installera om windows, USB finns ej i bios

Permalänk
Medlem

installera om windows, USB finns ej i bios

Hej

Jag försöker hjälpa en släkting vars microsoft-konto tyvärr tagits bort. De hade ställt in microsoft-kontot som ett barnkonto och missade att verifiera något i tid så kontot togs bort permanent.
Detta har gjort att det inte går att komma in i windows , kontot finns kvar på datorn men lösenordet accepteras ej och det går heller inte att lägga till/byta till någon annan användare. Jag har försökt lägga till en ny användare via windowsmenyn man kommer till genom att hålla in SHIFT och starta om och sedan gå in på CMD och köra add user. (där får man logga in med kontot och där fungerar lösenordet för övrigt) Men användaren raderas så fort datorn startas om.
Jag har via samma meny försökt återställa windows men får bara ett felmeddelande om att inga ändringar kunde göras.

Jag försöker nu istället att installera om windows och har skapat en boot-usb med windows 10. Jag kan dock inte välja USB som boot i BIOS och jag kan heller inte disable secure boot vilket jag lyckat googla mig till att man kan behöva göra. Det valet är "grått" och jag kan inte ändra det. Moderkortet är ASUS TUF B360m.

Tacksam för hjälp hur jag ska komma vidare.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du kan behöva slå av CSM och använda UEFI helt och hållet samt kanske "göra om" USB-minnet.
Secure boot kräver UEFI och lär inte fungera om Legacy/CSM är aktivt.

Permalänk
Medlem

Jag är inte så haj på UEFI och sådant. Är det någon nackdel att slå av dessa och ska man sen aktivera dem igen då man är klar?
Tror att CSM är aktivt och boot device control är UEFI and Legacy OPROM men boot storage devices är Legacy only.
Fattar inte riktigt skillnaden på uefi och legacy

Finns det något annat sätt att komma in i windows eller ändra default user eller är jag körd och måste installera om allt?

En annan fråga, de har ingen CD-key till windows och datorn levererades med windows 10 från komplett.se, inget klistermärke med nyckeln . Är nyckeln på något sätt sparad i datorn och kommer kunna användas vid en nyinstallation eller måste det fixas en ny nyckel. Jag kommer ju inte in i windows så kan inte se nyckeln i registret.

Permalänk
Medlem

Stäng av CSM och låt det vara avstängt

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kribb:

Jag är inte så haj på UEFI och sådant. Är det någon nackdel att slå av dessa och ska man sen aktivera dem igen då man är klar?
Tror att CSM är aktivt och boot device control är UEFI and Legacy OPROM men boot storage devices är Legacy only.
Fattar inte riktigt skillnaden på uefi och legacy

Finns det något annat sätt att komma in i windows eller ändra default user eller är jag körd och måste installera om allt?

En annan fråga, de har ingen CD-key till windows och datorn levererades med windows 10 från komplett.se, inget klistermärke med nyckeln . Är nyckeln på något sätt sparad i datorn och kommer kunna användas vid en nyinstallation eller måste det fixas en ny nyckel. Jag kommer ju inte in i windows så kan inte se nyckeln i registret.

Låter som att du har en OEM version av Windows

Och den är bunden till det specifika moderkortet i fråga.

En fullversion av Windows fungerar på flera datorer.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Om inte den gamla Windows installationen är krypterad så borde det gå att plocka upp nyckel med Magicaljellybean eller liknande.

Permalänk
Medlem

Detta kommer upp då jag väljer att disable CSM
Är det ok eller ej? Fattar inte riktigt vad som menas. Windows är installerat på en M2 och sen finns det en separat extra ssd installerad senare.