Alla fyndtips från mellandagsrean
Permalänk
Medlem

Stutter i CS2. 4080 Super, 7800x3d

Hej, jag har ett bekymmer med min nya dator.
Jag får "Stutter" som jag skulle vilja kalla det.
Jag har svårt att avgöra om det händer exakt likadant i andra spel då CS2 är det enda riktiga tävlingsinriktade jag lirar och blir lika påverkad av problemet.

Se video: Stutter i CS2

Jag har en helt ny dator, jag är inte superkunnig i allt man bör göra men jag har uppdaterat allt i windows, jag har nya grafikrutiner och uppdaterar allt via Armoury Crate som har en del av mina prylar.

Min Router är en Asus RT-AC68U som jag har kopplat in direkt mot, 250/250 Mbit där min sambo arbetar hemifrån och streamar TV, dock så upplever jag att det kan stuttra även nä hon inte är hemma.

Nedan är datorn vilket ska kunna köra cs2 utan problem, tycker jag.

Är det någon av er som känner igen problemet och ser det på något annat vis?

Permalänk
Medlem

@smorf911 Vet inte om det kan vara problemet, men jag skulle börja med att avinstallera Armoury crate. Jag hade det förut och hade bara skumma problem med datorn med det installerat. Drivrutinerna uppdaterar du enkelt genom att ladda ner senaste ifrån tillverkarens hemsida.

Hur ser det ut med temps på komoponenterna?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Skippa all specialmjukvara till att börja med. Armoury Crate som jag provade först hade väldigt mycket suspekta nätverksanrop som syntes med hjälp av Wireshark. Det tråkiga var att man var tvungen att ladda ner ett speciellt avinstallationsprogram från ASUS och ändå försvann inte allt så jag gjorde en ominstallation med Armoury Crate-triggern avstängd även i BIOS.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Testa cleara Shader Cache i Nvidia. Finns guider på reddit & youtube.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

Jag får testa det!
Jag har ett overlay från Geforce experience och nu även från "Razer Central" efter ett tips från en vän och där ser jag olika temp, och jag upplever att allt ser bra ut där med. jag har svårt att säga exakt vad tempen ligger på men spelar tex Hogwartz legacy med allt Ultra utan temperaturproblem.

Permalänk
Medlem

Har du MSI Afterburner installerat?
Har läst att det programmet ger stutter med AMD CPU.

Visa signatur

i7 7700K @ 5.0Ghz | Palit RTX 3070Ti | Acer XB271HU IPS/G-Sync

Permalänk
Medlem

Testa först att avinstallera Armoury Crate med Armoury Crate Uninstall Tool, det är inget annat än bloatware då jag själv har haft liknande problem som dig med det. Klicka på "Expand all" och scrolla ner en liten bit så hittar du det. Efter det så hade jag avinstallerat dina GPU drivrutiner med Display Driver Uninstaller (DDU) och installerat det på nytt.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D - Noctua NH-D15S / PNY RTX 4070 Ti SUPER / Tomahawk Max B450 / 16GB 3600Mhz CL14 / ASUS Rog Strix 750W 80+ Gold / Samsung 970 EVO 1TB / Corsair iCUE 220T White

Logitech GPX Superlight / Endgame MPC450 / Keychron Q1 / Sennheiser HD 58X / AOC AG276QZD2 240Hz QD-OLED / Samsung Odyssey G7 240Hz

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!
Jag avinstallerade precis Armoury Crate, hittade även lite trådar kring det att flera hade haft problem med Appen.
Jag gick in på "Ta bort program" och avinstallerade däär och av vad jag kan se så är allting med den appen borta?
Hur kan jag vara säker?
Min fråga angående Armoury Crate nu, Vad saknar jag nu? behöver jag ett substitut då tangentbord och mus är från Asus samt Moderkort?
eller får jag kika in manuellt lite då och då efter uppdateringar direkt på hemsidan bara?

Nu återstår att se om problemet försvunnit.
Clear Shader Cache hittade jag lite tips på också! får väll göra den också medans man håller på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe-:

Har du MSI Afterburner installerat?
Har läst att det programmet ger stutter med AMD CPU.

Nix! AMD Software: Adrenaline edition Ligger och häckar nere i högra hörnet, vad det nu är

Permalänk
Medlem
Skrivet av smorf911:

Nix! AMD Software: Adrenaline edition Ligger och häckar nere i högra hörnet, vad det nu är

Det är för att CPU har inbyggd iGPU så man får in drivrutiner och kontrollpanel till denna men det bör inte påverka. Jag har det också installerat.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Kör du med den interna grafiken på cpun när adrenalin är installerat?

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 9700X - Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6000MHz cl30 - Sapphire 7900xtx Nitro+ - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av smorf911:

Tack för alla svar!
Jag avinstallerade precis Armoury Crate, hittade även lite trådar kring det att flera hade haft problem med Appen.
Jag gick in på "Ta bort program" och avinstallerade däär och av vad jag kan se så är allting med den appen borta?
Hur kan jag vara säker?
Min fråga angående Armoury Crate nu, Vad saknar jag nu? behöver jag ett substitut då tangentbord och mus är från Asus samt Moderkort?
eller får jag kika in manuellt lite då och då efter uppdateringar direkt på hemsidan bara?

Nu återstår att se om problemet försvunnit.
Clear Shader Cache hittade jag lite tips på också! får väll göra den också medans man håller på

Armoury Crate försvinner inte helt den vägen om de inte gjort en förändring kring detta nyligen. Jag hade fortfarande processer kvar som kördes.

Om jag minns rätt pajade jag även möjligheten att använda ASUS riktiga avinstallerare efter att jag gjorde som du. Därav en ominstallation av Windows efter det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag hade nog installerat Armoury Crate igen och sedan använt deras avinstallerare för att vara säker på att allt bloat är avinstallerat . Jag gjorde precis som @Joppis och gjorde det via kontrollpanelen i windows men hade fortfarande processer i bakgrunden, så jag valde att bara blåsa datorn ren och formaterade.

Väljer du att formatera så finns det en inställning i bios som gör att Armoury Crate inte installeras automatiskt efter en ny windows installation.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D - Noctua NH-D15S / PNY RTX 4070 Ti SUPER / Tomahawk Max B450 / 16GB 3600Mhz CL14 / ASUS Rog Strix 750W 80+ Gold / Samsung 970 EVO 1TB / Corsair iCUE 220T White

Logitech GPX Superlight / Endgame MPC450 / Keychron Q1 / Sennheiser HD 58X / AOC AG276QZD2 240Hz QD-OLED / Samsung Odyssey G7 240Hz

Permalänk
Medlem

Asus avinstallerare såg exakt likadan ut som i avinstallationen i själva "ta bort program", förhoppningsvis är den ordentlig. jag hittar inga bakgrundsprogram som är igång av vad jag kan se just nu.

har spelat lite och allt känns bra, men det har varit i omgångar. så jag låter allting vara för nu och fortsätter det krångla så får jag Rensa Cache shaders och eventuellt installera om Windows helt enkelt. det är ospelbart i omgångar när man försöker vinna

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips! håller tummen att det är som det ska nu.
Jag var inne på att ev byta router eller Köpa ny SSD där bara CS2 ska vara installerat på