nu när detta är Sweclockers framtid.

Har jag missat något?
Har/ska Jonas sluta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Follow90:

Har jag missat något?
Har/ska Jonas sluta?

Ja, helt och hållet tyvärr