Permalänk
Medlem

Internetproblem på ny dator

Hej, köpte nyligen ny dator och ett problem som nästan är dagligen är att internet lägger av. Likadant på alla webbläsare, om jag har vpn på eller inte. Har uppdaterat nätverkskortet men samma ändå. Internet funkar fint på gamla laptopen både med nätverkssladd och wi-fi. Har även startat om routern ett par gånger men problem kvarstår. Enda som hjälper är att starta om datorn. Har windows 11 och detta är övriga specs på datorn #20688992

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Eftersom det är en ny dator och allt annat funkar, hur är allt kopplat till routern?
Prövat annan kabel?
Routern uppdaterad/återställd?
Uppdatera UEFI?

ipconfig /flushdns
återställ nätverksinställningar
sfc /scannow
etc

Permalänk
Medlem

Kopplat med kabel från routern, routern vet jag inte ens hur jag uppdaterar. Resten har jag inte provat alternativt vet ej vad det är.

Eller jo. ipconfig går inte ens att öppna på datorn. Och hur återställer man nätverksinställningar? har inte rört dom ens?

Permalänk
Medlem
Skrivet av skully:

Kopplat med kabel från routern, routern vet jag inte ens hur jag uppdaterar. Resten har jag inte provat alternativt vet ej vad det är.

Eller jo. ipconfig går inte ens att öppna på datorn. Och hur återställer man nätverksinställningar? har inte rört dom ens?

Jag uppgraderade min maskin för ett par veckor sen och när jag skulle installera win 11 på en ny tom m2 ssd så fick jag hela tiden upp att nätverk saknades. Jag höll på i säkert en timme med att försöka installera drivisar till nätverkskortet innan jag kom på att jag skulle kolla kabeln. Det visade sig att flärpen som låser fast nätverlskontakten hade pajat vilket gjort att den glidit ur. När jag tryckt in den igen så funkade allt kanon. Du har säkert kollat kabeln men tänkte ändå att jag skulle dela med mig av min egen klantighet. 😆

Permalänk
Medlem
Skrivet av skully:

ipconfig är inget program som man "öppnar". Man öppnar CMD/Terminal och skriver

ipconfig

Permalänk
Medlem
Skrivet av lexus430:

Jag uppgraderade min maskin för ett par veckor sen och när jag skulle installera win 11 på en ny tom m2 ssd så fick jag hela tiden upp att nätverk saknades. Jag höll på i säkert en timme med att försöka installera drivisar till nätverkskortet innan jag kom på att jag skulle kolla kabeln. Det visade sig att flärpen som låser fast nätverlskontakten hade pajat vilket gjort att den glidit ur. När jag tryckt in den igen så funkade allt kanon. Du har säkert kollat kabeln men tänkte ändå att jag skulle dela med mig av min egen klantighet. 😆

Jorå, flärpen på min nätverkskabel är förvisso också paj men sitter tillräckligt bra. Det kan de ju inte vara, då skulle det ju inte funka alls? Dessutom var det lika illa om jag drog ur kabeln och körde via wi-fi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

ipconfig är inget program som man "öppnar". Man öppnar CMD/Terminal och skriver

ipconfig

Ah just det, förut kunde man öppna den via sök. Gick tydligen inte via win11. Har nog inte öppnat ipconfig på 10 år säkert. Vad ska man titta efter där?

Permalänk
Medlem

Efter att varit bortrest i 2 veckor så har nu internet funkat perfekt i nästföljande veckor. Jag hann ju knappt börja undersöka problemet. Ja ja bara det funkar så.